menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kan u een boom enigzins corrigeren

Ga naar meest recente reactie

spruce

Spruce

Hallo,

ik heb een Noorse Esdoorn "Royal Red" staan in mijn tuin. Hij is pas vorig jaar geplant.

Ik vind persoonlijk de boom echt prachtig in de lente als hij met die felle gele bloementuilen en dikke rode knoppen klaar staat om te ontluiken.

Helaas, heb ik een fout (eigenlijk de vorige tuinman) gemaakt. De steunpaal is te lang en daardoor heeft de boom enkele (2 tal) lage gestel takken verloren. Tijdens windvlagen zijn de takken afgerukt. Met die vorige tuinman wil ik niets meer te maken hebben, ik heb nu de indruk dat die man zijn passie voor tuinieren/bomen allang kwijt is.

Terug naar het onderwerp, aan de kant van de steunpaal ziet de boom er echt niet uit. Net alsof men met een kanon in de boom geschoten heeft.

Ik heb uiteraard de steunpaal ondertussen ingekort tot de juiste lengte.

Enkele bedenkingen =

- komt dit vanzelf goed, gaat die boom weten dat daar een "opening" zit in de bladerdek en vanzelf een nieuwe tak laten groeien ?

- kan men dit door enten oplossen, b.v. men snoeit een lage gestel tak weg langs de andere kant (kleine opkroning) en doet een soort inplanting aan de slechte kant ?

Graag advies van de kenners/ervaringsdeskundigen.

groetjes,

ps = dit is een traag groeiende cultivar ...
dinsdag 13 oktober 2009 - 13:58
Nijiske

Nijiske

ik zou een 'slapend" oog van de boom lichtjes inkerven zodat daar een nieuwe tak ontstaat.
dinsdag 13 oktober 2009 - 14:57
Sylvestrus

Sylvestrus

Esdoorn heft groot herstellend vermogen.
als je boompaal weg is kan de stam zich in de loop van de jaren herstellen.
Snoei is nooit noodzakelijk voor de natuurlijke vorm.
In zou niks doen om de groei van lagere takken te stimuleren, die komen vanzelf wel.
Kroonhoogte bepaal je zelf. In parken laat ik ook esdoorns gewoon groeien tot de takken de grond bereiken. Bedenk het wel nu!!! zo vroeg mogelijk, voorkomt later grote ingrepen. de kroonhoogte in de loop der jaren naar de gewenste hoogte brengen. (van tijdelijke naar blijvende kroon) Maximaal 20% van het volume verwijderen!Waterlot als reactie op de snoei zo snel mogelijk verwijderen.
Als mooi wordt gezien een verhouding van 1:2 in straatbeeld , maar andere verhoudingen kunnen ook (1:1)

Let wel op je veiligheid met begeleidingssnoei: Plaloksels optijd weg nemen, schurende takkenverwijderen.

Indien gewenste vorm, dan overgaan op onderhoudssnoei, die is minimaal.

dinsdag 13 oktober 2009 - 19:16
Sylvestrus

Sylvestrus

Oh ja Acer platanoides Royal Red is een vlot groeiende cultivar die in Nederland veel als straatboom wordt gebruikt, verbetering van Faasens Black,
Boompaal is niet nodig, is beter van niet, tezij op winderige plaats.
Beweging van de boom stimulert wortelgestel, hou wel bodem in de gaten( barsten in de grond, scheefstand stam ed.) vertrouw je het niet is grondverankering (ook tijdelijk!!!!!) en oplossing.. zelf maken met 3 lage paaltjes die diep genoeg in de grond zitten en boomband.
dinsdag 13 oktober 2009 - 19:24
spruce

Spruce

Bedankt voor antwoorden, ik zal de boompaal toch laten staan - het is een winderige plaats en de boom groeit veel te traag om reeds in het tweede jaar niet meer gesteund te worden.

Ik zal de kroon wat bijwerken - maar de boom groeit zo traag - dat ik me afvraag of dat niet gevaarlijk is ?

Wanneer snoei je acer platanoides best aub ?
donderdag 15 oktober 2009 - 21:45
JovanDreumel

JovanDreumel

Direct na de bladval en dan heb je ook mooi overzicht. Ik heb er zoeen staan en elk jaar kijk ik even welke tak(ken) weg kunnen. Ik wil hem wel de baas blijven.
vrijdag 16 oktober 2009 - 18:40
WiPe

WiPe

Ik zou hem pas volgende zomer bijsnoeien. Esdoorns kunnen gaan bloeden. Ook wanneer ze nu gesnoeid worden gaan ze aan het eind van de winter bloeden.
vrijdag 16 oktober 2009 - 18:48
Sylvestrus

Sylvestrus

Acer, carpinus, betula (ABC bomen) snoeien voor de kortste dag of na volledige bladontwikkeling ivb met bloeden
zaterdag 17 oktober 2009 - 08:50
JovanDreumel

JovanDreumel

Zeker is dat het snoeien van deze bomen beter kan plaats hebben terwijl ze in blad staan. Maar dan is het vrij lastig te beoordelen welke takken weg moeten. De mijne heb ik ooit gecandelaberd direct na de bladval. Hij heeft niet gebloed en doet het al weer jaren prima. Soms moet je keuzes maken. Vaak zijn er meerdere mogelijkheden.
zaterdag 17 oktober 2009 - 09:59
Sylvestrus

Sylvestrus

Voor vormsnoei (haag/blok ed) beste met blad, begeleidingssnoei, onderhoudssnoei, palmet, dak beste zonder blad voor beter overzicht.
uitleg:
Bloeden van bomen begint met het op gang komen van de sapstroom. Deze is bij verschillende planten zoals de ABC bomen, walnoten, maar ook druiven kiwi's e.d. zo sterk dat bij -grotere- snoeiwonden er zo veel druk staat op de vaten dat ze niet meer genezen (uitdrogen).
De sapstroom komt op gang als het niet meer vriest en de dagen langer beginnen te worden. Stelregel is vaak niet meer snoeien na de kortste dag, maar vaak kan dat ook nog wel zonder probleem.
Zogauw knoppen beginnen te schuiven (groeien) dan kan er niet meer genoeid worden.
Als het goed winterweer is, droog en met eventueel vorst, is een snoeiwond al na enkele uren tot dagen ingedroogd en zal deze wond niet meer bloeden bij het op gang komen van de sapstroom.
Nog iets... Snoei van esdoorns voor de langste dag heeft weinig nut, je stimuleert hiermee de vorming van st. janslot. Noodknoppen beginnen te schuiven en binnen de kortste keren zit je met een boom vol waterlot.
Na ongeveer 21 juni zal de reactie op het snoeien een stuk minder zijn. beter is snoei als d boom in rust is na de bladval.
zondag 18 oktober 2009 - 11:22
spruce

Spruce

Als ik een synthese maak, moet ik dus snoeien volgend jaar na het Sint Jans lot ?

Kan het nu nog ? De boom had vorige week nog enkele bladeren ? Nu is hij kaal ...

Hoe vermijd men de plakoksel - hoe kan je nu zien of het een plakoksel wordt en moet je die takken wegsnoeien of uitbuigen ?
zondag 18 oktober 2009 - 16:26
WiPe

WiPe

Ik zou toch eerder wachten tot volgend jaar. Niet alleen maak je meer kans op bloeden in het voorjaar als je nu gaat snoeien, de boom is deze zomer al twee takken kwijt geraakt. Als je n u nog meer gaat wegsnoeien riskeer je dat de boom waterlot gaat ontwikkelen als gevolg van te sterke snoei.

Plakoksels zijn verbindingen tussen twee takken waarbij er schors ingesloten zit. Daardoor is de aanhechting van de tak niet goed en maakt die tak meer kans op uitscheuren op latere leeftijd. Plakoksels kun je het beste wegsnoeien met een snoeischaar, hoe jonger hoe beter dus.
zondag 18 oktober 2009 - 18:39
spruce

Spruce

Wipe, hoe kan je een plakoksel herkennen ? Ik heb eens gegoogeld en het is duidelijk te zien als de boom groot is.

Ik versta je definitie, maar hoe je herken je dat als de boom nog jong is ?
zondag 18 oktober 2009 - 21:48
WiPe

WiPe

In de verbinding tussen twee takken die steil tov mekaar ingeplant staan, vind je meestal geen verdikking aan de basis van de tak zoals die meestal wel voorkomt bij andere takken (de takkraag).

Bij steil ingeplante takken zit er tussen de takken een licht opstaande rand van een paar cm breed (de takschorsrichel). Bij goed aangehechte takken wijst die rand aan de bovenkant naar boven. Bij takken met een slechte vergroeiing plooit die rand aan de bovenkant om en wijst die naar beneden.

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 19 oktober 2009 - 09:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon