menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wilde kastanje snoeien

Ga naar meest recente reactie

lexgijbels

Lexgijbels

Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum maar misschien zit hier iemand die mij enig advies kan geven. In mijn tuin staat een wilde kastanje waarvan een van de hoofdtakken bij de aanhechting van de stam ingescheurd is. Hierdoor is een holte ontstaan tussen de stam en de tak die zich met water gevuld heeft waardoor er rotting ontstaan is.
Deze rotte plek heeft zich een deel in de stam ingevreten. Ik dacht de boom zeer stevig terug te snoeien, de scheur en al het rot te verwijderen en daarna de stam en zijtak terug samen te trekken en af te binden zodat de wonde kan helen.

Is er iemand met ervaring in zulke operaties en is dit de juiste manier om zoiets uit te voeren?
zaterdag 29 augustus 2009 - 11:33
Rita1960

Rita1960

Hoi,

dit lijkt mij echt een vraag voor Wipe,

vermoedelijk kan hij hier hier een goed antwoord op geven.

groetjes,

Rita
zaterdag 29 augustus 2009 - 20:09
WiPe

WiPe

De manier die je voorstelt is niet echt de beste manier van werken.
Als bomen beschadigd worden dan kunnen ze gaan inrotten. maar dat is op zich geen probleem. Bomen weten die beschadiging perfect af te grendelen zodat de inrotting meestal beperkt blijft. Sommige soorten grendelen niet goed af waardoor ze meer kunnen inrotten, maar zelfs bij die soorten is de afgrendeling die gevormd wordt tuissen het hout dat er was op het moment van de beschadiging en het nieuwe hout, van dien aard dat de inrotting niet aan het nieuwe hout kan.
Het feit dat er water in die wonde blijft staan heeft geen invloed op die afgrendeling, hoogstens op het verteringsproces van het aangetaste hout. Maar dat betekent niet dat dat hout sneller zal verteren als er water blijft staan in de wonde, integendeel zelfs.

Het probleem begint pas als je de wonde gaat uitkrabben en schoonmaken. Dan doorbreek je de natuurlijke afgrendeling waardoor de aantastingen nog meer vrij spel krijgen en de boom ene nieuwe afgrendeling moet maken.

Aan de wonde op zich kun je dus niks doen. Het enige wat je kan doen is voorzichtihg zijn met de rest van de boom. Paardenkastanje heeft niet zo'n sterk hout en grendelt niet goed af, waardoor de inrotiing vaak groter is dan goed is. De kans zou dus kunnen bestaan dat de stam te zwak wordt om het stuk dat er boven zit zou kunnen uitbreken.

Om dat goed te beoordelen moet de diepte van inrotting bekeken worden en moet de belasting die op die verzwakking komt goed ingeschat worden. Concreet betekent dat dat als je met een nog relatief jonge boom te maken hebt het risico eerder beperkt is. Bij een oudere boom kan het noodzakelijk zijn om de belasting te verminderen door de kruin uit te lichten. Daarbij worden takken tot maksimaal een pols dik, ingekort zonder dat daarbij de vorm van de boom gewijzigd wordt.

Het inkorten zoals je dat zelf voorstelt wordt alleen toegepast in uitzonderlijke situaties omdat dat vaak meer kwaad dan goed doet.
zaterdag 29 augustus 2009 - 20:33
lexgijbels

Lexgijbels

Vooreerst al bedankt voor je uitgebreide antwoord,

Vooral het afscheuren van de zijtak als de kruin zwaarder word is hetgeen waarover ik me zorgen maak.
Al de andere zijtakken hebben een mooie V gevormd en hebben een goede aanhechting. Op de plaats van de inrotting heb ik van bovenuit eens een stalen pin in de rotte plek gestoken en die ging toch zeker 30cm de stam in. Of dit nu als ernstig beschouw moet worden kan ik niet beoordelen maar ik vind het niet geruststellend.

De boom is nog maar 15 jaar oud, hij heeft wel al een flinke kruin ontwikkeld.

Als ik je antwoord goed begrepen heb kan ik eigenlijk best niet veel meer doen dan de zijtak ontlasten door deze wat uit te dunnen met respect voor de takdiameter en de vorm van de kruin.
Wat is trouwens de beste periode om dergelijke ingreep uit te voeren?

Hierbij nog een foto van het probleem


[afbeelding verwijderd niet-https] null
zondag 30 augustus 2009 - 13:04
WiPe

WiPe

Het beste moment om die tak te ontlasten is nu en in de winter. Eigenlijk moet je vooral vermijden om te snoeien op het moment dat het blad valt of uitloopt. Maar het kan dus zonder problemen nu.

Wat die zijtak betreft heb je te maken met een plakoksel: een takverbinding met een verhoogd risico op uitscheuren. Maar sommige plakoksels blijken dan in de praktijk toch sterker te zijn dan je op het eerste zicht zou verwachten.

Het is misschien een optie, in de veronderstelling dat het een relatief kleine zijtak is, die niet de halve kroon beslaat, de tak in te korten tot op een zijtak. Op die manier kun je er voor zorgen dat de rest van de boom over die tak groeit en de de zijtak overschaduwd; daardoor zal die tak stilaan minder sterk gaan groeien, achterop geraken en misschien uiteindelijk zelfs afsterven op en min of meer natuurlijke manier zonder dat je daarvoor een grote snoeiwonde moet maken.
zondag 30 augustus 2009 - 20:24
WiPe

WiPe

Ik heb geen opleiding gehad in Schaarsbergen. Ik woon in België.

Maar je maakt een fout door te stellen dat plakoksels ontstaan door slechte begeleidingssnoei in de jeugdfase. Ze ontstaan omdat er schors ingeklemd geraakt in de oksel van een tak. Het klopt wel dat ze verwijderd moeten worden bij de jeugd- en begeleidingssnoei, maar ze zijn geen gevolg van een slecht uitgevoerde begeleidingssnoei.

Bovendien heeft de ervaring geleerd dat niet alle plakoksels per definite uitbreken. Ik ben er dus niet mee akoord als je schrijft dat alle plakoksels er onherroepelijk een keer afbreken.
dinsdag 1 september 2009 - 10:27
lexgijbels

Lexgijbels

De betreffende tak is geen kleine zijtak maar jammer genoeg eentje die een flink stuk van de kruin draagt.
Voor een eventuele snoeibeurt wacht ik nu waarschijnlijk best tot de winter want de bomen in mijn tuin hebben al veel van hun bladeren laten vallen door de aanhoudende droogte. Alhoewel daarin vandaag verandering gekomen is.

Ik zal nog eens proberen enkele foto's toe te voegen, dat lukte gisteren niet?!
Verder wil ik nog eens iedereen bedanken voor het vele deskundige advies, want ik zou die boom erg graag behouden.

Groeten, Lex

+[afbeelding verwijderd niet-https][afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 1 september 2009 - 17:44
WiPe

WiPe

Met deze fotos wordt de situatie al een stuk duidelijker, maar niet eenvoudiger.

Het lijkt me niet normaal dat de boom vier takken heeft die op dezelfde hoogte ingeplant staan. ik vermoed dat dat komt omdat de kop ooit uitgebroken is geweest en dat alle takken die uitgeschoten zijn, allemaal zijn blijven staan. Daardoor heb je nu ene kluwen van takken die in een scherpe hoek tov mekaar ingeplant staan. Dat soort takken heeft veel kans om zich te ontwikkelen tot plakoksels, zoals te zien is aan de verbinding van de rechtse tak. Die tak staat nu ok al duidelijk op uitscheuren. Bovendien kunnen de andere takken zich op termijn ook ontwikkelen tot plakoksels, met alle risico's van dien.

Mijn inziens hadden drie van die vier takken moeten weggeknipt worden toen dat nog kon met een snoeischaar. Omdat dat niet gebeurd is kunnen we gerust stellen dat w ete mken hebben met (zwaar) achterstallige begeleidingssnoei.

Wat zou je nu kunnen doen? Ofwel, en dat is het makkelijkste zaag je de boom om en begin je opnieuw en dat is misschien wel de verstandigste oplossing.

Een andere optie is om de boom door snoei toch nog bij te sturen, maar dan moet je er op rekenen dat hij de eerste paar jaar er niet optimaal zal uitzien.

Naar mijn idee is het aangewezen om slechts een van die vier takken te behouden en de andere drie weg te zagen, zodat je opnieuw een doorgaande stam krijgt.

Om goed te zijn zou je een van die vier takken in zijn geheel moeten wegsnoeien. Maar aangezien je in principe maar 20 % van de takken mag wegsnoeien, kun je aan de andere takken niks meer doen. Nadeel daarvan is dat als je over twee jaar een volgende tak weg wil zagen, die tak alleen maar dikker geworden is, wat een groot nadeel is. Aangezien alle takken sterk opgaand zijn, zijn ze erg groeikrachtig en worden ze relatief snel dikker.

Je zou dat kunnen omzeilen door de drie takken die weg moeten in te korten tot op een horizontale zijtak. Op die manier wordt de hormonenhuishouding in de takken gewijzigd waardoor ze minder sterk gaan groeien en minder diktegroei zullen maken. Dat mag je nu al doen. Hou er rekening mee dat de boom daardoor een tijdlang niet mooi meer zal zijn.

Vervolgens laat je de boom een jaar met rust zodat hij kan recupereren en de overblijvende doorgaande topscheut zich zal kunnen ontwikkelen.
In de zomer van 2011 haal je dan de eerste tak weg tot op de takkraag. In 2013 doe je de volgende tak en de laatste mag er dan uit in 2015.





@ birdwatcher: naast mensen die les volgen zijn er ook mensen die de lessen geven.
woensdag 2 september 2009 - 14:04
lexgijbels

Lexgijbels

De boom was zo al vertakt toen ik hem kocht en plantte. Wegens geen kennis van de materie heb ik daar bij de aankoop natuurlijk niet bij stilgestaan. Toen leek me dat wel mooi, die gelijkmatige splitsing van de takken..

Ik ga toch voor de laatste optie gaan, ik heb die boom geplant bij de geboorte van mijn zoon en daarom wil ik hem ook absoluut behouden. Er staan zo drie bomen in mijn tuin en ik zou niet graag hebben dat daar iets mee gebeurd.

Tegen eind 2015 zal ik er nog eens een fotootje van maken en dan zien we wel wat het resultaat van de ingreep was.

Groetjes, Lex
woensdag 2 september 2009 - 21:29
lexgijbels

Lexgijbels

De boom was zo al vertakt toen ik hem kocht en plantte. Wegens geen kennis van de materie heb ik daar bij de aankoop natuurlijk niet bij stilgestaan. Toen leek me dat wel mooi, die gelijkmatige splitsing van de takken..

Ik ga toch voor de laatste optie gaan, ik heb die boom geplant bij de geboorte van mijn zoon en daarom wil ik hem ook absoluut behouden. Er staan zo drie bomen in mijn tuin en ik zou niet graag hebben dat daar iets mee gebeurd.

Tegen eind 2015 zal ik er nog eens een fotootje van maken en dan zien we wel wat het resultaat van de ingreep was.

Groetjes, Lex
woensdag 2 september 2009 - 21:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon