menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pruimenboom geen vruchten

Ga naar meest recente reactie

Peppody

Peppody

het eerste jaar dat we hier kwamen wonen zaten de pruimenbomen barstensvol met pruimen, we hebben een gele en een blauwe. Nu al voor het 2e jaar helemaal niets nul,nada aan pruimen.
Hoe komt dat?? Er is 10 jaar niets aan de tuin gedaan dus het is niet zo dat de vorige eigenaar speciale dingen uithaalde om pruimen te krijgen.

Wat moeten we doen om er weer pruimen aan te krijgen? Anders hakken we ze allebei om.
vrijdag 19 juni 2009 - 20:22
printemps

Printemps

Heb je misschien gesnoeid ?

Bij mij is het ook niet denderend hoor
Eerste jaar 1 pruim
Tweede jaar 2 pruimen,nu dus
Hopelijk moet ik geen 20jaar wachten om een bakje vol te hebben


Het kan ook zijn dat er met dat regenweer geen goede bestuiving geweest is


mvg
vrijdag 19 juni 2009 - 21:15
aad vaakwerktmijnplan.

Aad vaakwerktmijnplan.

Waarschijnlijk een hoogstam, ik heb een boom waar 13 jaar lang nooit iets aan gekomen is, geen pruim, geen bloemetje. Heel veel adviezen gevolgd met 0 resultaat. Ik ga niet opnoemen wat ik al hebt gedaan waarvan het resultaat teleurstellend was, een of meerdere van deze adviezen heeft u zelf waarschijnlijk ook al gevolgd, en ik neem aan dat u daar geen behoefte meer aan heeft. De reden van de bloei en vruchtzetting van boom en plant, is voortplanting, niets meer en niets minder. Er moet een voortplantingsproduct geproduceerd worden in de vorm van een pit, boon, noot of zaad, en gegeten kunnen worden door dieren en mensen om te verspreiden. De reden dat in dit geval een pruimenboom geen bloesem en vruchten draagt is vaak als oorzaak dat de boom het tegoed naar zijn heeft, De boom groeit wel, maar produceert niets als alleen blad en takken. Hij staat waarschijnlijk te nat, dat kan je vaststellen als de boom weinig of geen z.g. waterloten aanmaakt, die zijn n.l. nodig om de boom in het voorjaar het groeiproces te laten starten. Er gebeurd dan van alles binnen in de boom, er worden groeihormonen aangemaakt door de waterloten, enzymen worden aangemaakt, een heel machtig groeiproces wordt opgestart, en daar is maar een moment voor, het moment dat er genoeg dag en nachtritme in het licht is, het voorjaar, de lente. Het is dan eigenlijk niet meer te stuiten. Behalve als de pruimenboom niet hoeft te zoeken naar water en voeding en misschien wel staat te verzuipen in hoogstaand of stilstaand grondwater. Wat je nu moet gaan doen is die boom een beetje pesten in zijn rust periode, dus in de herfst. Doe als of je de boom er uit spit, steek alle grote, dikke wortels door en sjor die boom een beetje los, het mag onder de grond best een beetje kraken. Spit wat oude grond weg, voeg compost toe en snoei bij droog en zonnig weer. Vroeg in het voorjaar voeg je wat spoorelementen toe, ik zelf gebruik altijd het cocktail Hydroplus van Tenso, Dat is wel vrij prijzig maar voor een tuin van 150 M/2 doe je met 1 kilo meerdere jaren. Het klontert snel maar dat ik niet nadelig en lost weer gemakkelijk op. Doordat je de dikke wortels in de herfst doorgestoken hebt krijgt de boom overlevingsdrang in het voorjaar en zal niet anders kunnen dan waterloten, bloesem en vruchten produceren. Ik heb met deze methode enorm veel succes. Noteer voor ieder jaar het aantal kilo's vruchten, als het terug loopt herhaal je deze werkwijze. Nog een tip, ik hou van spinnen, onder je raamkozijn, je rolluiken, zonnescherm en lege bloempotten vindt je heel veel spinnen nestjes, haal ze voorzichtig weg en bevestig ze met een spinnendraadje in je vruchtboom. je hoeft niet bang te zijn dat een grote boze spin op je afkomt, die is vrijwel zeker al opgegeten door de kleine spinnetjes in de cocon. Let op, vogels lieveheersbeestjes, oorwormen en bepaalde luizen weten de spinnetjes ook te vinden, maar er blijven er genoeg over om je boom te beschermen tegen luizen.
maandag 3 april 2017 - 18:35
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Wortelsnoei veroorzaakt aantastingen in de wortels. Wanneer de boom echt met zijn voeten in het water staat, kan dat de doodsteek zijn. Voor je begint met remedies te geven, moet je op zijn minst weten wat er aan de hand is.

Voor alle duidelijkheid: het gaat hier niet over een pruimenboom die nog nooit vrucht heeft gedragen. En er is geen enkele info gegeven of het nu al dan niet over een hoogstam gaat.

Vorig jaar was het weer slecht op het moment dat de pruimen in bloei stonden, waardoor de bomen niet bestoven zijn. Het lijkt me niet abnormaal dat je dan geen pruimen kan plukken.

Wat ik me afvraag: is dat een laagstam of een hoogstam? Is daar de voorbije jaren aan gesnoeid? Hoe is de standplaats?
maandag 3 april 2017 - 19:58
Roeli

Roeli

Vorig jaar heb ik ook geen pruimen gehad.
Het heeft beslist aan het weer gelegen.
maandag 3 april 2017 - 20:09
Tuinprins

Tuinprins

@ Aad: je plan is een beetje onzinnig aangezien de bloesem in de herfst al in embryonale vorm aanwezig is. Door de wortels door te steken in de rustperiode creëer je echt geen bloesem (en dus vruchten) voor het volgende jaar.

Gegroet, de tuinprins
maandag 3 april 2017 - 22:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon