menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kleurverandering blauwe regen

Ga naar meest recente reactie

Tine

Tine

Twee jaar geleden heb ik een blauwe regen gekocht. Het was een kleintje en droeg twee paarse bloemen. Ik heb het in een pot gezet om er vorm aan te geven. Dat is prima gelukt. Vorig jaar bloeide hij niet en dit jaar , na een flinke snoeibeurt in het najaar, zat hij stampvol knoppen. Wat schetst mijn verbazing? De blauwe regen is veranderd in een witte regen. Prachtig vol bloeit hij in parasolvorm in de pot . Hoe kan het dat de kleur veranderd is? Ligt het soms aan de bemesting?

Tine
dinsdag 5 mei 2009 - 11:03
LauraK

LauraK

Hallo Tine,

Zelf heb ik dan wel geen blauwe regen, maar logisch nadenkend kan ik tot een paar
ideetjes komen: de bemesting zou een reden kunnen zijn, net zoals de grondsoort.
Ik ben ook al meermalen tot de conclusie gekomen dat sommige planten er door
een andere grondsoort toch anders uit gaan zien. We zitten hier in Nijmegen op de
(rivier)klei, en daardoor worden veel planten al een stuk forser dan de beschrijving
opgeeft, en willen bloemen ook nog wel eens (lichtelijk) van kleur veranderen.

Zou het misschien ook nog zo kunnen zijn dat jouw blauwe regen geënt is op een
witte variëteit, en dat er door de flinke snoeibeurt niets meer van de geënte soort
te bekennen is? Ik roep maar wat hoor, want heb er verder geen verstand van.
Hopelijk meldt zich snel een echte kenner en/of deskundige!

Groeten van Laura.
dinsdag 5 mei 2009 - 11:15
Pieter

Pieter

Tine,
Ik heb ook het vermoeden dat het iets met je onderstam te maken heeft! Ik weet nu niet welke cultivars of soorten als stam worden gebruikt en welke hun bloenkleur is, maar het is de meest logische verklaring. Kan je op zoek gaan naar het entpunt en zien als je bloeiende tak eronder of erboven ontspringt?
dinsdag 5 mei 2009 - 11:21
miriam

Miriam

echt?
raar.
maar wit is ook mooi he,als hij maar bloeit
dinsdag 5 mei 2009 - 11:57
Tine

Tine

Het entpunt ligt een meter onder de bloeitakken. Daar kan het dus niet aan liggen. Ik zal bij de kwekerij nog eens navraag doen of mss de grondsoort en de bemesting het van kleur kan veranderen. Het vreemde is alleen dat ik ook een blauwe regen( zelfde soort) in volle grond heb staan die wel de juiste kleur heeft. Ik heb dezelfde aarde gebruikt met extra bemesting omdat deze in een zeer grote pot kwam te staan. Zelf ben ik tevreden met deze kleur maar het is vreemd.

Tine
dinsdag 5 mei 2009 - 12:16
miriam

Miriam

ja het is vreemd.
dacht ook aan de enting maar

van bemesting dit heb ik toch alleen maar gehoord met hortentias
dinsdag 5 mei 2009 - 12:19
Pieter

Pieter

Heel bizar. En is het echt wit? Of heel erg licht blauw? Door bemesting, pH, ... kan je de kleurintensiteit wel veranderen en van blauw naar roze of paars gaan (Hydrangea bv). Maar naar puur wit is dat bij mijn weten niet mogelijk.
Is de bloemvorm dezelfde? Sommige soorten hebben smalle, lange bloemtrossen, andere meer gedrongen trossen.
dinsdag 5 mei 2009 - 12:45
miriam

Miriam

een fotoke gevraagd van deze rariteit
dinsdag 5 mei 2009 - 13:02
JovanDreumel

JovanDreumel

Op school hadden wij ook een witte blauwe regen. Wisteria sinensis "Alba". De witte bestaat echt.
dinsdag 5 mei 2009 - 17:43
Pieter

Pieter

Die witte bestaat zeker, daar twijfel ik niet aan. Ik heb die genoeg verkocht en gezien op mijn vorige werk. Maar dat een blauwe in wit verandert is een ander verhaal hoor.
dinsdag 5 mei 2009 - 17:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon