menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Help mijn notenboom bloed al een maand.

Ga naar meest recente reactie

Net

Net

Help.

Mijn man heeft eind november een dikke tak van +/- 20 à 25 cm diameter van onze notelaar van 30 jaar oud afgezaagd terwijl ik naar de winkel was.
De bladeren waren er al af.
Ik weet het, hij mocht het dan niet gedaan hebben. Er moeten nog bladeren opstaan.
Maar ja het is gebeurd en de boom blijft maar bloeden uit die wond. Precies liters water dat eruit komt. Ik heb al ingesmeerd met van dat groen spul, maar dat loopt er met het water mee af.

Wat kan ik doen?

MVG
zondag 28 december 2008 - 15:17
printemps

Printemps

hallo

ik denk dat er niets aan te doen valt
gewoon afwachten en hopen op het beste
en ik zou er niets opsmeren je maakt enkel de wonde terug open

mvg
an
zondag 28 december 2008 - 17:42
deHaan

DeHaan

Hier kan je niets aan doen en beslist niet insmeren met het een of ander spul.
zondag 28 december 2008 - 17:50
Net

Net

Alei, dan zou er niets aan te doen zijn .

Ik heb ergens gelezen om de wond toe te branden.
Zou dat misschien een laatste redmiddel zijn?

Of toch maar afwachten, maar hoelang zou dat zijn voordat ik iets kan merken?

Alvast bedankt.
MVG
dinsdag 30 december 2008 - 00:09
WiPe

WiPe

NIET DICHTBRANDEN, absoluut niet doen...

Alles wat je probeert om het bloeden te stoppen is erger dan het bloeden zelf. Hou er rekening mee dat bomen geen gesloten vochtsysteem hebben zoals mensen. Bloeden betekend voor een boom heel wat anders dan voor een mens. Bomen kunnen niet leegbloeden. Het is niet onschadelijk, maar meestal is het niet problematisch.

Het wegzagen van een tak van 20 a 25 cm doorsnede is hoe dan ook slecht voor een boom, ook als het in de zomer zou gebeuren. Maar bomen die kunnen bloeden moet je niet snoeien vanaf het moment dat het blad begint te vallen. Bovendien moet je gene takken wegzagen van meer dan 10 cm doorsnede (De maximale dikte kan per soort sterk verschillen, 10 cm is slechts een gemiddelde.)

Maar nu het gebeurd is kun je er beter verder af blijven, alles wat je zou kunnen proberen kan het probleem alleen maar verergeren. Dus niet branden, smeren of dichtplakken of wat dan ook.
dinsdag 30 december 2008 - 19:45
jamespond

Jamespond

WiPe
Wat is de exakte reden waarom dit niet mag dichtgebrand worden ? Het branden stopt het bloeden van de boom: als die al een maand aan het bloeden is, zou ik die net absoluut zsm dichtbranden ? Het verlies van zoveel sap kan volgens mij wel degelijk de boom doden, dit is dacht ik al vaker voorgekomen als mensen bijv. berkesap aftappen om er wijn van te maken en iets te gulzig zijn, ...
En kan je ook eens uitleggen waarom het vochtsysteem van bomen en mensen anders is ? Een boom neemt vocht op via de wortels en transporteert dit dmv zijn takken, de bladeren verdampen dit dan, te vergelijken met onze inname van vocht via de mond, transport door onze aderen en verdamping via transpiratie.
Groetjes en bedankt - Yves
woensdag 31 december 2008 - 15:56
Esem

Esem

Notenbomen staan erom bekend dat ze erg kunnen bloeden. Daarom is het belangrijk om een goed snoei toe te passen voor je boom , dat betekent dat je werkt met een soort toekomstbeeld, waarbij je takken die later problemen zullen gaan geven weghaalt voordat ze te dik zijn. De beste tijd om bomen die sterk bloeden te snoeien is als de boom al helemaal in het blad staat, bv. de maand augustus.

Maar goed, de tak is nu gesnoeid en kennelijk was de sapstroom al op gang. In principe zal het bloeden vanzelf stoppen als de boom in blad komt. Ik zou er in ieder geval geen oneigenlijke zaken als lak of iets van die strekking op spuiten.

Als je de wond toch graag wilt behandelen is er een middel in de handel dat Sapstop heet. Evn intikken in google en vind je diverse verkoopadressen hiervoor.

Eddy,




woensdag 31 december 2008 - 18:10
WiPe

WiPe

Als je de wond gaat dichtbranden bestaat de kans dat je het cambium beschadigd waardoor de wonde moeilijker gaat overgroeien.

Als bloeden een boom kan doden heeft dat m.i.meer te maken met een verzwakte conditie, herhaaldelijk (jaarlijks) aftappen en het voorkomen van bloedingsziekte. (Dat is een schimmelaantasting die voorkomt op de suikers die met het sap uit de wonde lopen.)

Het transport van mineralen en suikers en zetmelen gebeurt bij planten door dit open systeem. Bij mensen gebeurt het transport in een gesloten systeem, de bloedsomloop. Planten kunnen niet leegbloeden zaoals mensen of dieren omdat er een constante aanvoer is. Het vochtsysteem wat je daar beschrijft en dat bij mensen een open systeem is, is niet verantwoordelijk voor transport in het menselijk lichaam en is ook niet het systeem dat er voor zorgt dat onze wonden gaat bloeden.

Probleme met een middel als saftstop is dat het op geen enkele manier een oplossing biedt aan de oorzaak van het probleem, het legt alleen een 'beschermlaagje' over de snoeiwonde waardoor het vocht niet meer wegloopt. Daardoor krijg je een extreem vochtig milieu onder die afdeklaag waar schimmels optimaal kunnen groeien. Daardoor kan de wonde op termijn veel dieper inrotten (sorry foutje gemaakt) dan zonder saftstop. Bovendien bevat saftstop xyleen, een middel dat het cambium aantast. De remedie is ook hier erger dan de kwaal.

Maar ik heb ook een vraag voor de kritische geesten onder ons: hoe gaan bomen zelf om met bloedingen die ontstaan door takbreuk? Hoe konden bomen overleven voor mensen zich daarmee bemoeiden en bloedende wonden veroorzaakt door takbreuk niet behandelden?
woensdag 31 december 2008 - 18:50
Net

Net

Bedankt voor de antwoorden.

Ik ga de raad van WiPe volgen, zijn uitleg klink mij heel aanvaardbaar. Dus verder niets ondernemen en afwachten tot dat er terug (hopelijk) blad aankomt (Esem ) in de volgende lente.

Nogmaals bedankt.
donderdag 1 januari 2009 - 16:00
jamespond

Jamespond

WiPe
Bedankt voor je antwoorden.
Ik had ergens ook gelezen dat Safstop niet zo effectief is, waarschijnlijk voor de reden die je aanhaalt.
Het afbranden kort tegen de stam is mi inderdaad risikovol, als het verder op een tak gebeurt; denk ik dat het geen probleem zou geven. De boom bepaalt dan uiteindelijk zelf wel waar exakt hij de sapstroom zal onderbreken. In elk geval de brandwonde aflakken als je het toch zou doen. Ik zou steeds een serieuze stomp laten staan bij het afzagen van een tak aan een notenboom, gewoon om alle mogelijkheden open te houden...als hij niet bloedt kan de stomp dan ook weggenomen worden (en dat merk je heel gauw)...als hij wel bloedt, kan je dan toch nog proberen te branden op een afstandje van de stam...
Ik dacht dat het bloeden voorkomt als gevolg van de opwaartse sapstroom die in bepaalde tijden van het jaar geen uitlaatklep vindt via de bladeren ? Ook in het voorjaar als de boom een verhoogde opwaartse druk heeft, maar waar de bladeren deze druk niet volledig kunnen neutraliseren. En eveneens afhankelijk van de vochtigheidsgraad van de standplaats. Dus veel druk op de boom die zal ontsnappen bij een wonde.
Indien het slechts kleine wonden zijn, kan je die zo laten genezen, in het voorjaar stopt het wel (heb het zelf al meegemaakt bij spaanse aak, maar dit waren slechts enkele kleine wonden) Als het een wonde betreft van 20 a 25 cm, weet ik niet exakt wat er zou gebeuren, is een beetje afhankelijk van de sterkte en grootte van de boom, denk ik. Het kan interessant zijn om het uiteindelijke resultaat toch ergens te posten op tuinforum als follow-up, Net ?
Wat betreft je vraag voor kritische geesten : Een boom in de natuur kan op 2 manieren met een wonde omgaan : ofwel standhouden ofwel sterven...maar dit laatste is niet wat wij wensen als we bomen planten in de tuin...enkel de eerste optie wordt getolereerd waardoor we kiezen voor een of andere behandeling...
Groetjes - Yves
vrijdag 2 januari 2009 - 10:51
WiPe

WiPe

Het verhaal van het bloeden is geclompiceerder dan wat je hier voorstelt.
Bloeden heeft te maken met de manier waarop verspreidporige bomen omgaan met embolie.

Transport in het hout kan alleen maar gebeuren omwille van cohesie. Cohesie is de aantrekkingskracht die moleculen van eenzelfde soort bij mekaar houdt. daardoor kan de waterkolom in de houtvaten als een geheel ageren, waardoor er een relatief kleine kracht nodig is om het water van de wortels naar de bladeren te verplaatsen. Het probleem daarbij is dat door bevriezing de luchtbellen die in het water opgelost zijn niet mee bevriezen waardoor de cohesie wegvalt. Daardoor valt het houtvat droog. Bomen hebben verschillende manieren om daramee om te gaan. Bij loofbomen gaan ringporige bomen dat oplossen door in het voorjaar eerst diktegroei aan te maken en een volledig nieuwe ring met grote vaten rondom te maken voor de boom uitloopt. De boom kan daarmee de embolie opvangen die ontstaat in een strenge winter. Bij verspreidporige bomen liggen de poriën verspreid over de ganse jaarring. Deze bomen gaan door worteldruk opnieuw vocht in de poriën duwen en op die manier de luchtbellen opnieuw laten oplossen in het sap. Die worteldruk kan bij sommige bomen pas laat in het voorjaar of al vroeg na de bladval opgebouwd worden. In de zomer zullen die bomen noit bloeden. Wanneer die bomen op een natte standplaats staan gaan ze meestal harder bloeden dan wanneer ze op een drogere plek groeien.

Het heeft dus geen enkele zin om bomen die kunnen bloeden op stomp te snoeien voor het geval ze zouden bloden omdat er niet mag gesnoeid worden op het moment dat ze een verhoogde worteldruk maken. Deze bomen mogen alleen in de zomer gesnoeid worden. Zelfs snoeien vlak na het vallen van het blad is al veel te laat omdat de bomen in het voorjaar alsnog zullen gaan bloeden. Maar dat is al erder in deze discussie gezegd en ik heb niet de gewoonte om alle correcte antwoorden nog eens te herhalen.

De manier waarop bomen met een wonde omgaan is vrij simpel: de wonde wordt afgegrendeld waardoor aantastingen zich niet kunnen verspreiden doorheen de boom. wanneer bij mens en dier een ziekteverwekker binnenkomt wordt die ziekteverwekker bestreden en vernietigd.
Bij bomen worden pathogenen niet aangevallen, het hout dat potentieel kans maakt om aangetast te worden wordt afgegrendeld. De boom is zelfs in staat om ale hout dat aanwezig is op het moment van aantasting volledig af te grendelen van het nieuwe hout zodat er rondom de oude boom een nieuwe boom kan groeien die niet aangetast kan worden door de ziekteverwekker die de boom zou kunnen binnen gedrongen zijn. Probleem daarbij is dat de boom om goed te kunnen afgrendelen moet kunnen beschikken over voldoende reserves en dat het afgrendelen een actief proces is dat alleen in het groeiseizoen kan plaatsvinden. Bomen die verzwakt zijn hebben onvoldoende reserves om goed te kunnen afgrendelen en kunnen daardoor sterven omwille van verkeerd snoeien of omwille van bloeden.

Om nu terug te komen op het verschil tussen de kleine snoeiwondes op je Spaanse aak of veldesdoorn en deze okkernoot moet je weten dat het afgrendelen alleen kan plaatsvinden in het levende hout. De afgrendeling is het meest effectief in de buitenste jaarringen waar het meeste levende parenchym voorkomt. Hoe kleiner de snoeiwonde, hoe beter de boom kan afgrendelen. Wanneer je een grote tak afzaagt leg je het kernhout bloot. In dat kernhout is er weinig of geen afgrendeling. Daardoor kan het rot zich veel verder in de boom verspreiden. Voor de boom is het dus oneindig veel slechter om een grote tak af te zagen dan om een klein takje weg te snoeien.

Wat betreft het bloeden zelf: aangezien het bloeden niet in het kernhout plaatsvindt (daar is geen transport) maar in het spinthout en het spinthout kan afgrendelen is het bloeden vim het afweren van pathogenen niet problematisch. Wat wel een probleem is dat is dat de suikers die opgelost zijn in het sap met het sap mee uit de boom zullen vloeien. Daardoor verliest de boom een deel van zijn reserves en kan hij verzwakken. dat heeft dan weer een rechtstreekse invloed op de mate waarin de boom kan afgrendelen.
Zo lang de boom vitaal is en de snoeionden niet te groot zijn (grotere snoeiwonden rotten per definitie dieper in en vragen meer energie om af te grendelen) kan de boom dat bloeden vrij goed aan. Het is pas wanneer er te veel gesnoeid wordt, snoeiwonden te groot zijn of wanneer de boom die al verzwakt is, dat bloeden problematisch kan worden. maar zelfs in dat geval is er geen enkele manier om dat bloedne te stoppen. Zelfs niet met branden.

By the way: ik ben ooit eens bij een okkernoot geroepen waarbij de eigenaar geprobeerd had de wonde dicht te branden. Die boom was reddeloos verloren.


vrijdag 2 januari 2009 - 20:35
Net

Net

Awel dat is nog eens een gestaafd antwoord.

Nog eens : HARTELIJK BEDANKT

Ik laat zeker iets weten. Maar er zullen allicht wel enkele maanden voorbijgaan nietwaar.

Ik heb nu toch wat hoop.

MVG
Net.
zaterdag 3 januari 2009 - 00:01
jamespond

Jamespond

Bedankt WiPe voor je antwoord.
zaterdag 3 januari 2009 - 18:34
Net

Net

Hallo allen,

zoals beloofd ter info :

De notelaar bloed de laatste dagen veel minder.
Ik heb hoop en ben wel curieus wat het worden zal na zo'n toch wel strenge winter t.o.v. vorige jaaaren. De wond was constant bevroren.

Ik hou jullie op de hoogte.

Groetjes,
dinsdag 3 maart 2009 - 17:22
jamespond

Jamespond

Bedankt Net voor je follow-up.
Volgens mij geen goed teken dat het bloeden nu vermindert...er is nog geen reden waarom het bloeden zou kunnen stoppen : de koude verhindert het dichtgroeien, en er is nog geen blad dat de sapstroom zou kunnen kanaliseren. Verder afwachten, maar ik vrees dat je in het voorjaar enkel wat zwakke ontwikkeling zal zien, en een boom die het misschien nog enkele jaren povertjes trekt alvorens de geest te geven...Heb ik al meer gezien...
Nu, hopen dat ik ongelijk heb, natuurlijk, en dat je boom er geen hinder van ondervindt...
Groetjes
woensdag 4 maart 2009 - 23:33
jamespond

Jamespond

Hey Net,
Ben nu wel benieuwd hoe je boom het gedaan heeft ? Is hij er uiteindelijk doorgekomen ? Alvast bedankt !
zaterdag 16 mei 2009 - 12:39
Net

Net

Hallo,

zoals beloofd hier wat info.
De boom doet het mijns inziens goed. Vol bladeren, katjes afgevallen, en de vruchten aanwezig.

Struiken & Bomen

zondag 14 juni 2009 - 12:08
deHaan

DeHaan

De wond ziet er goed uit, alleen lijkt het of je er wat opgesmeerd hebt.
zondag 14 juni 2009 - 13:29
WiPe

WiPe

De boom zal het wel overleven, maar ik vrees een beetje dat het bloeden op zich nog het minste van de problemen zal zijn waarmee de boom als gevolg van deze 'snoei' te maken zal krijgen.

Ik vermoed dat die snoeiwonde op termijn sereius zal gaan inrotten. Aan de basis van de tak zit een verdikking, de takkraag, die zowel uit weefsel van de stam als van de tak bestaat. Als je door die takkraag zaagt beschadig je dus de stam. Daardoor moet d eboom die beschadiging in de stam afgrendelen waardoor de wonde veel dieper zal inrotten. Bovendien is het slecht om dikke takken af te zagen omdat je dan kernhout bloot maakt; dat kernhout kan niet of nauwelijks afgrendelen. Daardoor krijg je ook een maksimale inrotting.

Ik heb natuurlijk nog wel goed nieuws; Als je boom een goede conditie heeft, wat ik geneigd ben om te veronderstellen, heeft hij in het vroeger voorjaar een afgrendelingszone gevormd tussen het hout dat er was voor de winter en het nieuwe hout dat na het snoeien gevormd is. Die afgrendelingszone zorgt er voor dat dat rot zich niet zal kunnen verspreiden van het aangetaste hout naar het nieuwe, gezonde hout.

Dat wondbeschermingsmiddel gaat daar niks aan kunnen veranderen, integendeel. Het zorgt er voor dat het hout onder het middel vochtiger blijft waardoor een ideale leefomgeving voor schimmels gevormd wordt. daardoor zal d eafbraak van dat hout nog versneld worden. Het zal wel wat langer duren eer je dat kan zien omdat het buitste randje net onder het wondafdekmiddel dan weer iets beter beschermd is en minder snel zal rotten. Lmaar dat gaat dan maar over een oppervlakkig randje van een cm of twee, drie dik, dat verhindert dat je kan zien wat daaronder gebeurt.

Het stomste wat je op termijn kan doien is het rot beginnen weghalen en de wonde zuiver maken. Daardoor kan de afgrendelingszone doorbroken worden waardoor het rot zich nog verder zal kunnen verspreiden. Dat soort boomchirirgie heeft er tot begin jaren negentig voor gezorgd dat bomen eerder dood gingen door ze te verzorgen dat dat ze beter werden.

De enige vraag die dan nog m.i. open blijft is de stabiliteit van de boom. In hoeverre zal die holte die logischerwijs verwacht mag worden er voor zorgen dat de boom als gevolg daarvan zou kunnen breken? Om eerlijk te zijn kan ik dara niet op antwoorden. Dat zal o.a. afhangen van de snelheid waarmee het hout zal inrotten, de dikte van de wand van gezond hout die in tussentijd gevormd is, de standplaats van de boom, de hoogte van de boom, de omvang en de winddoorlaatbaarheid van de kruin, eigenschappen van het hout en dergelijke.
zondag 14 juni 2009 - 13:34
Net

Net

@ deHaan,

ja ik had er van dat groen spul op gestreken(Zie mijn eerste berichtje). Ik dacht dat het er allemaal afgelopen was, maar blijkbaar is er toch iets overgebleven.
zondag 14 juni 2009 - 13:53
Net

Net

Sorry,
was dubbel gepost met vorig berichtje.

MVG
zondag 14 juni 2009 - 13:53
Net

Net

@ WiPe,

nogmaals bedankt voor de uitleg.

Ik denk 'als' hij inrot ik het zekere voor het onzekere zal moeten nemen.
De boom heeft wel m.i. een grote mooie kruin en ja die vangen veel wind hé.
'k Heb vlug, ter illustratie, een fotootje gaan nemen.

Struiken & Bomen

zondag 14 juni 2009 - 14:08
Net

Net

nog een fotootje van de wond

Struiken & Bomen

zondag 14 juni 2009 - 14:10
Net

Net

Juist naast de wond groeit een een nieuwe tak (zie eerste foto vd wond).
Mag of moet of mag dit niet verwijderd worden?

zondag 14 juni 2009 - 14:12
WiPe

WiPe

Maakt niet veel uit. Als je niet wil dat er daar een nieuwe lage tak komt kan je die beter weghalen nu dat de tak nog erg klein is.
zondag 14 juni 2009 - 15:37
deHaan

DeHaan

Op zich is hij op de goede plaats en netjes afgezaagd.
Hij begint al met overgroeien.
Ik verwacht geen problemen.
Verder zal de tijd het leren.
zondag 14 juni 2009 - 22:39
WiPe

WiPe

Als je goed kijkt, kun je, zeker op de onderste foto, zien dat de snoeiwonde te kort is afgezaagd. Alleeen aan de bovenkant van de snoeiwonde is er overgroeiing.


Bovendien zegt de overgroeiing niks over de afgrendeling.
maandag 15 juni 2009 - 12:54
jamespond

Jamespond

Ik ben blij dat ik verkeerd was en dat je notelaar het heeft overleefd, Net, het is een stevige kerel en hij heeft er overduidelijk opnieuw zin in, en dat ik tevens hiervan iets geleerd heb.
Bedankt Net, en WiPe
maandag 15 juni 2009 - 13:32
f0gen

F0gen

tof om te zien dat deze boom het blijkbaar heeft overleefd!

Het had ook anders kunnen aflopen. De juglans regia die bij de buren staat en waarvan ik al van kleins af noten van heb gegeten, heeft de laatste buren NIET overleefd. Die zijn ook dikke takken beginnen weghalen en op de verkeerde periode. (shame on them ) Dit jaar geeft hij zen laatste paar blaadjes, maar voor volgend jaar verwacht ik niets meer, spijtig...

grts
maandag 15 juni 2009 - 22:07
roger_wynan6

Roger_wynan6

Om het bloeden te stoppen heb ik een plankje zo groot als de wonde gemaakt. Een kant van dat plankje heb ik 5 schroeven ingebracht, aan de andere kant heb ik selicone gespoten, ongeveer 1 cm dik over heel het oppervlak van het plakje. Daarna de schroeven op het plankje in de tak met de wonde gedraaid. De seliconen die langs het plankje uitkwam heb ik tegen de tak gesmeerd. Na twee dagen is het bloeden gestopt

Struiken & Bomen

donderdag 16 mei 2013 - 11:15
Bombycilla

Bombycilla

zie aan de boom-chirurgen staan weer op

Dit helpt niets en zorgt alleen voor inrottende wonden
donderdag 16 mei 2013 - 11:45
roger_wynan6

Roger_wynan6

Omdat de takken van mijn notenboom te laag kwamen, heeft de boom nog een operatie doorgemaakt. Dit heb ik gedaan toen de boom vol in blad stond en de noten reeds gevormd 2 à 3 cm in de maand juli. Tak afgezaagd en wonde onmiddellijk ingesmeerd met vloeibare bitume.

Struiken & Bomen

donderdag 16 mei 2013 - 12:03
Bombycilla

Bombycilla

en dat is dus heel slecht voor de boom
donderdag 16 mei 2013 - 13:30
WiPe

WiPe

Roger,

de allerbeste manier om te verhinderen dat de takken doorhangen is de boom afzagen tot tegen de grond. Dan heb je nergens meer last van.

Als je gaat snoeien in juli, kan de snoeiwonde niet gaan bloeden. Dat is fysiek onmogelijk. Daar heeft die bitumen niks mee te maken.
donderdag 16 mei 2013 - 16:24
bonnema

Bonnema

in november een walnoot gepland die nu pas begint uit te lopen. nu lopen er nieuwe taken uit onder uit de stam. is het verstandig om een jaartje te wachten met deze weg te snoeien aangezien hier nu juist de bladeren aan zitten. de takken lopen uit net boven de grond. het boompje(nu nog meer een tak) is zo? 80 cm hoog.

Struiken & Bomen

zondag 3 juli 2022 - 10:08
WiPe

WiPe

Als die nu pas begint uit te lopen, dan neem ik aan dat dit het enige blad is dat er aan de boom zit? Ik zou dat absoluut niet weg snoeien. Anders kun je de boom net zo goed weggooien.

De grootste tak kun je gebruiken om een nieuwe stam te kweken. De andere scheuten kun je best remmen door de top weg te knijpen. Aan het einde van de zomer kun je die dan helemaal wegsnijden en enkel de grootste scheut behouden.
maandag 4 juli 2022 - 10:36
bonnema

Bonnema

bedankt voor de reactie. gaan we doen.
dinsdag 5 juli 2022 - 17:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon