menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verplichte snoei of toppen coniferen

Ga naar meest recente reactie

lk

Lk

hallo,

kunnen we verplicht worden door buren onze coniferen te snoeien? toen we ons huis kochten (+/- 3 jaar geleden) waren de coniferen niet gesnoeid of getopt. vermits ze een groene 'muur' vormen en daarmee onze privacy beschermen hebben we ze zo gelaten. deze privacy was trouwens ook een plus voor ons toen we kochten. ondertussen zijn we gedagvaard door enkele buren om dit geschil voor het vredegerecht uit te vechten. jammer, ik had nochtans ons telefoonnummer opgegeven en gevraagd er rustig over samen te komen. blijkbaar zijn de coniferen al minstens 10 jaar of meer in deze staat.

bedankt al voor uw reactie en hulp!

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 3 september 2008 - 17:23
Plantadvies

Plantadvies

Jammer toch dat dit niet in overleg is gebeurd. Tegenwoordig stapt men maar al te gemakkelijk naar de rechter. U dient met uw probleem bij uw gemmete te zijn. Daar krijgt u precies te horen wat wel en niet mag. Regels willen wel eens per gemeente verschillen. Succes.
woensdag 3 september 2008 - 19:33
Rita1960

Rita1960

Hallo Ik,

Allereerst van harte welkom op dit forum

Als ik die foto zo zie zou ik zeggen.. waarom wel de coniferen en niet de den ( aan de linkerkant snoeien en de de boom ( spar of den) aan de rechterkant dan ook niet???? Daar heeft u dan toch ook last van of niet soms???

Kortom ook uw buren ( linker en rechter) hebben boter op hun hoofd

groetjes en succes!!!

groetjes,

Rita
woensdag 3 september 2008 - 20:41
monique251

Monique251

Hallo Ik,

Ik ben het volledig met Rita eens. Volgens de Nederlandse politieverordening moeten bomen minimaal 2 meter uit de rooilijn geplaatst worden. Daar voldoet zo te zien je conifeer niet aan maar de den van de linkerburen zeker ook niet.
Wat jammer dat het niet mogelijk is om dit soort zaken in goed overleg te regelen. Het is zo gemakkelijk om je direct maar achter een rechter te verschuilen.
Ik wens je veel succes!
Groet, Monique
donderdag 4 september 2008 - 08:51
lk

Lk

Hallo,

Bedankt alvast voor jullie reacties. Ondertussen heb ik informatie opgevraagd aan onze gemeente, laat ons hopen dat dit meer duidelijkheid brengt. Bedankt voor die tip!

En inderdaad, mijn repliek naar de buren in kwestie was ook dat als iedereen zo begint wij ook verschillende buren kunnen dagvaarden. Dat ik minstens 2x per jaar moet verticuteren en opnieuw zaaien om een mooie gazon te krijgen omwille van de schaduw van 'buren-bomen'. Maar daarom moeten die bomen toch niet weg? Of getopt worden? Het mooie aan onze buurt is juist dat er heel veel 'oude' tuinen zijn met mooi, volgroeide planten en bomen. Het is niet voor niets een wijk uit de jaren '50.

Nog een andere vraag; is toppen van coniferen noodzakelijk voor de gezondheid van de conifeer of is dit louter een esthetische kwestie? Smaken verschillen toch?

Groetjes, lk.
donderdag 4 september 2008 - 11:26
monique251

Monique251

Hallo Ik,
Het toppen van coniferen is niet noodzakelijk. Als je niet snoeit groeit hij gewoon uit tot een boom (precies zoals moeder natuur het bedoeld heeft). Toppen gebeurt dus meer omdat de mensen een boomvorm teveel van het goede vinden en de conifeer vaak als haag gebruikt wordt.
Ik hoop voor je dat de rechter een kijkje ter plekke komt nemen, als er inderdaad veel meer bomen niet op de juiste afstand van de rooilijn staan waarom zou dan uitgerekend die van jullie moeten wijken? Ik hoop dat je óf in het gelijk gesteld wordt (maar waarna de verhouding met de buren natuurlijk volledig verziekt is) óf dat jullie een compromis kunnen vinden.
Good luck!
Monique
donderdag 4 september 2008 - 13:07
LOBU

Tekst aangepast

LOBU

het toppen van reeds grote coniferen is een te vermijden ingreep. De boom wordt veel vatbaarder voor vooral schimmelaantastingen en zal veeleer in de breedte beginnen te groeien.
Snoeien tot voorbij het groene loof zal de dood van de boom tot gevolg hebben.

De buren zijn blijkbaar wel rijkelijk laat met hun protest, 10 jaar geleden kon er nog getopt worden, nu lijkt mij de enige optie rooien of laten zoals het is.
donderdag 11 september 2008 - 22:51
Flurkie

Flurkie

Het is toch erg hoe onverdraagzaam de mensen geworden zijn... en ik heb het idee dat het steeds erger wordt. 5 jaar geleden moest ik zelfs naar het vredegerecht omdat er rook uit m'n schouw kwam.... stel je voor. Gelukkig heb ik nu maar één buur die 75m verderop woont en waar ik totaal geen last van heb, integendeel...... Hopelijk komt het allemaal tot een goed einde en mogen de bomen blijven staan.
Groetjes, Flurkie
vrijdag 12 september 2008 - 11:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon