menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Eucalyptus

Ga naar meest recente reactie

Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Hey forumleden,


Ik heb het niet kunnen laten................in het tuincenter antwoordde men , dat deze soort winterhard is maar er stond geen andere beschrijving bij dan ''eucalyptus''..............is het misschien eucalyptus gunnii
..............weet iemand ook waar ik hem best plant( zon of schaduw ) en hoe ik hem op één stam ( hij heeft nu al twee vertakkingen) op max. 2 meter hou, ik lees dat hij goed snoei verdraagt.
Alvast bedankt.

Lysianthus
[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 4 november 2007 - 10:54
ines

Ines

Lysi, het enige dat ik hierop kan antwoorden is dat deze soort zeker op goed gedraineerde grond moet,
hier zijn er drie door de vochtige grond in de winter beginnen schimmelen aan de stam onderaan.
(de stammen waren 2 m hoog)
Op de rest kan ik niet antwoorden...
zondag 4 november 2007 - 11:39
erik1

Erik1

Familie van de Myrtaceae
Latijnse naam: Eucalyptus
Engels: Eucalyptus
Eucalyptus is, met zijn meer dan 600 soorten, van nature een Australische loofboom. Deze soort boom staat om hun enorme groeikracht gekend, en is goed bruikbaar in de hout- en papierindustrie. Ook gebruikt men de aromatische olie in hoestsiropen en als inhalatie om de luchtwegen vrij te maken. De eucalyptusboom wordt ook ingezet om moerassen droog te leggen, en op die manier de malariamug te bestrijden. Jonge bladeren zijn rond, en staan tegenover elkaar. Oudere bladeren zijn langwerpig en spits.
De meeste soorten zijn echter niet winterhard, slechts een paar soorten kunnen bij ons overleven, en slechts enkelen zijn wintergroen. De Eucalyptus gunnii is voor ons takkenkwekers een ideale soort! Deze eucalyptus kan overleven tot -10° en sommige bomen overleven zelfs wanneer het kwik nog lager is. Ook deze eucalyptus gunnii is een snelle groeier, en kan met voldoende mest en water tot 3 meter per jaar groeien! De boom zelf kan meer dan 30 meter groot worden!
Het beste kan je deze boomjes voldoende laten groeien voor je ze gebruikt, vergeet niet de boompjes voldoende te bemesten, en veel water te geven, ook de boom aanbinden is geen luxe, want ze zijn heel soepel, en de wind heeft er anders te veel vat op. Eens ze een hoogte van 2 meter hebben, heb je plots een hoop voer tot je beschikking. Je kan de boom ook snoeien door de top er uit te halen. De resterende takken zullen op die manier langer worden, en meer blad krijgen, andere zijtakken gaan op den duur de functie van hoofdtak overnemen, maar deze kan je ook weer intoppen. Een andere mogelijkheid is de boom zo'n 25 tot 100 cm boven de grond af te zagen waardoor er nieuwe scheuten ontstaan op de stam, of uit de wortels.

Nog een laatste tip: vervang de eucalyptus in je bakken geregeld. Eucalyptus heeft de neiging nogal snel uit te drogen, en zodoende zal de tak niet genoeg voedingsstoffen meer binnen krijgen.

Meer info op http://www.creaflora.be/main/catalogus-eucalyptus.html
zondag 4 november 2007 - 22:15
erik1

Erik1

heb er vorig jaar ook enkel geplant en dit is wat info die ik eens gevonden heb op internet en opgeslaan en is nu ongeveer al 2 meter hoog
zondag 4 november 2007 - 22:18
Catgarden

Catgarden

Ik heb al 4 jaar een Eucalyptus gunni staan. Ik wil hem nu net meer als struikvorm en snoei hem elke lente tot 20 cm terug en zo heb je ook altijd dat jonge, ronde zilveren blad want de volwassenen bladeren zijn zo mooi niet.
maandag 5 november 2007 - 11:23
Lino

Lino

Als je niet wil dat het een lange zwieper wordt (= kaal onderaan en aan de uiteinden de mooie blaadjes)
die je moet vastbinden,
raad ik je aan om zoals Catgarden, elke lente vrij kort te snoeien. Het is namelijk het verse blad dat mooi is. Ik wist het te laat en heb hem uiteindelijk uitgedaan wegens te lelijk
maandag 5 november 2007 - 12:26
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Bedankt Erik en catgarden en Lino.........welkom op dit forum!!!!........
Catgarden is het moeilijk om eens een foto te posten pls? Is hij winterhard bij jou of bescherm jij hem? Hoe laag kan je hem houden ? en wat is de breedte?
Ik heb hem pas geplant maar denk toch na het lezen van de tekst dat het beter is hem binnen te zetten tot het voorjaar
Het is juist dat verse blad dat kleine ronde blaadjes geeft dat ik zo mooi vind en dat je kan gebruiken met bloemschikken............goed dat ik jullie goede raad heb
maandag 5 november 2007 - 16:52
u857287

U857287

dag lysianthus
onz eucalyptus gunni staat ong. 5 jaar in de tuin, nooit gesnoeid en nu is hij ongev. 7 meter.
de eerste winter heb ik hem onderaan bedekt met noppenfolie, voor de rest is hij nooit beschermd geweest, wel uitkijken met felle wind, want dan zou hij wel eens kunnen ombuigen.

groeten
lieve
maandag 5 november 2007 - 23:15
Lysianthus

Lysianthus

u857287 Dag terug..............wat een naam voor jou van grote betekenis zeker maar voor ons ...........er zijn er simpeler
Dus , bedankt voor je reactie, ik heb maar een klein tuintje van 5 op 7 ( stadstuintje) en denk toch dat het beter is hem als struik te houden, met noppenfolie afdekken het eerste jaar is waarschijnlijk voldoende vermits hij toch redelijk winterhard is hé.
Hoe zijn de blaadjes bij jou , zijn ze nog mooi rond en rosig?
Groetjes
Lysianthus
maandag 5 november 2007 - 23:56
u857287

U857287

dag lysianthus
de blaadjes, van onder nog mooi en redelijk rond, meer naar boven lang en ovaal, de kleur nog altijd hetzelfde, eerder groenig, zeker niet rosig
ja, ik denk wel dat hij wat groot zal worden bij jou, maar ja, wij hebben dan ook wel een tuin van 12 are (veel te groot eigenlijk), dus daar kunnen wel wat grote planten en bomen in.

groetjes
lieve

dinsdag 6 november 2007 - 20:54
Catgarden

Catgarden

Ik heb er een laag boompaaltje bij gezet omdat die Eucalyptus de neiging had om te ontwortelen bij felle wind.
Eucalyptus gunni moet toch wel goed winterhard zijn hier want hij staat in volle wind en op een plek waar het vooral in de winter nogal hard kan waaien. Ik denk dat zoals bij veel "exotische" planten het meer van belang is dat hij in goed gedraineerde grond staat dat er zeker geen water blijft staan rond de wortels.
Ik heb in de tijd een heel groot plantgat gemaakt en keitjes vermengd met de grond. Verder heb ik nooit geen enkele winterbescherming gegeven aan de Eucalyptus.
Wij wonen wel dicht bij de kust dus vriest het hier iets minder hard maar zoals ik al zei staat hij hier dus wel in de volle koude wind in de winter.
woensdag 7 november 2007 - 14:02
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Dank je wel Catgarden .............mooie, overzichtelijke en verzorgde site heb je hoor , ik ben er op gaan kuijken om meer van de eucalyptus te vernemen en eventueel een foto te zoeken maar hij staat er niet bij hé.
"K hoop dat je al wat beter bent en mocht het kunnen , zou ik nog graag een fotooke van jouw eucalyptus zien................... op welke hoogte hou jij hem?
en alvast bedankt
woensdag 7 november 2007 - 16:13
Catgarden

Tekst aangepast

Catgarden

Hallo Lysianthus, die Eucalyptus staat inderdaad niet in mijn plantenlijst net omdat ik er nog nooit een mooie foto heb kunnen van trekken van de hele struik en vermits ik nogal zindelijk ben over de foto's die ik op mijn website zet, zet ik er die dan liever nog niet op.
Ik heb zo nog een stuk of 30 planten die ik moet op de plantenlijst zetten en een stuk of 5 planten moeten van de plantenlijst af omdat die door natte winter al verzwakt waren en de slakken er voor zorgden dat ze helemaal het loodje legden.

Ik snoei de struik in het voorjaar tot op 20 à 30 cm terug en dan blijft ie net onder de 2 meter.
Ik snoei wel niet te vroeg omdat ik schrik heb dat de takken anders zouden invriezen en snoei dat ergens in april samen met lavendels en andere warmteminnende planten. Wanneer in april hangt af van welke temperaturen we dan hebben 's nachts.

Bedankt voor de complimenten over mijn website
Jammer genoeg zit verbetering met mijn gezondheid er niet in want ik ga nog altijd traagjes achteruit en soms begin ik te vrezen, als het zo blijft doorgaan, dat ik binnen enkele jaren niet meer in mijn tuin zal kunnen werken.
vrijdag 9 november 2007 - 14:18
Lysianthus

Lysianthus

Hallo Catgarden,

Je mag de moed niet opgeven hoor, men weet nooit wat de toekomst brengt.
Wij beseffen soms niet hoe gelukkig we zijn als we gezond zijn............
Erg bedankt voor je advies!!...............en veel sterkte.
Groetjes
Lysianthus
zondag 11 november 2007 - 15:39
enzy

Enzy

Ik heb ook een eucalyptus staan in mijn tuin ,is zeker al 4 meter hoog ,ik bedek hem niet in de winter ,staat wel redelijk beschut ,en snoei wel het top er regelmatig uit ,want daar krijgt hij altijd van die smalle blaadjes
woensdag 5 december 2007 - 19:51
u857287

U857287

dag
wij hebben stormachtig weer gehad in het weekend en gisteren hebben we hem omgezaagd tot ong. 2 meter hoogte. Hij zwiepte alle kanten uit, dachten echt dat hij zou ontwortelen en dan het risico niet genomen dat hij op onze kleine palmboom zou vallen. Volgens het tuincentrum dat we contacteerden zou hij nog opnieuw uitspringen, maar we laten hem niet meer zo hoog worden.
groeten
lieve
woensdag 5 december 2007 - 21:45
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Heel tof Lieve en Enzy om nog even jullie belevenissen met jullie eucalyptus met ons te delen, daar leren we allemaal uit hé.
Je zult wel veel werk hebben gehad Lieve, maar het had erger gekund hé...............in elk geval , zo hou je mooie blaadjes.
Hoe snoei je dat als hij 4 meter is , zal niet gemakkelijk zijn Enzy ........ is het alleen de top die smalle blaadjes krijgt dan? is de rest van de vier meter met mooi ronde blaadjes?
In elk geval kan ik hem niet hoog houden met mijn klain tuintje maar hij staat wel gesteund want hij kan niet goed tegen de wind hé.
In het voorjaar ben ik van plan hem een flinke snoeibeurt te geven dan loopt hij mooi vanuit de grond weer uit.
Bedankt
donderdag 6 december 2007 - 09:53
enzy

Enzy

Dit is een foto van mijn eucalyptus,hij heeft al een dikke stam (10 cm doormeter )is al meer een boom ,geen struik meer ,en ik ga op een ladder staan om hem te snoeien ,ik zie het liefst de ronde blaadjes ,als je hem niet snoeit worden de nieuw scheuten allemaal langwerpig meestal ,ik gebruik de blaadjes veel voor te bloemschikken

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 7 december 2007 - 10:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon