menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Is er iemand die iets weet over as als mest gebruiken

Ga naar meest recente reactie

Tuingek

Tuingek

Hallo allemaal

Met dit heerlijke weer barbeknoeien wij heel vaak en in de avond gebruiken we dan de buitenhaard om een gezellig sfeertje te krijgen en wat langer buiten te kunnen blijven zitten. Bovendien is het (samen met wierook) een uitstekend middel om vliegen en muggen weg te houden.

Gisteravond kwam een kennis uit een naburig dorp bij ons een kopje koffie halen.
Zowel man als vrouw zijn vrij fanatieke moestuiners, zeker op biologisch gebied.
De vrouw had een heel verhaal over koffiedik enzo maar toen ik zei dat ik dat al wist begon ze over eierschalen om de sla enzo. Ook dat wist ik al.
De man kwam echter met de vraag wat wij met de as van de opgebrande houtskool en briketten en met het uitgebrandde hout uit de buitenhaard doen.
Wij gaven als antwoord dat we daar eigenlijk niets anders mee doen dan het langs de slootkant uitstrooien de dag na het in de brand steken van....

Volgens hem kunnen we die as heel goed gebruiken als mest om de planten in de moestuin en in het water voor de kuipplanten.
Want volgens hem zitten er allerlei voedingsstoffen in de as.

Nu komt mijn vraag: is er iemand onder de aanwezigen die hier verstand van heeft en/of ervaring hier mee?
Ik vind het allemaal wel logisch klinken, maar of het ook zo is??

Ik heb ze overigens wel even de url van deze site en dit forum gegeven.
Dan kunnen ze zelf het 1 en ander lezen en eventueel deel nemen aan het forum.

groetjes Marianne
vrijdag 7 augustus 2009 - 14:30
lentemode

Lentemode

Helaba tuingek,

Houtas is een goede biologische bron van kalium.
Die as wordt hier bewaard en in het voorjaar royaal rond de bessenstruiken gedaan.
Het spoelt heel snel uit naar de wortels.
Kruisbessen zijn erg blij met kalium, dat zorgt voor meer vruchten, niet voor een weelderige groei.

En 't heeft gewerkt zo aan onze potjes 'knoeselconfituur' te zien...

Groetjes,
Mia
vrijdag 7 augustus 2009 - 16:31
butterflyke

Butterflyke

wij hebben vroeger altijd op school geleerd dat mensen aan de voet van de vulkaan leven ondanks het grote risico van een nieuwe uitbarsting.omdat de grond er door eerdere uitbarstingen erg vruchtbaar is.ook branden vroeger de boeren toch hun velden af....
slecht is het zeker niet
vrijdag 7 augustus 2009 - 16:45
Matabish

Matabish

zolang je de bbq niet aanmaakt met die speciale briquetten!
vrijdag 7 augustus 2009 - 19:04
Tuingek

Tuingek

Speciale briketten?
Wij hebben van die kogels in een grote zak en het enige wat daar op staat is "briketten"

Wij maken de bbq altijd aan met aanmaakblokjes tussen het houtskool.
Zo ook de buitenhaard. Daar gaat hout op van struiken en bomen die vorig jaar gesnoeid zijn en daar tussen gaan de aanmaakblokjes.

groetjes Marianne
vrijdag 7 augustus 2009 - 19:10
Matabish

Matabish

Ja, dat bedoelde ik.
Bevatten zulke aanmaakblokjes geen lichtontvlambare stoffen, zoals petroleum of iets dergelijks?
Want dat zou natuurlijk níet goed zijn voor de tuin.
Vroeger werden wel alle assen van hout of steenkool als meststof gebruikt!

Hartelijke groetjes,
Matabish.
vrijdag 7 augustus 2009 - 19:32
printemps

Printemps

Asse van steenkool geven van die steentjes

En asse van houtskool daar zitten soms nog stukjes houtkool in en die verteren niet en die zie je dan ook overal nog liggen

Dus enkel asse van proper hout

mvg
zaterdag 8 augustus 2009 - 13:37
verbena46

Verbena46

Het is wel aanbevolen dat de as voor de moestuin direkt met de grond wordt vermengd en niet in de oppervlakte blijft liggen.
Houtas kan ook in de compostbak.

grt Verbena



zaterdag 8 augustus 2009 - 21:34
Tuingek

Tuingek

Dank allemaal voor het antwoordt.

groetjes Marianne
zondag 9 augustus 2009 - 01:18
Polplastron

Polplastron

Houtas kan met mate op de composthoop. Overdrijf er niet mee want het bevat veel kalium.

Gebruik ook enkel fijne assen. De brokje houtskool die overblijven van de "barbeknoei" vergaan niet in de composthoop (heb ik tot mijn schande ondervonden).
maandag 10 augustus 2009 - 15:28
annd6

Annd6

Wou ik ook even beamen: niet overdrijven want te veel is weer niet goed.
Ik strooi het hier soms zelfs op de gazon, voor het gaat regenen.
Ik gebruik wel liever de resten van de kachel (hout) dan van de bbq

Groetjes
Ann
dinsdag 11 augustus 2009 - 09:46
Esem

Esem

Idd. alleen as gebruiken van onbewerkt hout en laat de briketten voor wat ze zijn.
Briketten bevatten giftige stoffen voor sier en moestuin.
Niet gebruiken dus.

Ik gooi al de asse van de houtkachel op de composhoop en na een jaartje word deze compost verdeeld over de siertuin.
Dient zowel als water voorziening en als meststof.
Want compost heeft de eigenschap om het water beter en langer vast te houden en zorgt ervoor dat zware grond beter te bewerken is en lichte grond beter van structuur maakt.

Gr Eddy,
dinsdag 25 augustus 2009 - 12:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon