menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Regenton

Ga naar meest recente reactie

Desi Nelis

Desi Nelis

hallo,
Laatst heb ik bij jullie een kunststof regenton gekocht van 360 liter, deze werkt uitstekend. Mijn vraag is ; als het gaat vriezen dient het water dan helemaal afgetapt te worden ? Of kan het kunststof / plastic het ijswater aan ?

Groeten Desi
zondag 17 september 2017 - 19:32
leerling

Leerling

Hangt er vanaf hoe hard het vriest en hoeveel ruimte er vrij is in de ton om het uitzetten van het water op te vangen.

Ik heb hier een paar tonnen, waar ik, op aanraden van mijn buurvrouw, twee, voor een kwart gevulde, plastic flessen in leg wanneer de vorst dreigt. Die flessen zijn minder sterk dan de ton, en wanneer het ijs uitzet zullen de flessen eerder ingedeukt raken dan de ton. Onze tonnen hebben daarmee zonder schade al -10 doorstaan.
dinsdag 19 september 2017 - 00:02
Roeli

Roeli

Je kan er ook wat grint in doen.
Gewoon water bevriest, ook in de flessen . Hoe daar op gereageerd wordt, weet ik niet.
Zout water bevriest niet, maar mocht de fles toch stuk gaan, heb je zout water in je regenton.
Ik heb er dus grint , kleine steentjes, in gedaan en dat is al 2 jaar goed gegaan.
Maar ik garandeer niet dat het goed gaat als het 20 graden vriest.
dinsdag 19 september 2017 - 12:37
leerling

Leerling

Goede tip, Roeli.
dinsdag 19 september 2017 - 19:16
Roeli

Roeli

Dank U
dinsdag 19 september 2017 - 20:18
c j de k

C j de k

Het zal er om gaan hoe dik en hoe sterk het materiaal is waar de regenton van is gemaakt .
Bovenstaande middelen zullen beide wel hun nut hebben maar ik vraag me af wat je in de winter met een volle regenton aanmoet
Zelf zorg ik er meestal voor dat de ton zo goed als leeg is indien er b.v matige vorst voorspeld wordt .
Wel heb ik binnen bij mijn planten die daar overwinteren ook nog een ton staan van 75 l .
Het water is dan ook net iets hoger van temperatuur .
Een stuk hout in de ton helpt trouwens ook goed het zal zich vol zuigen zodat het als het gaat vriezen weer samengeperst wordt .
dinsdag 19 september 2017 - 21:21
leerling

Leerling

@C j de k
Het water in de tonnen doe ik niet graag weg, omdat het hier in de lente al een paar keer heel droog geweest is en ik water te kort kwam. Ik gebruik het ook voor de kamerplanten en om tuingereedschap of de drinkbakjes van de vogels wat schoon te maken. (Ze krijgen in het weekend een schrobbeurt met heet water. De bakjes, Niet de vogels.)
Als het zwaar zou gaan vriezen, of als het dure tonnen zouden zijn, zou ik ze ook leeg maken. Maar ze staan hier redelijk beschut, en een beetje vorst kunnen ze wel hebben.
dinsdag 19 september 2017 - 22:00
Patrikc

Patrikc

Bij zware vorst zal de inhoud helemaal bevriezen, dan is het trukje met de flessen zinloos geweest.
Als lichte vorst overgaat naar zware vorst lukt het misschien niet meer om de ton leeg te maken.
Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en de ton leegmaken in de winter.

Of als je ze in de grond steekt dan blijft de inhoud vorstvrij.
dinsdag 19 september 2017 - 22:22
Patrikc

Patrikc

... maar dan heb je een pomp nodig.

(Niet meer kunnen aanpassen is lastig)
dinsdag 19 september 2017 - 22:23
Roeli

Roeli

Ja, je zou de tonnen leeg kunnen maken. Is voor mij niet zo eenvoudig.. Met een emmertje die diepe dingen leeghozen.
En daarbij. ik heb veel planten in pot , die naar binnen gaan. en nogal wat kamerplanten.
Die willen allemaal ook graag water hebben 's winters. En liever geen kraanwater .
Tot nu toe is het goed gegaan maar zoals ik zei, ik garandeer niets bij -20 graden.
woensdag 20 september 2017 - 10:19
Desi Nelis

Desi Nelis

Hallo allemaal, bedankt voor jullie reacties en tips . Ik denk dat ik de ton leeg laat lopen tot net onder het kraantje dan heeft het ijs voldoende ruimte om uit te zetten.
donderdag 21 september 2017 - 12:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon