menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tips voor het opvullen van een smalle border

Ga naar meest recente reactie

Baileysker

Baileysker

Ik heb een border van 7 meter lang, en 45 cm breed.
Iemand een idee wat daar mooi zou in staan.
Staat in de zon, en mogen geen giftige planten zijn, want ik heb 3 honden.
Hij stond gevuld met verschillende planten, zoals wolfsmelk, schijncipris, schijnhulst, hebe en olijfwilg.
Maar vond de grote van deze planten te verschillend, en wil daarom opnieuw beginnen.

Aangezien deze border grenst een een draadomheining van 1 meter hoog, dacht ik aan een klimplant,
zoals bijvoorbeeld Clematis Piilu. Met daarvoor kleine heestertjes of iets anders (schaduw voor clematis)
Maar is 45 cm voldoende breed om 2 planten voor elkaar te zetten.

Alle tips zijn welkom
dinsdag 24 juli 2007 - 13:10
minouke

Tekst aangepast

Minouke

clematis en een lagere plant ervoor moet kunnen op 45 cm, bv bij ééntje heb ik er Carex voor gezet en neemt bijna geen plaats

voor een border van 45 cm zou ik de draad laten begroeien met klimpanten zoals clematissen en reukerwten misschien zefs een klimroos en vooraan enkele lagere planten waar er nog plaats overblijft; luchtiger planten passen hun daarvoor beter aan zoals Verbena Bonariensis, Thalictrum die kunt ge desnoods de bladeren wat verwijderen als er teveel zijn, Calamintha, alchemilla, grassoorten,en vooral de geraniums niet vergeten

Alles hangt af waar die border staat, als het een doorgang is zou ik geen planten nemen met stekels, harde takken enz

Een boek voor borders die je goed helpt voor het samenstellen is KLEUR van Modeste Herwig ISBN 90 215 3774 5
dinsdag 24 juli 2007 - 13:32
annis

Annis

Het is ook goed mogelijk om bij de klimmer EEN ander soort te planten bv. lavendel op rij of een groenblijvende geranium zoals Chantal aangeeft. Evt. kan het ook een bodembedekker zijn Phlox subulata is een groenblijver en in diverse kleuren verkrijgbaar. Ik zelf zou gaan voor een plant die groen blijft in de winter.

Het boek KLEUR is inderdaad een geweldig boek bij het samenstellen van een border.

Annis
dinsdag 24 juli 2007 - 15:28
Esem

Esem

Ik vind dat in zo een snalle border geen stokroos mag vergeten worden,om een afwisseling te krijgen tussen al die klimplanten.
Klimplanten op zich vind ik prachtig maar te veel is te veel.Het zou vlug gaan vervelen en eentonig worden.
Daarom zorg voor afwisseking,op die 7 meter.
Voor een stokroos kan je ook altijd nog wel een bodem bedekker kwijt.Zorg ook hier een daar voor een rustpunt in de border door er een groenblijvertje tussen te planten ,zolas bv pachysandra of iets dergelijks.
Grassen kan uiteraard ook maar hou er dan wel rekening mee dat het gras niet woekerd en een laagblijver is.
Misschien ook eens denken aan enkele bloembollen zoals allium, mombretia of misschien een gladiool als je die graag ziet.
Allemaal smal opgroeiende bolgewassen.
Gr Esem
dinsdag 24 juli 2007 - 17:01
Baileysker

Baileysker

Alvast bedankt voor de antwoorden. De moeilijkheid is de keuze, er is eigenlijk teveel om op te noemen.
Mogen die klimplanten vlakbij die draad geplant worden of moet er een bepaalde afstand zijn.
dinsdag 24 juli 2007 - 17:39
kris79

Kris79

hallo

wat ook erg mooi en zeeer makkelijk in onderhoud is ,en waarvan je maar 2planten per meter nodig hebt of zelfs 3per 2meter krijgen ze wel dicht en slechts 1in de breedte van het stuk=hebe
hebe=groenblijvende bladstruik,groeid mooi bolvormig,zonder dat je er aan moet snoeien,blijft laag tot een 25-30cm hoog ,komen in junie kleine trosjes bloemen in afhankelijk van de soort witte ,licht paarse of donker paarse ,de bloem stelt echter niet veel voor,en bloeid ook niet lang,maar het mooie blad gans het jaar door maakt dit zeker goed!
als je intresse zou hebben in deze planten ik heb er kleine pplantjes van te koop staan ,de fijn bladige witbloemige,de iets groter grijsbladige licht paars bloemig,de groter bladige donkerpaars bloemig;prijs slechts :1,25€/stuk!
mvg kris
dinsdag 24 juli 2007 - 17:55
minouke

Minouke

ze mogen tegen een draad geplant worden, en het is beter dat je de klimplanten en de planten onderaan samen op hetzelfde moment plant dat is gemakkelijker en stoor je nadien die dat er al staat niet.

't is tegen een muur dat soms problemen geeft omdat het dan meestal te droog is, maar hangt ook een beetje af van plant en "de 4 windstreken" .

dinsdag 24 juli 2007 - 18:17
Baileysker

Baileysker

De planten die jullie aanbevelen, heb ik eens opgezocht en bekeken.
Carex en geranium vindt ik al heel goed, wel ook veel keuze. Dacht zelfs dat geraniums maar éénjarige planten waren.
Calamintha, alchemilla, pachysandra ool heel mooi,
ook hebe maar wordt Hebe niet te groot in de breedte.

Ik zie dat die plantjes dus allemaal maar maximum zo een 30 a 40 cm hoog worden. Ideaal dus.
Hoe ver van elkaar zet ik ze dan best, om de halve meter ééntje.
En Esem je zei om te zorgen voor afwisseling, wat betreft de voorste rij kleine plantjes, mogen dat allemaal verschillende soorten zijn of zou het mooier uitkomen met 4 of 5 soorten.
Ik vindt afwisseling inderdaad ook veel beter. Zou ook zeker kiezen voor enkele groenblijvers, dat ik toch nog iets heb in de winter.

En wat de klimplanten betreft 2 soorten of meer misschien?
Als ik zou kiezen voor Clematis en klimroos, zou dit dat gewoon van elks de helft zijn?

en nog in verband met het planten, de klimplanten dus vlakbij de draad, wil dus zeggen ook dichtbij de betonnen boord, geeft dit geen problemen voor de wortels?
En de 2 rijen worden best wel geschrankt vermoed ik?

Groetjes
dinsdag 24 juli 2007 - 18:24
Helianthus

Helianthus

In aansluiting op de bemerking van Esem wat betreft die stokrozen... wat dacht je van een Eremurus (naald van Cleopatra) als blikvanger in de hoogte ?
Fantastisch mooie plant vind ik, alleen nogal aan de prijzige kant.

Groetjes, Gert.
dinsdag 24 juli 2007 - 19:28
hildavw

Hildavw

Om rust te geven in die border, zou je groepjes planten kunnen herhalen.
En hebe heb je in enorm veel soorten, laagblijvende, hoger groeiende, lang bloeiende, kort bloeiende, kijk maar eens na.
Zorg eventueel ook voor verschillende bladvormen en -kleuren.

groetjes
Hilda
dinsdag 24 juli 2007 - 19:34
minouke

Tekst aangepast

Minouke

[afbeelding verwijderd niet-https]

Dit hier is een pelargonium, en verkeerd geranium genoemd.

De plantafstand van de lagere (h 30 à40 cm) is zo'n 30 à 40 cm
Let wel op de lengte/hoogte van klimrozen, ze worden groter dan ze opgeven in catalogi, op een lengte van 7 m zou ik 2 rozen zetten die niet te groot worden en die doorbloeiers of herbloeiers zijn bv Pierre de Ronsard, Kathleen Harrop, Penny Lane, Ghislaine de Feligonde, Leverkussen worden 350/400 cm bij mij

Verschillende soorten zou mooi zijn , maar met regelmatig dezelfde plant die terug komt of dezelfde kleur geeft een zeker rust

zorg ook voor verspreide bloeitijden

Ook enkele groenblijvers, sommige geraniums bv renardii en macrorrhizum;santolina, bergenia enz of bolletjes, kubusjes van buxus of taxus


klimplanten rozen en clematissen passen en houden ook van mekaar, maar ik zou de rozen bv in dezelfde kleuren maar verschillende tinten houden (verschillende abrikoze, koper, zalm,lichtroze tinten) en de clematissen ook zoals verschillende tinten paars en blauwe bv
pastelkleuren passen goed met mekaar maar ik zou 2 hoofdkleuren kiezen met desnoods een bijkleur


betonnen plaat : ik denk van niet en zeker niet als de kant (uwe kant) open is.
In feite moeten de planten wel een beetje plaats hebben om hun wortels te spreiden, maar die lage grondbedekkers wortelen tamelijk aan de opp

misschien helpt dit je ook een beetje
http://www.fsperennials.co.uk/criteria_page.htm

http://www.dungevalley.co.uk/perennials%20flowering%20this%20month.htm
dinsdag 24 juli 2007 - 19:42
Esem

Esem

Klopt maar niet vergeten dat wanneer je een Eremurus plant,(naald van cleopatra)pracht plant trouwens,zorgen dat deze een zeer goede afwatering heeft.
Kan helemaal niet tegen vocht aan de wortels.
Maar opletten dat je niet in de verleiding komt om te veel gaat verschillende soorten aan te planten.
Dit word te druk en is niet mooi meer,betere enkele ,en deze meermaals laten terug komen in de border,dan een wirwar aan planten.
Zeker hier niet, bij zo een lange smalle border.
In een grootte breede border is dat geen probleem maar hier zou ik het toch wat rustiger willen houden.
Ik weet het wel, je zou er alles wel willen in plaatsen,maar vergeet niet, het maakt zo een kleine smalle border er zeker niet mooier op.
Ook zou ik hier en daar een wintergroende toets aan toevoegen zodat je in de winter niet op een kale dore border moet zitten kijken.
Bv Busus in vormsnoei en misschien een Clenatis Armandii,groenblijvend en bloeit al vanaf maart met witte naar vanille geurende bloemen.
Gr Esem
ps. Zo weer stof om over na te denken en te praten.
woensdag 25 juli 2007 - 12:49
Baileysker

Baileysker

Hier ben ik weer, gisteren avond was mijn pijp uit. Heel de dag in de tuin bezig geweest, en da voel ik wel achteraf.
Gisteren de border opgeknapt door stenen te plaatsen zodat hij hoger is, in de hoop dat de honden er nu wel uit blijven.
En dan heb ik nog 600 kg dolomiet moeten uitscheppen om een koertje te vullen.
En nu ben ik de border aan het vullen met de aarde die we overhadden van het uitgraven van ons terras.
Dacht dat dit karweitje vlug ging gedaan zijn, maar amai, 7 meter lang en 30 cm hoog, daar gaat wat in hoor. Gelukkig is manlief me wat komen helpen.
Maar als dat gedaan is komt het plezantere werk,
naar het tuincenter en plantjes kiezen, en dan nog allemaal planten.

Vandaag ga ik een lijstje maken met de planten die hier genoemd zijn.
Dan proberen hier al min of meer een keuze te maken wat ik precies wil.

[afbeelding verwijderd niet-https]
Zo was het
[afbeelding verwijderd niet-https]
en nu dus zo
donderdag 26 juli 2007 - 15:59
minouke

Tekst aangepast

Minouke

zal wel mooi zijn, maar is de muur echt zo oranje ( bruin maar met oranje), dan zou ik die bij de kleurkeuze van de planten betrekken of beter gezegd er rekening meehouden.

Houd er eens roze bij dan zie je het beter of er oranje in zit; want pers. vind ik die 2 kleuren vloekend

een ander boek van Modeste Herwig is KlEURRIJK , niet die ik hierboven vermeld heb nog een ander, deze hier gaat om kleuren te combineren en de andere om planten te combineren


donderdag 26 juli 2007 - 16:21
Baileysker

Baileysker

Nee, de kleur is meer lichtgeel, op de foto zie je achter de hoek roze roosjes staan.
De kleur op de foto scheelt niet veel van de echte, misschien is de kleurinstelling bij jou anders en lijkt het daarom oranje.


Groetjes
donderdag 26 juli 2007 - 16:56
Baileysker

Baileysker

Ik zie wel dat de meeste klimplanten zo een 2 a 3 meter kunnen worden.
Mag ik die dan steeds snoeien tot 1 meter aangezien mijn draad maar zo hoog is?
Of is dit niet goed voor de plant?
donderdag 26 juli 2007 - 19:05
hildavw

Hildavw

Het is niet omdat er staat dat ze 2 à 3 meter worden, dat ze 2 à 3 meter hoog worden.
Ze kunnen zich ook in de breedte verspreiden.
Je kan ze daar een handje bij helpen.
donderdag 26 juli 2007 - 19:34
Baileysker

Baileysker

Dat wist ik niet, als ze dan niet zo hoog
mogen worden, moet ik ze dan verder uit elkaar planten.
Normaal is de plantafstand 50 cm dacht ik?
donderdag 26 juli 2007 - 19:40
minouke

Tekst aangepast

Minouke

de rozelaars :

kies 1 of 2 die niet te groot wordt , daarvan laat je 3 à 4 takken groeien dit zullen de geseltakken worden die je dan in waaiervorm kunt leiden en die moogt je dan zeker niet toppen .
Zeker geen rambler of liaanroos nemen , die bloeien maar éénmalig en worden erg groot en breed

clematis :

clematis montana's zou ik ook niet zetten, ze zijn te "geweldig", maar de viticella's is een goede keuze , zijn erg sterk en zijn minder gevoelig aan de beruchte verwelkingsziekte
wel een lagere , groenblijvende plant planten om de wortels van de clematis te beschermen tegen de zon

en voor een clematis en rozelaar kunt ge lagere planten zetten, of hogere die een ijler groeiwijze hebben bv Verbena bonariensis

Een paar overhangende planten aan de boorden zou ook mooi zijn bv phlox subulata (lage phlox)

vrijdag 27 juli 2007 - 07:51
Baileysker

Baileysker

Clemantis Piilu behoort tot de groep van de grootbloemige lees ik, dan zal deze dus ook gevoelig zijn aan de verwelkingsziekte?

Heb ook gelezen dat sommige clematis soorten 15 cm lager moeten ingeplant worden.
Is dat ook voor de soorten van viticella's en Alpina?

En de voorste rij heeft als doel de voet van de Clematis te beschaduwen, wil zeggen dat ik dus eigenlijk vooraan beter allemaal groenblijvers zet.


Groetjes
vrijdag 27 juli 2007 - 08:49
Baileysker

Baileysker

De Clematis Viticella staat in mijn lijst van giftige planten als heel giftig omschreven.
Zijn er Clematissen die niet gevoelig zijn voor de verwelkingsziekte EN niet giftig zijn.

Toch niet gemakkelijk om te kiezen
vrijdag 27 juli 2007 - 09:12
minouke

Tekst aangepast

Minouke

- alleen aan de voet van de clematis moet er iets staan om zijn wortels en onderstam te beschermen
- de kleine bloemen zijn meestal beter bestand tegen de verwelkingsziektes dan de grootbloemige
- qua giftige planten ... ik heb altijd een hond en kat gehad en nooit gemerkt dat ze planten eten , alleen de kat die aan de nepeta knabbelt maar dat is algemeen gekend dat katten gek zijn van nepeta (kattekruid )
en van de viticella's hier komen ze nooit aan
Ik zou daar toch niet ongerust voor zijn hoor, hier op het forum zijn er veel die honden en katten hebben en een tuin

- een heel dankbare clematis is Arabella (kruidachtigen), wordt 150 -180cm bloeit van mei/juni tot september en is jeansblauw

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 27 juli 2007 - 16:44
Baileysker

Baileysker

Dat is inderdaad ook een prachtige Clematis.
Ik ga inderdaad niet te veel meer voortgaan op die lijst van giftige planten, want dat is een enorme lange lijst. En inderdaad tot nu toe heb ik ze nog geen poging zien doen om ervan te eten.

Nu wou ik nog eens weten welke plantafstand ik moet nemen voor de Clematissen.
Op de site van clematis.be staat 40 cm, hier in een ander topic over Clematis staat 1 meter,
in het tuincenter stond 1 tot 1,5 meter, ander tuincenter 50 cm.
Nu weet ik het niet meer hoor.
Rekening mee houdend dat ze maar 1 meter hoog kunnen groeien, en de border is 7 meter lang.

Groetjes
zaterdag 28 juli 2007 - 07:34
minouke

Tekst aangepast

Minouke

clematissen moogt ge zelfs kort bij de rozen planten en liefst terzelfder tijd ;

plantafstand van de clematissen :

ze mogen op 50 cm van mekaar, ik heb er zelf op 20 cm staan dan groeien ze in mekaar en dat is ook wel mooi , maar zet dan die dat dezelfde snoeitijd hebben anders wordt het moeilijk om ze te snoeien (snoeitijd 1, snoeitijd 2 en snoeitijd 3 zie je soms in boeken)

Als ze een verschillende snoeitijd hebben zet ze dan wat verder uit elkaar bv vroegbloeiende Alpinasoort en een Viticellasoort. De eerste moet niet gesnoeid worden , de 2de in de lente op 30 cm, en als ze in elkaar verstrengeld zijn is het moeilijk om de Alpina niet te beschadigen

Groter afstand is bv nodig bij zeer groeikrachtige clematissen bv Montana's , die worden 10m lang en dik

Arabella zou ik op 1m houden omdat die erg dik wordt, maar Viticella Polisch Spirit of Etoille violet zijn lichtere clematissen, ze groeien luchtiger


Plantdiepte : ik plant ze niet dieper dan dat ze in de pot staan, want hier is de grond erg nat.

En dieper planten wordt aangeraden voor die fameuze verwelkingsziekte omdat die schimmel meer in de
bovenlaag zit, en dieper planten zou de plant meer beschermen
Maar de nieuwere soorten zouden niet meer zo diep moeten geplant worden heb ik onlangs in een tijdschrift gelezen.

Nu met Viticella en kleinbloemigen zit je meestal goed, de Piillu heb je al ,dus ik zou die wel planten het is niet gezegd dat die ziek zal worden hoor.
MAAR plant geen andere op die plaats dan , tenzij je de aarde ververst (50x50x50 cm tenminste) ook bestaan er produkten om de schimmel te doden







zaterdag 28 juli 2007 - 08:11
Baileysker

Baileysker

Minouke, bedankt voor je snelle antwoord.
Nog even iets wat ik me afvroeg, "snoeien tot 30 cm boven de grond".
Wil dat zeggen dat ALLES dat hoger is moet verwijderd worden?
Of moeten de takken die rond de draad zitten blijven?

Groetjes
zaterdag 28 juli 2007 - 08:34
minouke

Minouke

ja, maar niet alle soorten hé, als je een plant koopt staat het op het kaartje welke snoei.

Viticella's snoei je op +/- 30 cm bijvoorbeeld en een montana of alpina moet je niet snoeien maar gewoon wat bijknippen.

Er zijn 3 snoeisoorten
zaterdag 28 juli 2007 - 08:43
Baileysker

Baileysker

Ik ga proberen om toch op zoek te gaan naar Viticella soorten.
Heb op de site van Clematis.be wat rondgekeken en die soort wordt aangeraden aan beginnelingen.
Wordt omschreven als een gemakkelijke soort.
Daar wordt wel aangeraden om die soort ook 15 cm lager in te planten. omdat ze dan meer grondscheuten zullen vormen.

Een laag boomschors rond de wortelvoet, is dat ook voldoende om te beschermen tegen de zon?


Groetjes Isabelle
zaterdag 28 juli 2007 - 09:02
minouke

Minouke

het zijn niet alleen de wortels maar ook de stam onderaan die je moet beschermen. Het zijn in feite bosplanten die alleen bovenaan zon krijgen
zaterdag 28 juli 2007 - 11:46
hildavw

Hildavw

Je kan er bijv. groenblijvende hebe voor planten, die heb je in allerlei soorten.
groetjes
Hilda
zaterdag 28 juli 2007 - 13:33
rosie

Rosie

Hello, ik heb ook maar een heel klein stads koertje daar heb ik een strook van in beslag genomen voor bloemen.3 Jaar ben aan het uit proberen wat en waar moet komen een echte leuke bezigheid en daarbij nog leerzaam ook.Neem eens een kijkje op mijn blog daar zult u het wel vinden.http://blog.seniorennet.be/boetseren tot kijk
zondag 29 juli 2007 - 21:04
olijfje

Olijfje

Verleden jaar legden wij ook onze tuin aan en plaatsen we ook hebe.
De soort die we plaatsen was nogal wild de plant is zeker niet mis van kleur(grijs) maar wij verwijderden de plant.
We plaatsten ook doorlevende anemonen kleur wit eerst lang een mooe blad en de bloemen zijn voor augustus tot september.
Zeeuws knoopje twee kleuren wit en roze ook mooi.
En veel hostas en enkele geraniums die ook heel mooi kunnen zijn.
Eeen bodembedekker tijm met een paars bloemje ook zeer mooi.
We werkten maar met een aantal soorten bloemen per groepjes en ze komen telkens terug in de tuin.
Moest je juiste namen van de planten willen weten wil ik ze gerust doorsturen.
maandag 30 juli 2007 - 08:03
griet.spruyt

Griet.spruyt

Hallo,

Ik heb een smalle border 9 m x 80 cm. De border ligt aan de noorderkant amper 3 u zon in de voormiddag. De ene kant ligt de border tegen de muur van het huis waar ook een venster in zit van 2,70 m. Heeft er iemand enig idee welke vaste planten ik zou kunnen gebruiken. Mogen nogal speciale planten zijn. Hou van wit, paars, blauw, vuil roos. Geen geel en oranje. Zeker niet stijf.

Heel erg bedankt
Griet.
donderdag 13 oktober 2016 - 16:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon