menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke bloemen lokken GEEN bijen

Ga naar meest recente reactie

Baileysker

Baileysker

Ik wil tuin en terras opfleuren met planten en bloemen.
Planten heb ik al enkele.
Maar voor wat meer kleur zou ik er wat bloemen, of planten die bloeien willen bijzetten.
Vorige herfst heb ik in de border ook wolfsmelk gezet.
Is zeer veel gegroeid en gebloeid, maar onlangs had ik gelezen dat dit bijen lokt.
En inderdaad, dagelijks zie ik aantal bijen er heen komen.
Ik heb niks tegen de beestjes, maar het probleem is dat ik 3 honden heb, en 1 ervan heeft de gewoonte als hij een vlieg ziet om die te pakken.
Nu heb ik schrik dat hij dit ook bij de bijen zou doen, en gestoken te worden.

Mijn vraag is nu: welke planten of bloemen lokken dus geen bijen?
zondag 20 mei 2007 - 23:25
sylvain

Tekst aangepast

Sylvain

Beste Baileysker ik vind dat spytig dat ge vraagt planten waar geen byen op afkomen zonder bijtjes
geen bloem geen fruit het zijn de werkers voor onze tuin en voor de bevruchtingenals ge bloemen hebt hebt ge bijen of hommeltjes of in de periode van de wespen,
ik zet speciaal saldiago voor de aantrek van de bijen en de kleine kogel distelals ik de foto vind van verleden jaar dan zet ik het er op dan moet ge maar eens tellen hoeveel er daar opzitten die beestjes doen niks aan uw honden en de hond weet ook het verschil tussen een vlieg en een by.
Maar èèn ding dat genoemde de wolfsmelk dat is veel en veel gevaarlijker voor uw honden daar dat een giftige plant is.
zet gerust uw plantjes waar de bijen opzitten ze pakken ze niet groetjes en dag



[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 21 mei 2007 - 02:28
Baileysker

Baileysker

Ik hoop dat je gelijk hebt, tot nu toe heeft hij nog geen bij gepakt.
Ik heb inderdaad ook gelezen dat wolfsmelk gevaarlijk is voor dieren, maar aan de planten komen ze niet.
En moest ik toch zien dat ze eraan durven komen, dan verplaats ik hem naar de voortuin.

Tot nu toe raken ze geen enkele plant aan, 1 keer heeft hij eens willen proeven van mijn Hortensia.
Deze heb ik dan voor de zekerheid voor de poort geplaatst, daar kunnen de honden er niet aan.

Dus eigenlijk mag ik gelijk welke bloemetjes zetten zonder schrik te hebben voor de bijtjes?
maandag 21 mei 2007 - 04:21
sylvain

Sylvain

Zekers weten Baileysker en noc een bij is snel want dan denk ik persoonlijk dat wespen veel gevaarlijker zijn maar geen nood zij weten het best grt en dag
maandag 21 mei 2007 - 04:36
Bowie

Bowie

Sylvain, één van mijn honden knapt toch ook naar bijen/wespen. Welke van de 2 dat weet ik niet, ik denk wespen, want die zijn normaliter gemener/gevaarlijker dan bijen.

Met mijn vorige hond heb ik toch wel eens naar dierenarts gemoeten, omdat die naar een bij/wesp geknapt had, en die had zich verweerd door binnen in zijn muil te steken.

Meestal zijn die natuurlijk sneller dan dat er een hond er eentje kan pakken. Vroeger had zo'n vlinderstruik (de naam ken ik niet, zo eentje met lange paarse aren) waar altijd bijen/wespen op afkwamen, die heb ik toch verwijderd uit de tuin, want die stond op een plek waar de honden mogen lopen.

Je kan natuurlijk onmogelijk alle planten uit de tuin weghalen die bijen lokken, (we zouden er geen meer staan hebben) maar je kan er wel voor zorgen dat je niet die planten zet die speciaal de bijen aantrekken. Tenzij op een plek waar je honden niet komen.

maandag 21 mei 2007 - 05:17
Baileysker

Baileysker

Dan zou ik mijn wolfmelk toch maar beter in de voortuin zetten.
Daar komt enkel onze kat, is deze plant ook gevaarlijk voor katten?

Welke planten trekken dan wel speciaal bijen aan?
Dan kan ik die toch vermijden.
maandag 21 mei 2007 - 05:23
sylvain

Sylvain

Tania het zou wel eens kunnen maar als het echt zo gevaarlijk zou zijn dan denk ik dat we allemaal schoothondjes hadden en dat is toch niet het geval.
Uw honden hebben een speciale loopruimte maar daar zullen toch ook wespen en bijenlangs komen en zitten.
Maar dat is het dat ik wil zeggen he Taniadat wij als planten liefhebbers niet zonder ons byen en hommeltjes zouden kunnen we zouden allemaal dhalias en andere knolgewassen moeten zetten om dat ze daar toch minder actief zijn.
O, Tania ik heb daar van achter bij mij die saldiago staan als die in de bloem staat dan gonst het er van de bijen en dat klinkt toch zo mooi. pakt nu WINNIE DE POOH die heft ook geen bang van bijen groetjes en dag(en de aronskelk groeit ze noch)
maandag 21 mei 2007 - 05:29
Ernas

Ernas

Hallo Balleysker,
Ik begrijp je probleem wel een beetje, als ik één van mijn honden naar een bij of hommel zie happen hoop ik altijd dat die insecten snelller zijn... maar de meeste planten bloeien toch, en daar komen uiteraard bijen op af. Wat je in je tuin wel kan doen is misschien wat kleurvariatie in bladplanten, die bloeien meestal laat in het jaar bv. de fatsia japonica. Ook hosta's hebben niet zo'n grote bloem, en die kun je eventueel nog afknippen. Eventueel ook varens - japanse mispel - tetrapanax - en kleine pollen niet-woekerende bamboe.
Beste groeten,
Erna
maandag 21 mei 2007 - 17:22
printemps

Printemps

wolfsmelk of eufhorbia is giftig als je er van eet
en de melk kan huidiritatie veroorzaken
als het in de ogen komt kan men er blind van worden
dus een steek van een bijtje zal wel minder erg zijn
dacht ik zo

grtzz

an
dinsdag 22 mei 2007 - 22:14
nientje

Nientje

ik moet hier toch vermelden dat mijn hond bijen pakt en ze heeft er zelfs al enkele te pakken gehad en heb telkens nog foei kunnen roepen en ze lost ze onmiddellijk, dus het verschil tss een vlieg en een bij maakt voor mijn mechelaar niet uit, ze pakt ze beide
nientje
donderdag 24 mei 2007 - 16:32
jp

Jp

Met honden is het soms als met kleine kinderen (excuses voor de ongebruikelijke vergelijking). Ze moeten het een beetje ondervinden alvorens ergens iets van te leren. Ik had vroeger een greyhound. Dol enthousiast blaffen en happen naar alles wat bewoog (de postbode !!), toen hij jong was. Tot hij die argeloze egel te pakken kreeg die over het gazon slenterde...hij heeft het noooiiit meer gedaan ! Ik neem gerust aan dat we ons zorgen maken om onze huisdieren. Maar onder een glazen stolp zetten gaat toch ook niet...bij een wandeling bv. zal uw hond bijen en wespen tegen komen, in een berm staan ook veldbloemen of madeliefjes,...
't zal wel loslopen
vrijdag 25 mei 2007 - 16:12
Esem

Esem

jp klopt hoor, al doende leert men.
Zo ook de dieren,onze kat zat vroeger ook achter alles wat vloog en vliegt,zo had ze eens een bij te pakken en kreeg waarschijnlijk een steek in haar pootje.
Sedert dan blijft ze rusten zitten,kijkt er nog wel naar maar laat ze verder ongemoeid.
Gr Esem,
vrijdag 25 mei 2007 - 18:03
mariajan

Mariajan

dahlia's kunnen heel goed zijn voor de bijen maar plant dan diegene die een open hart laten zien!
zaterdag 6 juli 2019 - 16:31
Snuitje

Snuitje

Sinds het bij mij vol staat met bloemen die de bijen aantrekken laten de bijen mijn hond rn mijn kinderen met rust. Ze vliegen rechtstreeks naar de bloemen ipv naar andere dingen omdat er genoeg eten is en ze dus niet moeten zoeken. Er zoemen hier zo veel bijen dat mijn hond het opgegeven heeft om er op te jagen.
zaterdag 20 juli 2019 - 20:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon