menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Phloxen terugknippen

Ga naar meest recente reactie

linde

Linde

Mijn phloxen die ik een tijd geleden( wel dit jaar) geplant heb schieten wel erg de lucht in. Kan ik ze nu een stukje terugknippen? Bloeien ze dan dit jaar nog wel?
zondag 20 mei 2007 - 03:33
Fons

Fons

Ploxen worden dikwijls wat teruggesnoeit om witziekte te voorkomen en om te beletten dat ze uit elkaar gaan vallen, ze gaan wel iets later bloeien.
zondag 20 mei 2007 - 04:35
Spuddy

Spuddy

Ik zou ze toch niet afknippen hoor. Toch niet als het niet nodig is. Wat wel kan is ze terugknippen na de bloei om een tweede bloei te stimuleren.
zondag 20 mei 2007 - 04:40
Rodger

Rodger

Wij toppen de helft van onze struik floxen , zo heb je een langere bloei .
Eerst bloeien de stengels die niet getopt zijn ,en enkele weken daarna de getopte stengels.
Dit doen we ook nog bij heel wat andere vaste planten.
groetjes
rodger
zondag 20 mei 2007 - 04:49
lisa

Lisa

ik knipp somige bloemen ook terug ,dan heb je inderdaad eem langere bloei
wel ietsjes later

groetjes lisa
zondag 20 mei 2007 - 05:58
Esem

Tekst aangepast

Esem

Ik kort de ploxen ook in,zodat ze veel steviger blijven staan,bloeien wel ietjes later.
Ik knip ze niet maar top ze met de hand,net boven een paar bladeren.
De één al wat lager dan de andere,zodat je een speels efect krijgt.
Niet door vertellen hé.
Anders staan ze binnekort allemaal zo in de tuin.
Gr Esem,
zondag 20 mei 2007 - 07:24
hildavw

Hildavw

Ze hebben het nog niet doorverteld, maar ik doe hetzelfde !
Waar ik de idee heb gehaald weet ik niet meer, ik denk door gewoon eens goed na te denken (dat helpt nogal dikwijls), maar vond het resultaat wel mooi.
Maar van die "witziekte" ben ik niet afgeraakt.
Heeft iemand daarvoor een oplossing ?
dank en groetjes
Hilda
zondag 20 mei 2007 - 21:58
corrielat

Corrielat

Mijn phloxen krijge ook ieder jaar witte vieze blaadjes, daar heb ik nog nooit iets tegen gespoten omdat ik heb gehoord dat er niets tegen helpt, dus weg voor mij met de spuitbus, maar nu ga ik proberen om de (witziekte) tegen te gaan door ze iets in te korten, ik hoop dat op deze manier, ik de ziekte kan laten minderen, liever geen gif in mijn tuin, dus als afknippen helpt, zou ik heeeeeeel tevreden zijn.
maandag 21 mei 2007 - 15:04
agnesv

Agnesv

ik snoei ze niet maar doe het met de hand ik ondoe de helft van hun toppen zo heeft men langer bloei en een compacter bos
mvg Agnesv
dinsdag 22 mei 2007 - 02:40
Larreke

Larreke

Hoi hoi,

Wanneer doen jullie dat met juliie phloxjes? ik heb er begin april gekocht en die zijn nu volledig uitgebloeid. Begrijp ik jullie goed... als ik ze nu een paar centimeter inkort, krijg ik weer bloei. of ben
ik verkeerd???

Groetekes
Larreke
woensdag 23 mei 2007 - 03:35
minouke

Minouke

larreke, uw phlox is de phlox subulata (kruipphlox), die is nu uitgebloeid en mag nu wat bijgesnoeid worden
zodat hij weer wat ordelijker oogt. Bij mij herbloeit die daarvan niet, hier en daar eens een bloemetje en dat is 't . De vraag over het toppen van de phlox is de "grote" Phlox (verschillende soorten bv paniculata) die in de zomer bloeit .

chantal
woensdag 23 mei 2007 - 03:51
Nigella

Nigella

wij hebben hier ook veel vaste planten
hier wordt vooral bepaalde hutten van de Sedumsoorten voor 21 juni teruggeknipt (maar alle takken tot 20 cm) om minder open te vallen en bij die hutten latere bloei te hebben . Zo verdeel ik tijd knipperiode van vb de sedum herfstfraude, dus meer bloemschikgenot

De meeste uitgebloeide vaste planten woorden hier geknipt om herbloei te stimuleren

woensdag 23 mei 2007 - 04:49
Rodger

Tekst aangepast

Rodger

Wij knippen ons sedums begin mei .
Als je je sedums terugknipt tot op 5cm dan zullen ze een prachtige bossige groei hebben en de bloemen blijven dan mooi recht staan en vallen door het gewicht niet om.
[afbeelding verwijderd niet-https]voor
[afbeelding verwijderd niet-https]na
woensdag 23 mei 2007 - 05:50
minouke

Minouke

betreffend sedum: tip van Dina Deferme is om sedum met een riek omhoog te heffen , hem dus storen in de groei. Dit doet ik al 3 jaar na mekaar en het lukt.

woensdag 23 mei 2007 - 14:07
Nigella

Nigella

betreffend sedum: tip van Dina Deferme is om sedum met een riek omhoog te heffen , hem dus storen in de groei. Dit doet ik al 3 jaar na mekaar en het lukt.


heb dat ook al gehoord, maar zo'n grote kluiten trek je hier op droge klei zo maar niet omhoog
woensdag 23 mei 2007 - 17:04
Larreke

Larreke

Dank je wel minouke.

ik heb idd de kruipphlox. Ik dacht ook dat het daarover ging hihi goed om te weten, ik ga hem dan een beetje terugsnoeien maar hoef dan geen bloei meer te verwachten!

mercikes!!!
donderdag 24 mei 2007 - 05:39
Lilian

Lilian

Ploxen worden dikwijls wat teruggesnoeit om witziekte te voorkomen en om te beletten dat ze uit elkaar gaan vallen, ze gaan wel iets later bloeien.


Fons ik heb er sinds gisteren in een keer de witziekte in, is hier nog wat aan te doen? Ze staan nog niet in bloei.

groeten, lilian
donderdag 24 mei 2007 - 16:56
Ami

Ami

Larreke,
ik heb verschillende kruipphloxen staan en het rare is dat de blauwe veel vlugger uitbreidt dan de andere kleuren (roze,lila en wit/fuchsia).
Omdat die blauwe buiten het perk gegroeid is, kort ik de stengels, nu na de bloei, ongeveer een 12-tal cm in. Maar dat gooi ik niet weg. Dat zet ik gewoon in kleine bosjes in drie delen potgrond/1deel scherp zand in een potje op een schoteltje waarin water staat, in de schaduw. Zo heb je na verloop van tijd een nieuw plantje. Je kan er altijd jezelf of een ander plezier meedoen.
Vorig jaar zette ik dat gewoon in de volle grond maar als 't in de vlakke zon staat, moet je dagelijks gieten en ook dat is goed gelukt!
donderdag 24 mei 2007 - 19:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon