menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Leliegras

Ga naar meest recente reactie

Toosje

Tekst aangepast

Toosje

We hebben 4 jaar geleden leliegras geplant en nog geen enkel jaar is er bloem in gekomen. Toevoeging van turf en zuurhoudende potgrond hebben geen verandering gebracht. Of toch... nu staat er 1 zielig bloempje in op het totaal van 12 bossen. Wat kan ik nog doen om ze volop te doen bloeien tegen volgend jaar?
zondag 16 augustus 2020 - 13:36
Toosje

Toosje

De bossen staan overigens wel heel mooi in blad.

Bloemen & Planten

zondag 16 augustus 2020 - 13:37
Toosje

Toosje

Foto 2

Bloemen & Planten

zondag 16 augustus 2020 - 13:38
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Bloeiperiode september oktober. Half schaduw mooie randplant
zondag 16 augustus 2020 - 14:57
leerling

Leerling

De onze staat hier nu een jaar of 5.
Ik heb hem dit voorjaar voor het eerst flink teruggesnoeid.
Dit is het eerste jaar dat die hier mooi bloemt.

Staat hier in droge zandgrond in half-schaduw en krijgt verder geen speciale verzorging.
zondag 16 augustus 2020 - 23:24
leerling

Leerling

@Joukje
Onze Liriope muscari staat hier nu in bloei.
Heeft dat wat met breedtegraden te maken?
zondag 16 augustus 2020 - 23:27
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Als een Liriope niet (meer) bloeit dan heeft dat bijna altijd te maken met slakken. Kleine naaktslakjes eten de minuscule bloemknopjes die diep verscholen zitten tussen het blad op. Omdat de naaktslakken klein zijn en de bloemknoppen niet zichtbaar zijn valt dat niet op. Flinke pollen Liriope zijn ook een goed schuilplaats voor slakken.

Mijn Liriopes staan hier nu 20 jaar in de halfschaduw. Hebben de eerste 2 jaar gebloeid, daarna niet meer. Ik gebruik ze nu als bladplant.

In de zon heb je minder last van slakken maar het nadeel is dat Liriope dan lelijke geelachtige bladeren krijgt.


Gegroet, de tuinprins

maandag 17 augustus 2020 - 06:38
satomi

Tekst aangepast

Satomi

In onze huidige tuin staat Liriope muscari in volle schaduw. Ieder jaar bloeit die volop. Naaktslakken en -slakjes hebben we echter ook meer dan genoeg. Die geven hier geen enkel probleem. In onze vorige tuin was dat ook het geval. Misschien het proberen waard met 1 of 2 pollen.
maandag 17 augustus 2020 - 10:36
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Tuinprins 15 uur fietsen geeft google maps aan. Volgens mij moet je dan wel een prof zijn. Ik zal eens kijken om een stuk" gras " ook te verplaatsen naar schaduwrijk. Geen idee of de slakken hier ook in dit plantje zitten.
maandag 17 augustus 2020 - 10:45
Toosje

Toosje

Dat van die slakken zou wel eens de boosdoener kunnen zijn, die zitten hier namelijk heel veel. Dan ga ik proberen om met koperringen rond de planten die hongerige diertjes weg te houden van de bloemknopjes. Baat het niet, dan schaadt het niet. Die methode helpt enorm goed bij mijn hosta's. Want terugsnoeien vind ik zo jammer, ze staan nu zo mooi in blad.

Bedankt voor al jullie antwoordjes!!
dinsdag 18 augustus 2020 - 09:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon