menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Pergola met klimplanten iemand ervaringen of tips

Ga naar meest recente reactie

charlotteg13

Charlotteg13

Hallo, wij willen deze zomer graag een pergola Met klimplanten
Aanleggen om (op termijn) de nodige beschutting tegen zon te voorzien.
Heeft iemand hier ervaring mee? Tips and tricks met betrekking tot materiaal en plant keuze
donderdag 20 februari 2020 - 10:15
LT

LT

Wisteria sinensis 'Amethyst' doet het hier al jaren geweldig. Na de bloei ontstaat er een heel dicht bladerdek. Wel metalen pergola nodig. Zie de foto's.

Bloemen & Planten

donderdag 20 februari 2020 - 21:52
LT

LT

2e foto

Bloemen & Planten

donderdag 20 februari 2020 - 21:52
LT

LT

3e foto

Bloemen & Planten

donderdag 20 februari 2020 - 21:52
leerling

Leerling

Heel mooie foto's, LT!

Buren van een vorig adres hadden een houten pergola waarover druivelaars groeiden: dicht bladerdek in de zomer, lekkere druiven in de herfst, veel licht in de winter. O.a. Vitis vinifera 'Vroege van der Laan' (heb ik onthouden, omdat ik die zo lekker vond).

Ik droomde van zo'n constructie hier om de warmte van de zomerzon te temperen, maar had altijd schrik van hout, omdat ik geen idee heb hoe lang dat hout mee gaat en nog minder hoe je een paal die zou doorrotten dan vervangt zonder je planten te vernielen.
Een metalen constructie klinkt robuster, maar warmt dat niet te fel op als de zon erop staat? (Ik vermoed dat het wel mee valt, want op de foto's van LT zien de planten er zekere gezond uit.)

Ik vind Wisteria prachtig om zien en je helpt er zeker bijen mee.
Zelf vond ik de geur die van bij een andere buur kwam nogal overweldigend, maar blijkbaar ruiken niet alle variëteiten hetzelfde.

Ik weet niet of het doenbaar/verstandig is, maar ik denk dat ik verschillende klimplanten bij elkaar zou proberen. Misschien druiven en kiwibes gemengd met kamperfoelie en jasmijn.
Een geurende, enkelvoudige klimroos staat ook op het verlanglijstje, maar dan op een apart deel van de pergola. Het lijkt me niet zo'n best idee om die te mengen met een druivelaar die je moet snoeien.

'k Heb nog niet opgezocht of die planten samen kunnen.
donderdag 20 februari 2020 - 23:40
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Hier staan hard houten palen om mijn schutting aan vast te zetten . In van die gegalvaniseerde houder. Maar nu na 12 jaar begin ik hem ook te knijpen. Helemaal met die wind.
zaterdag 22 februari 2020 - 12:29
LT

LT

Ik weet niet of het doenbaar/verstandig is, maar ik denk dat ik verschillende klimplanten bij elkaar zou proberen. Misschien druiven en kiwibes gemengd met kamperfoelie en jasmijn. Een geurende, enkelvoudige klimroos staat ook op het verlanglijstje, maar dan op een apart deel van de pergola.

Zelf heb ik aan iedere (drie stuks)) paal een clematis staan. Aan de laatste, op deze foto's niet zichtbaar, ipv wisteria rosa guirlande d'amour. Hier ook weer een clematis (tanguitica).
zaterdag 22 februari 2020 - 15:11
willy cr.

Tekst aangepast

Willy cr.

Om een degelijke houten pergola te maken is de beste keuze padouk , merbau of azobe hout te nemen , in ieder geval tropisch hardhout waarvan de verticale steunpalen in een metalen houder die in de grond staat.
Dit is geen goedkope oplossing maar wel een die lang mee gaat.
Je kan natuurlijk ook voor metaal gaan maar dit moet behandeld worden tegen roest en is dit ook mooi en beterkoop?
Succes ermee!
woensdag 25 maart 2020 - 11:21
LT

LT

Ik ben toentertijd naar de ijzersloop gegaan...Alles gevonden wat ik nodig had...
woensdag 25 maart 2020 - 13:19
martinevan19

Martinevan19

Mijn vraag is eigenlijk, welke matten leg ik het best op de pergola om dan, tegen dat de klimplanten boven zijn, weg te laten rotten?
zondag 12 juli 2020 - 18:47
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Bedoel je dat je een manier zoekt om alvast schaduw te hebben van je pergola in afwachting dat de klimplanten het overnemen?

Eerder dan iets bovenop te laten rotten (wat dan mogelijk je planten infecteert, rottend materiaal naar beneden doet vallen, al dan niet met opruimertjes als slakken, pissenbedden e.d.), zou je een schaduwdoek onder de balken kunnen vastmaken. Zie bv. https://www.tuinadvies.be/zoek/schaduwdoek
zondag 12 juli 2020 - 20:15
martinevan19

Martinevan19

Ja, dat bedoelde ik.
Kan dat altijd blijven, winter en zomer?
maandag 13 juli 2020 - 10:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon