menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Klimroos in schaduw

Ga naar meest recente reactie

BOSVROUW

Tekst aangepast

BOSVROUW

Zou graag een klimroos planten tussen een caravan en een haag, zodat ik mooie bloemen zie tegen de haag! De wortels zouden nooit zon hebben, maar de bloemen enkele uren per dag, zou dit aanslaan. Zo ja welke soorten komen dan in aanmerking? Bij voorbaat dank!
woensdag 25 mei 2016 - 10:15
minouke

Minouke

Hier staan ook klimrozen die weinig zon krijgen onderaan (2m). Staan op het noorden en krijgen in de morgen en late namiddag zon.
- New Dawn
- Souvenir du Dr Jamain (verdraagt zelfs geen volle zon)
- Compassion
- Pink Cloud

Normaal gezien is 5u zon per dag genoeg voor rozen. 'Eden' staat hier tegen het huis en heeft alleen 's morgens tot de middag zon.

Groetjes
Chantal
woensdag 25 mei 2016 - 11:16
Polplastron

Polplastron

"Zéphirine Drouhin" is ook nog een kanshebber.
Het zou wel ideaal zijn moesten de rozen 's morgens wat zon krijgen zodat ze kunnen drogen na de nacht.

Rozen met donkere bloemen zoals "Souvenir de Dr.Jamain" kunnen inderdaad last hebben van volle zon op de middag omdat in dat geval de bloemen verbranden.

Groeten,

Pol
woensdag 25 mei 2016 - 18:44
svoffel

Svoffel

Snel de namen opgeschreven, want hier is er ook veel schaduw door de hoge bomen.

Dit zijn klimmers, hebben jullie ook nog enkele namen van struikrozen?


groetjes

Simone
woensdag 25 mei 2016 - 19:34
BOSVROUW

Tekst aangepast

BOSVROUW

Bedankt allemaal, ga het erop wagen! Laat zekee deze zomer het resultaat weten!
donderdag 26 mei 2016 - 11:00
BOSVROUW

BOSVROUW

Aan al degene die me goede raad hebben verstrekt!! New down doet het perfect,met twee uur zon! Spijtig genoeg nog geen foto kunnen maken. Vorig jaar steeds bloemen verregend! Dit jaar nog eens proberen!!! Dusssss mijn dank hiervoor!
zondag 14 mei 2017 - 10:01
minouke
zondag 14 mei 2017 - 10:34
Tuinhappy

Tuinhappy

Hierbij nog een paar tips om rozen tot de herfst in bloei te houden: http://tuinhappy.nl/rozen/
Bijgevoegd foto van de rozenboog van vorig jaar.

Bloemen & Planten

zondag 14 mei 2017 - 17:03
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

Ik lees alleen één ding dat wel wat achterhaald is namelijk "Snoeien is bloeien" ...
Snoeien van rozen (en de meeste andere planten) dient eigenlijk enkel om de vorm te behouden of om de planten binnen de perken te houden. Er zijn genoeg rozenliefhebbers die hun rozen niet snoeien en enkel oud hout wegnemen en die met succes fantastische rozentuinen creëren.

Dat je rozen tot de herfst kan laten bloeien is ook een sterke veralgemening; dit hangt nu eenmaal af van het type of de soort roos die je plant. Met alle beste wil van de wereld zal je een gallica-roos nooit tot in de herfst kunnen laten bloeien terwijl veel rugosa-hybriden zelfs zonder enige snoei dat heel makkelijk doen!

En dat rozen van kalk houden zal ook wel kloppen, maar daarvoor ga ik het toch niet meteen toevoegen aan m'n tuin; er wordt al genoeg nodeloos gestrooid. Rozen zijn planten die net gedijen in heel uiteenlopende omstandigheden of zoals Paul Zimmermann in zijn "leuze" zegt:"Roses are plants too!"

Je hebt wel een erg mooi verzorgde blog waar ik best jaloers op ben!

Groeten,

Pol
zondag 14 mei 2017 - 21:12
sugar

Sugar

Mijn rozen moeten het hier met enkele scheppen zelfgemaakte compost per jaar doen. Als ze het niet aanstaat, dan neem ik de spit en worden ze zelf compost.
Er zijn voldoende sterke rozen die eigenlijk zo goed als onderhoudsloos zijn, op een snoeibeurt na om het een beetje netjes te houden (of in 't geval van mijn rambler: om hem uit de dakgoot te houden)
zondag 14 mei 2017 - 21:41
BOSVROUW

BOSVROUW

New Down doet het dus prima in de schaduw, 2 uurtjes zon per dag, en ik heb een prachtig rozenzicht tegen altijd groene haag!

Bloemen & Planten

dinsdag 30 mei 2017 - 08:54
BOSVROUW

BOSVROUW

Dit zonder raam ertussen!

Bloemen & Planten

dinsdag 30 mei 2017 - 08:56
Polplastron

Polplastron

New Down doet het dus prima in de schaduw, 2 uurtjes zon per dag, en ik heb een prachtig rozenzicht tegen altijd groene haag!


Tegenwoordig kan men Down blijkbaar heel spoedig opsporen, maar deze roos heet toch liever "New Dawn" hoor!
dinsdag 30 mei 2017 - 10:02
BOSVROUW

BOSVROUW

Ok, my mistake!
woensdag 31 mei 2017 - 16:10
Polplastron

Polplastron

Geen probleem hoor! Het is mijn "manie" om de dingen bij de juiste naam te proberen te noemen ...!
woensdag 31 mei 2017 - 19:49
rivofa

Rivofa

Tussen haag en caravan ? Allemaal goed maar...is daar genoeg ventilatie of is het een grote tussenruimte ? Rozen hebben ventilatie nodig m.a.w de wind moet er aan kunnen anders krijg je makkelijk schimmelziektes.
woensdag 31 mei 2017 - 20:29
willy cr.

Willy cr.

Juist op YouTube gekeken hoe Monty Don ( gardeners world ) klimrozen snoeit , best interessant en leerzaam om mooie resultaten te boeken.
donderdag 4 november 2021 - 21:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon