menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Salvia Amistad

Ga naar meest recente reactie

Polplastron

Polplastron

Is het mogelijk om deze Salvia buiten te overwinteren met een winterdek? Of is het echt een kuipplant?Deze vraag is gesteld vanop Salvia Amistad.
vrijdag 4 oktober 2013 - 20:18
minouke

Minouke

Ik had de mijn binnen gezet in een vorstvrije garage en heeft de winter toch niet overleefd. ook mijn stekjes hebben niets gegeven.
Spijtig want ik had ze gekregen van een goede tuinvriend, en dan wil je ze zeker overhouden.

groetjes
Chantal
vrijdag 4 oktober 2013 - 20:24
Tuinprins

Tuinprins

Ik heb Salvia guaranitica Blue Enigma al verschillende jaren in de tuin en die valt qua winterhardheid in dezelfde categorie als 'Amistad'. Eind november / begin december snoei ik de plant kort en gooi er een laag van 30-40 centimeter compost over heen. Dat gaat al jaren goed. In het voorjaar komen de nieuwe scheuten pas heel laat boven de grond. Wel opletten dat de slakken de nieuwe scheuten niet opvreten.

Salvia's zijn overigens ook heel gemakkelijk te stekken.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 4 oktober 2013 - 20:30
Polplastron

Polplastron

Ik had ze vandaag gekocht bij Vervoort in Kapellen en daar had men mij gezegd dat ze matig winterhard waren, maar dat ze met een goede winterbedekking normaal gezien wel overleefden en blijvend waren. Maar op het net las ik nu overal dat de plant NIET winterhard was. Vandaar mijn twijfel. Jouw verhaal stelt mij echter gerust. (Niet dat ik aan de raad van Vervoort twijfel hoor: dat zijn heel serieuze mensen die echt hun planten over het algemeen wel kennen)
vrijdag 4 oktober 2013 - 20:53
minouke

Minouke

Zal het dan nog eens proberen, misschien dat ze het beter doen in volle grond.

Tuinprins, wanneer kan men best stekken nemen van de plant?

groetjes
Chantal
vrijdag 4 oktober 2013 - 21:15
jdcoster

Jdcoster

Bij mijn zoon hebben ze de laatste, toch tamelijk strenge winter overleefd, zonder winterbedekking. ze achtten wel lang eer ze weer durfden boven komen.
Ikzelf heb de planten uitgegraven en in een vorstvrije serre gezet. de stekken eveneens. Mijn planten hadden een mooie voorsprong uiteraard.
Ik zou toch het zekere voor het onzekere nemen en er nu al beginnen stekken en die stekken binnen plaatsen.
vrijdag 4 oktober 2013 - 21:34
Polplastron

Polplastron

Ik ga je goede raad opvolgen Joël! Het is echter mijn voordeel dat ik hier in de Kempen woon en dat het hier heel goed afwaterende zandgrond is. Mijn Abessijnse gladiolen (Acidanthera bicolor var. Murielae, of soms ook nog Gladiolus acidenthera var. murielae genoemd) staan hier ook gewoon in volle grond en overwinteren zonder enige bescherming hoewel deze planten ook niet als winterhard worden beschouwd. Maar zoals gezegd, zal ik het zekere voor het onzekere nemen.
vrijdag 4 oktober 2013 - 21:49
Tuinprins

Tuinprins

Tuinprins, wanneer kan men best stekken nemen van de plant?

Augustus is hiervoor een goede tijd. Stekken moeten natuurlijk vorstvrij worden overwinterd want die zijn nu eenmaal kwetsbaarder dan vaststaande planten in de volle grond.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 5 oktober 2013 - 07:16
minouke

Minouke

Bedankt Tuinprins, volgend jaar koop ik een nieuw en neem ik er stekken van.

groetjes
Chantal
zaterdag 5 oktober 2013 - 08:15
vloeiende

Vloeiende

Ik heb ook al enkele jaren Salvia guaranitica Blue Enigma staan, vertrokken met 3 stuks, ik heb er dit jaar nog één over, zijn telkens overwinterd zonder extra bescherming maar er valt hier wel wat eikenblad elke herfst en dat dekt ook wat af tijdens de winter. Staan ook nog beschut kort tegen buxus haag, staat nu nog beetje in bloei.
zaterdag 5 oktober 2013 - 13:33
annis

Annis

S. Amistad heb ik dit jaar ook gekocht en staat in de kas in een pot. De winter door laat ik hem in de licht verwarmde kas staan en ik denk dat ik hem niet in de volle grond plant maar in de pot laat.

Annis
zaterdag 5 oktober 2013 - 15:55
Patrikc

Patrikc

Ondertussen 3 jaar later...

Wil iemand zijn verdere ervaringen delen over de Salvia Amistad ? Ik heb een mooie meegebracht van het tuinfestival van Hex en zou er graag heel lang plezier van hebben.

Alvast bedankt
maandag 12 september 2016 - 11:14
jdcoster

Jdcoster

Enkele stekken nemen in oktober en vorstvrij zetten.
Dat geeft niet alleen wat meer zekerheid dat u er volgend jaar zult hebben, maar ze zullen ook vroeger in bloei zijn. Zachte winters overleven ze hier anders ook wel, zoals ik al schreef.
maandag 12 september 2016 - 12:24
Patrikc

Patrikc

Bedankt JDC, zal ik zeker doen.

De winters zijn hier op de laaggelegen zandgrond en bijna 200 km van de matigende zee wel wat strenger dan bij jou. Ik ben eigenlijk benieuwd hoe de Amistad van Pol het doet na drie winters, als de geografische info in zijn profiel klopt is zijn situatie wat vergelijkbaar denk ik.
maandag 12 september 2016 - 21:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon