menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mieren op pioenknoppen

Ga naar meest recente reactie

Raymonda

Raymonda

Sinds 6 jaar heb ik een pioenplant in de tuin en nu, voor het eerst staat er een bloemknop aan, maar sinds twee dagen kruipen op de knop een aantal mieren.
Ik klop ze eraf en na 5 minuten zijn ze er terug!
Wat kan ik daartegen doen? Mag ik mierenpoeder op de knop strooien of beschadig ik daarmee de bloemknop?
donderdag 10 mei 2012 - 18:13
Bombycilla

Bombycilla

mieren zitten altijd op die knoppen,ze krijgen van de plant een beetje suiker en
als dank hiervoor beschermen ze deze knoppen tegen beestjes die wel schade aan de knoppen veroorzaken.laten zitten dus
donderdag 10 mei 2012 - 18:17
molleke32

Molleke32

mieren en pioenen horen nu éénmaal samen
donderdag 10 mei 2012 - 19:30
lentemode

Lentemode

Zo is dat !
Niets om je zorgen te maken dus...

Groetjes,
Mia
donderdag 10 mei 2012 - 21:35
satomi

Satomi

Niets aan doen, als de bloemen open zijn komen er al veel minder mieren en zijn ze ook makkelijk te verwijderen met water.
vrijdag 11 mei 2012 - 11:12
Madie

Madie

Ik heb mieren op een salieplant. De salie staat in een houten bak. Verdwijnen de mieren ook vanzelf zoals bij een pioen?
zondag 20 mei 2012 - 17:16
Polplastron

Polplastron

Heb je soms schade aan je salie? Zo nee; waarom zou je je dan zorgen maken over mieren?

Mieren komen af op zoetigheden: de knoppen van pioenen scheiden een zoete stof af. Ik vermoed eigenlijk dat die pioenen dat misschien wel met opzet doen om zich tegen andere insecten te beschermen; die mieren zijn dus een soort privélegertje. ('t Is maar een gedachte hé; geen wetenschap!)

Op andere planten vind je ook vaak mieren, maar dat is dan meestal minder goed nieuws. Ofwel heeft de plant ergens een wonde en lekt deze sap waar de mieren op afkomen ofwel zitten er ergens bladluizen op de plant. Deze scheiden ook weer een zoete stof af zodat de mieren hen beschermen (deze keer wel wetenschap!).

In elk geval; noch mier noch bladluis vormen een ernstige bedreiging voor de tuin. Ze horen er gewoon bij. Bovendien zijn er heel wat andere dieren die de mieren en/of bladluizen opeten of er op een af andere manier van leven; denk maar aan sluipwespen, lieveheersbeestjes, heel wat vogels, spinnen, ....

Er zijn natuurlijk ook insecticiden verkrijgbaar die specifiek werken tegen mieren, maar persoonlijk vind ik plastic planten dan toch een meer duurzame keuze.

Groeten,

Pol
zondag 20 mei 2012 - 19:42
brigitteheusele

Brigitteheusele

voor mieren te verdelgen kan met koffie dik ze nemen een andere weg.
dinsdag 22 mei 2012 - 14:47
Polplastron

Polplastron

Ik zie nog steeds niet in waarom die mieren daar weg moeten?
En Brigitte, als ze een andere weg nemen, waar gaan ze dan naar toe?
Verjagen is inderdaad een optie, maar als het niet nodig is, zou ik het niet doen. Ik heb ze liever in m'n salie dan in m'n tuinpad of in m'n huis (maar zelfs daar zal ik ze niet bestrijden tenzij het te gortig wordt!)

Groeten,

Pol
dinsdag 22 mei 2012 - 19:25
C.Jacqueline

C.Jacqueline

Lees verschillende adviezen over mieren op een Pioenroos. Dit zou geen kwaad kunnen maar ze maken de knoppen stuk waardoor ze niet meer uitkomen of half aangegeten.
zondag 27 maart 2022 - 11:21
Polplastron

Polplastron

Ik vermoed dat een verzwakte, slecht groeiende pioen die overrompeld wordt door een grote kolonie mieren inderdaad zou kunnen lijden onder hun activiteiten.
In mijn tuin heb ik echter verschillende cultivars en botanische soorten die jaarlijks vol mieren zitten en ik heb nog nooit echt schade kunnen waarnemen...
maandag 28 maart 2022 - 21:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon