menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bamboe weetjes

Ga naar meest recente reactie

minouke

Minouke

Dit hier vond ik in de krant en denk dat het vele bamboeliefhebbers kan helpen

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleid=DMF20120426_239

Sommige soorten worden nauwelijks hoger dan een gazonnetje dat een maaibeurt heeft moeten missen, andere groeien uit tot forse tuinzuilen van vier of vijf meter hoog. Behalve de exotische lievelingskost van panda's, is bamboe tegenwoordig een populaire plant in veel Vlaamse tuinen. Onze groenman Bartel Van Riet en zijn kompanen Gie, Tomas en Nander banen zich een weg door het 'bambos'.
Bamboe, de reus onder de grassen, is een van de snelst groeiende planten ter wereld. Een gewaarschuwd tuinman is er twee waard: hoeveel Vlaamse tuinliefhebbers zijn er immers niet die enthousiast bamboe zetten, tot die plots blijkt uitgegroeid tot een woekerend en ontembaar bamboebos dat van de ene dag op de andere voor de bijl moet. Desnoods met behulp van gif of graafmachine. Maar het hoeft écht niet zo te gaan. Mits je de juiste soort kiest, is bamboe geen risicoplant, wel integendeel.

Bamboe is het ganse jaar groen en zuivert de lucht tot 35procent méér dan een boom met dezelfde bladmassa. Dit reuzengras is –dankzij zijn forse en diepe wortelgestel– zelfs in staat om vervuilde grond te saneren: weinig bomen die hem dat nadoen. Bamboe is een tolerante plant en heeft geen specifieke bodemvereisten, behalve dan dat het geen moerasplant is en dat hij bijgevolg niet graag met zijn voeten in het water staat. Niettegenstaande er veel vorstgevoelige bamboe is, bestaan er ook echt winterharde soorten, met een 'vorstlimiet' van -12°C. Al blijft bamboe een tropische plant, de Fargesia bijvoorbeeld doet het zeer goed in onze streken.

Onverschrokken
Heel belangrijk is het onderscheid tussen de woekerende soorten en hun bravere broertjes. Bij de woekerende of rizoomvormige bamboe gaan de wortelstokken onder de grond heftig tekeer: de plant maakt ondergronds steeds nieuwe rizomen (wortelstokken dus) bij. Er bestaat ook bamboe met een polvormige groeiwijze, die géén lange, ondergrondse uitlopers krijgt en alle Fargesiasoorten behoren daartoe. Aangezien ze tegelijk goed tegen ons klimaat kunnen, zou dit misschien wel eens de juiste keuze kunnen zijn voor jouw tuin.

Tenzij je onverschrokken bent, en zonder enige bamboevrees voor een van de indrukwekkendste soorten kiest. In dat kaliber is de Phyllostachys een mooie: je hebt er bijvoorbeeld eentje met zwarte halmen (Phyllostachys Nigra) of een soort met gele halmen met groene streepjes op de zijkant (Phyllostachys Aureosulcata Spectabilis). In deze familie zit verder een soort met de allures van een heus flatgebouw: de Phyllostachys Vivax, die winterhard is en wel 10 meter hoog kan worden. De halmen hebben een diameter tot ongeveer 8 cm.

Er zijn ook soorten waar je –hoe heldhaftig en groot je bamboeliefde ook mag zijn– beter afblijft. De Pleiobastus en de Sasa zijn echt extreme woekeraars en maken binnen de kortste keren van jouw tuin een ware jungle. En ook van die van de buren. Wie een woekerende, rizoomvormende bamboesoort zet, neemt sowieso best een paar voorzorgsmaatregelen om de lieve vrede in eigen tuin en met de buren te bewaren. Het is strikt noodzakelijk een rizoombarrière op te werpen rond het bamboeperk: dit gebeurt met een wortelbegrenzende folie die 50 cm diep in de grond gaat en er 7 à 10 cm bovenuit mag steken. Gebruik hier geen vijverfolie voor, want hier boren de wortelstokken zich ongetwijfeld door. Waarschuwing: zet een bamboe nooit te dicht bij je vijver, want vroeg of laat loopt hij leeg! De wortelstokken zijn genadeloos. Wat ook kan helpen, is om de bamboe op een berg te planten – een groen Kuifje in je tuin.

Best is om bamboe in het voor- of najaar te planten. Bamboe mag overigens evengoed in een pot of bak, dan is het woekerprobleem meteen ingedijkt. In de tuin kan hij dienst doen als windscherm, om percelen van elkaar te scheiden, enzovoorts. Ook de halmen zijn achteraf nuttig. Denk maar aan je grootvader, met zijn bonenplanten tegen de bamboestokken.


Uitroeien? Kortwieken!
Is de plaag al een feit in jouw tuin, dan hoef je er gelukkig geen reuzenpanda bij te halen om het 'bambos' in te dijken. Iets wat elke tuinier steeds in gedachten zou moeten houden: zorg ervoor dat de remedie niet erger is dan de kwaal! Dat geldt trouwens voor nog veel meer aspecten in het leven... In geval van de bamboe, volstaat het om de halmen tot tegen de grond te verwijderen, zodat er geen fotosynthese meer kan ontstaan. De knoppen die nu tevoorschijn komen – slapende knoppen genoemd – moeten telkens opnieuw verwijderd worden tot er geen halmpje meer tevoorschijn komt. Dat kan een behoorlijke poos duren. Misschien ben je er wel een jaar zoet mee, maar uiteindelijk zal de plant geen wortelstokken meer bijmaken en afsterven, zonder dat er schadelijke producten aan te pas moesten komen, of dure graafmachines.

Fargesia in soorten
Latijnse namen zijn niet onze eerste prioriteit, maar voor de Fargesia onder de bamboes kunnen we wel een paar tips geven. Ideaal zijn de Fargesia Robusta, Fargesia Jiuzhaigou en de Fargesia Denudata. De Fargesia Rufa groeit robuuster uit, de Fargesia Utilis is dan weer een grotere en hogere soort. Deze laatste is wel de minst winterharde van het rijtje.

Combineren naar hartenlust
Het is vast een van de redenen waarom we bamboe de laatste jaren zoveel tegenkomen: de plant combineert perfect met veel andere gewassen. De combinatie met bladplanten blijft bij de meeste kenners een topper. Bamboe past goed bij Japanse esdoorn (Acer palmatum), Broodboom (Aucuba), Vingerplant (Fatsia japonica) en bij vaste planten zoals de schoenlappersplant (Bergenia), Daglie (Hosta), Kruiskruid (Ligularia), of bij schaduwminnende, groenblijvende bodembekkers en varens.

Wist je dat…
- De reuzenpanda de bamboebeer wordt genoemd en dat deze kolos per dag 9 tot 14 kg bamboe eet en daar een uur of tien mee bezig is?
- De scheuten van vele bamboesoorten eetbaar zijn?
- In China sommige bamboe 120 cm per etmaal groeit? Ze kunnen uiteindelijk 30 meter hoog worden met een diameter van 30 cm.
- Helaas lukt dat bij ons in België niet. We hebben het immers over de soort Dendrocalamus die in ons klimaat niet winterhard is.
- Een echte aanrader voor bamboeliefhebbers zijn de Open Tuindagen van de Landelijke Gilden op 23 en 24 juni 2012 bij Johan Raps, een sympathieke man met een prachtige tropische tuin.
zondag 29 april 2012 - 09:55
Pistachio

Pistachio

Bedankt Minouke voor dit interessante topic, heb zelf sinds kort Fargesia Robusta aangeplant en kan niet wachten tot ze wat groeien om zo de lelijke bouwsels van de buren te camoufleren. Ze staan op twee plaatsen tegen een houten schutting aan en geven een rustgevend gevoel. Ik ben alvast een bamboefan geworden!
zondag 29 april 2012 - 12:51
minouke

Minouke

graag gedaan hoor
en camoufleert het geluid door het bladgeruis niet onbelangrijk en goed meegenomen
zondag 29 april 2012 - 13:04
Pistachio

Pistachio

Inderdaad, zeg hoe weet je eigenlijk welke hoeveelheid blad een bamboe mag verliezen? Je weet wel, de blaadjes worden geel en vallen af. Stoort mij niet want er komen nieuwe frisgroene bij maar vraag me wel af welke hoeveelheid normaal is en hoe je kan zien wat abnormaal veel bladverlies is?
vrijdag 4 mei 2012 - 14:55
minouke

Minouke

ik zou het niet weten maar zolang de nieuwe kunnen volgen zal dat geen probleem zijn denk ik.
vrijdag 4 mei 2012 - 20:04
Pistachio

Pistachio

Ik denk ook zo, benieuwd hoe snel ze gaan groeien mijn fargesia robustas
maandag 7 mei 2012 - 15:26
Feniks

Feniks

De mijne hebben nu allemaal nieuwe (lange) stengels.
dinsdag 8 mei 2012 - 08:40
pplakke

Pplakke

ik vond dit http://www.bamboogarden.com/barrier%20installation.htm .
staat veel info en veel fotos.

dat gootje lijkt wel interessant voor men rufa haag .
zaterdag 19 juli 2014 - 13:01
Maradonna

Maradonna

Ik heb sinds enkele maanden bamboe fargesia in mijn tuin staan. Ze dient als "afsluiting" van ons terras, om voor wat privacy te zorgen. Er staan er 4 in 4 grote bloempotten van 40cm doormeter.

Ik had ze klein gekocht, maar na 3 maand doen ze het geweldig goed. Ze zijn al goed gegroeid (wat de bedoeling is, gezien ze goed dicht moeten groeien om de inkijk in ons appartement te beperken).

Ik geef ze wel elke dag goed water. Ik heb in elke bloempot ook 1 omgekeerde petfles gestoken, die ik dagelijks vul (savonds), zodat ze zeker elke dag 1,5 liter water hebben. En in de extreem warme dagen, besproei ik ze extra. De bamboe groeit als niets! Echt een superplant.
vrijdag 25 juli 2014 - 07:38
pplakke

Pplakke

welke fargesia heb je juist want er zijn er in veel hoogtes .
vrijdag 25 juli 2014 - 13:16
Maradonna

Maradonna

Ik heb 2 fagesia rufa's en 2 fargesia murielae.

De rufa's groeien echt snel in de hoogte, en lijken me minder bald te hebben. De murielae groeit eerst mooi dicht om vervolgens te groeien. Heeft precies ook meer blad.

Maar ik ben blij van allebei deze soorten. Heel simpel te onderhouden, gewoon voldoende water geven.

De kweker had me ook tips gegeven voor het mesten:
- In het voorjaar roze korrels
- Organise mest in de winter periode.

Meer dan 2 keer mesten per jaar is niet nodig. En overhangende takken gewoon afknippen of samenbinden. Wat ik dan ook doe.
maandag 28 juli 2014 - 08:56
caroline1

Caroline1

halllo Minouke

zie dit topic over bamboe nu pas !

is van een paar jaar geleden maar toch heel erg leerrijk

dank je 8

maandag 28 juli 2014 - 23:01
iecee

Iecee

ik haat bamboe
ze zouden het moeten verbieden
dinsdag 29 juli 2014 - 00:18
Feniks

Feniks

Heb je de informatie wel gelezen? Anders is dit een vrij domme reactie...
woensdag 30 juli 2014 - 09:45
sugar

Sugar

Weer iets dat ze moeten verbieden. Bamboe
Terwijl erg nog steeds geen verbod is op de verkoop van de échte probleemplanten (invasieve exoten van de zwarte lijst om zo maar iets te noemen), die je ondanks alle afspraken nog steeds kan kopen zonder enig probleem

Het tekstje uit het Nieuwsblad is wel weer een typisch kranteartikel, of zoals je ook terugvindt in het gemiddelde tuinblad: diepgang nul, en weinig nieuws onder de zon. Er wordt ook nergens gesproken over de bamboebloei die kan optreden bij Fargesia. Indien je goede info wilt over bamboe zou ik verwijzen naar de website van kimmei (één van de grootste verkopers uit de Benelux met een erg interessante website) En wat betreft dat verwijderen van een bamboe door hem steeds kort te zetten: ik wens de mensen er alle succes mee. Dat duurt jaaaaaaren.
woensdag 30 juli 2014 - 10:26
iecee

Iecee

daar hoef ik geen informatie over te lezen, alleen mijn gezonde verstand te gebruiken
ik spreek uit ervaring en wat ik zie bij andere mensen.
bamboe is hier ongeveer 20 jaar geleden voor het eerst gebruikt in gewone tuinen en heeft sindsdien heel veel ellende en burenzuzie's veroorzaakt , je krijgt hem alleen weg met grote middelen dwz laten uitgraven met een kraantje of zo,


woensdag 30 juli 2014 - 11:03
sugar

Sugar

Totale onzin. Als je die verkeerd aanplant, inderdaad. Ik heb 20 jaar geleden een woekeraar geplant, en die staat nog steeds alleen waar ik dat toen wou.
woensdag 30 juli 2014 - 11:32
WiPe

WiPe

Blijkbaar slaagt niet iedereen er in om zijn woekerende bamboes zo goed in toom te houden. Ik heb al vaker gezien bij mensen die jaren lang hun tuin goed op orde houden, dat de problemen beginnen wanneer ze wat ouder worden. En dan zit de bamboe bij de buren, en bij de volgende buren.
woensdag 30 juli 2014 - 12:42
Feniks

Feniks

Nogmaals: informeer u, Fargesia woekert niet!
donderdag 31 juli 2014 - 17:28
sugar

Sugar

En een correct aangeplante Phyllostachys (in rhizoombegrenzer, correct aangebracht) , blijft ook ter plaatse
donderdag 31 juli 2014 - 18:19
WiPe

WiPe

Het zwakke punt bij de rhizoombegrenzer is de plaats waar de twee uiteinden mekaar overlappen of aaneengezet zijn.
vrijdag 1 augustus 2014 - 09:57
Figo

Figo

Ik zoek bamboe...
welke soort zou ik best zetten volgens jullie?.
De bedoeling is van een "scherm"of haag te maken van 1 meter diep, en 4 à 5 meter lang. De halmen moeten kunnen "geoogst" worden om als bamboestokken te dienen in de tuin (voor bonen, dus toch 2,5 à 3 meter hoog voldoende dikte hebben).
Ik veronderstel dat om regelmatig te kunnen knippen het een woekerende soort zal moeten zijn...
vrijdag 1 augustus 2014 - 11:05
sugar

Sugar

Wipe, met je commentaar hierboven toon je aan dat je niet echt weet hoe zon rhizoombegrenzer wordt aangebracht : kijk hier eens : http://fruitberg.wordpress.com/2013/02/13/bamboe/
vrijdag 1 augustus 2014 - 13:24
sugar

Sugar

Figo : Een phyllostachys, aureosuculata of bisseti. Rhizoombegrenzer gebruiken !
vrijdag 1 augustus 2014 - 13:25
WiPe

WiPe

Wipe, met je commentaar hierboven toon je aan dat je niet echt weet hoe zon rhizoombegrenzer wordt aangebracht : kijk hier eens : http://fruitberg.wordpress.com/2013/02/13/bamboe/

Ik moet toegeven dat je gelijk hebt; in mijnen tijd, dat is dus lang geleden, werden de eerste rhizoombegrenzers geplaatst. Zonder de degelijke verbinding die op die link te zien zijn. Met alle gevolgen van dien dus.
Ik heb, ook al in het verleden, gezien hoe bamboes door een vijverfolie gingen. Die wordt niet lukraak doorboord. Naar wat ik gezien heb, volgde de rhizomen netjes de folie, tot ze een naad tegen kwamen, waar ze wel doorheen geraakten. Ik vermoed dat dat bij EPDM folie ook voor minder problemen zal zorgen als bij PVC-folie.
zaterdag 2 augustus 2014 - 10:01
vloeiende

Vloeiende

Aan alle vorige nog toe te voegen dat je deze planten MET uitlopende wortels best goed in het oog houdt, vaak groeit er een tak over de wortelbegrenzer en begint van daaruit de woekering. Regelmatige controle en tijdig ingrijpen voorkomt dit probleem, zeker bij de aanbevolen Ph. bissetii.
maandag 4 augustus 2014 - 09:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon