menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Oostindische kers - kruipen of klimmen

Ga naar meest recente reactie

jufnaatje

Jufnaatje

Lieve mensen van dit fantastische forum,

Een vraagje...
Ik heb zaden van oostindische kers gekocht. Nu zie ik op internet dat hij zowel als bodembedekker kan fungeren alsook dat hij kan klimmen. Nu is er bij mijn moeder in de tuin voor beide mogelijkheid. Wat zouden jullie aanraden?

zaterdag 5 februari 2011 - 10:49
LauraK

LauraK

Als je genoeg zaden hebt om beiden te doen, zou ik daarvoor kiezen. Lijkt me zelf niet
onaardig om ook te zien of er nog verschillen optreden als bodembedekker of als
klimplant, b.v. in het aantal bloemen of in de snelheid van groeien.

Wist je trouwens dat de bloemen van de oostindische kers eetbaar zijn? Ze worden
vaak gebruikt als (eetbare) decoratie op salades.

Groeten van Laura.
zaterdag 5 februari 2011 - 10:55
jufnaatje

Jufnaatje

Hoi Laura!

Dankjewel voor je antwoord!

Ja, ik wist dat je ze kon eten (alleen mijn familie zegt dat ze daar niet aan beginnen, haha). Ik heb zelf afgelopen zomer voor het eerst zo'n bloem gegeten bij de volkstuinen bij ons in de buurt.

Is helemaal geen slecht idee trouwens! Leuk experiment!
zaterdag 5 februari 2011 - 11:06
Mandy

Mandy

Als je ze over de grond laat lopen geven ze wel een tapijt van meerdere meters.....heel mooi
en vorig jaar had ik er een paar in de grond gestopt naast de heg en later waren ze in de heg geklommen, zo'n 2,5 meter hoog en leek het alsof de heg in volle bloei stond...... Allerlei kleuren van geel, oranje en rood.........

Het is allebei even leuk en groeit heel gemakkelijk......
zaterdag 5 februari 2011 - 11:43
renate67

Renate67

ik heb er afgelopen jaar laat (pas eind juni denk ik)gezaaid bij de zeer drastisch gesnoeide (want daarvoor totaal verwaarloosde) vuurdoorn, wat er dus niet uitzag, dit heeft de oosindische kers met zijn mooie blad en bloemen mooi gecamoufleerd, er waren er ook een paar die geen houvast hadden gevonden en die dus over de grond kropen tussen de andere planten door, dat was ook heel leuk. Net waar je voor kiest (of de natuur voor je kiest als je niet zo goed oplet).
Renate
zaterdag 5 februari 2011 - 11:52
printemps

Printemps

Nog een optie (denk ik)

In hangpotten

mvg
zaterdag 5 februari 2011 - 15:15
Mandy

Mandy

Dat kan ook maar ik heb al een paar keer meegemaakt dat als ze in potten staan ze heel vaak onder de luizen komen en dan kan je ze wel wegkiepen....

Waarom dat gebeurt...... geen idee.....

Afgelopen jaar had ik er ook een paar in een pot gedaan naast een tafeltje vol planten en inderdaad. ... die in de grond waren gestopt bleven mooi en schoon en de potplant ...... bah helemaal onder de luis.......
zaterdag 5 februari 2011 - 16:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon