menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Stekken tibouchina en abutilon

Ga naar meest recente reactie

melanieb

Melanieb

Hallo allemaal! Op mijn vorig bericht konden jullie zien dat ik een tibouchina en abutilon heb staan. Graag had ik nu geweten hoe ik dit moet stekken. Let wel, ik heb dit nog nooit gedaan en zou graag een 'stappenplan' hebben. Dank bij voorbaat!
maandag 18 oktober 2010 - 12:59
moetje1951

Moetje1951

Wat bedoel je met een "stappenplan"?
Abutilon stekt heel gemakkellijk: een kopstek die lichtjes verhout is afsnijden juist onder een okselknop en meteen in vochtige stekgrond steken. Er voor zorgen dat de aarde de hele winter vochtig blijft en zeker niet te warm overwinteren (kans op spint) Bij Abutilon gebruik ik wat stekpoeder.

Tibouchina heb ik ook maar het is mij nog nooit gelukt met succes te stekken. Ik krijg altijd schimmelvorming? Ik vind dit persoonlijk een mooie maar moeilijke plant.
Veel succes
maandag 18 oktober 2010 - 15:01
Rita1960

Rita1960

Moetje,

kan dit nu ook nog met een aubutilon??

heb ook de tibouchina's maar die moeten in de zomer met een hielstek vermeerderd worden.

groetjes,

Rita
maandag 18 oktober 2010 - 20:22
moetje1951

Moetje1951

Rita,

Ik denk het wel, als je abutilon niet teveel verhout zijn lukt dat nog. Dan zul je nu waarschijnlijk stekken moeten nemen aan de top van de plant.
Ik weet niet wat een hielstek is? Waarschijnlijk heet dat bij ons anders?
Groetjes
Anne
dinsdag 19 oktober 2010 - 08:46
Rita1960

Rita1960

Hielstek, dan zit er stukje bast aan.
even googlen op hielstek en dan naar afbeeldingen..

http://www.houtwal.be/fruitteelt_images/wintersteksoorten

groetjes,

Rita
dinsdag 19 oktober 2010 - 14:29
moetje1951

Moetje1951

Dank je wel Rita, gesnapt. Interessante site! Nu weet ik eindelijk hoe je het best in de lucht marcotteert! Dit probeer ik dus ook eens met de Tibouchina.
dinsdag 19 oktober 2010 - 16:24
Rita1960

Rita1960

Begrijp ik je goed dat je met de tibo"s gaat marcotteren volgend jaar??

en de stekken van de Aubutilon.. zet jij die eerst op water, laat ze wortelen en dan in de grond of doe je ze direct in de grond - met of zonder stekpoeder?

dinsdag 19 oktober 2010 - 19:32
moetje1951

Moetje1951

Ja Rita, ik probeer het zowel met hielstek als marcotteren in de lucht. Mijn tibouchinastekken rotten altijd?
Abutilon steek ik rechtstreeks in stekgrond met royaal wat stekpoeder. Ik moet zeggen, er zijn heel weinig planten die ik stek op water.
Niet vergeten, geen te jonge stek, moet lichtjes verhout zijn, zoal Fuchsia bijvoorbeeld.
dinsdag 19 oktober 2010 - 19:46
Rita1960

Rita1960

mijn tobo's deden het de eerste week goed en dan.. laten ze al de veren vallen..
om gek van te worden.

maar dank zij google.. hielstek in de zomer... er stond niet bij op water of direct met of zonder stekpoeder in de grond.. maar dat weten we dan volgend jaar omstreeks deze tijd wel en dat marcoteren dat zal dan ook wel lukken maar het is geen mooi gezicht in je kuipplant . Dan toch maar een beetje naar achteren zetten

groetjes,
Rita

PS: Moetje heb jij nog een tip om de fuchsia Maria Landi te stekken? heb het al op verschillende manieren, jong/minder jong, water, met/zonder stekpoeder geprobeert maar niet een keer succes gehad
marcoteren en afleggen heb ik echter nog niet getest..
dinsdag 19 oktober 2010 - 20:31
marero

Marero

op gevaar af van voor lomp versleten te worden; wat is marcoteren?
dinsdag 19 oktober 2010 - 22:21
moetje1951

Moetje1951

Marero:
Wel nee, je wordt echt nergens voor versleten hoor! Marcoteren is afleggen. Je kunt marcoteren op de grond en in de lucht.
Op de grond: meestal met klimplanten en dergelijke die lange ranken hebben. Je neemt een rank, niet verwijderen van de moederplant en je legt ze op de gron. Dan bedek je de rank met aarde maar zorgt ervoor dat de top van de rank boven de aarde blijft. Ik maak kleine wondjes met een scherp mesje in de okselknoppen, dan gaat het vlugger. Na een maand of zes is de rank op verschillende plaatsen geworteld en heb je nieuwe planten, identiek aan de moederplant.
In de lucht hetzelfde principe maar daar moet je de tak die je wilt doen wortelen wikkelen in vochtig mos en dan plastiek errond. Ik gebruik petfleesen van een halve liter die ik opvul met stekaarde en dan aan de plant vastbind. Gaat heel goed en blijft lekker vochtig in die fles.
En.....stekpoeder gebruiken op de wondjes!
Rita:
Is dat een moeilijke? Ik heb heel veel Fuchsias maar ik ben heel slecht in namen. Heb even gegoogled; Het is een heel mooie ik heb iets dat er sterk op lijkt maar er zijn zoveel soorten!
Ik stek mijn Fuchsias in de zomer, eind Juli, begin augustus. Licht verhoutte stekken met wat stekpoeder rechtstreeks in stekaarde . Ik laat ze buiten wortelen, ik zet al mijn potten met stekken in bakken en zorg ervoor dat ze altijd water hebben onderaan. Dus ze staan wel heel erg nat!Tegen eind september heb je dan volwaardige miniplantjes waarvan er nu en dan een dappere al een bloempje produceert. In principe kan Fuchsia stekken het hele jaar door, als de stekken maar lichtjes verhout zijn.
Als je met stekjes gebaat bent? Binnenkort zal ik met bloedend hart alles insnoeien,
als ze naar binnen moeten. Ze hangen echt nog vol bloemen.
Misschien eens zo proberen?
Moetje
woensdag 20 oktober 2010 - 14:37
moetje1951

Moetje1951

Oei Vital, bij mij is het juist omgekeerd. Ik heb bijna nooit resultaat met voorjaarsuitlopers.
woensdag 20 oktober 2010 - 17:23
Rita1960

Rita1960

Oeps, nu Vital er over begint.
Eerder, zo'n 20 jaar geleden, overwinterde ik mijn fuchsia's in een bijna koele kamer wel altijd aan de donkere kant..stekken deed ik toen in het voorjaar met soms zelfs de waterloten (die er toch af moesten), direct in de grond met zo'n plastic zakje erover in een venster op het noorden. en dat ging bijna altijd goed..

Dus ga ik dat denk ik dan dit voorjaar maar weer eens proberen met de moeilijkste soorten w.o. een zeer grootbloemige roze/donkerroze-blauwachtig (lijkt op de Voodoo)en de Flying Cloud.

Sorry voor de topic opener.. ik hoop niet dat je ons dit kwalijk neemt. Anders geef maar een hele grote brul

groetjes,

Rita
woensdag 20 oktober 2010 - 18:02
moetje1951

Moetje1951

Yep,ook sorry van mij . Soms wordt er zo gemakkelijk van het oorspronkelijke onderwerp afgeweken!
woensdag 20 oktober 2010 - 18:23
melanieb

Melanieb

Geen probleem hoor! Vind het nog interessant, kan alleen nog niet goed meepraten omdat ik nog een beginner ben en vanalles moet leren!

Ik probeer in ieder geval dit weekend stekjes te nemen van de abutilon!
woensdag 20 oktober 2010 - 20:11
Rita1960

Rita1960

wees blij dat er nu het internet is..

toen was er......................... niets.........
woensdag 20 oktober 2010 - 20:48
melanieb

Melanieb

nog een vraagje, wat is het verschil tussen potgrond en stekgrond? Mag je stekjes ook laten wortelen in potgrond of lukt dit niet??
donderdag 21 oktober 2010 - 17:40
Rita1960

Rita1960

potgrond: grond verrijkt met meststoffen.
stekgrond: grond zonder meststoffen.

de kleine wortels kunnen de potgrond niet aan.. ze groeien zich als het ware dood doordat er teveel voedingsstoffen in zitten.

Potgrond kan wel maar dan moet je het verarmen met zand.. zo'n 1/3 tot 1/2 zand toevoegen.



donderdag 21 oktober 2010 - 19:29
Paronoto

Paronoto

Abutilon en Tibouchina heb ik moeiteloos kunnen bewortelen op Seramis, om het even wanneer in 't jaar, in de veranda, met of zonder hiel...Lichtjes vochtig houden en geduld oefenen

URL=http://img225.imageshack.us/i/tibouchaburlln2.jpg/][afbeelding verwijderd niet-https]

URL=http://img225.imageshack.us/i/tibouch2h.jpg/][afbeelding verwijderd niet-https]

vrijdag 29 oktober 2010 - 16:22
Rita1960

Rita1960

Hoeveel geduld Paul??

vrijdag 29 oktober 2010 - 17:59
Paronoto

Paronoto

Heeft geen belang, ik heb tijd zat / te koop Dat gebeurt in de veranda met constante 12° op dit moment en materiaal genoeg om te stekken moest het eens niet lukken en ...mischien ook een "schietgebedeken" prevelen of wijwater drinken i.p.v. te vloeken
zaterdag 30 oktober 2010 - 15:04
Rita1960

Rita1960

Dan gaan we maar een paar schietgebedjes opzeggen..
en -heel veel- geduld oefenen.

zaterdag 30 oktober 2010 - 17:16
Gebera

Gebera

Ik overwinter mijn tibouchina in de tuinkas met een temperaruur van ong.5 graden.
In het voorjaar maart-april wanneer het wat warmer wordt stek ik gewoon stekjes van ong.4 a 5 cm in de stekgrond en dat gaat bij mij prima.
Je kan ze ook vernevelen met een schimmelwerend middel .
succes Irene

Bloemen & Planten

zaterdag 30 oktober 2010 - 22:10
moetje1951

Moetje1951

Mooie bossige plant, Irene, als ik het goed begrijp snoei jij je Tibo pas in het voorjaar. Mijn plant is zeker vijf jaar oud en blijft qua grootte altijd gelijk. Ze bloeit wel rijkelijk. Ik blijf het een moeilijke plant vinden maar zal het nu ook eens zo proberen.
En WELKOM op het forum, hoe meer zielen hoe meer vreugd!!!! 'en hoe meer goeie raad)
Moetje
maandag 1 november 2010 - 15:27
Gebera

Gebera

Moetje,Ik snoei in het voorjaar heel veel terug.
Hij staat nu ook nog buiten tot dat het echt gaat vriezen
Irene
dinsdag 2 november 2010 - 00:23
moetje1951

Moetje1951

Ik snoei alles nu ongeveer anders kunnen niet al mijn potten binnen in mijn veranda.
Deze ene zal er nu ook wel ongesnoeid bij kunnen. Misschien is dat de oorzaak, zeer iele plant, opgeschoten hoge takken dus echt niet mooi, maar wel veel bloemen.
Ik heb ook de indruk dat jouw bloemen bleker blauw zijn, misschien een andere soort?

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 2 november 2010 - 17:17
Rita1960

Rita1960

hoi Moetje,

Ik snoei mijn tibo's en de rest van de kuipplanten niet terug in het najaar. In het voorjaar wel.
Een uitzondering de Solanum rantonnetti.. die kan er tegen, is in vorige jaren gebleken.


groetjes,

Rita
dinsdag 2 november 2010 - 18:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon