menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hostas waar de slakken af blijven

Ga naar meest recente reactie

rivofa

Rivofa

Hallo !

Ik ben op zoek naar namen van hosta's waar de slakken af blijven, ik weet dat ze bestaan. Heeft iemand hier ervaring mee ?

Alvast bedankt !

maandag 7 juni 2010 - 22:21
jamssen

Jamssen

Er zijn er een aantal waar de slakken niet snel aan eten, maar een garantie is er niet.
oa de volgende hosta's zijn 'slakkenbestand":

aspen gold
august moon
blue angel
blue cadet
blue maui
brassingham blue
deep blue sea
deep pockets
francee
golden tiara
great ecpectations
guacamole
invinceble
june
june fever
krossa regal
love pat
lucy vitols
minuteman
nigrscens elatior
paradigm
paul's glory
queen josephine
regal splendor
sieboldiana
striptease
touch of class
wolverine

Hier heb ik nog geen slakkenvraat op gehad en de planten die erbij staan wel dus?
Keuze genoeg dus in alle kleuren en maten.

groetjes mlouise
maandag 7 juni 2010 - 23:39
greener

Greener

De enige Hosta waar ze van af blijven is een plastic Hosta.

Ik heb er meerdere staan waar ze van af zouden moeten blijven maar nul komma nul verschil met "gewone" Hosta's.
Een mooi verkoperspraatje zo zie ik het.

Sebas
dinsdag 8 juni 2010 - 15:55
minouke

Minouke

de sieboldiana elegans heeft dikke bladeren en dat is de enige hier waar ze afblijven
heeft een meer blauwe schijn
dinsdag 8 juni 2010 - 16:22
jamssen

Jamssen

Als dat volgens jullie zo is, mijn en andermans ervaring is anders.
En het is zeker geen verkooppraatje.

mlouise
dinsdag 8 juni 2010 - 21:28
iecee

Iecee

bedankt voor het lijstje ik ga het zeker proberen maar ik heb wel een vreselijke slakkentuin
ik denk dat slakken niet zo van zure grond houden , maar mijn ervaring is wel hoe bonter de hosta's hoe lekkerder de slakken ze vinden

ing
woensdag 9 juni 2010 - 14:23
jamssen

Jamssen

caccoadoppen er omheen of koffiedrap regelmatig strooien wil ook wel eens helpen.

groetjes mlouise
woensdag 9 juni 2010 - 23:25
Botanist

Botanist

Ik kan hier maar nogmaals herhalen dat een nachtstroop na een natte dag zoals we ze nu meemaken een grtoe slakkenoogst kan opbrengen, wat je probleem enigzinds zal beperken. Als je het enkele dagen volhoud zal je verschieten van de oogst !
Om de ongelovigen even te overtuigen hier wat kiekjes van wat ik net geoogst heb.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Verleden zomer heb ik zo niet minder dan 125 grote Bourgondische slakken op een nacht geoogst en wacht nog steeds op een hint om die te bereiden want ik lust ze warm.
donderdag 10 juni 2010 - 00:28
Botanist

Botanist

Een foto van deze nacht. Nog niet overtuigd ?

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 11 juni 2010 - 02:54
moetje1951

Moetje1951

Je zou er bang van worden.
Al eens geprobeerd met veel peterselie en lookboter? (Jekkes)
Ik ben dankzij tuinfairy een fervente fan van koffieprut geworden. het HELPT echt.
Maar dit is ook wel een heel efficiente methode! Alleen, hoe ik ook zoek ik vind ze nooit ? Zelfs niet met een degelijke zaklamp. Heb wel al naaktslakken gevangen. Die hebben ook een gezonde eetlust!
vrijdag 11 juni 2010 - 14:17
Botanist

Botanist

Ze hokken zelfs samen heb ik gezien !

[afbeelding verwijderd niet-https]

En kijk vooral ook even onder de bladeren !
vrijdag 11 juni 2010 - 14:53
u857287

U857287

Hallo

Kan je hosta's ook planten als onderbegroeiing voor bamboe ?

Dank voor je antwoord.

Lieve
vrijdag 11 juni 2010 - 23:31
jamssen

Jamssen

Lieve,

Ik heb als achtergrond beplanting voor de hosta's bamboe ( wel een polvormende)staan en geen problemen dus het zal wel gaan.

Bij een woekerende bamboe zou ik het niet doen, dan krijg je wortel concurentie en zal de hosta het loodje leggen.

groetjes mlouise
vrijdag 11 juni 2010 - 23:37
dirkvleuge14

Dirkvleuge14

Mijn vraag is krijg je veel slakken als je hosta staan hebt. Als ik mijn hosta vervang door andere planten welke planten moet ik dan zetten. GROETJE Patricia
zaterdag 1 juni 2019 - 08:57
minouke

Minouke

Dirkvleuge14, er zijn veel planten waar slakken niet aanzitten, teveel om op te noemen.
Hosta, Campanula, Salvia verticillata en Lupines lijken hier wel het meest in hun smaak te vallen.
zaterdag 1 juni 2019 - 09:22
Dunya

Dunya

In iedere tuin zitten er slakken. Ze komen er niet omdat je hosta's plant.
zondag 2 juni 2019 - 08:26
rivofa

Rivofa

Ik heb een paar experimenten gedaan met hosta's, in potten op een verhoging; een tafeltje, stuk boomstam, ijzeren staander blijven ze perfect en ongeschonden alhoewel ik heel veel slakken in de tuin heb, naaktslakken en huisjesslakken, groot en klein. Wel goed gieten dan, liefst pot met een schotel er onder.
maandag 3 juni 2019 - 11:26
Carib

Carib

Zelfde ervaring. Hosta's in pot op een terras blijven vrijwel gaaf. Bij potten in een tuingedeelte tussen beplanting, naast een taxushaag is het risico op slakkenvraat iets groter, maar nog steeds veel minder dan in de volle grond. En dan gebruik ik geen kopertape of iets dergelijks.
Bijna al mijn 120 hosta's staan sinds een paar jaar in pot en ze doen het zoveel beter en zijn zoveel mooier dat ik planten, die ik al 20 jaar heb, bijna niet meer herken.
Als je geen hosta's meer wil nemen, dan kan bijna alles.
maandag 3 juni 2019 - 17:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon