menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Geraniums en vorst

Ga naar meest recente reactie

Mandy

Mandy

Ik heb in de zomer van die rode geraniums gekregen. Ik weet dat ze niet tegen vorst kunnen. Betekent dit dat ik ze NU al, woensdag- en donderdagnacht wordt er hier een graad of 4 vorst verwacht!!, binnen moet halen of kan er gewacht worden tot "echte" vorst?
Zo ja, is een tuinhuis waar het niet vriest genoeg?

Om te stekken neem ik takjes af van de plant en zet deze in zaaigrond, water geven en kijken of ze gaan groeien.......

Moet/mag ik plant kaalplukken of alleen hier en daar een takje weghalen?

En de plant zelf? Gewoon droog/beetje nat laten gedurende de winter of is er een andere procedure?

Ik ben niet zo'n rode geranium-in-pot- mens maar ik kan het toch niet laten om ze over te houden

maandag 12 oktober 2009 - 19:26
Rita1960

Rita1960

Hoi Mandy,
Ze kunnen idd niet tegen vorst. dus als er nachtvorst is of met laken/plastic afdekken ( helpt tot zo'n 3 graden vorst.) overdag er weer af. Ik zet ze als er nachtvorst wordt verwacht dus eerst bijelkaar en 's nachts dek ik ze af..
Als er meer vorst komt dan zo'n 4 graden in de nacht gaan ze bij mij buiten onderdak, zodat de vorst er niet opvalt. en ja, een tuinhuis waar het niet vriest is goed genoeg.

stekken: best in augustus maar kan ook nog nu, of in water of direct (na een 2 tal uren laten opdrogen van de snijwond in stekgrond of zelfgemaakte stekgrond. (potgrond met scherpzand). koel en licht weg zetten.
Oude plant pas na de winter terugsnoeien en verpotten. beter 's winters aan de
droge kant houden, ze groeien niet en verbruiken dus maar heel erg weinig water. Je kunt ze ook gewoon in de huiskamer overhouden, dan wel iets meer water geven, niet mesten in de winter.

groetjes,
Rita
maandag 12 oktober 2009 - 21:14
Paronoto

Paronoto

Hallo Mandy, wat u omschrijft als "geraniums" zijn in feite Pelargoniums en die kunnen inderdaad NIET tegen nachtvorst terwijl de meeste Geraniums vorstbestendig zijn.
De meeste mensen kennen inderdaad het verschil niet tussen Geranium en Pelargonium....
maandag 12 oktober 2009 - 21:46
Rita1960

Rita1960

Dear Paul,

Je hebt uiteraard helemaal gelijk maar ja.. ik ben nu eenmaal opgegroeid en niet meegegroeid met de nieuwe benaming Pelargonium.
Dus zodra ik lees "rode geranium" heb ik de ouderwetse benaming weer voor me
Neem het mij niet kwalijk want het zal nog best een paar jaar duren voordat bij mij een ouderwetse geranium een pelargonium is geworden 0040:

groetjes en met vriendelijke vetplantengroet ( zo heten deze bij in ieder geval )

Rita
Mocht je daar nog namen bij hebben dan graag een pm-etje

Bloemen & Planten

maandag 12 oktober 2009 - 22:08
Paronoto

Paronoto

Lieve Rita, het is pas wanneer ik me ging verdiepen in de nomenclatuur, noodzakelijk voor het schrijven van artikels, dat ik te weten kwam hoe dat zat met die "geraniums/pelargoniums". Uw foto is wat "flou" om te zeggen wat het is..

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 12 oktober 2009 - 22:29
Bartje22

Bartje22

De ene is een Sempervirens soort, en de andere een Sedum, geen sedum acre, maar een alpensoortje, ik heb hem zelf ook gekocht bij een alpentuin.

x bartje.
maandag 12 oktober 2009 - 22:32
Mandy

Mandy

Ik heb mij even georienteerd op google, het is niet zo makkelijk het verschil te weten, op sommige sites staat pelargonium/ geranium als EEn plant genoemd maar ik geloof dat bij de verouderde naam geranium nu pelargonium genoemd dient te worden.

Ik heb ook potten met "vetplanten" staan. moeten die trouwens ook naar binnen in de winter en wel voor de vorst???
maandag 12 oktober 2009 - 23:01
Bartje22

Bartje22

Dat ligt eraan welke soorten het zijn!

Maar de meeste vetplanten kunnen vorst wel verdragen.

Heb je misschien foto's? dan kunnen we het jou zo vertellen!


xx Bart.
maandag 12 oktober 2009 - 23:08
Mandy

Mandy

Heb een mengel klaar voor de stekken van de Pelargoniums, maar......
er zitten alleen maar takjes aan met bloemen of met knoppen, en die zijn ook heel kort, een cm of 6. WAT moet ik nou eigenlijk afknippen? Las een stek van ongeveer 8 cm en 3 blaadjes eraan. maar die zijn er niet.....
dinsdag 13 oktober 2009 - 12:18
Adrienne

Adrienne

Mandy, kijk hier eens even voor wat info
http://www.tuinadvies.be/pelargonium_geraniums.htm
Succes
dinsdag 13 oktober 2009 - 12:28
Mandy

Mandy

bedankt Adrienne, maar begrijp het nog steeds niet helemaal.....(dom-dom-dom) mijn planten lijken toch echt wel meer op geraniums dan op pelargoniums maar goed , ik heb helemaal geen takjes van 15 cm lang en als ik een takje afknip kan dat dan er gerust een zijn vol met knoppen eraan?????
dinsdag 13 oktober 2009 - 12:51
Adrienne

Adrienne

Mandy,

Vroeger en nu nog vaak zei men geraniums maar de echte naam is pelargonium.
Misschien de knoppen er uit knijpen.
dinsdag 13 oktober 2009 - 12:59
Rita1960

Rita1960

Hoi Mandy,
je ontkomt er niet aan dat je stekken neemt met bloemknoppen/jes eraan.
Deze snijd ik er uit met een scherp mes. Stekken van zo'n 8-15 cm zijn prima. De onderste bladeren verwijder ik ook zodat alleen zo'n 1 of 2 grote en de rest kleine blaadjes aan de bovenkant blijven zitten.

succes,

Rita
dinsdag 13 oktober 2009 - 17:57
Mandy

Mandy

bedankt
dinsdag 13 oktober 2009 - 19:51
Mandy

Mandy

Zo, de eerste 11 stekken zitten in een potje ( heb nu geen tijd/ geduld om foto's te prutsen/ leren, wel foto's gemaakt.
Gaat me wel aan het hart om al die bloemen en knopen eruit te snijden, ze staan juist op zijn mooist, vol in bloei... Maar ik hoop dat er een mooi resultaat uitkomt
woensdag 14 oktober 2009 - 10:57
Rita1960

Rita1960

Hoi batdah,

jou stekken zijn echt groter dan die van mij..
ik heb ze gestekt eind september, maar die zullen er ook wel komen.

maar wat is dat "witte spul" op die bladeren bij je overzichtfoto en op de foto van de "baby oostenrijker"?

groetjes,

Rita
maandag 2 november 2009 - 20:08
Mandy

Mandy

Nou, het zijn al hele planten. Bij mij zijn het maar hele kleine plantjes met enkel een paar blaadjes.
maandag 2 november 2009 - 21:05
Mandy

Mandy

Is dat spul nog te koop ? Ik dacht dat het toch zeer giftig is???? of vergis ik mij?
maandag 2 november 2009 - 22:29
Mandy

Mandy

Nou nee, ik niet, maar ik dacht meer aan het inademen, het aan je handen krijgen, in je ogen etc maar ik heb het hier in B. ook nog nooit gezien in de " normale" tuinwinkels.....
maandag 2 november 2009 - 22:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon