menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lonicera

Ga naar meest recente reactie

Leen79

Leen79

We hebben net een boogje in de tuin geplaatst waarover we graag een klimplant willen laten groeien. Aanvankelijk wilde ik heel graag een klimroos planten, maar bij nader inzien schrikt de kans op ziektes en bladluizen me toch wat af.
Nu heb ik gelezen over kamperfoelie of lonicera. Ik zou er wel één willen liefst met witte/roomwitte bloemen (géén oranje, geel rood, ...)
Maar ik ben nog niet 100% overtuigd. Heeft er iemand duidelijke foto's van zo'n locinera ?
Welke soort plant ik best ? (standplaats= zonnig tot in de vroege namiddag)
En vooral: waar kan ik deze best aankopen (liefst een tuincentrum of kweker met een iets uitgebreidere keuze, omgeving Antwerpen) ?
Tenzij iemand met natuurlijk toch nog kan overtuigen om toch een roos te planten ...

Leen
maandag 5 mei 2008 - 17:00
Eadwine

Eadwine

Ik denk dat lonicera een heel goede keuze is als klimplant.
Ikzelf heb met een klim'lonicera' geen ervaring, maar het zijn zeer gemakkelijke planten die zeer vlug en mooi groeien en zeer goed veel snoei kunnen verdragen.
Ze kunnen ook op vrijwel elke grondsoort en plaats staan om goed te groeien.
beetje zon tot veel zon is wel belangrijk.

Ik heb 2 weken geleden een lonicera gekregen van mijn grootmoeder dus ik zal deze zomer ondervinden hoe goed deze het doet.

Degene die ik heb gekregen is zeer grootbladig met witte bloemen en paarse besjes erna.
Ik heb ook nog vele 'gewone' lonicera die ik gebruik als lage haag en bolvormen dus ik denk dat de grotere soorten van lonicera wel dezelfde vereisten hebben.

Als je een roos zou planten, denk ik dat je na een tijd veel problemen mee zou hebben qua ziekten en groei.

Je kan nooit iets verkeerd doen als je een lonicera neemt.

Met de soort en waar kopen kan ik je helaas niet helpen.

Als je op google-afbeeldingen kijkt dan zie je vele mooie foto's van vele soorten lonicera.
Typ gewoon bij google 'lonicera +klimmer'.
Maar dit zul je waarschijnlijk al gedaan hebben.

groeten,
Edwin.
maandag 5 mei 2008 - 19:26
piet1

Piet1

Een mooie roos, van een bekende kweker Louis Lens, met een mooi wit bloempje in tros, en doorbloeiend dus maandenlang plezier! Moet het nog meer zijn. Zie de roos tegen de muur op de achtergrond. Guirlande d'amour. Sorry, het plaatsen van een foto lukt niet, wil je er eentje mail me.
maandag 5 mei 2008 - 22:44
sugar

Sugar

We hebben net een boogje in de tuin geplaatst waarover we graag een klimplant willen laten groeien. Aanvankelijk wilde ik heel graag een klimroos planten, maar bij nader inzien schrikt de kans op ziektes en bladluizen me toch wat af.
Nu heb ik gelezen over kamperfoelie of lonicera. Ik zou er wel één willen liefst met witte/roomwitte bloemen (géén oranje, geel rood, ...)
Maar ik ben nog niet 100% overtuigd. Heeft er iemand duidelijke foto's van zo'n locinera ?
Welke soort plant ik best ? (standplaats= zonnig tot in de vroege namiddag)
En vooral: waar kan ik deze best aankopen (liefst een tuincentrum of kweker met een iets uitgebreidere keuze, omgeving Antwerpen) ?
Tenzij iemand met natuurlijk toch nog kan overtuigen om toch een roos te planten ...

Leen


Lonicera japonica 'Hall's Prolific' of Lonicera japonica 'Halliana'; dit zijn twee kamperfoelies die halfgroenblijvend zijn en die twee keer bloeien (juni-juli-augustus en daarna nog in oktober). Bloemen zijn roomwit maar verkleuren wel naar geel...
dinsdag 6 mei 2008 - 06:20
Leen79

Leen79

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Die roos 'Guirlande d' amour' had ik overlaatst bijna gekocht.
Maar ik denk dat een lonicera in ons geval misschien wel een betere keuze zal zijn. Want we worden hier met periodes echt geteisterd door de bladluizen en andere vervelende beestjes.
En dan vraag ik 't nog maar eens: waar kan ik die Lonicera 'Hall's polific' ergens bekomen ? Of kan ik van iemand een stek krijgen misschien?

Groetjes,

Leen

dinsdag 6 mei 2008 - 08:09
sugar

Sugar

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Die roos 'Guirlande d' amour' had ik overlaatst bijna gekocht.
Maar ik denk dat een lonicera in ons geval misschien wel een betere keuze zal zijn. Want we worden hier met periodes echt geteisterd door de bladluizen en andere vervelende beestjes.
En dan vraag ik 't nog maar eens: waar kan ik die Lonicera 'Hall's polific' ergens bekomen ? Of kan ik van iemand een stek krijgen misschien?

Groetjes,

Leen



Is een vrij veel voorkomende soort, moet je vrij makkelijk kunnen bekomen in een tuincentrum.
Wat ik er nog niet had bijverteld : deze soort ruikt uitstekend (had ze aan het terras staan in mijn vorige huis)
dinsdag 6 mei 2008 - 12:33
Leen79

Leen79

Op verschillende plaatsen gezocht naar de Lonicera maar helaas nergens gevonden.
Het is uiteindelijk een bruidssluier geworden. En nu maar hopen dat ik er geen spijt van krijg

Leen
maandag 19 mei 2008 - 21:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon