menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aanzuren gietwater

vandessel1962

Vandessel1962

Gisteren mijn CAVEKA boekjes nog eens vastgenomen en een artikel gelezen van Freddy lampo ( had dit vroeger ook al eens gelezen maar eigenlijk niet blijven bij stilstaan ) Over het aanzuren van het gietwater voor Catussen , sukkulenten en ook andere eventueel. Dit gieten met aangezuurd water zou ten goede komen aan het opnemen van mineralen enz .. door onze planten. Sommige zouden hiervoor azijn gebruiken waarbij men de ph- waarde van het water laat dalen.
Mijn vraag is nu ; wie heeft hier ervaring mee en wat gebruiken julie en in welke verhouding ?

Erik
maandag 13 februari 2012 - 18:34
Pieter

Pieter

Dag Erik,
Toen ik in Spanje woonde zuurde ik ook het leidingwater aan omdat dat erg hard was en een hoge pH had. Aanzuren heeft enkel zin als je ook een pH meting kan uitvoeren, je wil echt niet te laag gaan ook, hoewel dat dat niet het geval zal zijn met azijn.
Heb je een pH meter? Indien ja, dan kan je daarmee bepalen hoeveel azijn je nodig hebt om op een correcte zuurtegraad te komen.
Gebruik je regenwater, dan is dat doorgaans niet nodig om aan te zuren.
Mvg,
Pieter
vrijdag 24 februari 2012 - 10:02
Paronoto

Paronoto

Gebruik je regenwater

Er zijn nogal wat "diversiteiten" van "regenwater".....Afhankelijk van waar de wind komt kan dat een heel verschil uitmaken..Je zal bvb dichtbij of in een industriegebied wonen.... Meet maar eens uw regenwater op de dag dat aan 't regenen is en ook twee dagen nadien datzelfde water... Ik zou er NIET van DRINKEN bvb....

ALLE WATER IS/WAS REGENWATER, D'ER IS GEEN ANDER maar er zijn nogal wat verschillen in kwaliteit.

Wat Lampo vertelt is maar ten dele van toepassing want wie VERTREKT vanaf een "zuur" grondmengsel heeft genen "azijn" meer nodig Het omgekeerde daarentegen enz enz Moest men ALLE artikels over dit en "aanpalende" onderwerpen samen bundelen......
"UITGEVER GEZOCHT"
vrijdag 2 maart 2012 - 15:56
Pieter

Pieter

ALLE WATER IS/WAS REGENWATER, D'ER IS GEEN ANDER
Dat vind ik een heel erg rare stelling hoor Paul. Ik ben wel akkoord dat alle water ooit eens als regen heeft gevallen, maar met regenwater bedoelt men doorgaans regenwater dat opgevangen bewaard wordt. Al de rest heeft een andere naam, zoals grondwater, oppervlaktewater, stadswater, ... en deze soorten water durven nogal eens erg te verschillen qua pH en hardheid en daar zit het grote verschil voor het gebruik bij planten.
En als je vlakbij een industriebegied woont zal op zo'n kleine oppervlakte als België ook niet veel uitmaken. We wonen allemaal vlakbij een industriegebied
vrijdag 23 maart 2012 - 11:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon