menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Citroenverbena

Ga naar meest recente reactie

Lilian

Lilian

Ik heb sinds kort een plantje van de citroenverbena en mijn vraag is als jullie er thee van maken hoeveel blaadjes gebruiken jullie voor een grote mok thee?

Kunnen ze ook gedroogd worden om 's winters te gebruiken?

groetjes lilian
maandag 11 juni 2007 - 04:34
annd6

Annd6

Lilian,
de hoeveelheid is eigenlijk naar smaak hé, de een wil straffe thee de ander niet, probeer het eens uit wat jij lekker vindt.
Inieder geval is citroenverbena goed voor de spijsvertering.
Je kan ook wat blaadjes aan je badwater toevoegen, dat werkt ontspannend.
De blaadjes kan je zeker drogen en bewaren iin glazen potjes op een donkere plaats.
De plant moet je wel binnenzetten in de winter, hij is niet winterhard.
Groetjes
Ann
maandag 11 juni 2007 - 16:02
Lilian

Lilian

Hoi Ann,

Ik had hem gisteren al gemaakt met enkele topjes van de plant en gezoet met honing het was heerlijk!!
Het was nogal straf maar wel lekker fris van smaak maar ik had geen idee als je er teveel van neemt of dit bijwerkingen heeft.
Ik ga er zeker wat van drogen voor komende winter!
Trouwens enkele blaadjes bij het badwater doen dat wist ik niet, wel met lavendel dat is ook heerlijk. Ik ga het zeker proberen na een dagje in de tuin te hebben gewerkt.
Je kunt er ook zaden van nemen denk ik voor het volgend jaar of beter dmv een stek?

In ieder geval bedankt voor je tips,
groetjes Lilian
maandag 11 juni 2007 - 17:19
annd6

Annd6

Lilian,
je kan stekjes nemen in het voorjaar en bij 20° laten wortelen.
Het is ook lekker bij vis of kip.
Als je hem in een pot hebt staan, best wel wekelijks van het voorjaar tot in de zomer bijmesten.
Groetjes
Ann
maandag 11 juni 2007 - 17:37
Lilian

Lilian

Ann,
de plant staat in een pot met nog wat andere kruiden ik zal er een foto bijdoen.
Inderdaad bij vis doe je altijd citroen dus dat kan ook met deze plant.
zo zie je maar weer, we leren nog iedere dag bij!
[afbeelding verwijderd niet-https][/img]

groetjes, lilian
maandag 11 juni 2007 - 18:06
annd6

Annd6

Die basilicum is een éénjarige.
Die daarachter....is het rozemarijn, ik zie het niet zo goed?
Groetjes
Ann
maandag 11 juni 2007 - 18:22
Lilian

Lilian

de foto is inderdaad niet zo duidelijk (Esem is beter hé)
Basilicum is inderdaad éénjarig, rechts is de citroenverbena, achterkant zit bieslook en links is een lavendel die ik bij een kruidenmannetje heb gekocht in duitsland en hij noemde het "Zimmerlavendel".
Ik kan deze naam echter nergens terugvinden als ik het opzoek, als je Zimmer vertaalt naar nederlands is dat kamer ...
Ik had er ook peterselie tussen staan maar die staat nu in de volle grond, er zat steeds dat wit vliegje in.
Verder heb ik aan de voorkant nog scheutjes gezet van het bosaardbeitje, afwachten of ze aanslaan.

groetjes, lilian
maandag 11 juni 2007 - 18:35
annd6

Annd6

Ja Esem is een krak .
Van zimmerlavendel heb ik nog nooit gehoord
Je hebt je pot dan wel goed gevuld!
Onthou dat de verbena erg hoog kan worden.
groetjes
Ann
maandag 11 juni 2007 - 18:48
Lilian

Lilian

Ik heb snel nog een foto van de achterkant gemaakt voordat ik ga werken.
Er staat misschien wat teveel in en zeker als die verbena zo groot kan worden maar dat zie ik dan wel weer, we blijven toch altijd in de grond wroeten.
Fijne dag nog, groetjes Lilian

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 11 juni 2007 - 18:55
annd6

Annd6

Fijne dag toegewenst!
Groetjes
Ann
maandag 11 juni 2007 - 19:00
dries944

Dries944

Als je deze plant in pot wilt overwinteren zet je hem dan het best in een warme woonkamer met een raam op het zuiden of in een koudere slaapkamer ook op het zuiden?
zaterdag 1 oktober 2022 - 23:04
Driez

Driez

Best kouder. Als je die warmer zet wil die gaan groeien, en daar is in de winter niet genoeg licht voor.Dus dan krijg je van die slungelige bleke stengels die erg vatbaar zijn voor spint of luizen. Dus beter een rustpauze geven op een koele lichte plek.
Dit gezegd zijnde, ik heb nu 5 jaar 2 planten in de tuin staan, alles bovengronds sterft af in de winter maar die lopen gewoon terug uit in de lente. Ik gooi er wel wat blad en houtsnippers over die ik begin mei weghaal.
zondag 2 oktober 2022 - 09:25
dries944

Dries944

De koelste plek is in een kot zetten maar daar is wel nog minder licht dan de slaapkamer. Hoe groot komen die planten dan uit je tuin als die in volle grond staan?
zondag 2 oktober 2022 - 11:21
Driez

Driez

Die worden toch rap 1m hoog. Mooie frisgroene struik, en als je in de winter (als het nog niet te hard gevrozen heeft) de stengels wegknip en binnen in water zet, krijg je kleine verse theeblaadjes .
Ik zou voor de slaapkamer gaan. Als je ziet dat er te veel groei blijft kan nog steeds het kot overwegen?
maandag 3 oktober 2022 - 09:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon