menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zevenblad als pesto

Ga naar meest recente reactie

larsvanoos11

Larsvanoos11

Is het haalbaar om dit “onkruid” in een bak te zetten en deze regelmatig te oogsten?
Kan deze plant ook zaad zetten en andere bakken infesteren?
De setting is een penthouse terras zonder ergens volle grond, op het 4e verdiep.
Basilicum wilt maar niet lukken vanwege bladluizen dus in combinatie met mijn voorliefde voor eetbaar onkruid zoek ik iets stevigers, liefst een vaste plant.
woensdag 19 augustus 2020 - 00:30
Roeli

Roeli

In het voorjaar heeft hij wel mooie ,witte, 'kant' bloemen. Of hij ook zaad geeft weet ik niet, maar wanneer je de bloemen op tijd plukt is dat volgens mij geen probleem.
woensdag 19 augustus 2020 - 12:40
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Als je ze in bakken houdt is dat best doenbaar.
De planten doen het het best in (half)schaduw en zetten zich vooral voort via rhizomen. Zolang je wat van de bladeren laat staan, put je de plant niet uit.
In de lente of herfst kan je eventueel een deel overplanten.

Overschot best niet weggooien in de vrije natuur. Op de composthoop geraakt het (hier) wel verteerd.

Zoals Roeli al schrijft: de bloemen zijn mooi en kan je gemakkelijk weghalen. Je kan ze als snijbloemen gebruiken.

Alleen weet ik niet of zevenblad een goed alternatief is voor basilicum, omdat de blaadjes maar geoogst worden tot de plant in bloem komt (wat afhankelijk van de staanplaats, vanaf mei tot augustus).
woensdag 19 augustus 2020 - 13:47
larsvanoos11

Larsvanoos11

Ik sta open voor andere suggesties qua pestokruiden, ik dacht aan zevenblad vanwege zijn sterk karakter (zeer invasief indien niet in een pot geplant).
woensdag 19 augustus 2020 - 17:23
tpetri11

Tpetri11

Zevenblad heeft nauwelijks smaak, en is echt tweede keus. Ik zou eerst eens pesto maken met wilde zevenblad en dan oordelen of alles de moeite waard is.
Zevenblad vermeedert wel degelijk door zaad, maar groter gevaar is de wortels in de grond. De grond mag je dus nergens anders meer gebruiken. Eetbaar onkruid is verder paardenbloem, en rucola. Maar een makkelijkere optie is bijvoorbeeld snijbiet. Bestaat er in allerlei decoratieve kleuren, en als je steeds de buitenste bladeren oogst, dan kan je er maanden van eten. Succes.
vrijdag 21 augustus 2020 - 16:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon