menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bloeiende Rozemarijn

Annaline

Annaline

Nu voor het 2e jaar achter elkaar bloeit 1 van onze rozemarijn struikjes in pot met lieve blauw-paarse/witte bloempjes.
In diverse artikelen op internet lees je wel dat dit vooral in zuid-europa voorkomt of anders als de plant afgeschermd op het zuiden staat in de volle grond en dan ook pas vanaf januari/februari.
De rozemarijn is ca. 5 jaar oud, pakweg 50 cm hoog en maar heel smal. eigenlijk is het maar 1 tak met een paar sprieterige zijtakken halverwege.

Een andere rozemarijn die in pot staat is ongeveer even hoog, veel breder en meerdere stevige, volle takken. Maar die heeft dus geen bloemetjes

De bloeiende rozemarijn staat in de zomer vanaf ca. 12.00 h tot 16.00 h in de volle zon en staat met pot en al tegen de stenen muur van de schuur.
De niet bloeiende rozemarijn staat dan vanaf ca. 13.00 tot 18.00 in de zon en staat in een pot tegen een houten schutting.

In de pot met bloeiende rozemarijn staat een grote pol bieslook (nu dus even niet bovengronds, maar komt in het voorjaar vanzelf weer op)
In de bak met de niet bloeiende rozemarijn staat oa. citroenmelisse en duizendblad.

Is het normaal dat deze rozemarijn nu al bloeit?
Of bloeit hij soms omdat hij nieuwe verse aarde wil? en daarom ook maar zo armetierig is.

Ik heb nog niet geprobeerd wat er gebeurd als ik de andere (vollere) rozemarijn in de zomer naast de nu bloeiende plant zet (ga ik dus aankomend voorjaar proberen).

Heeft iemand meer info? antwoord op mijn vragen?
maandag 19 november 2007 - 16:10
olikke

Olikke

Annaline,

Dat uw rozemarijn nu bloeit is niet normaal en is waarschijnlijk te wijten aan het abnormale weer dat wij dit jaar hadden, bij mij bloeit hij trouwens ook nog, zij het niet uitbundig.
Rozemarijn houdt van gewone, droge grond, van veel water houd hij niet en zal doodgaan.
De normale bloeiperiode is late lente en vroege zomer.
Om uw struikjes mooi te houden is snoeien aangewezen, het beste is na de bloei.
Wat uw plantje zonder bloemen betreft zou ik dit in de lente snoeien tot ongeveer 7 cm boven de grond,u heeft dan een goeie kans dat hij gaat vertakken en een mooi plantje wordt, heeft u echter pech dan kan hij ook doodgaan wat toch niet waarschijnlijk is.

Groeten.

Olikke
dinsdag 20 november 2007 - 17:41
Annaline

Tekst aangepast

Annaline

Dank je wel voor je antwoord Olikke,

Het gekke is juist dat de rozemarijn niet in het voorjaar en zomer bloeit, maar zowel vorig jaar als ook dit jaar in de winter.
Vorig jaar begonnen er begin januari bloepjes in te komen, dit jaar zelfs nu al, half november.

Ze staan beide in een redelijk grote pot met al wat schralere potgrond, die sinds het poten niet meer ververst is.
De niet bloeiende krijgt gewoon regenwater (goede afvoer van teveel water) de nu bloeiende rozemarijn krijgt alleen water als ik dat geef of als de wind tijdens een regebui draait en onder het korte afdakje/goot komt.

Ze staan dus beiden gewoon buiten en nu dus ook met nachtvorst ook in de kou.
Vorig jaar hebben ze tijdens sneeuw een mooi wit dekentje gehad van sneeuw.

De schuur waar de bloeiende rozemarijn tegen aan staat met de pot, is niet verwarmt. In de winter komt er daar geen directe zon.
woensdag 21 november 2007 - 09:26
Wilhelmus Van Nassouwe

Wilhelmus Van Nassouwe

ge kunt er mss nekeer proberen op kakken ?
dat werkt meestal wel
woensdag 21 juni 2023 - 12:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon