menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wedstrijdpompoen TIPS TRICKS voor de wedstrijd

Ga naar meest recente reactie

greener

Greener

De TIPS en TRICKS voor de tuinadvies Pompoen wedstrijd 2011!

GROND

In het najaar danwel het voorjaar is het belangrijk om je grond in orde te brengen. Bladeren, compost, mest. Niet te diep omspitten. Pompoenen wortelen oppervlakkig. De PH waarde moet ongeveer tussen de 6,5-7,0 schommelen.

Persoonlijk werk ik zeer veel met koemestkorrels. Ze zijn goedkoop, makkelijk verkrijgbaar en het is organisch.

De korrels maken een grond ook war ruller als de boel verteerd is. Mijn persoonlijke aanrader zelfs voor grond die al humusrijk en vruchtbaar is.

PLANTEN

Om echte reuzen te kunnen krijgen moet je beschikken over genitisch goed zaad.
De Intr*tuin heeft de bekende Dills Atlantic Giant zaden te koop met een flinke pompoen op het zakje.
Deze afmetingen ga je met dit zaad zeer zeker niet bereiken. Een 100 kilo is wel haalbaar met dit zaad maar dan moet je al je liefde en zaligheid geven wat velen hier niet voor opbrengen.

Goed zaad is bij verschillende "Giant" clubs beschikbaar of door mij via de wedstrijd hier op het Tuinadviesforum.

Het zaad wat de deelnemers hebben gekregen is genetisch zeer goed en er bestaat dus altijd een kans om het wereldrecord te verbreken. (al is deze toch nog zeer klein)

ZAAIEN

De zaden die de deelnemers hebben gehad moeten gezaaid gaan worden en wel op de volgende manier:

Zaden eerst met een nagelvijl voorzichtig bewerken. Ik begin meestal in de derde week van april. De zijkant lichtjes vijlen (NIET de punt!). Laten weken in warm water (minimaal 2 uur maximaal 12 uur). Met de punt naar beneden planten (ongeveer 2 cm diep) in zaai en stekgrond.
Met gewone potgrond bestaat de kans dat het zaad TE vochtig blijft waardoor deze kan gaan rotten.

Gebruik een redelijk grote pot (ongeveer 10-15 cm breed en 20 cm diep). Zorg ervoor dat je zaai en stekgrond van te voren minstens op kamertemperatuur is. Zet de pot op een warmte bron. Zij kiemen het liefst rond de 25 graden. Als je mycorrhizal fungi (endo) hebt, meng je dit met de potgrond.

Fungi is een schimmel die van nature in grond voor komt ter stimulering van de wortels. (dit is NIET noodzakelijk en ook zonder deze schimmels heb ik honderden kilo's aan pompoen gekweekt)

De zaden moeten binnen 5 dagen ontkiemen. Heel af en toe kan het langer duren. Heb geduld. Een week nadat je ze gezaaid hebt, kan je je reserve zaden planten. Als de planten hun eerste echte blad krijgen, kunnen ze naar buiten. Meestal is dit na 4-6 dagen.

IN DE KAS OF IN DE VOLLE GROND

Inmiddels heeft je plant een lange stengel. Als je je plantje in de grond stopt, stop de stengel helemaal in de grond. Alleen de eerste twee blaadjes en het eerste echte blad mag boven de grond uitsteken. De plant groeit bijna altijd tegen over het eerste blaadje. Het eerste blad is dus de achterkant van de plant. Zorg ervoor dat de plant niet te koud wordt.
Soms wacht ik nog een paar dagen/weken tot het wat warmer is.

Ook als ze in de volle grond staan doe ik de eerste paar dagen/weken een plastic kasje/emmer of iets dergelijk boven de plant om de schok wat te verkleinen.

GROEI

Je plant gaat groeien. De wortels ook. Zij groeien sneller dan de bladeren. Zorg ervoor dat als je water geeft, dat je meer geeft dan de grootte van de plant. Als je grond goed is, hoef je niet bij te mesten. Als de ranken beginnen te groeien moeten zij voorzichtig ingegraven worden. Vóór de ranken uit kan je groeven (15-20 cm diep) maken. Bij elk blad schiet een rank wortel. Bij elk blad komt ook een extra rank. Die moet je dieven. Je krijgt dus een soort kerstboom effect: een hoofdrank en aan beide kanten een heleboel zijranken. De zijranken mogen blijven maar er mogen geen zijranken aan de zijranken groeien. Als de kop van een rank omlaag valt kan je dat gedeelte van de rank bedekken. Beschadigd nooit de kop! Ik haal ook alle stengels (tendrils) af. Laat de mannetjesbloemen aanzitten, maar vrouwtjes aan de zijranken zijn niet nodig of wenselijk.

In plaats van de ranken in te graven, kan je ze ook bedekken met compost (±10-15 cm). Je hoeft dan niet te schoffelen.
Ik persoonlijk doe beiden. Een geultje waar de stengels in gaan en het zand uit het geultje bovenop de stengel.

VROUWTJES

Vrouwelijke bloemen hebben een knobbel (begin van een pompoen). Het duurt best wel lang voordat de bloemen open gaan. De dag vóór dat zij opengaan staan ze recht overeind. Het is noodzakelijk dat je een zakje over de bloem doet ’s avonds. De volgende morgen gaan ze open en dan moet je ze met de hand bestuiven. Als je de bijen dat laat doen, dan zijn de zaden uit je pompoen straks waardeloos. De mannetjesbloemen moeten ’s avonds ook in een zakje. ’s Morgens pak je eerst het mannetje. Je haalt alle schutsbladeren af zo de steel zichtbaar wordt. Je gaat naar het vrouwtje. Als je de zak afhaalt gaat de bloem open. Binnenin zie je lobben. Meestal 4 of 5. Drie is niet goed, 6 wel. Als alle lobben er goed uitzien (uniform grootte en vorm) dan wrijf je met de steel van het mannetje over de lobben, zowel over de buitenkant als de binnenkant. Soms gebruik ik meerdere mannetjes van dezelfde plant. Daarna doe je de zak weer over het vrouwtje, of bind je de bloem dicht met een stukje touw. Gooi het mannetje weg. Na een dag, gaat de zak/touw eraf. Binnen tien dagen moet het vrouwtje (inmiddels pompoen) stevig (niet op drukken!!!) uitzien en de grootte hebben van een kleine voetbal.

Ook kan je gewoon de bijtjes hun werk laten doen. Dit werkt ook gewoon net zo goed en pas als je meerdere genitisch andere zaden hebt is moedwillige kruisbestuiving pas van belang.

Je eerste pompoen moet je ongeveer 3 meter van de hoofdwortel bestuiven. Bestuif de volgende drie vrouwtjes ook (telkens met mannetjes van de andere plant, incl. zakjes, enz.). Kijk welke snelst groeit. Na 12-15 dagen haal je de traagst groeiende pompoenen weg. Je houdt er 1 over.
Wederom, bestuiven hoeft niet perse.

POMPOEN

Je plant moet nu zo ongeveer stoppen met groeien. Ik laat de hoofdrank een meter of twee doorgroeien na de laatste pompoen. Haal de kop er dan uit.
Laat de zijranken groeien tot aan de zijkant van je kas danwel de ruimte die je voor de plant beschikbaar hebt.. Haal dan ook de koppen van de zijranken er af.

Tip: Het uiteinde van de afgesneden kop ingraven. De pompoen kan wat water "Bloeden" en met wat geluk vormen zoch hier op het uiteinde van de kop ook weer wortels mocht dit in de buurt van een blad zijn.

Als je pompoen groeit (met kg per nacht), moet de hoofdrank en de zijranken in de directe omgeving aangepast worden. Als de pompoen ongeveer 15 dagen oud is en goed doorgroeit, haal ik de zijrank aan de linkerkant en de rechterkant van de pompoen weg. Zo geeft je de pompoen ruimte om te groeien en kan je makkelijk erbij komen. Als de pompoen groter wordt, gaat zij trekken aan de hoofdrank. Dit mag nooit. Soms moet je iets onder de hoofdrank leggen zo het iets omhoog wordt getild in de directe omgeving van de pompoen. De hoofdrank moet ook in een bocht gelegd worden zo de pompoen straks niet bekneld raakt. De hoofdrank gaat ook wortels schieten. De wortels moet je doorsnijden een meter voor en na (soms meer) de pompoen anders trekt de pompoen de hoofdrank kapot of splijt de pompoen.

WATER EN SPROEIEN

Het is lastig om te zeggen hoeveel water je nodig hebt. Dat hangt af van het weer en hoe groot je plant is. De grond moet altijd vochtig zijn, dus nooit nat en nooit droog. Dat veroorzaakt splitten en onregelmatige groei, en dus kilo’s. Geef nooit water in de directe omgeving van de hoofdwortel (niet binnen 30cm). Dit veroorzaakt rot.

DUS

Goed zaad (hebben de deelnemers)
Vruchtbare grond
Water
Zon
Mest
Geluk

Bovenstaande allemaal in huis? Dan komen er gigantische pompoenen dit jaar!!!

Nog wat foto's voor de duidelijkheid:

Pompoenkiem
[afbeelding verwijderd niet-https]

Zo begint een vrouwelijke bloem
[afbeelding verwijderd niet-https]

Als ze wat groter is
[afbeelding verwijderd niet-https]

Links een mannelijke bloem, rechts de "dame"
[afbeelding verwijderd niet-https]

Vrouwelijke bloem bovenaf gezien. Let op, wederom een kleine tip: Als je goed kijkt zie je een soort boontjes. Er staan er telkens twee bij elkaar als een soort billen. In totaal zie je hieronder dus vier "billen"
Wat is nou de tip? Hoe meer billen, des te groter is de kans dat de pompoen echt groot gaat worden. De billen staan voor de compartimenten binnen in de pompoen. Drie billen geeft dus 3 compartimenten en dus kleiner dan een flinke reuzenpompoen met 4 billen of meer.
Vanaf 4 billen kan je al gigantische exemplaren kweken. Aan de andere kant, ik heb ze gezien met maar drie van deze "billen die toch met gemak 3 a 400 kilo waren.
[afbeelding verwijderd niet-https]

Na een paar dagen is de pompoen al zo
[afbeelding verwijderd niet-https]

Hierna gaat de pompoen pas echt knallen.
Ik kan nog tientallen foto's plaatsen maar vragen stellen kan uiteraard ook.
Ik hoop dat ik mensen een beetje een idee heb kunnen geven.
Ik wil zowieso B.Wursten danken aangezien dit wel de Nederlanse Pompoengoeroe is die het bovenstaande stukje geschreven heeft.
Ik heb hem naar eigen inzicht aangepast en aangevuld maar de credits gaan toch echt naar hem.

Alle vragen van de deelnemers zijn welkom!!!

Sebas
maandag 21 februari 2011 - 22:45
FransNL

FransNL

De eerste vraag gelijk maar . In mijn moestuin komt ieder jaar vrij veel eigen compost maar geen stalmest. Ik kan moeilijk aan stalmest komen en daarom bemest ik altijd m.b.v. kunstmest . In combinatie met redelijk veel humus geeft dat ook prima resultaten maar ik heb inmiddels begrepen dat je bij het kweken van reuzepompoenen voorzichtig moet zijn met kunstmest. Nu kon ik afgelopen (eind) september wel aan wat paardemest komen maar dat is mest die ik bijna letterlijk onder de kont van de paarden vandaan vers uit het weiland heb geschept. 100% pure paardestront dus zonder stro. Ruim een kruiwagen vol heb ik daarvan in een hoek van mijn tuin liggen . Als ik hem nodig heb in april is deze mest dus ongeveer 7 maanden oud maar ik heb mijn twijfels . Is dat oud genoeg voor 'pompoengebruik' of loop ik dan nog steeds het risico op verbranding ?
dinsdag 22 februari 2011 - 12:35
greener

Greener

Frans,

om te beginnen, kunstmest kan zeer zeker wel alleen moet je weten wat, hoeveel en op welk moment geeft om de plant te helpen. Het NPK verhaal ken je uiteraard alleen mocht je te laat wat te veel mest met een hoog stikstofgehalte kan je pompoen gewoon zijn bleoi uitstellen met alle gevolgen van dien.
Mijn voorkeur is dus een humusrijke grond met veel "natuurlijke" meststoffen zodat de plant het zelf mag uitzoeken.

Paardenmest is perfect. 7 maanden is niet al te lang maar als je deze mest goed genoeg door voornamenlijk de bovenlaag mengt zal het weinig kwaad kunnen.
De wortels verbranden minder snel dan bij andere plantenfamilies dus ik zou het persoonlijk wel aandurven.
Maar een boerenbond, welkoop, intratuin enzovoorts verkoopt gewoon 25 literzakken met koemestkorrel voor een euro of 15. Is nooit verkeerd en kan het verschil tussen een pompoen en een reuzenpompoen zijn

Sebas
woensdag 23 februari 2011 - 18:13
FransNL

FransNL

, kunstmest kan zeer zeker wel alleen moet je weten wat, hoeveel en op welk moment je geeft om de plant te helpen. Het NPK verhaal ken je uiteraard alleen mocht je te laat wat te veel mest met een hoog stikstofgehalte kan je pompoen gewoon zijn bloei uitstellen met alle gevolgen van dien.
Mijn voorkeur is dus een humusrijke grond met veel "natuurlijke" meststoffen zodat de plant het zelf mag uitzoeken.
Goede raad moet je opvolgen .Het gaat de koemestkorrel worden en kunstmest blijft veiligheidshalve achterwege. Tip voor de collega's aspirantkweker reuzenpompoen . Bij de nederlandse Aldi is a.s. woensdag 16 maart koemestkorrel verkrijgbaar in 10 kg verpakking voor een prijs van 6,49 euro.
[afbeelding verwijderd niet-https]
Nog een vraagje Sebas. Pompoenen wortelen oppervlakkig dus diep omspitten is niet nodig zeg je. Wat moet ik daaronder verstaan ... tot ongeveer welke diepte moet de grond losgemaakt zijn ?




zondag 13 maart 2011 - 21:20
greener

Greener

Kijk dat is nou een goede deal!

Ik zou één scheplengte dus pak em beet 20 centimeter diep gaan.
Dieper kan uiteraard ook maar kost je meer werk.

Wat sommige kwekers doen is een lichte heuvel maken van goede grond.
Precies in het midden van deze heuvel een gat van 40 centimeter diep graven en dit vullen met compost, mest, en soms op het diepste gedeelte verse stalmest voor het broeieffect.

Ik heb alle manieren al eens geprobeerd maar beste recept voor een reus is één steek diep spitten en deze grond verrijken dmv koemest en mogelijk wat potgrond danwel compost.

Sebas
zondag 13 maart 2011 - 21:45
Dietmar

Dietmar

Hey Greener waar haal je eigenlijk mycorrhizal fungi (endo) eigenlijk?
De zaadjes zijn 2 weken geleden uitgekomen en zitten nu al 3 bladeren op.
Heb in een compostbak van 1m³ gevuld met redelijk wat verteerde stalmest,compost en afgereden gazon. Ben van plan hem hierin te laten groeien.
Hoe diep wortelen de wortels ongeveer? En hoeveel water per dag moet je gemiddeld geven?
zaterdag 16 april 2011 - 23:11
FransNL

FransNL

Wordt er nog een apart topic geopend over de wedstrijdkweek van de nazaten van jouw Atlantic Giant Sebas ?

Ik ben toevallig vanavond met de kweek gestart door het poten van twee zaden in redelijk grote potten. Hoogte en diameter ongeveer 20 cm . Ik had nog een paar zeer dunwandige flexibele kunststof potten liggen en heb daar bewust voor gekozen zodat ik straks zonder verlies van aanhangende potgrond de planten kan uitzetten. Met een stanley mes wil ik bij het uitplanten de bodem rondom lossnijden om die dan makkelijk te kunnen verwijderen als de plant in het plantgat staat. Een verticale snede moet dan de rest van het omhulsel van de plant vrijmaken zodat ik dan alleen nog de ruimte rondom de 'blote' plant moet opvullen met potgrond . Of mijn zelfbedachte theorie om de planten zonder verlies van aanhangende potgrond op hun definitieve plaats te krijgen klopt zal nog wel blijken.

Eerst nog maar eens zien of er inderdaad over een paar dagen wat Atlantic Giants boven de grond komen.

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 16 april 2011 - 23:19
greener

Greener

@ Dietmar

Het diep wortelen valt reuze mee. Met de opstelling die je hebt kan je zeer zeker een flinke jongen kweken!

@ Frans

Ik ben zeer zeker van plan om een nieuw topic te openen zodat iedereen zijn vorderingen kan plaatsen.

Met betrekking tot je potten, goed bedacht.
Punt alleen is dat ik vaak zeer rulle grond gebruik en dat de Pompoen niet super veel kleine haarwortels maakt om de grond ook daadwerkelijk vast te houden.
Bij het uitplanten heb ik dus vaak nog maar een klein kluitje over maar dat kan aan mijn eigen ongeduld liggen

Sebas
maandag 18 april 2011 - 11:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon