menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Piepklein stukje tuin

Ga naar meest recente reactie

Tarragon

Tarragon

Goeiemiddag,

Ik woon in de buurt van Antwerpen en ik heb een lapje grond dat niet echt de naam van "tuin" waardig is, maar waar ik toch graag wat groente en tuinkruiden zou willen planten.

Is er iemand die een idee heeft waar ik terecht kan voor piepkleine hoeveelheden plantgoed?
Een zakje zaad, daar zit al snel voldoende in voor enkele vierkante meters, maar ik zie het niet zitten om mijn lapje grond van ongeveer 1 x 5 meter vol te zetten met bijvoorbeeld enkel maar bloemkool of alleen maar aardappelen. Dat zou ook een oogst betekenen van meerdere kilo's van een of andere groente. Waar ga ik daar mee blijven? Ik ben maar alleenstaande.

Enige ervaringen van andere mini-tuinders is ook gaarne welkom.

Beste dank alvast!
Tarragon
zondag 30 januari 2011 - 17:13
cetinel

Cetinel

je kan in tuincentra en markten de plantjes meestal per stuk kopen.....
dan kies je net hoeveel stuks,sla ,bloemkool,peterselie etc je wilt zetten...
zondag 30 januari 2011 - 17:57
annemiek123

Annemiek123

Ja in de tuincentra zitten ze vaak per 4 plantjes verpakt, en de kruiden per stuk.
Als je bij particulieren zaadjes besteld, heb je ook kleine hoeveelheden. Ik haal eigenlijk nooit zakjes uit het tuincentra. Meeste bestel ik bij diana's moestuin (tomaten, paparika, bonen, sugarsnaps, sla enz) en over een paar maanden koop ik de plantjes.
Ik teel ook veel in potten, groente en fruit. dus als je nog plaats over hebt is dat ook nog een optie.
zondag 30 januari 2011 - 20:19
Rita1960

Rita1960

welkoop/ boerenbont per stuk.. kun je ze kopen...
en als je mazzel hebt .. per stuk maar dan 2 planten

groetjes,
Rita

zondag 30 januari 2011 - 20:57
koen

Koen

Annemiek,


wat kweek je dan zoal in potten? In serre of buiten?


Groeten, Koen
zondag 30 januari 2011 - 21:11
Tarragon

Tarragon

Dat van de markt had ik zelf kunnen weten, wat stupied van mij

Bedankt voor de andere tips ook. Allemaal erg bruikbar.
Bij Diana's moestuin heb ik al direct binnengeloerd.
zondag 30 januari 2011 - 22:10
annemiek123

Annemiek123

@ koen: onder afdak staan de tomaten, en enkele gewoon buiten, allemaal ik pot, 12 soorten struik en stamtomaten. Verder courgette, sugarsnaps, kruiden bieslook,peterselie en basilicum, rabarber, snijbiet, blauwe bes, jonagold appel,rode bes, meloenpeer,ananaskers, spruiten, bosui, knoflook, aardappels......dat was het denk ik ongeveer.
Alles staat in 10 liter potten en groeit prima, alles meteen vers en in kleine hoeveelheid..recht van de plant in de pan

morgen komt er een cranberry bij en een dua kersenboompje met hedelfinger en dubbele meikers, ook in pot!
zondag 30 januari 2011 - 23:14
Tarragon

Tarragon

Wow Annemiek!
Je bent duidelijk een pot-tuinier
Kan je foto's tonen?
Ik ben nieuwsgierig naar hoe jij aardappelen in een pot zet.

Alhoewel ik inderdaad maar heel weinig "volle grond" heb in mijn achterkoertje, is er toch wel wat plaats voor potten. Dat zou dus een prima oplossing zijn.
maandag 31 januari 2011 - 10:05
annemiek123

Annemiek123

Als je op mijn naam klikt kom je bij mijn gegevens , en daar staat ook mijn tuinsite bij, daar zie je wat ik de afgelopen jaren gedaan heb in potten...met veel foto's.

groetjes
maandag 31 januari 2011 - 10:52
Tarragon

Tarragon

Indrukwekkend!
Dank je wel!
maandag 31 januari 2011 - 12:36
annemiek123

Annemiek123

Ja gooi wel wat aardappelschillen in de compostbak, niet allemaal, maar wel af en toe, dacht ook dat dat wel mocht???
De champignons deden het prima, maar ben later vergeten de grond goed nat te houden en is de rest verpieterd...eigen schuld dus...het werkt prima!
maandag 31 januari 2011 - 16:01
Tarragon

Tarragon

Noem me impulsief, maar ik ben gisteren alvast begonnen.
Ik had ergens gelezen dat je er niet verkeerd aan doet om paprikaatjes al in januari te planten en volgens een andere website staat de maan daar juist goed voor.

Dus heb ik enkele zaadjes (die ik al 2 jaar had liggen - ja, ik zou me moeten schamen) gisterenavond nog in enkele potjes geplant. Zes zaadjes zijn paprika, geen idee welke soort en zes zaadjes zijn, als ik het mij goed herinner, Piment de la Bresse.

Een foto van een paprika-forum gaf me de moed om het toch maar te doen.
[afbeelding verwijderd niet-https]
Als die persoon dat klaarspeelt in zulke kleine potten om paprika's te planten, dan moet het mij ook lukken!

Vanmorgen naar de markt geweest, maar de kraam waar ze plantjes verkopen was niet te zien. Mogelijk komt die niet elke dinsdag, en mogelijk komt die ook nog niet zo vroeg op het jaar. Ik zal geregeld naar de markt gaan om te kijken, en als de tijd "rijp" is, sla ik toe.

@Tuinfairy
De foto's probeer ik zo snel mogelijk te maken. Gister was ik al te laat thuis en was het al donker, en vandaag verwacht ik ook niet dat ik er vroeg vanonder kan muizen op het werk. Morgen zit er een goede kans in, als ik het tenminste niet vergeet
dinsdag 1 februari 2011 - 11:04
annemiek123

Annemiek123

Prima tijd hoor om gister je paprika te zaaien, ik heb 4 soorten gezaaid gister, lekker warm wegzetten...
Op de markt en in tuincentra kun je nog geen groenteplanten kopen das echt nog veels te vroeg...dat gaat nog weken duren.
dinsdag 1 februari 2011 - 11:24
Gehenna

Gehenna

En dat allemaal in POTTEN?! Manmanman/vrouwvrouwvrouw (kwestie van niet te discrimineren ), wat heb ik al veel gemist door bloemen en tomaten in potten te zetten toen ik nog op een appartement woonde!
dinsdag 1 februari 2011 - 12:07
Tarragon

Tarragon

't Heeft even geduurd, maar hier is eindelijk een foto van het koertje.
Ja, het ziet er rommelig en vuil uit *bloos*
Dat komt omdat ik er al anderhalf jaar niet meer echt in kan. Als ik toch naar buiten kan, dan slechts sporadisch en niet al te lang. Ik hoop werkelijk dat daar weldra verandering in komt.
Er zal dus nog wat werk aan zijn.

Groenten

woensdag 9 februari 2011 - 21:14
annemiek123

Annemiek123

ohhh das plaats genoeg om heerlijk fruit en groente te zetten hoor...mooie bakken voor de aardbeien staan er al
woensdag 9 februari 2011 - 22:45
Tarragon

Tarragon

*lacht*
In die bakken groeit op het ogenblik knoflook.
Het idee om aardbeien daarmee te combineren, klinkt ... ehm ... op zijn zachtst gezegd "avontuurlijk"
donderdag 10 februari 2011 - 17:38
renate67

Renate67

Ik heb ook dit soort bakken 1 op de grond en 2 erboven aan haken aan de muur
Als soort etagere maar dan op minder vloeroppervlak, ik had er fuchsia´s in en die groeide prima en kregen blijkbaar licht genoeg.
Dat kan natuurlijk ook met groente.
Zoveel muur biedt dus flink perspectief voor meer ruimte om te planten.
Renate
donderdag 10 februari 2011 - 22:42
Tarragon

Tarragon

Ik heb er inderdaad ook al aan gedacht om in de hoogte te werken en iets met één der muren aan te vangen. De muur rechts op de foto (waar de knoflook dus staat) lijkt me goed geschikt. Die krijgt een goede portie zon in de namiddag. Eens kijken of ik mijn lief kan overtuigen om een paar gaatjes te boren en haakjes te installeren.

Ik vermoed sterk dat het ook beter is om sommige plantjes op die manier te plaatsen, omdat anders de poezen er niet van gaan afblijven.

Dat is trouwens de reden voor de "constructie" die je op de foto kan zien, dat ding met die palen en dat net. Dat is om er voor te zorgen dat de poezen niet over het muurtje kunnen en weglopen. Er zijn blijkbaar in de buurt waar ik woon al vele poezen "verdwenen". Ik vermoed dan ook dat er iemand in de buurt die arme diertjes dood maakt. Ik wil mijn poezen niet verliezen, vandaar de afsluiting.

Probleem is echter dat we de afsluiting een keer of 5 getest hebben, en telkens tot de conclusie meosten komen dat ze niet volledig cat-proof is. Mijn lief wil dit voorjaar nogmaals proberen, en ik hoop maar dat het hem dan eindelijk lukt.

De poezen zijn dus de hoofdreden waarom ik nauwelijks in de tuin kom. Als ik probeer naar buiten te gaan, staan ze er allebei, klaar om mee naar buiten te glippen van zodra ik de deur openmaak. En dan is het een kwestie van seconden voordat ze onder of over het net zijn. Daarna volgen dan weer bange momenten totdat ze terug zijn. Ik kan het die diertjes niet kwalijk nemen; ze zijn graag buiten. Maar ze beseffen niet hoe gevaarlijk het voor hen wordt als ze over het muurtje gaan
vrijdag 11 februari 2011 - 10:35
renate67

Renate67

een katdichte afsluiting en in de hoogte gaan werken zijn ben ik bang twee tegengestelde belangen.
Als je in de hoogte gaat werken maak je als het waren een trap voor je katten.
Zie dat maar eens op te lossen.
Renate
vrijdag 11 februari 2011 - 12:49
Lorie

Lorie

haar lief = haar vriend

Tof Tarragon dat je al paprika's gezaaid hebt en begint plannen maken, is alvast de eerste stap.
En éénmaal je de smaak te pakken hebt, en zo'n lekkere biogroentjes ziet groeien en later zal smaken, zal t je zeker stimuleren om verder te doen en alsmaar meer te willen zetten ...

Mss nog een rijtje(s) tegels uitbreken?
vrijdag 11 februari 2011 - 15:12
Tarragon

Tarragon

Hihi. Dat "lief" heeft al vaker voor verwarring gezorgd, maar zo is het dat ik hem noem. Het is dus wel degelijk een mannelijk lief

De afspanning over het ganse oppervlak is een goed idee, maar dat wat we nu hebben, is nu eenmaal gebouwd en het zou toch moeten gaan om daar op verder te doen.

Dat de paaltjes zo naar beneden knikken, was dus niet de bedoeling. Het was de bedoeling dat ze naar boven zouden wijzen, met een lichte hoek. Zoals de omheining in een gevangenis dus eigenlijk. Een kat kan daaraan niet omhoog klimmen (opgesloten mensen in principe ook niet).

De persoon waarbij we onze beide poezen hebben geadopteerd gaat eens komen kijken als hij de tijd heeft, en dan zal hij wel samen met mijn lief zien hoe we de omheining eindelijk in orde krijgen.

Tegels uitbreken zie ik niet zo zitten. De huidige tegels liggen eigenlijk goed. Als ik ga breken, zit de kans erin dat alles los begint te komen en dat binnen de kortste keren alles kapot is. Ik laat het liever zo, en verander niet al te veel.
Ik weet wel, ik weet wel, beter in de volle grond, maar ik heb twee linkerhanden, en als mijn lief niet van tijd tot tijd de handen (één linker en één rechter) uit de mouwen steekt, gebeurt er op klusgebied nooit iets.
Opgepast, weliswaar twee linkerhanden, maar toch aan beide handen groene vingers he
vrijdag 11 februari 2011 - 19:21
Gehenna

Gehenna

Volgens mij hebben ze een perfecte ontsnappingsroute langs de linkerkant. Het lijkt alsof de draad bijna tegen de muur hangt.
Als de 'knikken' naar boven wijzen kruipen ze er zo over. Hier toch, prima klimmers. Ik denk eerder dat er niet genoeg palen staan, de draad doorhangt tussen de palen en de lieverdjes dat al lang door hebben.
Ik zou meer steun voorzien zodat de draad overal strak gespannen is. Maar je moet dat niet met die palen doen! Er zijn goedkopere draadsteunen, je hebt toch maar een klein stuk nodig.
Een iets duurdere (niet 100%) oplossing is schrikdraad. Een paar volt door hun pootjes is meestal voldoende. Meestal, er zijn poezen die zich daar niet veel van aantrekken.
Het beste is natuurlijk wat tuinfairy voorsteld. Je kan daar dan ook een kattenspeeltuin (buitengebruik) plaatsen zodat ze zich kunnen uitleven in de ren zonder dat ze nog makkelijker over de muur klimmen.

Niemand die je verplicht dat in 1X te doen. Je kan elke maand een stukje aankopen, afhankelijk van wat je budget toelaat. Dan is de kostprijs niet ineens zo enorm.

Een voorbeeld. (niet van ons hoor, de ren is nog verre toekomst hier)

Groenten

zaterdag 12 februari 2011 - 23:59
Tarragon

Tarragon

Inmiddels ben ik er echt aan begonnen. Ik ben bijna zenuwachtig

Een portie paprikazaadjes is al gekiemd en staat wat minder warm. Een ander deel moet nog kiemen.
Maar gisteren heb ik dan enkele bakjes geprepareerd en daarin zitten nu zaadjes van worteltjes, pastinaak en erwtjes.

Ik was wel erg verwonderd dat er ZO enorm veel zaadjes in het zakje worteltjeszaad zat. Maar daarna is mijn nikkel gevallen. Elk zaadje produceert één wortel. Ik had er gisteravond een stuk of 10 geplant, dus dat zal ik nog wel uitbreiden. Al doende leert men.

Er staat nog wat op het programma voor binnenkort, zaadjes voor boontjes, radicchio, uitjes en aardbeien wachten nog. En ik wil natuurlijk nog wat fruit kopen ook. Maar ik moet opassen dat ik niet te veel koop. Voor je het weet, heb je totaal geen plaats.

En nu lief overtuigen om een dagje naar het tuincenter te rijden voor goede grond en voor goede mest en voor een massa potten om alles in te planten. Dat zal een zware dobber zijn, want tuincenters haat hij als de pest. Sommige mannen haten het als vrouwlief ze meesleurt naar kledingszaken of Ikea. Bij de mijne is dat het tuincenter...
Hoewel hij zelf extreem weigerachtig staat tegenover dat ganse plantengedoe, moest hij gisteren toch wel grijnzen als hij me bezig zag met mijn potjes, grond en zaadjes.
donderdag 24 februari 2011 - 14:32
Lorie

Lorie

Grappig als ik jullie verhalen lees.
Gaat precies overal een beetje zo.
Eerst een beetje pruttelen, dan laat je ze gerust en dan gaat het bijna vanzelf.
Mijn man trekt zich ook niks aan van de tuin en de planten en de groenten etc.
Maar als er dan iemand een mooie reactie heeft op mijn werk, of hij lekkere groentjes ziet groeien of eet, dan glundert ook hij!
donderdag 24 februari 2011 - 16:31
Lorie

Lorie

Hier niet, hij is daarin heel eerlijk en zegt dat dat allemaal mijn werk is.
Maar zeker dat ze meegenieten!
donderdag 24 februari 2011 - 16:42
cetinel

Cetinel

in het begin durfde de mijne nog wel es"we" zeggen..we vonden dat dit wel leuk zou zijn,of we willen dit en dat,en dan werd hij steevast teruggefloten door"me"die het eigenlijk doet...en sindsdien houd hij zijn mond,of zegt dat ze dat aan mij moeten vragen want dat ik daarmee bezig ben,altijd zegt hij daarachter wel: ja ik heb daar geen tijd voor he! een zelfstandige heeft het altijd druk....en dan zeg ik: om voor de tv te hangen en op cafe te gaan maak je wel tijd....
kort gezegd houd hij meestal gewoon zijn mond uit eigenbelang,maar ik merk dat hij steeds meer interesse heeft,als er een programma is over planten en zo dan roept ie al naar me,kom eens kijke! en kijkt warempel mee
het begint al te komen met herkennen van sommige planten ook..hee,is dat geen vijgeboom? yep!(vroeger herkende hij enkel een appel en een kersenboom
dus dames: er is nog hoop!
enne,ook al heb ik wel veel ruimte,ook ik plant graag in potten...kruiden kun je lekker dichtbij huis zetten,sommige dingen kun je van plaats wisselen etc...
in pot is alles makkelijker in de gaten te houden,en je koer bied wel mogelijkheden hoor.
alleen zou ik niet zo goed weten hoe je het probleem van de poezen best kunt oplossen....
vrijdag 25 februari 2011 - 09:12
Tarragon

Tarragon

*lacht*

De thread is inderdaad wel "gehijacked", maar dat geeft niet. Zoiets is mij al vaker overkomen.

De plantjes lijken hun best te doen. Ik zal dus wat meer wortelzaadjes moeten planten, maar dat komt wel in orde. En vanmorgen ontdekte ik dat de erwtjes "bloot" zijn komen te liggen. Te weinig aarde erbovenop. Ik heb ze nu weer moederlijk toegedekt.

De tuin dat moet maar in orde komen. Ik heb inmiddels de raad gekregen om de dalles proper te maken met de hogedrukreiniger.
Van zodra het een beetje minder koud is en een beetje droog, trek ik werkschoenen aan en vlieg ik erin.

Over de inzet van mijn lief kan ik echt niet klagen. Ik vraag zelden tot nooit iets, dus word ik ook meestal niet teleurgesteld. Maar ik zou niet verrast zijn, mocht hij - wanneer ik de spade ter hand neem - zegt dat ik mij met zulk zwaar werk niet moet bezig houden, en dat hij aan het spitten gaat (allee, veel spitwerk is er niet, maar een beetje is er toch wel wat te doen).

Wat de omheining betreft, daar moet ik wachten. We hebben een kennis (waar we onze poezen geadopteerd hebben), die gaat langskomen. Maar wanneer dat precies is, weten we nog niet. Maar ik zal wel voldoende zagen, als er geen schot in de zaak komt. Lang kan mijn lief dat niet volhouden, en dan wordt er een nieuwe poging ondernomen om het koertje cat-proof te krijgen.
Ach ja, financieel is het niet zo voor de hand liggend om alles af te breken en een andere oplossing te zoeken. Het MOET dus wel met wat we hebben verder gaan, voor meer zijn er geen centjes (alles in de renovatie van het huis geïnjecteerd).

En ja, ik zit er ook wel wat mee in dat de poezen de plantjes kan kapotsnoepen. Daarom heb ik ook alvast wat kattengras en kattenkruid (nepeta) gekocht. Dat ze zich daar maar aan tegoed doen. Hopelijk blijven ze van de rest dan af.
vrijdag 25 februari 2011 - 17:25
renate67

Renate67

Hallo Taragon
kun je niet aan de constructie die je al hebt voor de poezen van de ene naar de andere kant dikke geplastificeerd ijzerdraad spannen (vrij dik) en daar overheen met fruitnet oid (dat is niet zo duur en zwaar als gaas) je plaatsje "overkappen"?
Renate
vrijdag 25 februari 2011 - 17:49
Tarragon

Tarragon

*lacht*

Zo veel goede raad! Wat zijn jullie lief allemaal.
Lief en ik buigen er ons over en zien welke oplossing we uitproberen.
We houden jullie op de hoogte
vrijdag 25 februari 2011 - 20:16
Tarragon

Tarragon

Och ja, zo zag het koertje er 2 jaar geleden nog uit, dus we gaan er wel op vooruit...

[afbeelding verwijderd niet-https]

Inmiddels kiemt het meeste van wat ik plant goed.
Paprika, tomaatjes, worteltjes, één pastinaakzaadje ook al, erwtjes.

Vooral de erwtjes, wow! Die dun ontzettend hun best.

Ik heb mijn lief eropuit gestuurd om brekerzand te kopen in het Bouwcenter, en zaterdag gaat het naar het tuincenter voor potgrond, potten, plantjes en verder materiaal.

Op het ogenblik heb ik een goed deel grond uitgegraven in de hoek waar de Wisteria staat. 't Is met pijn in het hart, maar hij moet verdwijnen. Hij heeft nooit bloemen gegeven, maar het is vooral omdat de katten in de takken naar omhoog proberen te klimmen om over de muur te geraken. Plus, 's zomers wordt hij zo hoog dat hij vast komt te zitten in de omheining, dus ook geen goed systeem.
Lief gaat dit weekend ook nog eens kijken wat hij kan doen aan de omheining, rekening houdend met de veelvuldige goede raad die hier werd gegeven. Het MOET gewoon ooit eens lukken dit keer.

Ik hou jullie in elk geval op de hoogte
woensdag 9 maart 2011 - 10:43
Tarragon

Tarragon

Efkens moeten prutsen, Lieke.
Nu is ze zichtbaar
woensdag 9 maart 2011 - 10:51
Sarah

Sarah

Nou, het is al een enorm verschil. Zal best goed komen allemaal, als het weer maar mee zit.
woensdag 9 maart 2011 - 11:11
Tarragon

Tarragon

*ehm*
Wel... ehm...

Ik had een vriend van mij een enorme stapel oude stripverhalen cadeau gedaan die ik zelf niet meer lees.
En hij deed het voorstel om als tegenprestatie de tuin op te ruimen.

Ik vond het een goed idee en hij mocht er aan beginnen.
Hij heeft er goed een dag of 2 werk aan gehad.

En achteraf was hij nog blij op de koop toe.
Hij zei me "ik had beloofd dat ik niets zou meepakken, maar ik heb me aan die belofte niet gehouden".
Blijkbaar zit de aarde tjokvol dikke regenwormen.

En hij heeft zich - als extra beloning - een pak aarde met een portie regenwormen erin, meegenomen.

Hij blij, ik blij.
Je kan sommige mensen met rare dingen een plezier doen.
woensdag 9 maart 2011 - 23:15
Dietmar

Dietmar

Van die koer kunde nog iets gezellig van maken.
Aan bepaalde muren zoude klimrozen ofzowe kunnen laten groeien op een hek
of wat ijzers insteken die dan bloembakken dragen. Het terass is goe schuren me javel en er een schoon tuintafel int midden zetten of een bankske. Voor sla en ander groenten te kweken kunde misschien verhoogde bakken maken me daarop plastieken platen,enz.....

Veel succes


donderdag 10 maart 2011 - 12:58
Tarragon

Tarragon

@Dietmar
Ja, ik zit op het ogenblik te kijken op het net naar ideeën om ook verticaal te tuinieren.
Klimrozen zijn misschien een hulp om de poezen er van te weerhouden te proberen om over of onder de omheining te geraken. De arme beestjes... dat kan ik ze niet aandoen. Maar rozen vind ik wel ontzettend mooi.

@Tuinfairy
Hij heeft een eigen hofke. Daar zijn de pieren de grond in gegaan.
donderdag 10 maart 2011 - 18:51
cetinel

Cetinel

heeft hij die zomaar levend begraven!! wat gemeen
donderdag 10 maart 2011 - 21:16
Tarragon

Tarragon

Och, dat valt wel mee.
Hij aait elke pier eerst even over het hoofdje voordat hij hem de grond laat inkruipen.

Ehm... waar ik moet toegeven... moeilijk te zien waar een pier zijn hoofd precies is. Dus kan het ook zijn dat hij ze over de achterkant aait.

Ehm...
Ander onderwerp zeker?

Heb een oplossing gevonden voor het idee van het verticaal tuinieren.
Ze is eenvoudig en kost geen stukken van mensen.
Bij de Ikea hebben ze rekjes die je buiten kan plaatsen, model Läckö, kost juist geen 50 euro. Ondanks mijn twee linkerhanden krijg ik Ikea spullen altijd wel ineengeknutseld. Dus dit gaat lukken. Eventueel lief dan nog lief in de ogen kijken dat hij het verankert aan de muur en ik heb een goeie plaats voor lage planten die graag wat zon hebben.

Met dit mooie weer vandaag, dat morgen nog verder mooi zou blijven, zie ik het helemaal zitten.
vrijdag 11 maart 2011 - 09:54
renate67

Renate67

mooie stellingkast, maar dan heb je wel een goede afsluiting voor de poezen nodig want anders is die stellingkast ook een hele mooie poezentrap.
Renate
zondag 13 maart 2011 - 00:40
Tarragon

Tarragon

Hehe, yes, Renate.

Liefste lief wil maandag nog eens kijken hoe hij de schutting in orde kan krijgen.
Het is minder dat de poezen over de schutting geraken, maar eerder dat ze eronder door glippen.

In mijn woonkamer heb ik één van de schabben van mijn boekenrek leeggemaakt trouwens voor de poezen, omdat ze daar altijd zo graag liggen te soezelen.
zondag 13 maart 2011 - 11:47
Tarragon

Tarragon

Dat lijkt me eigenlijk een erg goed doenbaar idee.
Als het echt niet lukt, moet dat met zekerheid lukken.

En dan moet mijn lief nog zien dat hij de paaltjes recht krijgt. Want eht is geen gezicht zoals ze er nu slap bijhangen.

zondag 13 maart 2011 - 14:52
Tarragon

Tarragon

Vandaag was ik vlijtig op het kleine koerke.
En hoewel ik een verlegen scheet ben, durf ik wel foto's te tonen van het resultaat.

Dit is een blik op de noordwand.
Helemaal links de compostbak. Wordt nog niet gebruikt. Eerst moet ik een of ander iets fabriceren zodat hij niet direct op de "dalles" staat. Ik denk aan een paar planken te kopen in ruw hout en te vragen of ze die zagen zodat de bak er op past.

De plant op de voorgrond is eens een "cadeau" geweest, maar ik weet niet of ik hem hou. Ik vind dat er in zo een grote "pot" iets beters past. Ooit - lang geleden - stond daar een dwergkerselaartje in, maar dat is na een jaar al kapot gegaan. Ik hoop ergens een nieuw dwergkerselaartje te vinden, want op kersen ben ik echt wel totaal stapel.

verder 3 potten met tomaten, maar ik vrees dat die hun verspening niet gaan overleven *snif*

De schop staat klaar om de hydrangea te planten die ik vorig jaar gekocht heb en die in zijn pot de winter goed doorstaan heeft.

Groenten

zaterdag 9 april 2011 - 18:14
Tarragon

Tarragon

De noordwand nog eens in close-up.

Overdonderend vol met vergeet-mij-nietjes. Okee, dat wordt beschouwd als onkruid, maar ik ben elk jaar weer blij dat ze zich tonen. Binnen enkele weken komen ook de meiklokjes erdoor en dan zal ik er wel een boeketje of 2 - 3 van samenstellen.

Grappig wel die éne gele paardebloem temidden van al dat blauw.

Op de achtergrond een angelica, ook cadeau geweest. Die is vorig jaar tot 2 meter hoogte geschoten. Verder nog enkele gladiolen, die jammer genoeg nog nooit gebloeid hebben en die steeds door de slakken worden opgeknabbeld

Samen met de vergeet-mij-nietjes zorgt de reigersbek / ooievaarsbek ervoor dat de bodem goed bedekt is.

Groenten

zaterdag 9 april 2011 - 18:18
Tarragon

Tarragon

Geen idee wat dit is. Komt elk jaar wel terug met mooie bloemen.
Iemand een idee?
Hij heeft jammer genoeg wel wat geleden door de werken, maar ik kijk hoe ik hem nog wat verzorgen kan.

Groenten

zaterdag 9 april 2011 - 18:19
Tarragon

Tarragon

De Oost-Zuid hoek (ik hoop dat ik mij niet van windrichting vergis).
Poes Moeti kijkt naar de hydrangea die straks in de volle grond gaat.
Vif inspecteert de mini-komkommer die vermoedelijk ook het verspenen niet zal overleven *diepe zucht*.

Verder bakken met raapjes, uitjes, worteltjes, pastinaak, mangetout erwtjes en een laurierplantje.
Tegen de muur op de achtergrond één van de drie witte kooltjes die ik geplant heb, en een hop. Verder staan er daar ook nog witte en rode besjes en die krijgen nu hun eerste bloemetjes al. *jippie!*

Groenten

zaterdag 9 april 2011 - 18:25
Tarragon

Tarragon

De zuidwand tenslotte.

Ja, het rekje staat scheef. Daar moet ik ook nog een oplossing voor arrangeren. Wat planken laten zagen (mogelijk de restjes van wat ik ga halen voor de compostbak) en dan zien dat ik de rekjes wat recht krijg.

Bovenop de knoflook die ik vorige herfst geplant heb.
Geen idee of die het goed doet, maar de stengels zien er dik uit en zijn wellicht sappig.
Daaronder dan een bak met tuinkruiden. Die is nu stilaan aan het beginnen kiemen.
En aardbeiplantjes die in de bloei staan.

Inmiddels staat er ook nog radicchio bij in het rekje, en bosaardbei, evenals het éne zaadjes peterselie dat ik aan het kiemen gekregen heb en wat bieslook.

Paprikaplantjes zijn verpot en mogen vandaag van de buitenlucht genieten. Straks gaan ze echter weer naar binnen.

En als beloning seffens barbecue!
Ik denk dat ik het echt wel verdiend heb

Groenten

zaterdag 9 april 2011 - 18:29
Tarragon

Tarragon

Te laat Fairy
Daar staat inmiddels - zoals gezegd - bosaardbei, radicchio, pittemeselie en bieslook.
De rekjes staan dus niet leeg.
Ja, ik denk er sterk over om een kleurtje tegen de wanden te kwakken.
Maar ik zal het moeten doen als lief het niet ziet, want die vindt dat weer "overdrijven".

En er komt nog, alleen is mijn potgrond en brekerzand op
Ik heb al geprobeerd om liefste lief te bewerken, en gevraagd wat hij graag wil om mij nog eens naar het tuincenter te rijden, maar hij heeft nog niks gezegd.
zaterdag 9 april 2011 - 18:41
Tarragon

Tarragon

Yeeeey! Ik heb het voorzichtig geprobeerd en hij gaat akkoord om een kladder verf tegen de muur te gooien.
Alleen wordt het anti-poezen-net niet weggehaald, maar dat vind ik niet erg. Daar verven we gewoon overheen. Ziet er misschien nog goed uit ook.

Ik denk dat het oker wordt, zoals Lorie voorstelde; een zuiders kleurtje. Zie ik wel zitten.
maandag 11 april 2011 - 21:01
TuinmanTom

TuinmanTom

Tarragon,

heb je al eens gekeken of een "vierkante meter tuin" of "square foot garden" misschien interessant lijkt voor in je tuin?
Lijkt tegenwoordig erg hip te zijn, 't is een houten vierkant met daarin een grondsamenstelling die goed water vasthoudt. Het vierkant is onderverdeeld in kleine vakjes van 30x30cm, in elk vakje zaai je iets anders, het brengt veel variatie op een overzichtelijke wijze.

Ik vind het soms zelfs professioneler ogen dan verzameling potten van verschillende kleuren en maten.

mvg
woensdag 13 april 2011 - 10:44
Tarragon

Tarragon

Dank je, Tom, voor de suggestie, da's lief
Over de square gardens heb ik inderdaad al wel gehoord, en ik heb het overwogen, een flnik aantal foto's gezien, en een paar blogs gelezen van squarefooters. Ziet er allemaal wel okee uit.

Maar maar ik ben weliswaar gezegend met groene vingers, doch tegelijkertijd twee linkerhanden. Maar zelfs ALS ik zou kunnen knutselen, of als ik het zou kunnen laten doen door een ander, dan NOG zou ik er niet aan beginnen. Toch liever potten. Nu zijn het nog tamelijk onpersoonlijke "modellen" in zwart en terracottakleur, maar het is niet de bedoeling dat het zo blijft. In de toekomst is het de bedoeling; als ik een leuk model zie, dan koop ik het.

Dat heeft ook wat te maken met de "tuin" van het hotelletje waar ik vorig jaar de zomer doorbracht in Great Yarmouth. Dat was een - ook piepkleine - voorthin, maar ZO typisch heerlijk Engels, met potten in verschillende kleuren en vormen, met wat decoratie hier en daar. Nu is alles in mijn koertje nog strak en stijf, maar daar komt nog verandering in. Dat is echter een kwestie van tijd.

Wat ik ook een voordeel vind van potten, is dat je ze relatief gemakkelijk van plaats kan wisselen. Zo denk ik dat mijn tomaatjes te veel zon kregen. Nu hebben ze wat schaduw gekregen, en ik hoop dat ze er alsnog doorkomen. Met een square foot garden was dat niet zo voor de hand liggend geweest.
woensdag 13 april 2011 - 20:21
Tarragon

Tarragon

Vlijtig geweest op mijn koertje dit weekend. Ook al heb ik minder gedaan dan ik eigenlijk wou doen

Maar dit weekend - zaterdag - was Lentepoets aangekondigd. Geen idee of het elders in Vlaanderen en Nederland bekend is; ik lees dat men in Gent het dit jaar voor de eerste keer doet. In Antwerpen doet men het al een paar jaar lang. Eén dag per jaar, tijdens de lente, komen de mensen in een bepaalde straat, of buurt, naar buiten om de straat proper te maken. De meesten keren en schuren voor hun eigen deur, en maken de voegen proper. Sommigen gaan verder en poetsen ook het voetpad voor het huis van buren. Als beloning krijg je een plantenbak met enkele geraniums en word je uitgenodigd om samen met de andere poetsers een glaasje te komen drinken, later op de dag.

Dat ganse heeft wel een zekere charme. Het zet er bij ons in de buurt duidelijk toe aan om ook met andere buren mee te doen om de gevel wat op te fleuren. Een plantenbak op de vensterbank is iets wat er hier steeds meer te zien is. Enkelen gaan verder en zetten ook grotere bakken naast de deur, onder het venster. En enkele moedigen halen een steen van de trottoir los en zetten een klimplant, maar dat zijn de uitzonderingen.

Zo ben ik toch aan het babbelen geslagen met enkele buren dit keer. Van een buurvrouw kreeg ik een fles regenwater cadeau en zij mocht mijn geraniums hebben (ik heb niet graag geraniums, omdat ik misselijk word van de geur - op mijn vensterbank staan viooltjes).

Niet alleen de Lentepoets nam tijd in beslag, maar ook het huis aan de binnenkant was aan een goede poetsbeurt toe. Dus vandaar geen tijd meer 's namiddags om nog naar de ruilbeurs in Mortsel te gaan. En ik had er me op verheugd *snif*, lief vond het zelfs okee. Niks aan te doen, volgend jaar opnieuw uitkijk houden, of misschien dat er toch nog ergens anders in de buurt de komende weken een tuinbeurs is die ik relatief gemakkelijk met de bus kan bereiken. Antwerpen is toch niet zo klein…

Zondag heb ik me dan op de koer geïnstalleerd en alle potten eens grondig aangepakt, onkruid weggehaald en daar waar er bladluis opzat, moordenaar gespeeld

De erwtjes blijven het goed doen; het is een vreugde om te zien hoe zeer ze hun best doen. Mijn gezaaide tomaten beginnen nu stilaan ook door te komen, maar de grote verrassing dit weekend, aan de planttomaatjes (die ik op de markt gekocht heb enkele weken geleden) is een eerste tomaatje gekomen. Piepklein, niet groter dan het puntje van mijn pink. Ikke superblij!

En verder komt de maïs op die ik 2 weken geleden geplant heb, evenals de gele naaldboontjes. De knoflook is inmiddels 70 cm hoog en pastinaak, wortel en ui beginnen zich ook stilaan te tonen. En de zonnebloemen steken ook hun kopjes boven.

Het wordt ook duidelijk dat ik toch nog flink wat potten zal mogen bijkopen. Nooit gedacht dat er zo veel zat in een zakje zaad. Mijn lief zal wel zeggen dat ik echt wel overdrijf, maar aan de andere kant is hij een goed lief, en laat hij me niettemin doen. En ik kon hem toch overtuigen om een blik te werpen op het gloednieuwe piepkleine tomaatje.

En HIJ wist het WEL hoe ik mijn tomatenplanten moet opbinden!
Straf he, daar zit hij me gedurig te zeggen dat hij totaal geen verstand heeft van planten, en dat bij hem zelfs een cactus niet overleeft, en van tomaten dieven heeft hij nooit gehoord, maar als ik daar sta met het rijshout en het touw in de hand, dan geeft hij erg precieze instructies waar en hoe ik precies de planten moet vastzetten. Tiens tiens, wat moet ik daar nu weer van denken

Vanavond enkele potten met planten terug binnen zetten (ik heb een ruim overdekt afdak waar ze niet hoeven te bibberen). Daar staan ze veilig tegen de kou die de komende nachten verwacht wordt. Dan ben ik toch wel blij dat ik er - noodgedwongen - voor gekozen heb om met potten te werken
maandag 2 mei 2011 - 10:58
Tarragon

Tarragon

Lief "bemoeit" zich nu steeds meer met het plantaardig leven dat zich op het koertje ontwikkelt.

Dat wil zeggen, de planten aanraken durft hij nog steeds niet. Alsof ze door zijn aanraking onmiddellijk zouden verwelken en onder klaaglijk kreunen zouden sterven.

Maar het begint wel met "je zou volgend jaar ook rabarber kunnen zetten".
Of "je tomaten staan scheef, volgend jaar moeten ze in grotere potten komen".
Of "merk je nu pas dat er bloemetjes zijn aan je paprika's? dat had ik allang gezien".
Of "er staat echt nog te veel onkruid" (daar is hij wel bereid om dat voor mij te wieden)
Of "volgend jaar moeten er toch echt meer bloemen komen".

Ik krijg hem nog zover dat hij zelf met een eigen bescheiden potje begint *giechel*.
Radijsjes of zo, lekker gemakkelijk. Daar beginnen sommige kinderen ook mee.
dinsdag 21 juni 2011 - 08:55
Rita1960

Rita1960

en dan samen ervan eten

dinsdag 21 juni 2011 - 20:51
Lorie

Lorie

Nog nooit gehoord van Lentepoets hier.

Tof, dat alles zo goed lukt in de moestuin.
En ja, Lief geraakt ook al in de ban precies...
dinsdag 21 juni 2011 - 20:53
Tarragon

Tarragon

Ja, hij is een goeike.
Dat mag ik in feite niet zeggen, want dan zou hij het vanzelfsprekend kunnen gaan vinden.
Maar dit forum leest hij toch niet mee, dus als jullie mondje toe houden, komt hij het niet te weten
dinsdag 21 juni 2011 - 23:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon