menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lei-appelboom - is dit correct gesnoeid

Ga naar meest recente reactie

ErikL

ErikL

[afbeelding verwijderd niet-https]

Met name de dikkere zijtakjes. Is dit voldoende kort, of zou ik dit korter moeten snoeien? Of zie je wat anders wat niet correct is gebeurd?

Bedoeling is natuurlijk de lei-vorm te behouden

(Ps: indien gewenst kan ik ook een foto in groter formaat bezorgen.)
zondag 4 maart 2012 - 20:09
guy_fruit

Guy_fruit

Als er op de grote (dikke) zijtwijgen geen bloemen komen dan kan je die beter inkorten tot op ca 3 cm van de hoofdtak. Je kan dat terugsnoeien ook tijdens de bloei (april) doen.
Zomersnoei is aanbevolen om veel kort vruchthout te bekomen.
zondag 4 maart 2012 - 20:34
ErikL

ErikL

En welke delen zou ik in de zomer dan precies moeten wegsnoeien?

Is het ook voor peren zo, dat ik best in de zomer nogmaals snoei. Er staan hier ook lei-peren...
zondag 4 maart 2012 - 21:15
guy_fruit

Guy_fruit

Erik,
Het zijn vooral de jonge, kruidachtige scheuten die je tijdens de zomer kan inkorten. Volledig wegnemen is meestal niet nodig.
Ook bij perenbomen kan je die zomersnoei doen.
Tip:
http://fruitabc.blogspot.com/2011/05/zomersnoei-bij-appel-peren-en.html
maandag 5 maart 2012 - 09:53
depauws

Depauws

Erik.
De gesteltakken zijn natuurlijk goed.
De zware zijtakken juist onder ooghoogte heb je al stevig teruggesnoeid.
Als er geen bloembot op staat zou ik die zelfs terugsnoeien tot op 4-5 ogen.
Als er wel bloembot staat dan kun je best knippen na een bot.
Volgende zomer ( juli) moet je de verlenging en de zijtakken die ontstaan knippen na 3-4 bladeren/ogen en hopen dat die ogen zich omvormen tot bloembot.
Succes.
Silvain
maandag 5 maart 2012 - 18:26
ErikL

ErikL

Even iets anders:

Deze dubbele-U boom werd vorig jaar in april/mei geplant. (was een pot-plant) Vorig jaar zijn er toch +- 6 appels per boom aan gekomen. Op zich vond ik dat al goed aangezien de bomen bij de kweker binnen stonden en dus geen goede bestuiving hebben gehad.

Maar ik heb geen idee hoeveel appels verwacht mogen worden van zo'n dubbele-U vorm.

Heeft iemand daarover een idee / ervaring?

Groetjes
dinsdag 6 maart 2012 - 10:15
ErikL

ErikL

Nog een bijkomende vraag:

Is het aangewezen om een fruitboom jaarlijks te bemesten of kan je dat best niet doen?

Het ene tuincentra zegt van wel, het andere zegt van niet. Maar ze zeggen er meestal ook wel bij dat ze geen fruit-kenners zijn...

dinsdag 6 maart 2012 - 15:23
guy_fruit

Guy_fruit

Welke grondsoort heb je in de tuin?
Welke groenten en bomen hebben er vroeger gestaan?
Hoeveel cm hebben de meeste scheuten vorig jaar gegroeid?
dinsdag 6 maart 2012 - 18:21
ErikL

ErikL

Hoi Guy,

Het is een zandgrond.
Er heeft voordien steeds Carpinus Betulus gestaan. (die haag stond daar toen we het huis kochten).
De fruitbomen werden geplant in een grote kuil waar aarde + bodemverbeteraard werd gemengd.
Fruitbomen werden nooit eerder bemest.

De bomen hebben niet erg veel scheuten gemaakt. Maar de scheuten die er waren zijn er van zo pakweg 20cm geweest. De boom (de 4 gesteltakken) is in de hoogte ongeveer 50cm gegroeid.

De bomen hebben weinig appels gegeven (maar dat kan komen door slechte bestuiving bij de kwekerij, aangezien ze daar binnen stonden en in pot) maar de appels die ervan kwamen waren wel lekker en super groot.

Met super groot bedoel ik dan ook dat ik ze nog nooit zo groot in de winkel heb zien liggen. Ik dacht dat dat kwam doordat er maar zo weinig appels aan hingen.

dinsdag 6 maart 2012 - 18:28
guy_fruit

Guy_fruit

Zandgrond kan wel wat voedsel gebruiken, maar afgaande op de groei van vorig jaar lijkt me het nu nog niet nodig van te bemesten.
In de bodemverbeteraar zitten ook voedingsstoffen.
De bestuiving is erg belangrijk om veel vruchten te bekomen.
Als het veel regent kan het nuttig zijn in juni wat kalium (vb. patentkali) te strooien.
Mvg,
Guy
dinsdag 6 maart 2012 - 20:53
printemps

Printemps

Uw gestel takken moet je beter aanbinden, de takken schuren tegen de stokken
woensdag 7 maart 2012 - 16:02
ErikL

ErikL

De vertikale stokken zijn bedoeld om de gesteltakken wat rechter te krijgen. Als ik ze er zou af doen, dan staan de takken redelijk krom.

Ik dacht ze er aantal maanden op te laten in de hoop dat de gesteltakken dan een rechtere vorm aanhouden.

Is dat niet oké?
Hoe kan ik ze dan best recht laten groeien?
donderdag 8 maart 2012 - 08:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon