menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Oude pruimenbomen

BlackDragon

BlackDragon

ik heb hier in m'n achtertuin tussen 'n appelboom en 'n kastanjeboom 2 oude pruimenbomen staan (alé oud... stam is +- 20cm doorsnee)

deze zien er niet meer zo heel mooi uit, zijn bijna 5 meter hoog (op z'n minst) vruchten zijn enorm klein en vielen ook voortstondig af. Nu wil ik eens weten of ik deze bomen nog 'n nieuw leven kan inblazen. graag had ik de stam welke vertakt op 'n Y op verbinding hiervan afzagen en dan de nieuwe scheuten goed te verzorgen zodat deze weer degelijk dragen. Nu weet ik neit of dit mag, ben bang dat de boom misschien afsterft.

heb zo nog 2 gelijkaardige gevallen. een kastanjeboom welke ook maar heel kleine vruchten draagt, en 'n walnootboom welke ook maar enorm kleine vruchten draagt. Bij deze ga ik eerst eens alle dode takken verwijderen. Misschien nog dingen wat ik kan doen qua bemesting ofzo?

alvast bedankt.
vrijdag 23 september 2011 - 18:51
printemps

Printemps

Hartelijk welkom

De kastanje en noot zullen waarschijnlijk zaailingen zijn en nooit grote vruchten geven
Noot kan bloeden van het snoeien en ik weet niet wanneer je die mag snoeien
Pruim moet je net na de pluk snoeien
Mesten doe je beter in het voorjaar volgens mij

mvg
zaterdag 24 september 2011 - 16:01
Chef

Chef

Moeilijk te zeggen. Er kunnen heel veel verschillende redenen zijn waarom de pruimen geen vruchten dragen, bijvoorbeeld: bomen te oud, slechte bestuiving, vorstschade, te veel gesnoeid, te weinig gesnoeid, te weinig licht, slechte bemesting, ziektes of aantasting door insecten.
Misschien kun je nog wat meer toelichten: Hebben de pruimenbomen vroeger wel vruchten gedragen? Welke rassen zijn het? Worden de bomen bemest? Ziet het blad er gezond uit? Zitten er kale takken aan de boom? Een foto van de bomen zou natuurlijk ook kunnen helpen.
zaterdag 24 september 2011 - 21:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon