menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aardbeien - verwelkingsziekte

Ga naar meest recente reactie

Claudia69

Claudia69

Ik heb dit jaar eens een groter bedje Elsanta's gezet. Stekjes genomen van bestaande planten, opgekweekt in potjes met potgrond, uitgeplant aan het eind van de zomer - vorig jaar dus. Ze zijn toen mooi aangeslagen, hebben mooi gebloeid, geven grote aardbeien. Maar nu merk ik dat nieuw blad steevast verwelkt: op zo'n 5 à 10 cm boven de grond droogt het bovenste deel van de stengel uit en breekt af. Het breukvlak is recht, het stukje stengel dat eronder zit, blijft groen. De moederplanten (die op een ander bed staan), hebben daar geen last van. De Ostara's, die samen met de Elsanta's werden gestekt, groeien gewoon verder.
Als ik op verwelkingsziekte googel, wordt vermeld dat de bladstengels rood zouden kleuren, maar dit is niet het geval. De vruchttrossen zien er voorlopig ook normaal uit.
Kan iemand me zeggen om welke plaag dit gaat en of ik die nog kan bestrijden?
zondag 22 mei 2011 - 12:09
guy_fruit

Guy_fruit

Vermoedelijk is het toch verwelkingsziekte ofwel een andere schimmel.
Er bestaan producten waarmee je bij het planten enkele keren kan aangieten, maar ik zou liever kiezen voor andere minder ziektegevoelige rassen zoals Koronna, Rapella, Mara des Bois, ...
De laatste twee zijn doordragers die grotere vruchten geven dan Ostara.

Guy
zondag 22 mei 2011 - 13:10
Claudia69

Claudia69

Dan gooi ik ze waarschijnlijk ook beter niet op de composthoop na het rooien? Hoe wordt die ziekte eigenlijk doorgegeven?
zondag 22 mei 2011 - 14:27
guy_fruit

Guy_fruit

De ziekte blijft enkele jaren in de grond aanwezig. Verspreiding gebeurt ook via de composthoop.
Indien er plaatselijk ergens wateroverlast of een slechte structuur is, dan heb je daar meer problemen.
Aardappels zouden geen goede voorteelt zijn omdat dezelfde schimmel (latent) aanwezig is.
zondag 22 mei 2011 - 21:17
Nachtvlinder

Nachtvlinder

Ik heb twee bloembakken met elk drie elsanta's. Ik heb al twee plantjes moeten wegdoen omdat ze plots verwelkten. Het lijkt er dus sterk op dat zij ook de verwelkingsziekte hebben gekregen. Moet ik me nu zorgen maken over de resterende vier planten? Kan ik daar de aardbeien nog van opeten?

Nog een vraagje: één van mijn aardbeien van een anonieme doordragende plant werd plots rood, terwijl de vrucht echt nog heel klein was en nog lichtgroen zag de dag ervoor. Weet er iemand wat hier aan de hand is?
dinsdag 24 mei 2011 - 12:48
Claudia69

Claudia69

Als die lekker smaken, zullen ze wel oké zijn, denk ik.

Kan iemand me zeggen waar ik straks gezond plantgoed vind om tegen volgend jaar een nieuw aardbeibedje aan te leggen? Regio Gent-Deinze-Merelbeke? In de tuincentra in de buurt staan ze er vaak maar triestig bij hebben ze er meestal enkel in het voorjaar.
dinsdag 24 mei 2011 - 17:08
snarfie

Snarfie

marktplaats.nl ???

groetjes, snarfie
dinsdag 24 mei 2011 - 19:23
Borsalino

Borsalino

http://www.vlaamszaadhuis.com/winkel/index.php?page=browse&action=search&orderby=2

Pas vanaf september, zullen koelcelpanten zijn.
Best eens informeren welke planten het zijn, A of A+ of wachtbedplanten maar dat zal het niet zijn vrees ik.

Anders kan je ze online bestellen bij http://www.kweduivenvoorden.nl/modules/content/index.php?id=66
dinsdag 24 mei 2011 - 19:51
Detje

Detje

ook bij mij verwelken mijn Elsanta's die ik in bloembakken kweek. Het zijn plantjes die ik vorig jaar heb afgezet van mijn tweejarige Elsanta's, en vorig jaar had ik enorm veel fruit, zodanig veel dat ik heb moeten uitdelen aan mijn buren. Ik las dat deze ziekte verschillende jaren in de grond blijft zitten ; wil dat zeggen dat ik in de herfst alle grond moet weggooien. Moesten er al uitlopers komen, mag ik die dan gebrruiken voor volgend jaar ?
woensdag 11 mei 2016 - 15:30
Tuinprins

Tuinprins

Verwelkingsziekte kan jaren in de grond overleven dus het is raadzaam alle grond weg te doen (niet in de tuin gooien) en te vervangen door nieuwe grond. Bakken ontsmetten met spiritus o.i.d.

Gebruik die uitlopers niet voor nieuwe planten want die kunnen die ziekte in zich dragen. Gewoon nieuwe planten kopen.


Gegroet, de tuinprins
zondag 15 mei 2016 - 07:07
Detje

Detje

Hallo Tuinprins, Bedankt voor je advies. Wij vernieuwen de grond sowieso elke keer wij uitlopers verplanten Het rare is, dat sommige planten wèl verwelken, andere niet ! Ik hou zeker rekening met je goede raad. Bedankt. Detje
donderdag 19 mei 2016 - 12:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon