menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vijgen op vijgenboom

Ga naar meest recente reactie

sonjaken

Sonjaken

Heb een drietal jaren geleden een (wild?) vijgenboompje meegebracht uit Griekenland. Het groeit voorbeeldig, maar van vruchten is er nog altijd geen sprake . Hoe komt dit en wat kan ik er eventueel aan doen???

Fruit

maandag 19 juli 2010 - 18:38
depauws

Depauws

Sonja
Een wilde boom meebrengen, in België in principe verboden maar ik ben de politie niet.
Wat wel Uw probleem is dat de plant in Griekenland waarschijnljik goed gedijt maar hier niet, het groeiseizoen is korter, de temperaturen zijn lager, het regent meer enz..
Persoonlijk heb ik slechte resultaten gehad met vijgen met mooie italiaans/turkse/spaans klinkende namen.
Heb al die vijgen gerooid en gebruik alleen stekken van vjigen die het hier al goed doen.
Groeten
Silvain
woensdag 21 juli 2010 - 10:27
guy_fruit

Guy_fruit

Heb een drietal jaren geleden een vijgenboompje meegebracht uit Griekenland. Het groeit voorbeeldig, maar van vruchten is er nog altijd geen sprake . Hoe komt dit en wat kan ik er eventueel aan doen???
Zoals Silvain schrijft is het niet zeker dat die vijg hier ooit vruchten zal geven. Er kunnen ook vruchten aan komen die afvallen voor ze rijpen.
Met een ras dat het hier goed doet ben je veel beter!
Toch kan je proberen door middel van zomersnoei de vruchtbaarheid te vervroegen. Zekerheid op succes is er niet.
In juni en juli kan je de jonge scheuten regelmatig op ca 5 bladeren insnoeien.

Nuttige link:
http://fruitabc.blogspot.com/2010/07/zomersnoei-van-vijgen-geeft-sneller.html
woensdag 21 juli 2010 - 13:54
sonjaken

Sonjaken

Bedankt Guy en Silvain: ik volg jullie raad en heb de plant alvast een beetje teruggesnoeid, maar blijf hopen dat ze ooit nog eens vruchten zal dragen (mjammie: VIJGEN, oh zo lekker ). Verder zal het afwachten blijven hé en volgend jaar of in het najaar mss. een andere meebrengen (van Cyprus?) of kopen. Groetekes van Sonja
woensdag 21 juli 2010 - 14:39
sugar

Sugar

Gewoon hier kopen.
Wat is het nut van een plant uit Cyprus mee te brengen?
De kans dat die plant hier vruchten gaat dragen is quasi nihil.

De meeste tuincentra bieden vijgenbomen aan, koop echter wel een vijgenboom met rasvermelding, zo ben je zeker dat je vijgen krijgt.
op de site van Guy vind je ook een lijst van courante (vruchtendragende) vijgenrassen
woensdag 21 juli 2010 - 15:35
Figo

Figo

St. Niklaas is dicht bij De Nieuwe Tuin van Peter Bauwens in De Klinge.
Die heeft wel wat soorten die het hier goed doen.
Voor juiste adres ff googelen...
donderdag 22 juli 2010 - 07:58
sonjaken

Sonjaken

Hey! Bedankt allemaal en nog even dit: waarom breng ik de planten mee van Griekenland? Gewoonweg omdat ik VERLIEFD ben op dit land . Het voelt aan als m'n tweede thuis en kan het gewoon niet laten om, als ik daar ben, scheutekes te nemen en planten te kopen: ze brengen me thuis terug in de sfeer (zie fotokes).
Voor de vijgen wil ik echter een uitzondering maken omdat ik de vruchten zoooooooooooooooo lekker vind. Mijn buurvrouw heeft een prachtige boom die 2x per jaar veel vruchten geeft. Zou ik daar mss van kunnen stekken? Bedankt en tot de volgende...

Fruit

donderdag 22 juli 2010 - 11:16
sonjaken
donderdag 22 juli 2010 - 11:35
sugar

Sugar

Stekken van vijgen is zeer eenvoudig
hier een link met wat informatie
http://www.houtwal.be/vakartikels/warmteminnend_fruit/vijgen-stekken-ficus-carica.htm

succes
donderdag 22 juli 2010 - 19:39
cetinel

Cetinel

hee een stadsgenoot,zouden ze die hier in de aveve ook zo goed kennen als an en mij??
de nieuwe tuin is echt we een goede tip! en niet ver....
stekjes nemen van die van je buurvrouw ook trouwens.
veel succes.
vrijdag 23 juli 2010 - 00:50
Polplastron

Polplastron

Vijgen in Zuid-Europa worden daar door een bepaald wespje op een ingenieuze manier "bestoven".

Dat wespje komt hier helaas niet voor dus zullen vijgenbomen hier nooit vijgen dragen ...

Nooit? Toch wel! Bepaalde rassen die hier verkocht worden zoals o.a. "Brown Turkey" produceren zonder die bestuiving ook vruchten. Zij zullen hier dus in warme zomers wel voldoende rijpe vruchten produceren.

Groeten,

Pol
zondag 25 juli 2010 - 21:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon