menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kiwibes

Ga naar meest recente reactie

alextam

Alextam

Beste,

Kennen jullie sites/locaties waar ze de kiwibes-plant verkopen buiten de proeftuin?

Daar deze nogal wat ver is van mijn woonplaats zoek ik een andere kwekerij.

Iemand een idee?

Alvast bedankt!

Alex
dinsdag 8 september 2009 - 02:35
hannibal

Hannibal

Hartelijk welkom op dit ohhhh zo verslavende forum. Maar zeer leerzame forum.
Ik kan je spijtig genoeg niet helpen maar ik zou ook graag zo'n plant hebben. Hopelijk komen we te weten waar ze te kopen.
Groetjes
dinsdag 8 september 2009 - 08:06
tonny76

Tonny76

Hallo hallo

Ik heb hetzelfde probleempje. Het zal nu al een jaar zijn ongeveer dat ik op zoek ben naar een verkooppunt. Heb het al in diverse tuincentra in de streek gevraagd maar helaas ... zonder succes.

Maar...we geven de strijd nog niet op... en gaan dapper door tot we gevonden hebben wat we zoeken. Sjakaa!

Groeten

Tonny

dinsdag 8 september 2009 - 08:22
annis

Annis

Deze Kiwibes (Actinidia arguta) zou bij Arboretum Waasland te Nieuwkerken te koop zijn. Ik weet niet in hoevere dit bij jullie vandaan is. Ze hebben ook postorder.

groetjes @nnis
dinsdag 8 september 2009 - 08:41
alextam

Alextam

Hey

Bedankt allemaal

Iemand die meer locaties heeft is altijd welkom!

Groeten,

Alex
dinsdag 8 september 2009 - 11:05
cetinel

Cetinel

ja kan ze ook laten leveren(proeftuin)

ik wacht nu vol ongeduld tot ze op de markt komen(heb dit jaar plantjes gekocht,mar daar hangt nog niks aan he)
ze zouden een dezer in de delhaize moeten verkocht worden,maar heb ze hier in het koopcentrum nog niet gezien,een geluk(of net niet) dat ik der heel dichtbij woon,kan dagelijks es checken(vandaag nog niet geweest)
dinsdag 8 september 2009 - 11:11
alextam

Alextam

Beste,

Maar proeftuin heeft helaas altijd een stock tekort. Dus bijgevolg zoek ik een andere mogelijke locatie

Alex
dinsdag 8 september 2009 - 11:14
cetinel

Cetinel

ik heb ze nochthans van daar,en ook laten leveren(was wel in het voorjaar,en de kiwibes was nog niet zo goed gekend,mischien daardoor?)
dinsdag 8 september 2009 - 11:25
alextam

Alextam

Hmm misschien is dat inderdaad de reden.

Welke kiwibesplant heb je mss?

En al een oogst?
dinsdag 8 september 2009 - 12:13
cetinel

Cetinel

ik heb de pupurna sadowa en de issai,en ook een mannelijke voor de bestuiving(weima)
een overvloedige oogst heb ik vooralsnog niet,maar wat niet is kan nog komen en hoop doet leven hé(hopelijk volgend jaar eigen oogst)
dinsdag 8 september 2009 - 12:18
leeuwtje

Leeuwtje

Ik heb verschillende soorten kiwibes gekocht dit jaar. Ik heb ze al op verschillende beurzen in het voorjaar zien staan. Een man en een vrouw die ze verkochten. (in Nederland)
dinsdag 8 september 2009 - 16:18
printemps

Printemps

@ cetinel

Heb je graag een doosje ??

In de groentewinkel nabij mijn man zijn werk heb ik ze net zien leggen
Weet niet wat ze kosten

mvg

Tot later dan

dinsdag 8 september 2009 - 18:30
cetinel

Cetinel

t schijnt dat ze in de colruyt verkocht worden,niet in de delhaize.
dus ga daar mijn licht es opsteken,bedankt voor het aanbod!
als ik ze niet vind,hoor je wel van me
dinsdag 8 september 2009 - 19:01
jdcoster

Jdcoster

Ik heb in juni een plant (Arguta)kunnen kopen op de plantenbeurs in het kasteel van Poeke, georganiseerd door de Aalterse plantenvereniging Astrolaya. Er staan nu een zestal bessen aan. Ik ben benieuwd naar de smaak.
Er stonden twee maanden geleden zelfs twee planten te koop tussen een assortimentje 'besdragende klimplanten' in het Bricocenter in Oostkamp.
Als je een beetje goed rond kijkt vind je dat nog wel ergens. De tuinbeurzen zijn weer in aantocht.
dinsdag 8 september 2009 - 21:54
alextam

Alextam

Hey,

Das leuk!

Wanneer zijn eigenlijk de tuinbeurzen?

En waar vind je de doosjes Printemps?
woensdag 9 september 2009 - 01:25
printemps

Printemps

Bij het fruithoekske In Beveren-Waas (Hoek klapperstraat en Bijlstraat)
donderdag gesloten
Ze zijn verpakt zoals de blauwe bosbessen

mvg

woensdag 9 september 2009 - 12:43
WiPe

WiPe

We hebben hier in de tuin een oude plant staan van de variëteit Issai. Jonge planten kan ik niet bezorgen, maar wie wil kan volgende zomer volop stekken komen halen.
Best een PM sturen om af te spreken, want ik ben er niet zo vaak.
woensdag 9 september 2009 - 19:52
alextam

Alextam

Leuk Leuk! Ikke een stekje willen proberen

Terzake liever een ander thread ervoor willen starten maar toch een pogingske iemand die weet waar ze kumquat planten ook verklappen?

Alex
woensdag 9 september 2009 - 21:58
cetinel

Cetinel

op dit ogenblik heb ik citrusplante te koop gezien in de Delhaize(waren wel niet zo mooi vond ik) waaronder ook cumquats
verder verkoopt de aveve ze ook en in vele plantenzaken kun je ze ook vinden.
wilt ge een die niet te duur is,wacht dan het voorjaar af: dan komen ze elk jaar als aanbieding in de aldi en de lidl...........
donderdag 10 september 2009 - 08:41
cetinel

Cetinel

kiwibessen waren lekker!,maar las op het doosje dat ze uit frankrijk kwamen(ze noemden ze ook kiwai)
ik dacht dat de belgische kiwibessen in de rekken zouden liggen?
overigens kost zo een dozeke van 200 gram dus 2 euro 95.
nou als de mijne volgend jaar vruchten geven zal ik content zijn,want ze zijn wel duur zeg!(maar ik denk dat dat ook is omdat ze nu nieuw zijn nog)
vrijdag 11 september 2009 - 07:20
alextam

Alextam

Hey Cetinel,

Waar heb je die dan gevonden?

Groeten,

Alex
vrijdag 11 september 2009 - 12:00
printemps

Printemps

Op de markt in Sint-Niklaas(donderdag) heb ik ze ook zien liggen

Wel maar op 1 kraam
Had er speciaal op gelet

mvg

vrijdag 11 september 2009 - 12:20
cetinel

Cetinel

wegens zoon is naar de markt gaan tegenwoordig niet echt meer mogelijk,vroeger ging ik elke week
ik heb ze gekocht bij vawi fruit.
vrijdag 11 september 2009 - 12:58
marloes

Marloes

hallo.
erg interesant onderwerp.
ik heb net dit voorjaar een zelfbestuivede kiwibes geplant.
die heb ik gekocht bij intratuin. verder zag ik dat Bakker in Hillegom ze ook verkoopt.
de plant die ik heb gekocht doet het heel goed en er zit zelfs al 1 bes aan
ben benieuwd hoe die de winter door komt.

succes met zoeken naar een plant
groetjes
zondag 20 september 2009 - 13:02
xerofyt

Xerofyt

Alex, in uw profiel staat dat u van Aalter bent. Dat is toch maar een boogscheut (10 km) van de 'proef'tuin van Zomergem. Binnenkort komt hun nieuwe catalogus uit op de website.

Groet,
Xerofyt
maandag 21 september 2009 - 14:32
Nitake

Nitake

Hallo, ik ben nieuw hier op het forum, omdat ik op zoek was naar.....idd de kiwibes
ik zit eigenlijk meer met een vraag over het snoeien hiervan.....iemand een idee of en wanneer en hoe ik die plantjes moet snoeien? ik denk het eigenlijk niet, vermits het een klimmer is, maar je weet maar nooit!

en om iedereen verder te helpen die op zoek is naar een kiwibesplantje : in Genk ligt een plantencentrum waar ik er enkele ben gaan bijkopen, maar mijn eerste plantje kwam van Bakker - een online plantenshop....

ik moet wel toegeven dat het plantje van Bakker er in het begin maar zielig uitzag, en het duurde ook heel lang vooraleer er "beweging" in kwam, ik dacht dat ie dood was.....
dus ik koop er 4 bij in het plantencentrum.....krijgt die eerste plots ook heel veel zin om te groeien ! ze zijn pas dit jaar geplant, maar ik heb er zeker al 50 besjes aanhangen!

groetjes!
Anita
donderdag 1 oktober 2009 - 16:05
Jende

Jende

Dag cetniel,

Hoe groot zijn de bessen van de kiwibes Purpurna sadowa?
en doe jij aan zomersnoei en wintersnoei?

Groeten jende
donderdag 1 oktober 2009 - 17:23
cetinel

Cetinel

ik heb de mijnen nog maar van dit voorjaar,ze stonden tot voor kort in een grote pot waar ze het prima deden ,maar heb ze onlangs toch maar in vollegrond gezet,nog niks gesnoeid en nog geen bessen dus....de bessen zouden formaat druif moeten hebben,formaat kruisbes eigenlijk(toch familie van )
donderdag 1 oktober 2009 - 17:26
danny2

Danny2

Denk dat ze in elk degelijk tuincenter te koop zijn, alleen ze staan meestal niet bij de fruitbomen maar tussen de klimplanten, prijzen variëren van 6 tot 12euro.
Zelf heb ik al ruim 20jaar de 'Jenny' staan, ook zelfbestuivend en steeds goede opbrengst, nu de laatste twee jaar iets minder, bessen zijn wel harig net als de grote kiwi's. Nadeel je moet enorm veel snoeien, elk takje groeit wel 3meter per jaar.

groetjes danny
zaterdag 3 oktober 2009 - 22:06
Ambrosia

Ambrosia

Hallo,

Ik heb mijn kiwibesplanten, wel tien verschillende soorten gekocht bij Christian De Kezel Ch. Doudeletstraat 12 9040 Sint-Amandsberg.
Ik heb daar de soorten kunnen proeven, ik vond de jumbo het interessantst zeer groot tot 4 a 5 cm, je kan daar ook kijken hoe je ze aan draden en palen kunt planten, en aan de onderkant best een beschermgaas aanbrengen voor de katten, die komen graag aan de stammen krabben.
Hij heeft ook een buis geplaatst met sproeiers boven elke plant, om de bloemen te beschermen tegen lente nachtvorst, als de bloem bevriest heb je natuurlijk geen bessen, en ondanks hun zeer goede winterhardheid zijn de pas uitgelopen schuiten en bloemen wel gevoelig.

Grtjs.
zaterdag 10 oktober 2009 - 22:22
Elrike

Elrike

WIpe graag zou ik volgende zomer wel een stekje van je willen van de bes, maar er staat niet in je profiel van waar je vandaan komt.
zondag 11 oktober 2009 - 00:40
Rodger

Rodger

Ik heb reeds 4 jaar de kiwibes staan ,komt oorspronkelijk ook nog van de proeftuin .
Deze is zéér gemakkelijk te stekken ,zelf door zomerstek .
Dit jaar kon ik mijn eerste vruchten plukken,echt heerlijk.

[afbeelding verwijderd niet-https]
groetjes
rodger
zondag 11 oktober 2009 - 22:53
WiPe

WiPe

WIpe graag zou ik volgende zomer wel een stekje van je willen van de bes, maar er staat niet in je profiel van waar je vandaan komt.

Ik woon in Oost-Vlaanderen, maar de tuin ligt in het Leuvense.

Berichtje sturen via de site is het makkelijkst.
dinsdag 13 oktober 2009 - 19:32
walter02

Walter02

Beste,
kijk op http://users.skynet.be/tuinplanten/
Hier wordt de kiwibes te koop aangeboden. Ook kumkwat zit in het assortiment.
vgr.Walter
woensdag 20 januari 2010 - 16:20
Elrike

Elrike

Vlaanderen kom ik toch niet zo 123, maar ik heb zelfs iemand gevonden die EN dichterbij de meeste forummers zit EN voor mij dichterbij huis:
http://www.vruchtboom.nl/nieuwsak.html

goed he?
woensdag 20 januari 2010 - 16:29
an

An

Hoi Danny ik heb ook een Jenny staan vorig jaar geplant maar nog geen kiwi's
hoelang duurt dat voordat de eerste eraan komt en wanneer mag je hem snoeien?
gr an
vrijdag 29 januari 2010 - 20:24
Kent

Kent

Ik vroeg mij af als je kiwibes plant , heb je dan twee planten nodig Vr. en M of moet je er daar maar eentje van hebben ??

Rita
zaterdag 13 februari 2010 - 19:39
Victor44

Victor44

Van de kiwibes,Issaï heb je maar één plant nodig,in het andere geval heb je steeds een mannelijke en vrouwelijke plant nodig bv .één Weiki en één Weima,of 1 mannelijke op 3 vrouwelijke planten.
Grtjs
zaterdag 13 februari 2010 - 22:20
Kent

Kent

OK . bedankt Viktor

Rita
maandag 15 februari 2010 - 23:27
an

An

je kan toch ook alleen een Jenny neerzetten die is zelfbestuivend
woensdag 17 februari 2010 - 12:03
Rodger

Rodger

Vergeet niet dat bij die zelfbestuivende rassen de bessen ook kleiner zijn .
gr.
rodger
woensdag 17 februari 2010 - 12:34
an

An

weet ik rodger maar iets in eenkleine tuin is beter dan niets als ze maar lekker zijn en een beetje goede opbrengst geven .
staat er nu 2 jaar in maar heb nog geen kiwi gehad

gr an
woensdag 17 februari 2010 - 14:51
printemps

Printemps

Jenny geeft zeer kleine vruchten

Kleiner dan 2 euro zelfs

Mijn Jenny is al een paar jaar compost nu
Het waren wel mooie bloemen


mvg
woensdag 17 februari 2010 - 15:09
Limoncello

Limoncello

Ik heb de laatste keer 4 soorten kiwibessen gezien waaronder een paarse. Ik heb er gekocht in de Colruyt en ze zijn wel lekker.

Iemand vernoemde de kumquats, die heb ik ook gegeten in één of andere tuin in Monaco met schil en al en dat was superlekker!
donderdag 18 februari 2010 - 22:46
Ambrosia

Ambrosia

Ik heb de volgende soorten: ananasnaya, misgreen, missionario chiandetti, issai, geneva, weiki, weima mannelijk, jumbo 4 a 5 cm lang, ken's red, purpurna sadowa, tommy, maki, maar van kumquats heb ik nog nooit gehoord, is dat ook een kiwibes en hoe groot is die ongeveer, of is dat een kiwi ?
Waar is die te koop ? Is de smaak te vergelijken met kiwibes ?

Graag zou ik hier meer info over hebben, GROETJES
vrijdag 19 februari 2010 - 01:15
Limoncello

Limoncello

De kumquat heeft de smaak van een sinaasappel en citroen. Zeer lekker, vooral in de zomer. Je plukt deze zoals een sinaasappel en kan hem direct zonder te schillen opeten. Snel en lekker
Oorspronkelijk vanuit China maar groeit in het middenlands zeeklimaat.

Anders hier;

De Chinese kumquat (Citrus japonica, synoniem: Fortunella margarita), Nagami-kumquat of ovale kumquat is een plant uit de wijnruitfamilie (Rutaceae). Het is de bekende kumquatsoort, die in België en Nederland wordt verkocht. Het is een langzaam groeiende struik, die 2-4 m hoog wordt. Jonge takken zijn kantig en hebben soms doornen in de bladoksels. De bladeren zijn afwisselend geplaatst, glanzend, lancetvormig en tot 10 cm lang. De randen van de bladeren zijn vanaf de bladsteel tot halverwege fijn getand. De geurige, witte, tweeslachtige bloemen staan solitair of in trossen van twee tot vier stuks in de bladoksels.

De vruchten zijn ovaal of eivormig, oranje van kleur en 2-3 x 2,5-4,5 cm groot. De vrucht kan met schil en al worden geconsumeerd. De schil smaakt zoet. Het vruchtvlees bestaat uit drie tot zes partjes en smaakt zoetzuur. De vrucht kan tot drie witte, vrij grote zaden bevatten.

De Chinese kumquat komt van nature voor in het zuiden van China en wordt daarbuiten ook veel in Zuidoost-Azië gekweekt. Daarnaast worden de vruchten verbouwd in Frankrijk, Italië, Spanje, Zuid-Afrika en Brazilië.

In Europa worden niet alleen de vruchten verkocht, maar kan de Chinese kumquat ook als potplant worden gekocht.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Chinese_kumquat
vrijdag 19 februari 2010 - 07:16
an

An

wanneer moet je eigelijk de Jenny snoeien ,en hoe kan je dat het beste doen ,heb hem nu 2 jaar en nog geen vruchten gehad?

gr an
vrijdag 19 februari 2010 - 08:44
Limoncello

Limoncello

Ambrosia-> Jij die zoveel soorten kiwibes heeft, welke kan ja aanraden om te planten? Welke geeft de meeste, lekkerste, grootste vruchten?
vrijdag 19 februari 2010 - 09:07
Ambrosia

Ambrosia

Ik vind de jumbo heel lekker en daar is tenminste wat eten aan, het is een kleine onbehaarde groene kiwi ook van vorm. Ken's red is ook interessant ze zijn wel veel kleiner maar ze zijn rood gekleurd, ook het vruchtvlees, issai draagt ook goed en is zelfbestuivend en heeft een frisse zoet zurige smaak, zijn ongeveer 3 cm lang maar 1,5 cm dik en groen van kleur, maar bij mij is dat de traagste groeier van mijn aanplanting.

Groetjes
vrijdag 19 februari 2010 - 09:59
Limoncello

Limoncello

Is de jumbo zelfbestuivend? Zo niet, welke goed bestuiver is er? Waar is die jumbo te koop?
vrijdag 19 februari 2010 - 10:52
Ambrosia

Ambrosia

De jumbo is niet zelfbestuivend, je moet er een issai ( zelfbestuivend ) of een WEIMA ( mannelijke plant ) bijzetten
zij zijn te koop in Zomergem, www.proeftuin.eu

Succes Groetjes.
vrijdag 19 februari 2010 - 11:19
Lorie

Lorie

Zijn kiwibesjes dan zo lekker?
Ik heb ze naar mijn weten nog niet gegeten, weet ook niet direct hoe ze er zouden uitzien in de winkel. K Zal er s op letten! Ben wel benieuwd.
Worden het grote struiken?
vrijdag 19 februari 2010 - 11:20
johnyvoets

Johnyvoets

Is het dan voldoende voor de bestuiving om 1 issai samen met 1 jumbo en 1 ken's red aan te planten ?
Johny
vrijdag 19 februari 2010 - 11:55
Ambrosia

Ambrosia

Hallo Lorie,

Kiwibessen zijn geen struiken, het zijn klimplanten, eigenlijk zijn het slingerplanten, daarom maakt men best een klimrek aan een muur, en als ge meer plaats hebt zet je een paar palen van 2,5 meter boven de grond waar je boven een plank van + - 1 meter op bevestigd, een T dus die je versterkt door aan elke kant van de T een schuine verbinding ( ook een plankje, ik heb hier betonplex van 20 mm voor gebruikt )naar de paal te maken, vervolgens verbind je de palen op 1,5 m hoogte met een draad en ook 3 draden van T naar T aan boven kant dus. ( te midden en aan elke kant )
Je plant de kiwibessen 2,5 m van elkaar. Je moet er later voor zorgen dat je ze op tijd ontrold van de draden want anders gaan ze zich zelf wurgen op die draden, je maakt ze dan aan de draden vast met een niet aangetrokken colsonbandje, zodanig dat de hoofdtak kan ontwikkelen en verdikken.

succes.
vrijdag 19 februari 2010 - 12:02
Ambrosia

Ambrosia

Normaal gezien zou dat voldoende moeten zijn, maar bij mij staan er ook nog 3 mannelijke WEIMA's bij, dus die ervaring met alleen issai heb ik niet, maar bij de aankoop hebben ze mij gezegd dat die ook andere bestuiven.

GROETJES
vrijdag 19 februari 2010 - 12:13
an

An

Maar wanneer moet je nou een kiwibes (Jenny) snoeien?
Krijg er maar geen antwoordt op zie mijn vorige vraag eerder in dit topic.
groetjes an
vrijdag 19 februari 2010 - 12:21
Limoncello

Limoncello

Zeg ambrosia, kan je niet een foto toevoegen hoe het er bij jou uitziet voor die constructie?
vrijdag 19 februari 2010 - 12:50
Lorie

Lorie

Ja, zou tof zijn! Een foto zegt altijd zoveel meer.
Alvast bedankt voor de uitleg.

Zeg, hoe smaken die bessen eigenlijk?? zoet, zuur?
vrijdag 19 februari 2010 - 12:53
Limoncello

Limoncello

Stel je de smaak van een zoete sinaasappel en citroen voor. Dat is em
vrijdag 19 februari 2010 - 13:32
printemps

Printemps

@ An

http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=1&sid=6&tid=28357&hl=kiwi

@ Lorie

Ze smaken naar gewone kiwi en de pel smaakt een beetje anders
Maar ik vind de smaak niet super en die pel is wat moeilijk om door te slikken
Niet mijn smaak
Je moet ze eens kopen
De betere winkels verkopen ze in de zomer

mvg
vrijdag 19 februari 2010 - 13:33
Ambrosia

Ambrosia

Ann
Kiwibes Jenny die heb ik nog nergens in de beschrijvingen teruggevonden
Ik denk dat ze U iets hebben verkocht onder een nick naam.

mvg.
vrijdag 19 februari 2010 - 14:19
an

An

hoi Ann bedankt voor die topic kon hem al niet meer vinden
groetjes an
vrijdag 19 februari 2010 - 14:37
printemps

Printemps

@ Ambrosia

De topic is van kiwibes een beetje veel overgegaan naar gewone kiwi's

En Jenny is dus een gewone Kiwi die zelfbestuivend is en op niks trekt

mvg
vrijdag 19 februari 2010 - 14:40
an

An

hoi Ann wat is het verschil tussen de kiwibes en de Jenny
gr an
vrijdag 19 februari 2010 - 17:03
Lorie

Lorie

Heb ze ondertussen gisteren zien liggen in de Delhaize.
Moet zeggen trekken me direct aan.
Zien er nogal taai uit.
zaterdag 20 februari 2010 - 09:14
leeuwtje

Leeuwtje

De Jenny is een zelfbestuivende kiwi zoals al eerder gezegd. En zoals met veel zelfbestuivende vruchten zijn de vruchten van Jenny ook kleiner dan gewone kiwi's. Meer het formaat van de kiwibes. Ik vermoed echter dat Jenny een harige schil heeft en deze niet eetbaar is terwijl de schil van kiwibessen wel eetbaar is.
zaterdag 20 februari 2010 - 09:28
Ambrosia

Ambrosia

Heeft al iemand ervaring met het vermeerderen van kiwibesplanten op een vegetatieve wijze natuurlijk, zodanig dat je soortecht verder kweekt en dus niet uit zaden ? Ik heb bij een kennis gezien dat hij soorten omentte, die te kleine bessen gaven en er dus een dikkere variëteit op stak, en met succes, zeer interessant is dat als je dit kan. Dat geeft tenminste veel plezier en voldoening, want een plant in tuincenter gaan kopen en planten daar is niets aan, en dan moet je nog afwachten of het wel klopt hetgeen op het etiket staat.

Grtjs.
zaterdag 20 februari 2010 - 12:04
printemps

Printemps

Inderdaad

Jenny is een gewone kiwi maar dan in het klein
(trekt op niets die)
Ik heb er compost van gemaakt

mvg


De kiwibes heb ik ook in de Delhaize zien liggen

mvg
zondag 21 februari 2010 - 15:55
FrankHouweling

FrankHouweling

Goedenmiddag,

Ik heb nog een beetje actinidia arguta 'Issai' staan. Is dat ongeveer wat u zoekt?
http://fruitbomen.net/overige/kiwi-issai-zelfbestuivend/
zondag 21 februari 2010 - 16:11
Fons

Fons

De harige kiwi noemt men "actinidia deliciosa" voor de mannelijke en tweeslachtige kiwi´s waaronder ook de "jenny", de vrouwelijke worden "actinidia chinensis" genoemd.
De kleine gladde bessen 'Kiwibes' planten worden "actinidia arguta" genoemd.

Enten van kiwi kan intressant zijn voor onbekende (man of vrouw) zaailingen, dan weet men welke mannelijke en vrouwelijke planten zijn en kan men vlugger (3 jaar) vruchten verwachten, van zaailingen kan het zeven jaar en langer duren alvorens men vruchten bekomt.

Beter kan men mini kiwi stekken om te vermeerderen en dat is rond deze tijd de beste periode.
Het stekken van harige kiwi´s is iets meer teleurstellend.
zondag 21 februari 2010 - 19:10
an

An

Welke is lekkerder een kiwi(Jenny heb die staan nu twee jaar )
of een kiwibes issai?

Kan je een kiwibes naast een Jenny planten?
en is de issai (zelfbestuivende kiwibes)ook in nederland kopen bij
een gewone planten zaak en hoe duur zijn die ongeveer.?
zondag 21 februari 2010 - 19:46
Rodger

Rodger

Op deze onderstaande link kan je heel wat informatie vinden en ook verkoopprijzen.
gr.
rodger

http://www.proeftuin.info/nl/assortiment.html
zondag 21 februari 2010 - 19:55
FrankHouweling

FrankHouweling

Een begrijpelijke misopvatting, we zijn ook gewoon een tuincentrum hoor:

http://fruitbomen.net/contact.php
zondag 21 februari 2010 - 19:56
pawpaw123

Pawpaw123

Ik heb nog enkele planten van Issai en Ananasnaya
09/362.45.02
of klik hier voor meer info www.pawpaw.be
zaterdag 27 februari 2010 - 21:15
Lori04

Lori04

Hallo, ik heb ook twee kiwibesplanten in de tuin staan. Probleem is dat elk
blaadje dat wil openkomen direct wordt opgegeten door het een of ander beestje. Op die manier gaat hij natuurlijk niet overleven.

Heeft iemand hier ervaring mee? Wat zou het zijn? wat kan ik er tegen doen??

Alvast bedankt!
zondag 18 april 2010 - 22:12
Ambrosia

Ambrosia

Hello, ik heb ook problemen met sommige soorten waarvan ganse scheuten worden afgepikt door de vraatzuchtige houtduiven.

Groeten
zondag 18 april 2010 - 23:24
pawpaw123

Pawpaw123

Ik heb nog enkele planten van kiwibes. Issai, anasnaya , ken's red
De issai zal dit jr nog vruchten dragen.

Adres : Geraardsbergsesteenweg 141 ; 9860 Oosterzele

[email protected]' rel='nofollow'>[email protected]
maandag 19 april 2010 - 07:47
pawpaw123

Pawpaw123

Slakken lusten de jonge kiwibesplanten rauw. Maw slakkekorrels. Tip: Leg de slakkekorrels in een stuk rioolbuis. De slakken steken er zich graag in weg en eten zich direct dood. De korrels blijven lang goed . De vogels zullen ze niet snel vinden

Houtduiven ? Hang er een netje over.
maandag 19 april 2010 - 07:50
Ambrosia

Ambrosia

Hello beste kiwibesvrienden,
Ik denk dat kiwibessen voor ons klimaat ongeschikt zijn, het is nu het tweede jaar dat die kruitachtige scheuten bevroren zijn en daar waren de prille bloemknopjes al op te zien, alles hangt gewoon slap en zwart. Het zal voor de planten een hele klus worden om terug met slapende ogen te starten, het heeft hier een drie a vier graden gevroren, wij wonen in de streek van Klein Brabant. Ik heb een 10 tal planten kunnen redden door een watersproeier om 3 uur verleden nacht konstant te laten spuiten, het was deze morgen om 8 uur juist een kristallen tuin met lange ijspegels, en die zijn na het smelten er tamelijk goed vanaf gekomen, het is nu afwachten wat het met de bloemknoppen gaat worden. Het probleem van die planten is dat ze veel te vroeg uitlopen, die kruidachtige scheuten waren al 10 a 15 cm lang. Mijn ervaring is dat bij het minste vorst alles zwart bevroren is, het zal dus voor beroepsmensen nooit rendabel worden.
vrijdag 23 april 2010 - 00:09
cetinel

Cetinel

bij mij is de weima weg,maar of die kapotgevroren is??
is gewoon helemaal niet meer te zien,zelfs geen droge takken,dus ik verdenk de schapen van hubbie ervan gesmuld te hebben,de andere 2(issai en pupurna sadowa)zijn nu aan het uitschieten en zien er ook goed uit,maar al bloemen?? dat vind ik wel heel snel hoor!!
kan de issai ook als bestuiver dienen,of ben ik toch beter af om er een weima opnieuw bij te zetten??
o gisteren waren de issai te koop op de markt in sint niklaas.
ik dacht trouwens dat de kiwibessen juist wel geschikt zijn voor ons klimaat??
vrijdag 23 april 2010 - 08:43
leeuwtje

Leeuwtje

Ze kunnen het in ons klimaat heel goed doen. De kalen takken overleven de winter gewoon. Maar als eenmaal de ogen uitlopen kunnen ze eigenlijk geen vorst meer hebben omdat de ogen en jonge takjes dan bevriezen.
vrijdag 23 april 2010 - 08:49
Ambrosia

Ambrosia

Leeuwtje,

Het is inderdaad een zeer winterharde plant, zelfs vorstbestendig tot min dertig graden, maar wat ben je er mee als bij de minste lentenachtvorst de nieuwe scheuten waar de bloemknoppen op verschijnen volledig bevriezen.

Groetjes.
vrijdag 23 april 2010 - 09:48
pawpaw123

Pawpaw123

Issai kan als bestuiver dienen. Toch raad ik aan een extra puur mannelijke bestuiver te voorzien.
Ik woon in Oosterzele en bij ons heeft de vorst mild geweest en de kiwibes totaal geen schade aangebracht. Vingers kruisen tot de laatste ijsheilige.
vrijdag 23 april 2010 - 10:32
leeuwtje

Leeuwtje

Je moet er dan gewoon wat meer moeite voor doen. Zelf span ik er een vliesdoek voor als er een nachtvorstje komt. Of jute zakken, dat werkt ook heel goed. Eigenlijk nooit problemen mee gehad dat er knoppen bevroren waren.
vrijdag 23 april 2010 - 10:49
Rodger

Rodger

Het is niet alleen de kiwibes die het door die nachtvorst te verduren krijgt , héél wat bloesems van fruitbomen zullen ook beschadigd of vernietigd zijn.
Mijn kiwibes staat op een zuidermuur , tijdens de dag slaat deze muur de zonnewarmte op en geeft deze tijdens de nacht terug af .Dat kan enkele graden verschil maken in temperatuur.Bij mij staat de kiwibes nog altijd prachtig in bloembot.
groetjes
rodger
vrijdag 23 april 2010 - 12:54
Ambrosia

Ambrosia

Bij mij staan er vijf bestuivers bij twintig vrouwelijke planten, drie weima's en twee issai's, maar die issai's die groeien niet, zij staan er twee jaar en zijn nog altijd maar 25cm groot, terwijl de weima's al in bloembot stonden en almeer dan twee meter groot zijn. Is het normaal dat issai zo traag groeit ?
vrijdag 23 april 2010 - 13:34
pawpaw123

Pawpaw123

Mijn issais groeien als kolen. Woelmuizen ? slakken ? bemesting ? Ondergrond niet goed doordringbaar ? Schaduw ?
vrijdag 23 april 2010 - 15:51
guy_fruit

Guy_fruit

Kiwiplanten en kiwibesplanten kunnen ook vreterij van de taxuskever hebben en dan is de groei ook zeer zwak.

Issai groeit bij mij wat zwakker dan de andere rassen. Veel hangt natuurlijk af van de bemesting.

Op laaggelegen percelen is er meer gevaar voor schade door lentenachtvorst op de jonge scheuten. Ook bij vroeg uitlopende druiven (zoals o.a. 'Ester') kunnen de jonge scheutjes nu bevriezen.

Guy
zaterdag 24 april 2010 - 09:24
Victor44

Victor44

Hier zijn de mini kiwiplanten allemaal bevroren,temperatuur gaf op 1m20 hoogte -2° C aan,en dit is vernietigend zowel voor onze kersen als voor de kiwi's.
grtn
zaterdag 24 april 2010 - 15:35
Ambrosia

Ambrosia

Victor:

Uit welke regio ben jij, bij mij is het juist hetzelfde, ik heb ook verschillende soorten kersen staan en sommige soorten zoals MERCHANT, VANDA en Hertford, ook KORDIA hebben het zwaar te verduren gekregen, dit zijn dan ook de lekkerste, wel eigenaardig want REGINA is ongeschonden. Ik woon in de regio Bornem - Puurs. De kiwibessen die ik van drie uur 's nachts tot acht uur 's morgens heb besproeid met water zijn ook ongeschonden, de andere waar de straal niet geraakte zijn allemaal zwart, schijnbaar volledig dood, maar ze zullen wel terug komen uit slapende ogen, dat was verleden jaar ook zo.
Vogend jaar hang ik er vliesdoek over, is gemakkelijk te doen bij mij omdat ik ze aan draden staan heb met T konstruktie, dat lappen ze mij niet meer.

Mvgr.
zaterdag 24 april 2010 - 21:06
detuinkabouter

Detuinkabouter

victor:
ook bij mij, mijn 3 kiwibesplanten bevroren.
Geen goed nieuws dus. Aan de andere kant: mij hebben ze ook verzekerd dat de plant er van herstelt.
zaterdag 24 april 2010 - 23:23
u857287

U857287

hallo

bij ons is de kiwibes ook bevrozen, de blaadjes zijn ondertussen heel zwart en dor, doch ondertussen, na enkele dagen, piepen er toch weeral enkele groene uit.

gaan deze nog bloeien dit jaar ?

graag advies van iemand

Lieve
maandag 26 april 2010 - 21:39
Ambrosia

Ambrosia

Hello Lieve,

Spijtig gaan deze niet bloemen omdat deze scheuten uit tweederangsbotten of zelf slapende ogen ontstaan, en bloembotten ontwikkelen zich uit eersterangsbotten. Ik heb hierboven al mijn twijfels geuit of deze planten wel geschikt zijn voor ons klimaat omdat de kruidachtige scheuten bij de minste nachtvorst met bloembotten en al volledig bevriezen. Het probleem is dat ze veel te vroeg uitlopen zelfs in maart al. En het grote probleem is dat de bloemknoppen niet uit eigen knoppen komen zoals bij appelen, peren en kersen maar uit de gevoelige waterachtige kruidscheuten.

Groetjes
maandag 26 april 2010 - 22:52
cetinel

Cetinel

mijne weima is blijkbaar toch niet kapot! vandaag gezien dat er een scheut van 10 cm groeit.....(was al op zoek naar een andere)


donderdag 29 april 2010 - 15:23
Ambrosia

Ambrosia

Hello kiwibesvrienden,

Heeft al iemand planten waar de bloemen van openstaan, we zijn nu juni en nog steeds staan de bloemknoppen niet open bij mij, ze worden wel dikker, ongeveer een vier of vijf millimeter. Ik dacht dat die in mei bloeien, maar dat is blijkbaar niet.
dinsdag 1 juni 2010 - 08:28
Nitake

Nitake

Hoi Ambrosia,

hier ook nog geen bloemetjes, wel inderdaad hele dikke "bolletjes" en ook enorm veel! Zoals het er nu uitziet, zullen we gigantisch kunnen smullen in september
dinsdag 1 juni 2010 - 09:06
Elrike

Elrike

Ik had dit jaar enorm veel bijen om mijn kiwi heen en ook geen bloem te zien.
De kiwi zou een gewone zelfbestuifende zijn volgens de verkoper 4 jaar geleden, maar ik begreep dat het dan vaak om een kleinere soort gaat of zelfs om de kiwibes?
dinsdag 1 juni 2010 - 10:49
Ambrosia

Ambrosia

Hello Elrike,

Het zal om de gewone kiwi gaan want een kiwibes bloemt toch zeker na het derde jaar, trouwens aan de bladeren kun je het ook zien of het een kiwibessenplant is.
Ik heb ze verleden jaar geplant en bij mij bloemt 40% van de planten, maar wel met die bewuste vriesnacht in april van 3 uur 's nachts tot 8 uur met water bespoten. ( met gazon sproeier van gardena ) Waar geen waterbereik kwam was alles bevroren. Soorten die bloemknoppen hebben zijn: annanasnaya, kens's red, weiki, weima (mannelijk) en geneva.
dinsdag 1 juni 2010 - 12:24
cetinel

Cetinel

ik heb nergens bloemen of knoppen in(vorig jaar geplant)
dinsdag 1 juni 2010 - 12:48
Ambrosia

Ambrosia

Hello cetinel,
Welke soorten heb je staan? Want jumbo, tommy, maki, missionario en pupurea sadowa hebben bij mij ook geen knoppen.
Groetjes.
dinsdag 1 juni 2010 - 13:21
cetinel

Cetinel

issai,weima en pupurna sadowa(deze staat wel het grrotst)
dinsdag 1 juni 2010 - 15:07
Ambrosia

Ambrosia

Ja de jumbo is bij mij ook groot maar bij een plant is het gewoonlijk omgekeerd, hoe sneller hij groeit hoe minder bloemknoppen hij aanmaakt. Maar ik heb twee issais en die zijn bijna niets gegroeid, en waar ik ze gehaald heb waren die moederplanten ook maar dunne snoeren, maar ze droegen wel goed met een lange vrucht van ongeveer 3 a 4 cm lengte en 1,5cm doorsnee. Maar ik denk dat er soms een loopje genomen wordt met de namen, als een veel gevraagde soort uitgeput is, ze een ander minder gevraagde voor die soort verkopen, ( en dat is hier het geval omdat ze niet tweehuizig zijn ) maar het zal uitkomen als ze vruchten zullen dragen. Dus ik twijfel of het bij U een issai zal zijn. Ik heb het hierboven nog gelezen dat issai een snelle groeier is, wie heeft gelijk ??? Groetjes.
dinsdag 1 juni 2010 - 17:40
Rodger

Rodger

Bij mijn kiwibessen ook nog geen bloei , zal nog meer dan een week duren denk ik aan de bloembotten te zien.
Vorig jaar mijn eerste oogst gehad , dit jaar volop bloemen op een viertal struiken.
groetjes
rodger

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 1 juni 2010 - 20:30
Elrike

Elrike

In het begin van het topic zag ik het nu al staan, idd hele andere bladeren, alhoewel het toch iets meer wegheeft weer van de foto hierboven. Maar bladeren zijn ronder en er zit wat "haar" op, een aaibare plant zeg maar
dinsdag 1 juni 2010 - 22:01
Ambrosia

Ambrosia

Ik zie dat je uw planten perfekt door die aprilse vriesnacht hebt gelootst, hoe heb heb je dat gedaan, of woon je aan de kust ? En je hebt de werkers ook al klaar staan voor de bestuiving zie ik. Over die issai wil ik nog zeggen als je een echt manneke zoals weima hebt staan zal je grotere en meer bessen oogsten, ook het stuifmeel van een mannelijke gewone kiwi (actinidia chinensis) zal je vrouwelijke kiwibesplanten goed bestuiven. Indien deze vroeger bloeien kan je de mannelijke bloemen droog in een bokaal bewaren tot de kiwibesbloemen open gaan en ze met een penseeltje bestuiven.
Groetjes.
dinsdag 1 juni 2010 - 22:06
Rodger

Rodger

Nee Ambrois ik woon zeker niet aan de kust , ik woon in de vlaamse ardennen in een vallei van de schelde , en als ze nachtvorst geven dan hebben wij steeds prijs.
De kiwi op de foto staat wat beschut achter mijn serre , de andere staan tegen een muur , enkele ervan waren toch wel wat geraakt hoor.Mijn serre was witgevroren in die koude mei dagen .Ik heb smorgens de kiwiplanten met de spuit beneveld wat echt wel helpt hoor.Mijn Issai die nog klein is staat nu in volle bloei , wat te vroeg om van de bestuiving van de andere soorten te kunnen genieten.In mijn tuin staan voor het ogenblik zo'n 25 bijenvolken ,dus aan bestuivers geen gebrek hier.

gr.
rodger
dinsdag 1 juni 2010 - 22:20
Ambrosia

Ambrosia

Eindelijk eerste bloempjes open gegaan van ken's red, maar de heer WEIMA laat op zich wachten, ik heb in afwachting stuifmeel genomen van een mannelijke kiwi, die staan al een tijdje in bloem.
Heeft iemand ervaring met het tijdstip van enten op kiwi's. Ik heb een zestal jaren geleden een koppel kiwi's gekocht en nu blijkt dat het twee mannetjes zijn, nu zou ik op die takken vrouwelijke enten willen steken, dan heb ik binnen twee jaar ook vruchten. Een nieuwe aanplanten is weer 5 à 6 jaar wachten en dan ook weer afwachten of het wel echt een vrouwtje zal zijn.

Groetjes.
woensdag 9 juni 2010 - 09:21
Rodger

Rodger

Ik had net hetzelfde voor met mijn "ruwharige kiwi's" Actinidia.
Een vrouwelijke en een mannelijke gekocht , pas na het vijfde jaar de eerste bloei.
Maar bij mij waren het twee vrouwelijke .Ik kon bij een vriend mannelijke bloemen gaan halen voor bestuiving zodat ik toch nog een oogst had.Ondertussen is er een mannelijke bijgeplant , maar ja zoals je zegt is het jaren wachten op de bloemen daarvan.Een ent zou hier ook bij mij wel de oplossing bieden om vlugger te gaan .
gr.
rodger
woensdag 9 juni 2010 - 09:54
Rodger

Rodger

Op de vrouwelijke kiwibes zijn de vruchtjes reeds zichtbaar aanwezig.
Het zal net als vorig jaar terug een goed kiwibesjaar worden
groetjes
rodger
[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 9 juni 2010 - 22:24
Ambrosia

Ambrosia

Er is blijkbaar weinig geweten over het openten van een vrouwelijke ent op een mannelijke plant van de behaarde kiwi, ( tijdstip van enten: chippen, kroonenten, plakenten, spleetenten ) want ik heb hier nog geen antwoord op gekregen.
Dit kan toch ook een oplossing zijn voor mensen met een klein tuintje, en kan ook toegepast worden op de kiwibes, en ook omgekeerd, vrouwelijke plant en een mannelijke ent. GRAAG EEN ANTWOORD AUB.

GROETJES.
donderdag 10 juni 2010 - 00:20
pawpaw123

Pawpaw123

je kan nu chippen. De chip met buddytape vastmaken . Na enkele weken de rest van de tak, boven de chip, wegsnoeien. Dan zou je chip moeten uitlopen.
donderdag 10 juni 2010 - 07:58
Ambrosia

Ambrosia

Hello pawpaw,

Ik heb geen enten in rust om chips te nemen, en de ogen van de nieuwe scheuten zijn toch nog niet afgerijpt, neem je dan zo'n verdikte slapende oog ?

Groetjes.

donderdag 10 juni 2010 - 08:28
Rodger

Rodger

He pawpaw wat bedoel je met chippen ?
Kan je daar wat meer uitleg over geven , dit is iets wat ik nog niet hoorde of ken .
Ik ben altijd bereid wat bij te leren hoor.
Ik zie ook dat je niet zo ver uit mijn buurt woont.
groetjes
rodger
donderdag 10 juni 2010 - 09:01
Ambrosia

Ambrosia

Hello Rodger,

Een chip is hetzelfde als een oculatieoog, maar met een schilfertje hout en onderaan horizontaal op 45° ( 2 à 2,5 cm lang 1cm boven en 1cm onder de oog )en op de stam ook 45°, zorgen dat de chip even groot is als het afgesneden vlakje op uw stam, bij oculatie schuif je dit tussen de schors, en bij chippen plak je dit er tegen, daarom die 45° onderaan dan blijft dit beter op zijn plaats zitten en kun je het inwikkelen met vooraf gesneden reepjes zelklevende vershoudfolie uit de keuken.

Ik hoop dat ik het een beetje verstaanbaar heb uitgelegd.

Groetjes.
donderdag 10 juni 2010 - 09:57
pawpaw123

Pawpaw123

chip aangebracht op kiwibes
vrijdag 11 juni 2010 - 07:43
pawpaw123

Pawpaw123

foto
[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 11 juni 2010 - 07:47
Rodger

Rodger

Oké dat is duidelijk ,je gebruikt dan géén entwas zo te zien .
Dit zou waarschijnlijk ook kunnen in augustus ?
groetjes
rodger
vrijdag 11 juni 2010 - 08:32
depauws

Depauws

Pawpaw

Om nogmaals terug te komen op een voorgaande vraag : welk hout gebruik je om te chippen.? Kan het met de ogen van een andere kiwi die nu in groei is? of heb je ogen in rust nodig die dus enkele maanden in de koelkast gelegen hebben?

Ik heb al geprobeerd met vers hout maar dat is een glibberige boel, ik wilde een engelse enting maken maar het geheel schoof steeds uit elkaar.
Een gewone enting is ook onmogelijk.

Andere vraag, naar Uw nicknaam te horen heb je ook pawpaw's.
Hoe zou ik die kunnen enten? Ik beschik nu over 2 zaailingen maar om zeker te zijn van de kwaliteit en voor diversiteit zou ik die gedeeltelijk willen omenten.

Groeten
Silvain
vrijdag 11 juni 2010 - 09:15
pawpaw123

Pawpaw123

je neemt de ogen die reeds een beetje uitgestulpt zijn van hout van dit jaar.
Je kan dit doen vanaf juli tot augustus. Gewoon chipbudding toepassen. Bestaat veel uitleg op www.houtwal.be
meer contactinfo van mij vindt je op mijn website www.pawpaw.be.
Je kan bij mij even komen oefenen indien echt nodig.



pawpaws omenten doe je best begin mei. Indien je zaailingen hebt van varieteiten zou ik de moeite niet doen.
vrijdag 11 juni 2010 - 12:00
Ambrosia

Ambrosia

Hello pawpaw

Ik heb op 11 juni een 20-tal chippen gestoken van monty, sauvage en hayward op een mannelijke kiwiplant, deze zijn bijna allemaal gelukt ondanks de glibberige bedoening op dat moment van de chippen omdat deze nog niet houtachtig en dus zeker niet afgerijpt waren. Dus dat is geen probleem.
Ik heb nu een ander vraag over kiwibessen, deze zijn fel aan 't kleuren en er lagen er ook al op de grond, wanneer moet je deze nu juist plukken ? Moeten die nog vast aanvoelen en laten narijpen, of plukken als ze mals worden met als gevolg dat er dan veel afvallen.

Groetjes.
vrijdag 10 september 2010 - 21:21
pawpaw123

Pawpaw123

Ik vind ze best als ze rijpen op de plant. Indien je ze te vroeg plukt, verschrompelen ze meestal. Kan altijd proberen met een rijpe banaan of appel bij te leggen om de rijping een beetje te forceren.

Je kan ook een netje onderhangen opdat ze dan niet op de grond zouden vallen.
woensdag 15 september 2010 - 08:50
Ambrosia

Ambrosia

Hallo kingskawn,
Ik heb vandaag wat fotos genomen van mijn kiwibessen, de bladeren zijn er bijna af maar je hadt op 19.02.10 gevraagd of ik geen foto had van mijn konstruktie.
Ik zal proberen of ik die hier kan copiëren.
dinsdag 26 oktober 2010 - 21:00
Ambrosia

Ambrosia

Sorry het lukt mij niet, mijn fotos hebben allen meer dan 2 MB en men kan hier maar 1,5 MB plaatsen, WAAROM ??? Met de laatste nieuwe fototoestellen is dat toch veel te weinig.
dinsdag 26 oktober 2010 - 21:03
marc

Marc

Om terug te komen op de oorspronkelijke vraag. Ik heb de mijne gekocht bij boomkwekerij "de linde" in Kemmel WVL.
Marc
zondag 31 oktober 2010 - 05:35
isabellepie
zondag 31 oktober 2010 - 18:27
isabellepie
zondag 31 oktober 2010 - 18:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon