menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Waar vind ik elritsen en een zonnebaars

Ga naar meest recente reactie

Pieke

Pieke

Afgelopen maandag in het tuincentrum gezocht naar een zonnebaarsje. Die worden in NL echter niet meer verkocht omdat, zo zei de man "De regering vindt dat ze worden uitgezet en ze eten de inheemse vissen op."

Dat is jammer. Ik begrijp het niet, waarom geven de mensen ze dan niet gewoon aan iemand? Je bent toch verantwoordelijk voor je dieren?

Maar soit. Elritsen verkopen ze niet meer omdat ze er te veel uitval van hadden. Ze verliezen er zeker zo'n 30 procent van nadat ze binnenkomen en erna moeten ze nog regelmatig dode elritsjes scheppen.

"Als je er hier tien koopt en je zet ze uit zijn er morgen zeker drie van dood in je vijver." zei hij. Komt door het water, de verandering ervan. Daar kunnen ze niet zo goed tegen. "Hoe kleiner de vis, hoe gevoeliger ze zijn voor verandering van water." zei hij, treurig in de grote bakken kijkend. Hij had het al te vaak meegemaakt, zo zag ik. Hij kon er zich heel wat van herinneren.

Maar nu! Hoe kom ik aan een zonnebaars. En aan elritsjes? Ik heb heel wat lekkere muggenlarven voor ze klaar staan.

Iemand???
woensdag 11 mei 2011 - 15:39
Pieke

Pieke

Maar in NL worden de zonnebaarzen dus niet meer verkocht...
Elritsen ja, dat zou nog kunnen. Vijvercentrum... Nooit van gehoord. Maar goed, ik ga zo langzamerhand van beginner naar ietsje meer gevorderd!
Bedankt.

woensdag 11 mei 2011 - 16:20
Pieke

Pieke

Waar???
Ik lees ook steeds meer dat zonnebaarzen ook kikkervisjes opeten en laat ik nou uiteindelijk ook graag kikkers willen... Dan liever alleen elritsen want als ik nu een zonnebaars neem zou dat daarmee niet samengaan. Wel moet de tuin nog kikkervriendelijker worden. Ook voor salamanders!

woensdag 11 mei 2011 - 17:02
Pieter

Pieter

In vijverspeciaalzaken hebben ze vaak goudelritsjes beschikbaar. Zonnebaars vind ik maar niets in een vijver. Heel mooi in een aquarium, maar in een vijver heb je enkel bovenaanzicht en dat is niets speciaals.
woensdag 11 mei 2011 - 17:14
Pieke

Pieke

Ik zoek me suf naar vijverspeciaalzaken in Amsterdam. Maar ik vind ze niet, althans, ik krijg hele waslijsten voor winkels in het Oosten van het land en elders. Weet u een betrouwbaar adres?

woensdag 11 mei 2011 - 17:48
daggie01

Daggie01

mijn broer heeft zonnebaarsjes gekocht bij der fauna in geertruidenberg (NB)vorige week
en als ze zo klein zijn eten ze de kikkervisjes enzo niet op hoor
en ze groeien zeer langzaam
mijn broer heeft ze al vele jaren in zijn vijver en zulke veelvraten zijn het echt niet hoor
hij heeft ook vollop kikkers bij zijn vijver
woensdag 11 mei 2011 - 18:02
Pieke

Pieke

Bedankt beide.
Purmerend is wel in de buurt.

Ik heb hevig gegoogled en vond alleen Koi verkopers. En dacht dat die dus alleen koi verkochten. Ik zal denk ik morgen maar eens rond gaan bellen.

Als ik ze van ver moet halen moeten ze lang in een zak/bak, ik heb namelijk geen auto en moet met de trein, bus, tram... Vind ik dan weer zielig en misschien zelfs een probleem voor ze. Liever haal ik ze dan in de buurt, ze moeten niet onderweg aan hun eind komen, dat lijkt me verschrikkelijk.

Ik ga morgen eens rondbellen en vragen stellen. Bedankt!
woensdag 11 mei 2011 - 19:04
Mandy

Mandy

Hoe kom je aan salamanders, Pieke?
donderdag 12 mei 2011 - 00:10
Polplastron

Polplastron

Helaas worden/werden er ook salamanders verkocht in bepaalde vijverspeciaalzaken, maar dan gaat/ging het om buitenlandse soorten. Dit is pure natuurvervalsing en zou kunnen leiden tot achteruitgang van de inheemse soorten.

Amfibieën komen, zoals Birdwatcher ook al aangeeft, vanzelf naar vijvers die geschikt zijn. Natuurlijk zullen enkel de soorten afkomen die in de buurt voorkomen. Introductie van andere, zelfs inheemse, soorten kan nadelig zijn voor de plaatselijk voorkomende soorten.

Dieren zijn geen speelgoed hé, en zeker wilde dieren niet!

Groeten,

Pol
donderdag 12 mei 2011 - 08:45
Pieke

Pieke

Haha, ja, wat de salamanders betreft: de vijver is nog niet echt aantrekkelijk voor ze, er moet veel meer groen en dergelijke bij. Dan komen ze hopelijk vanzelf (maar ik heb er een hard hoofd in). Kikkers zullen het misschien wel leuk vinden en sneller komen maar salamanders... Maar het is dus wel mijn grote hoop! Ik hoop ook dat er iets voor de kikkers in Nederland wordt gedaan want er is door een virus veel uitval. Hele meertjes raken leeg, zo triest. Mensen slepen wat af met dieren die hier helemaal niet horen en zetten ze dan uit. Maar ook door het gereis en het transport van levensmiddelen komen hier veel zaken en ook dieren terecht die er eigenlijk niet horen. Het klimaat rekent met veel af maar de rest gedijt prima. Misschien kunnen we dat als evolutie zien of juist helemaal niet. Maar ja, dat wordt een heel filosofische post.

Misschien moet ik gewoon buiten Amsterdam gaan wonen. Want oh wat zou het bijvoorbeeld ook leuk zijn om hazelwormen te hebben in de tuin. Maar ja, ook al zo'n onmogelijkheid. Ze zouden hier heel gelukkig moeten zijn en hoe krijg ik dat voor elkaar?

Voorlopig: heel veel hopen en mijn best doen om het voor elkaar te krijgen.

donderdag 12 mei 2011 - 09:49
Polplastron

Polplastron

Misschien kunnen we dat als evolutie zien of juist helemaal niet.
Dat bepaalde soorten op dit moment uitsterven past inderdaad helemaal in de evolutieleer. Jammer genoeg zorgt die uitsterving op dit moment voor een enorme soortenverarming. Enkel een aantal diehards zullen overleven (en neen, wij mensen gaan daar waarschijnlijk niet echt bij zijn!).

Regelgeving over invoeren van soorten, bestrijdingsmiddelen, ... is dringend nodig en moet ook serieus worden opgevolgd. Belangrijker nog is het informeren van mensen: de meesten weten niet eens dat wat ze doen schadelijk is of denken "Als het niet verboden is, zal het wel geen kwaad kunnen". Jammer is dat!

Maar inderdaad; dit is off topic en zou tot een heel lange discussie kunnen leiden die dan weer op slot gaat!

Groeten,

Pol
donderdag 12 mei 2011 - 10:28
Pieke

Pieke

Ja, haha! Zeer off topic, hoewel?

Het is jammer dat veel mensen echt geen idee hebben dat iets schadelijk is. Maar niet jammer maar ronduit naar/erg vind ik mensen die het wel weten en die het niet kan schelen omdat het henzelf niet direct schaadt. Het schaden van anderen is 'ver van hun bed' en raakt ze niet. Vind ik heel naar. Ik denk dat je aan de ene kant alles natuurlijk kunt vinden, dus ook de aard van het beestje om puur aan zichzelf te denken. En aan de andere kant 'groter' kunt denken en de gevolgen van je daden te betrekken op je gehele omgeving, zelfs als dat voor jezelf niet optimaal is. Dus heel simpel 'ik' versus 'ik in het grote geheel' waarbij 'het grote geheel' even belangrijk/belangrijker is als 'ik'.

Ik heb sterk de neiging om er toch dieper op in te gaan merk ik hahaha! Ik houd me in!
donderdag 12 mei 2011 - 11:15
Polplastron

Polplastron

Maar ik ben wel alvast helemaal akkoord met je zienswijze!
donderdag 12 mei 2011 - 11:25
Pieke

Pieke

Dat is heel fijn
donderdag 12 mei 2011 - 12:16
Friend4plants

Friend4plants

Let op!! Elritsen zijn een beschermde soort.
Het zijn de goud elritsen die enkel legaal te koop zijn.
En een zonnebaars is een uitheemse soort dus die valt af te keuren. Als het is om de parasieten uit je vijver te houden raar ik een gewoone baars aan (let op voor zijn rugvin, dit zijn namelijk messen). Maar de combinatie baars en goud elrits lijkt mij geen verstandige keuze want de baars zal namelijk niet vies zijn van een goud elrits mee te pikken.
zondag 5 juni 2011 - 18:15
Pieke

Pieke

Ja, het blijkt dus lastig om de elritsen te vinden... En de zonnebaars mag niet meer. Omdat de vijver best klein is voor een gewone baars denk ik dat ik maar met de muggenlarven zal moeten leven. De tuin is vrij nieuw en misschien dat zich in de loop van de tijd op natuurlijke wijze wat 'vijanden' zullen aandienen. Ik droom van kikkers en salamanders, van hazelwormen (is al vrij onmogelijk dat laatste natuurlijk) maar ik kijk het aan. Ik wil voornamelijk dat ze het hier leuk hebben! Al is de natuur natuurlijk altijd onvoorspelbaar. En dat is prachtig! Het maakt het alleen vaak lastig om te plannen
zondag 5 juni 2011 - 22:14
Mandy

Mandy

Daarom vroeg ik het ook, birdwatcher..... hoe kom je aan salamanders.....
zondag 5 juni 2011 - 22:37
Friend4plants

Friend4plants

Salamanders komen vanzelf.
en zoek achter de goud elrits die vind je echt op veel plaatsen hoor of anders goud bittervoorn
maandag 6 juni 2011 - 16:42
Pieke

Pieke

Nou, dan ga ik toch weer gericht aan de slag met goudelrits of goudbittervoorn! Momenteel even rustig aan doen en erna met goede energie weer richting tuincentra!

Bedankt!
woensdag 8 juni 2011 - 08:36
lo

Lo

Waarom per se een zonnebaars? Die eet vissen op.
donderdag 9 juni 2011 - 09:38
Friend4plants

Friend4plants

ja dat is waar maar het eet ook andere waterdieren op en ook parasieten als je een vijver in 2 stuks hebt is een baars best een handig beestje
donderdag 9 juni 2011 - 18:10
lo

Lo

Jaagt hij niet te veel achter de andere vissen aan? De grotere, waardevolle bedoel ik.
vrijdag 10 juni 2011 - 19:01
Friend4plants

Friend4plants

Ja daarom dat ik zeg dat je hem best niet bij andere vissen zet. Maar als je een vijver in 2 delen hebt kan je de baars apart zetten.
zaterdag 11 juni 2011 - 18:23
lo

Lo

Misschien is een inlandse baars wel geschikt. Eet ook allerlei parasieten op (maar ook kikkervisjes) en hij houdt het jonge visbroed in toom.
zaterdag 11 juni 2011 - 18:46
Friend4plants

Friend4plants

Ja inderdaad zoals ik al eerder heb gezegd zijn inheemse vissen altijd beter dan uitheemsevisen.
zaterdag 11 juni 2011 - 19:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon