menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Veel kattestaarten

Ga naar meest recente reactie

nicos

Nicos

Mijn buurman z'n 'tuin' is een braakliggende grond met veel onkruid en kattestaarten !
Sedert vorig jaar zijn deze kattestaarten zo vriendelijk om zich ook voort te planten in mijn tuin.
Zo heb ik dit voorjaar al zo'n 200 van die exemplaren uitgetrokken en zo'n 50-tal behandeld.
Die behandeling bestond erin de staarten in te wrijven met 'round-up' (allesdoder).
Tussen de planten (en bodembedekkers) zou ik die eigenlijk moeten kunnen injecteren met
een ziekenhuisspuit en round-up erin.
Die wortels zitten immers vrij diep in de grond en die kan ik zo niet verwijderen.
Bestaat er nog een andere manier om die lastige dingen uit mijn tuin te weren ?
donderdag 10 mei 2007 - 22:17
Lungsey

Lungsey

Hahahahahaha, en ik maar proberen zoveel mogelijk kattestaart in m'n tuin te krijgen - gecultiveerd en wild, alles blijft welkom [afbeelding verwijderd niet-https]

Is het niet het minst inspannend om regelmatig nieuwe plantjes uit te trekken? Met een onkruidsteker haal je dan over het algemeen de hele wortelpen ook wel weg. Volgens mij is daar niet heel veel kracht voor nodig, en bijkomend voordeel is dat je niet met (duur) gif in de weer hoeft en dus geen bodemleven doodt.

Voor bestrijding enzo heb ik nauwelijks tips, ik ben meer van het zo natuurlijk mogelijk tuinieren, maar als goede buur hou ik mijn hobby wel goed binnen mijn eigen tuin.... overgewaaide zaadjes lijken nog steeds (na 6 jaar) geen overlast te veroorzaken; alles is zo'n beetje plat getegeld in deze buurt dus een stukje wilde natuur wordt geaccepteerd.
donderdag 10 mei 2007 - 22:34
hildavw

Hildavw

Kattestaart schijnt HEEL moeilijk te verwijderen te zijn.
Spitten en zien dat je alle wortels hebt !!!
vrijdag 11 mei 2007 - 00:21
Plantadvies

Plantadvies

En a.u.b. geen round-up meer gebruiken. Echt slecht voor het milleu. Plukken, schoffelen, spitten (zoals Hilda zegt) enz. Uitputten dus.
vrijdag 11 mei 2007 - 03:45
berenice

Berenice

jaja ik ben zo al 15 jaar bezig met zevenblad te verwijderen , ben er nu bijna vanaf :: ) ::
maar achter onze tuin ligt een stuk bos waar die maar blijft woekeren
wat kan ik daar aan doen : van de eigenaar mogen we alles doen
mede buren storten daar hun gras ; kan ik daar iets meedoen bv ,een laag leggen of eerst een zwarte doek ( is ook duurder ) gaat dat gras dan ook niet stinken
alle raad welkom
grts berenice
vrijdag 11 mei 2007 - 04:10
Plantadvies

Plantadvies

Tja gaat stinken naar gras, vind ik zelf. Als mede buren daar hun gras mogen storten, zullen ze dan niet ook hun onkruid storten. Zit misschien ook wel zevenblad bij. Nou dan is het eigenlijk onhaalbare kaart.
vrijdag 11 mei 2007 - 04:17
berenice

Berenice

zou wel kunnen , goede raad
grts berenice
vrijdag 11 mei 2007 - 04:47
Esem

Esem

Eerst even reageren op Lungsey,
Ik denk dat je het over een gans andere kattestaart hebt dan Nicos
Is de kaatestaart waar je het over hebt geen met blauwpaarse bloem??
Want de kattestaart van nicos is een echte ramp, eens je ze in de tuin hebt,en ik kan er over mee praten.
Het is een gevederd blad dat wanneer je het wil verwijderen makkelijk afbreekt.
Ik voeg een foto bij zodat je de heermoes kan bekijken.
Ik zit er ook mee geplaagd,en het einige dat helpt is de uitputtings slag.
De aanhouder wint.
Door steeds weer de heermoes(ook wel akkerpaardestaart gemoemd) wat zo noemd de plant(onkruid)hand matig te verwijderen win je uiteindelijk.
Zijn wortels zitten meer dan 1meter in de grond,vaak loodrecht naar beneden.
Zelfs de rondup help niet echt bij deze.
Dus je spuit zwaar gif in je eigen bodem dat nie word opgelost en je zit nog steeds met je lastig plantje.
Handmatig verwijderen is hierbij de oplossing,net zoals al aangegeven is met het zevenblad.
En wie vroeg er nu weer of zij/hij het gazonmaaisel kan gebruiken,ach je bernice.
bernice als je het maaisel in dunne laagjes aanbrengt,en het zo telkens laat uitdrogen voor je er een nieuwe laag op aan breng is dat haalbaar.Dan het je er ook geen reukhinder van.
Telkens weer wat aanbregen, en zo verstik je het zeven blad.
Doe dit bv.op een strook van 1 tot 2 meter achter je tuin zodat het zevenblad zich niet meer ondergronds kan uitbreiden tot in je tuin.
Want de verspreiding gebeurt door de vlezige wortels die zich nogal vlug uitbreiden.
Gr Esem

[afbeelding verwijderd niet-https]



vrijdag 11 mei 2007 - 08:53
berenice

Berenice

ok esem

zal dit doen
grts berenice
vrijdag 11 mei 2007 - 15:15
DirkJR

DirkJR

Een doeltreffend middel tegen kattestaarten is MUTAN.
Ik gebruik dit onverdund en borstel elke kattestaart afzonderlijk in.
Ik gebruik dit nu reeds voor het derde jaar en het resultaat is vebluffend.
Het eerste jaar heb ik getracht ze manueel te verwijderen;onbegonnen werk!!!!
zaterdag 12 mei 2007 - 02:12
Lungsey

Lungsey

De kattestaart die ik bedoel lijkt erg op de foto die je hebt bijgeplaatst Esem, de bloempjes zijn heel fijn en roze-achtig geloof ik. Ze breken inderdaad wel makkelijk, maar ik kan me niet herinneren dat ik er nou veel last van heb gehad. Ik heb er af en toe wat uitgetrokken omdat het door een andere plant heen ging, maar tot op heden geen probleem. Heh, vraag het nog maar eens na in augustus, misschien ben ik ze dan wel spuugzat [afbeelding verwijderd niet-https]

zaterdag 12 mei 2007 - 03:05
Esem

Esem

lungsey
ik hoop niet voor jou dat het een plaag word,het is een hardnekkig on(gewenst) kruid.
Gr Esem,
zaterdag 12 mei 2007 - 07:48
sylvain

Sylvain

Esem ik heb ook kattestaarte van echte katten maar ook van planten de amernatusmaar dat zijn ze niet waar er probleemen mee zijn de kattestaarten trekken en nocheens trekken tot ze in Australie beginnen te wagelen anders krijgt ge het niet weg ik zal mij kattestaarten van verleden jaar eens laten zien

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 13 mei 2007 - 06:42
Esem

Tekst aangepast

Esem

Ja sylvain.
Ik heb zo ook staan voor het bloemschikken,
maar ze komen nu uit in de voortuin, en daar heeft er nooit eentje gestaan??
Een éénjarige woekeraar maar een mooie vind je niet sylvain.
Gr Esem,
zondag 13 mei 2007 - 06:50
sylvain

Sylvain

Ja Esem ik had ze verleden jaar gezaaid en alles perfect had ze in gepot tot ze genoeg wortels haden voor de volle grond en ik, heb prachtige amerantusen gehad en uiyteindelijk op de container park beland.
En nu
had ines er graag zaad van ik had er ook gezaaaid kwam op drie dagen kijken en was na 10dagen dood toen kreeg ik een mail van Ines ook een deel van haar oogst kapot nu heb ik toch gezien dat er in de volle grond zaailingen zijn uit gekomen dus in poten en wachten
groetjes Esem en dag
zondag 13 mei 2007 - 07:00
Catgarden

Catgarden

Wij hadden ook heel veel van die heermoes staan in de tuin toen we hier kwamen wonen en met veel volharding verminderen ze toch jaar na jaar.
Blijven uittrekken en wegschoffelen is de boodschap... ik denk niet dat ik er ooit helemaal zal vanaf zijn maar ze blijven binnen de perken als je ze blijft uitdoen vanzodra je er eentje ziet.
woensdag 16 mei 2007 - 18:56
sylvain

Sylvain

Dat is waar Catgardenmaar een geluk heb ze gistern overal uit gedaan en heb ze in gepot volgend jaar ga ik er geen meer zaaien dan wacht ik tot de zaaailingen uitkomen en zijn nu ook al 10cm hoog heb er een twintig tal en dat is voor mij genoeg en verder geen last van maar ik laat die niet allemaal in zaad schietenzodus weinig last en ze trekken gemakkelijk uit grt en dag
woensdag 16 mei 2007 - 19:04
martine

Martine

bij ons groeit de heermoes ook telkens weer terug, zelfs in de verharde dolomietoprit komen ze te voorschijn. ik trek ze uit, maar wacht tot het geregend heeft, dan breken ze niet zo snel over;
dus één van volgende ga ik weer eens mijn ronde doen.
als ze nog niet in zaad staan zijn ze goed voor op de composthoop ( door de aanwezige kiezel) en je kan er ook aftreksels mee maken.
maar ik zie ze liever ook niet te veel in de tuin, maar ja...
Martine
woensdag 16 mei 2007 - 19:05
monchichi

Monchichi

TERUG NAAR DE KATTESTAARTEN...
heeft er niemand een echte oplossing tegen kattestaarten???
zondag 3 augustus 2008 - 09:22
Esem

Esem

Welkom monchichi op het leerrijke tuinforum waar je, je vlug zal thuis voelen.
Maar over de kattestaart is hierboven alles al verteld,nog eens goed doorlezen.
Meer is er echt nietmeer tegen hermoes,kattestaart of Equisetum arvense drie benamingen voor één en de zelfde plant te doen.


De Plant uitputten door regelmatig alles handmatig te verwijderen

Gooi daarbij alle geplukte heermoes in een emmer met water,laat enkele weken trekken en je bekomt een goed middel tegen witziekte en het versterkt alle planten die je ermee besproeit.

zondag 3 augustus 2008 - 12:19
hekske

Hekske

Hallo,

Ja, ik ken niet zoveel van tuinieren als de meesten hier, maar heermoes .... idd. enkel het "uitputten" van de planten helpt.
Enne aub niet (teveel) vergif de grond in ...
Heermoes kan je ook drogen (tamelijk jonge planten) en hiervan geregeld thee drinken.
Dit is geweldig goed voor de botvorming en wordt door natuurartsen aangeraden tegen osteoporose.

Wat zevenblad betreft : het is heel lekker in de soep, dus waarom van de nood geen deugd maken ?

groetjes
dinsdag 5 augustus 2008 - 00:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon