menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Balkonpotten

Ga naar meest recente reactie

van.daalenbettings@tiscali.nl

[email protected]

Mijn vraag: de potten op het balkon staan in schotels en die lopen soms door veel regen over. Het water dat uit de potten komt is bruin door de scherven die onder in de potten liggen. Wat kan ik daarvoor in de plaats beter onder in grote potten leggen? Iets wat geen kleur afgeeft? Ik doe het opdat de aarde er niet uit zal regenen!! Maar dit is ook niet fijn, omdat het op ons balkon daardoor regelmatig bruin kleurt.

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 19 maart 2018 - 12:28
Floris35

Floris35

Scherven geven zelf zo goed als niet af,dat is niet meetbaar zo weinig,die kleur komt van de grond uit de pot.
Je verliest altijd grond uit een pot,met scherven of iets anders op de bodem vertraag en verminder je de hoeveelheid verlies enkel,stoppen lukt niet.
En dat is maar goed ook,anders zou de natte/verzadigde grond zo bovenlangs uit je pot stromen met veel regen.
Wat je zou kunnen doen als alternatief voor de scherven,is hydrokorrels kopen.
Dat zijn net sponsjes die zuigen water op en houden dat vast tot dat het warmer en droger word,dan geven ze het water weer af.
Door die eigenschap zijn hydrokorrels perfect voor bloempotten,want bij warm weer en een goede laag korrels op de bodem van de pot,heb je een extra waterbuffer die je plant langer kan laten overleven met minder rondjes van de gieter.
Die buffer is niet zo groot dat je er een hele week mee wint voor je weer met de gieter dient langs te komen,maar een dag tot 2 dagen is mogelijk,afhankelijk van hoelang de zon op de pot schijnt en hoe warm het is.
maandag 19 maart 2018 - 12:49
c j de k

C j de k

Maak de schotels na een flinke regenbui leeg , dat is niet alleen beter voor het balkon maar ook voor je planten .
Met natte voeten blijven staan is niet best voor je planten , de wortels zullen gaan rotten met alle nare gevolgen van dien .
Een kleine moeite om dit even te doen
maandag 19 maart 2018 - 16:11
LT

LT

Vóór hevige regen draai ik de schotels ondersteboven. Maar ja, dat zal bij jou dus niet helpen voor het balkon...
maandag 19 maart 2018 - 17:46
Roeli

Roeli

Nooit water in de onderbak laten staan. Gewoon even leeg gieten in een emmer of gewoon over de rand van het balkon kieperen
dinsdag 20 maart 2018 - 07:24
van.daalenbettings@tiscali.nl

[email protected]

Iedereen bedankt. Ik kan er dus niet veel aan doen. Hydrokorrels gebruik ik ook al. Het zal met de mest te maken hebben. Daar zal ik wat voorzichtiger mee zijn. Het gaat namelijk om grote potten. Een olijf en een citroen en een vijg o.a. staan bij ons in een pot.
dinsdag 20 maart 2018 - 14:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon