Geprint vanhttps://www.tuinadvies.nl/tuinvrienden/forum/4/tuinaanleg-onderhoud/63626/aanleggen-gazon-op-zandgrond

menu
Tuinadvies
2

Aanleggen gazon op zandgrond

Ga naar meest recente reactie

Tekst aangepast

Dvr001

Beste forumleden,

Ik woon in bosgebied met zanderige lichte grond en wil graag een nieuwe gazon aanleggen.
Het te behandelen oppervlakte is ongeveer 300m2.
Na aanraden heb ik reeds 10 zakken germiflor besteld en 6 zakken bentoniet klei (poeder) om in de grond in te werken. Lijkt dit niet weinig voor deze oppervlakte, zijn 6 zakken kleipoeder van 25 kg...

Ik heb 2 testvlakken gemaakt van 1m2, eentje met de germiflor en klei en eentje zonder om te kijken na enkele maanden wat het verschil gaat zijn.

Bij het verwijderen van het gras komt heel de boel lager te liggen dus zou na het inwerken van de producten nog een toplaag willen voorzien van 2 a 3 cm, met welk materiaal doe ik dit het beste? Zwarte grond + champ compost of beter gewoon een laagje zwarte grond? Mag dit dan als bovenlaag dienen of kan ik deze beter ook inwerken in de grond?

vrijdag 23 juni 2017 - 14:17

Tekst aangepast

Dvr001

Uit dit klein stukje zijn heel wat wortels meegekomen (zie foto hierboven)... zeer arbeidsintensief om alles tot 20 a 25cm in de bodem te verwijderen. En bij het uitspitten enkel maar droge grond wat wel makkelijk is om het poeder in te werken...Zoals u ook kan zien is de grond echt zandgrond, zit precies aan het strand...

Iemand nog tips om de grond te verbeteren of ben ik al op goede weg?

vrijdag 23 juni 2017 - 14:21

Dvr001

Germiflor korrels

vrijdag 23 juni 2017 - 14:29

Dvr001

Zo ziet de tuin er momenteel uit.
Ik weet dat het een droge periode is maar als in mei de gazon mooi groen staat en het is 2 dagen heet dan begint deze al te verkleuren...

vrijdag 23 juni 2017 - 14:31

Dvr001

Fotos huidige situatie...

vrijdag 23 juni 2017 - 15:24
vrijdag 23 juni 2017 - 15:25
vrijdag 23 juni 2017 - 15:26

Pplakke

je zegt het zelf 10 zakken germiflor weet niet wat het is en 6 bentoniet.
op 300m² stelt dit niets voor en zal het droog blijven,
om dit soort zand vochtig te houden.
heb je al 5 zakken compost en een zak bentoniet per m² nodig.
compost is nog betaalbaar maar bentoniet is 20 euro per zak.

weet niet welk soort gras je nu hebt maar waarschijnlijk engels raaigras.
er zijn soorten als bv. rietzwenkgras die dieper wortelen.
en zo vanzelf beter droogte resistent zijn .
huur een doorzaaimachine dan zaai je dit gras zonder extra werk gewoon over rijden.
nu is het wel te droog om te zaaien beter in september als dan terug nat is tenminste .
https://www.youtube.com/watch?v=8mR0saydUs0
vrijdag 23 juni 2017 - 15:27

Dvr001

Heb net nog testkuil gemaakt en zit bij het opstrooien van de klei op ongeveer 800gr per m2 ingewerkt in de grond op 20 a 26cm diepte...
is dit teveel?
vrijdag 23 juni 2017 - 15:28

Tekst aangepast

Dvr001

Ik heb 12kg water saver gras gekocht van barenbrug.

25kg per m2? Is dit niet te veel??
vrijdag 23 juni 2017 - 15:30

Patrikc

Het lijkt me dat je slachtoffer bent van een gehaaide verkoper...

Germiflor is niet meer dan compost, in een zakje gedaan en verkocht aan de prijs x 30 of zo... lucratieve bezigheid.

Voor 300m² zou 10 kg graszaad moeten volstaan, ik weet niet met welke berekening jij aan die 25 kg/m² komt...

Ik ben nooit overtuigd geweest van het nut van bentoniet.
vrijdag 23 juni 2017 - 16:15

Dvr001

Pplakke melde dat ik 1 zak bentoniet moet gebruiken per m2 wat me nogal veel lijkt, nietwaar?

Germiflor hadden ze me voorgesteld in plaats van vivisol van dcm, germiflor kost iets van 15€/zak

Wat stellen jullie anders voor om te doen?
vrijdag 23 juni 2017 - 17:04

Tekst aangepast

Pplakke

is zelfs nog niet overdreven veel wil je enig effect.
bentoniet is niet meer dan gedroogde klei .
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bentoniet

maar zo van die zakken gedroogde klei worden meer gebruikt:
om een potgrond langer vochtig te houden of composthoop.
desnoods een paar m² boven bv. een regenput waar gras ligt en de grond niet zo dik ligt.

als je een ganse tuin met zand hebt dat weinig vocht vasthoud.
kan je dit niet even snel met een paar zakken oplossen .
gaat wel als je in bulk laat komen maar word een duur zaakje dan.
sproeien met grondwater gaat wel maar kan je moeilijk ecologisch noemen.

dat graszaad dat je kocht is goed 80% is Rietzwenkgras .

http://www.barenbrug.be/sportvelden/water-saver

als je weet dat deze grassoort tot een meter diep wortelt.
en engels raaigras maar een 25 tal cm diep.
gaat je gras al dubbel zo lang groen kunnen staan.
natuurlijk dit jaar is uitzonderlijk maar het maakt toch een enorm verschil.
ik heb een berm aan oostenrijkse dennen zeer droog dus.
ook rietzwekgras ziet nog groen nu .

vrijdag 23 juni 2017 - 20:31

Tekst aangepast

Dvr001

Hoe pak ik het dan beter aan?
Want als ik effectief zoveel moet toevoegen aan 22,50€ de zak dan ben ik 6750€ kwijt alleen al aan de bentoniet...

De zakken zijn besteld maar ga dit even annuleren voor ik eruit ben wat ik juist moet doen.

Ik heb net ook een kleine trage frees gekocht tweedehands met honda motor maar ik kan deze niet gebruiken op droge grond... frees zakt gewoon de bodem in...

vrijdag 23 juni 2017 - 21:14

Dvr001

De frees...

vrijdag 23 juni 2017 - 21:20

Pplakke

geen bentoniet niemand doet dit voor die oppervlakte.

met die doorzaaimachine uit mijn eerste post hoef je niet te frezen.
die zaait het en de natuur doet de rest dat spitten is iets uit het verleden.
en nu is het kurk droog zaaien kan nu niet moet in de herfst of lente

dat je er doorzakt met die frees snap ik niet goed .
normaal is droge grond steenhard en dan kan je niet frezen.

.

vrijdag 23 juni 2017 - 21:31

Tekst aangepast

Dvr001

Wij hebben de woning enkele jaren geleden gokocht en hebben beetje bij beetje wat ingezaaid met verschillende soorten gras, zelfs van den aldi voor siertuinen, heel dun gras... ????ik wil echt helemaal opnieuw beginnen met een goede bodem. Heb 2 jaar achtereen ook dressinggrond gekocht bij het opnieuw inzaaien.

Wat stel je voor? Eventueel graszoden afsteken en 10 kuub zwarte grond en champ. Compost infrezen in de grond.

Ik zou de gazon willen aanleggen volgend jaar in april of mei, de tijd ontbreekt me dit jaar...

De grond kan je nu vergelijken met strandzand...
vrijdag 23 juni 2017 - 21:35
vrijdag 23 juni 2017 - 21:59

Dvr001

Kan iemand mij melden welke compost of teelaarde die ik moet gebruiken van deze site? En hoeveel? Bedankt

www.fransagro.be
vrijdag 23 juni 2017 - 22:28

Pplakke

http://www.vlaco.be/compostcalculator

op deze site kan je voor gazon aanleg berekenen hoe veel je nodig hebt.
als ik 300 m² intik komt daar op dat je 24m³ compost nodig hebt .
dit zou 45 liter per m² compost zijn een hele hoop werk dus.
en een enorm verschil met de 10 zakken germiflor.
als je weet dat 1 m³ 13 tal kruiwagens is zijn dat in totaal meer dan 300 kruiwagens.
dit moet je dan ook nog eens inwerken als je dit zelf doet gaat het heel lang duren.
als je het laat doen kost het een pak meer.

in dit topic staat welke soorten gras er in het zaad van aldi zitten .
http://www.tuinadvies.be/tuinvrienden/forum/4/tuinaanleg-onderhoud/15777/graszaad-kiezen
zou
40% engels raaigras (gator,verdi,ritmo)
45%roodzwenkgras (maxima,darwin,wilma,smirna)
15% veldbeemdgras (compact,miracle)

stel dat je die compost niet doet en enkel van gras soort verandert dus naar die rietzwenk.
ga je ook al verbetering zien omdat het dieper wortelt.

zaterdag 24 juni 2017 - 04:26

Dvr001

Bedankt voor uw reactie,

Is wel een hoop compost...
Ik moet toch iets doen al is het 10 kuub inwerken om de grond toch iets te verbeteren...

Waar kan ik die compost kopen of is het deze:
http://www.fransagro.be/?cat=Potgrond%2C+teelaarde+%26+substraten%7CTeelaarde%7CVerbeterde%7CGeleverd
zaterdag 24 juni 2017 - 10:34

Patrikc

PPlakke, uw berekening klopt niet en die site geeft mij een ander resultaat hoor voor 300 m2.

DRV01, als je nu 10 m3 compost inwerkt in je tuin en dan dat watersavergras zaait, dan ben je goed bezig. Je moet dat pas in het najaar doen, als de grond niet meer uitgedroogd is. Dat uw zandgrond er in huidige omstandigheden nogal 'strandachtig' uitziet zoals je zelf zegt, is helemaal normaal. In die droge omstandigheden moet je geen grondwerken beginnen.

Dat in droge zomers uw grasperk dor wordt daar zal je moeten leren mee leven. Voordeel is dat je die periode niet meer moet maaien en van het mooie weer kunt genieten.
zaterdag 24 juni 2017 - 10:37

Tekst aangepast

Dvr001

De tijd ontbreekt me om dit tegen september/oktober klaar te krijgen,
Dus ik zou in het voorjaar ermee willen beginnen, zo snel mogelijk om tegen april/mei te kunnen inzaaien. Ik weet dat dit niet de beste periode is maar het kan niet anders...

zaterdag 24 juni 2017 - 11:16

Tekst aangepast

Dvr001

Ik kom op 350€ voor 10m3 geleverd zwarte grond verbeterd met champ compost.

www.fransagro.be

Zou ik in de toplaag 2 a 3 cm geen kg per m2 bentoniet gebruiken of vinden jullie dit echt not done?
zaterdag 24 juni 2017 - 11:25

Tekst aangepast

Pplakke

ik heb grondwerken aanleg genomen maar er is ook nog gazon aanleg.
waarom dit bij het een minder berekent weet ik niet.
het zou kunnen dat ze voor grondwerken mengen tot een halve meter diep.
en voor gazon maar 25 cm diep en er van uitgaan dat het dan om gazon renovatie gaat .
waarbij vroeger al eens compost in de diepte is gebruik.

maar inderdaad als hij het zelf gaat uitvoeren en gezien er al borders en terras is.
zou 24m³ misschien moeilijk haalbaar zijn omdat je dan al lichtje aan het ophogen bent.

zaterdag 24 juni 2017 - 11:27

Tekst aangepast

Dvr001

Is de frees die ik gekocht heb geschikt voor de werken die ik wil uitvoeren?
Ik zal dan 10m3 zwarte grond met champ compost inwerken.
En in de toplaag 1 a 2 kg bentoniet inwerken per m2
zaterdag 24 juni 2017 - 12:32

Dvr001

Ik heb groencompost gevonden 0/20mm dit zou dan op 260€ komen geleverd.

Kan iemand mij dan nog even melden of ik de bentoniet toch nog zou gebruiken, dan zou ik 300kg willen kopen hiervan.
zaterdag 24 juni 2017 - 13:11

Tekst aangepast

Patrikc

- volgend voorjaar is prima
- gebruik alleen compost, geen 'zwarte grond', grond heb je al
- met die frees zal dat lukken, maar onderschat het toch maar niet, het blijft een werktuig
- ik zou geen bentoniet gebruiken, maar ik zeg niet dat het niet kan of mag, als je toch zoveel geld ertegenaan wilt gooien, dan zou ik eerder aan terracottem denken, maar droog is droog, gazons met bentoniet of terracottem staan nu ook droog
- tenslotte is dat watersavergras ok, als ik mijn gazon ooit heraanleg gebruik ik het ook, met veel compost en meer niet, ook zandgrond hier.
zaterdag 24 juni 2017 - 14:09

Leerling

Niet echt een antwoord op je vraag, maar misschien helpt het om even een andere visie te horen.

We zijn een aantal jaren geleden verhuisd van een tuin met leemgrond naar een met hele droge zandgrond.

Wat ik snel geleerd heb is dat ik twee opties heb: ofwel probeer ik, met veel moeite, kosten en wisselend en meestal geen blijvend succes, planten die ik kende en waar ik van hou hier ook te laten groeien, ofwel zoek ik uit welke planten het hier naar hun zin kunnen hebben en maak ik daar een tuin mee die ik ook mooi en boeiend vind, met minder moeite, minder kosten en grotere kans op blijvend succes.

Ja, je kan 'goede' grond (wat dat dan ook mag zijn), compost, bentoniet... (laten) aanvoeren, maar uiteindelijk gaat die toch vermengen met je ondergrond zodat je jaarlijks zal moeten bij werken. Ik denk dat je zelf al een paar berekeningen gemaakt hebt van wat voor prijskaartje daar aan vastzit.

Misschien kan je de oppervlakte die je voor gras wilde voorzien drastisch inperken en het zo wat doenbaarder maken?
Struiken en vaste planten vragen meestal minder onderhoud en zijn voor dieren ook veel interssanter dan grotere grasperken.
zaterdag 24 juni 2017 - 14:49

Tekst aangepast

Dvr001

Patrickc:

Hoeveel heb ik dan van die terracottem nodig voor 300m2,
En hoe in te werken? Samen met de compost?
Heb je een adres waar ik deze kan voordelig bestellen?

Terracottom turf bestellen voor gazons?
Ben nog aan het zoeken voor prijs en verbruik...

Bedankt
zaterdag 24 juni 2017 - 16:59

Tekst aangepast

Dvr001

1 zak terracottom turf kost blijkbaar 160,75€/ 20kg voor 200m2

Dus dan heb ik met 2 zakken voldoende of mag ik het dubbel hiervan gebruiken? Ik weet dat het wat geld kost maar wil achteraf geen spijt hebben en wil het maximale uit mijn grond krijgen
zaterdag 24 juni 2017 - 17:08

Tekst aangepast

Patrikc

Geef dan beter wat geld aan een goede grondbewerking, want dat freesje zal zijn job wel doen maar gaat eigenlijk niet diep genoeg.

Dat watersavergras zou gewone droge periodes moeiteloos moeten overbruggen, en tegen de droogte die we nu kennen helpen terracottem en bentoniet ook niet meer.

En vergeet zeker het advies van Leerling niet !!!
zaterdag 24 juni 2017 - 18:33

Tekst aangepast

Dvr001

Van gardena ga ik 6 waterstopcontacten voorzien om tijdig bij te sproeien indien nodig. Ik weet dat we nu in extreem droog weer zitten maar wil een goede gazon met goede bodem en waterhuishouding.

Voor de rest is de tuin volledig aangelegd en blijft het deel wat nu gazon is echt gazon.

Zo zag de gazon er vorig jaar in juli bij, ingezaaid met deels microklover,
Op het eerste zicht zou je zot zijn om daar iets aan te veranderen maar 2 dagen zon en hij begin van kleur te veranderen en zoals eerder verteld en het stoort me enorm is dat er siergazon tussen zit, op 1 deel van de tuin is dit heel fijn gras.

Ik ga hetvolgende bestellen:
10m3 groencompost
3 zakken terracotta turf
En als ik nog aan moet vullen indien nodig nog 3m3 zwarte grond met champ compost
Inzaaien met water saver van barenbrug

zaterdag 24 juni 2017 - 18:50

Tekst aangepast

Dvr001

Kan iemand me een schema bezorgen voor de jaarlijkse bemesting?
Welke meststoffen?
Hoeveel keer gebruiken en welke hoeveelheid op deze oppervlakte?

Eerste jaar waarschijnlijk niet bemesten of zie ik het verkeerd?

Na het inzaaien dagelijks de grond bevochtigen tot bij het kiemen en dan afbouwen?

zaterdag 24 juni 2017 - 20:07

Pplakke

er bestaat geen wondermiddel dat je met een paar zakken.
plots van droge zand vochthoudende grond kan maken .

als je echt per se bentoniet wil wat in feite klei is .
zou je dit kunnen laten komen uit een kleigrond streek.
die jean van mijn tuin op dobbit tv heeft dit gedaan .
was zijn moestuin dacht ik op een bepaalde diepte af laten graven .
en dan laten opvullen met vochthoudende leemgrond dacht ik.
maar dat is iets heel anders dan even wat compost inwerken.

en als je rondom die tuinen ziet van de buren is het gras ook geel.
staan er dennen die graag arme en droge zandgrond hebben.
kies de juiste planten zo als door nog mensen gezegd is veel simpeler.

zaterdag 24 juni 2017 - 20:09

Tekst aangepast

Dvr001

Dus ook die terracottam turf is eigenlijk zonde van het geld voor drie zakken op die oppervlakte? Ze zeggen dat er 125gr per m2 moet ingewerkt worden.
zaterdag 24 juni 2017 - 20:16

Pplakke

inderdaad is net als kalk iets dat vooral dient om hun zakken te vullen.
gras niet te kort maaien en in de lente een laagje compost strooien.
dan heb je normaal geen mos.

je gras is gezaaid in juli lees ik de droogte is al sinds juli vorig jaar gestart.
dus heeft dit zich nooit goed kunnen ontwikkelen daarmee zal het extra snel geel kleuren.
zaterdag 24 juni 2017 - 20:25

Tekst aangepast

Dvr001

We hebben het huis 7 jaar geleden aangekocht en de eigenaar heeft de grond steeds bespoten omdat hij beweerde dat er geen gras groeide op die grond.... vreemd. Waar ons huis nu opstaat waren vroeger aspergevelden.

Tijdens onze verbouwingen heb ik steeds wat bijgezaaid en de laatste 2 jaar heb ik met dressinggrond microclover ingezaaid en tot het resultaat gekomen.

De foto is gewoon een voorbeeld van hoe deze vorig jaar in juli stond.
zaterdag 24 juni 2017 - 21:31

Tekst aangepast

Dvr001

Ik ga de terracottom turf toch gebruiken en ga 3 zakken hiervoor gebruiken en inwerken. Ik lees er toch veel goeds over.

https://m.youtube.com/watch?v=4VeS161gyqM
zaterdag 24 juni 2017 - 21:46

Tekst aangepast

Dvr001

Ik ga 3 x m2 gebruiken om te testen met de verschillend producten en na ongeveer een maand na droogte eens kijken wat het verschil is tussen de 3 testplaatsen qua grondvochtigheid.

Test 1: 1 kg bentoniet en 800gr germiflor inwerken
Test 2: 1 kg bentoniet, 150gr terracottem turf en 800gr germiflor inwerken
Test 3: Grond in huidige toestand.

Ik ga wel zeker met groencompost werken maar weet niet of ze dit in zakken verkopen om eens te testen...
zondag 25 juni 2017 - 19:43

Tekst aangepast

Daanvanril13

...
woensdag 28 juni 2017 - 15:02

Dvr001

Heb gisteren contact gehad met tuinaannemer en had me verteld dat ik 6m3 compost nodig heb voor 300m2 om in te werken met de frees die ik heb, ook rade hij me bentoniet aan om mee te vermengen in het geheel, max 150kg.

- Graszoden verwijderen
- met de hand tot 20 a 25cm omspitten
- gelijk harken

- bentoniet strooien
- terracottem turf strooien 150gr m2
- in 2 richtingen inwerken met mijn frees
- gelijk harken

- compost verdelen over oppervlakte
- inwerken met frees
- gelijk harken en aanrollen

- fijn harken
- graszaad strooien en eventueel aanrollen of wachten met aanrollen tot het gras ontkiemt is

Als ik het geheel nog wat moet verhogen raad hij me zwarte grond aan met compost om als zaaibed te gebruiken. Maar is enkel nodig als er dient opgehoogd te worden.

wat denken jullie daarvan?
woensdag 28 juni 2017 - 15:11

Tekst aangepast

Pplakke

ik durf het niet meer zeggen hoeveel juist is.
zelf heb ik laatst 5 m³ compost gespreid op 50 m² .
heeft van de herfst tot de lente gelegen en was flink gezakt heb het dan ingewerkt.
eerst leek het veel maar het slonk enorm na een winter liggen.
ik denk dat iedereen iets anders zal zeggen over hoeveel genoeg is.
maar in mijn gedacht kan je niet snel te veel doen eerder te weinig.
woensdag 28 juni 2017 - 15:37

Tekst aangepast

Dvr001

Omdat het enorm veel werk zal zijn kan ik dan beter al de zoden dit jaar afsteken en de bentoniet inwerken en volgend jaar de compost inwerken samen met de terracottem turf en dan inzaaien?

Graag jullie mening hierover.
donderdag 29 juni 2017 - 20:54

Patrikc

Neen, alles in één keer, anders kan je twee keer graszoden of onkruidzoden verwerken.

En terracottem is geen turf.
donderdag 29 juni 2017 - 23:47

Dvr001

PatrikC

Het noemt terracottemturf, is speciaal voor gras ontwikkeld.
vrijdag 30 juni 2017 - 08:14

Tekst aangepast

Patrikc

Ach ja, what 's in a name...

In 't Engels betekent 'turf' gazon, en 'peat' is wat wij in onze taal turf noemen. Met het Nederlandstalige turf heeft het dus niks te maken.

Als je het toch wil gebruiken, dan zou ik gewoon de originele terracottem nemen, de andere versies lijken me vooral meerwaarde te bieden voor marketeers.

Bedenk wel dat dat watersavergras dat eigenlijk niet nodig heeft, het zou misschien wel eens contraproductief kunnen zijn: Het watersavergras wortelt tot 80cm diep, maar als je dat gras gaat verwennen met terracottem in de toplaag, dan gaat het helemaal niet geneigd zijn om zo diep te wortelen, en bij de droogte die we nu gehad hebben, dan staan de terracottem-polymeren ook droog, dus wordt uw watersavergazon ook ros, tenzij je naar de waterslang grijpt, wat bij het watersavergras eigenlijk net niet de bedoeling was.

Je doet dus veel kosten voor weinig extra resultaat.

Terloops, een dor gazon biedt ook voordelen hoor, je bent in de mooiste weken van het jaar vrijgesteld van maaien , en na enkele regenbuien ziet het toch in een mum van tijd weer groen.
vrijdag 30 juni 2017 - 09:13

Tekst aangepast

Dvr001

Dan laat ik die terracottom zo en probeer ik extra zakken bentoniet in te werken.

Gaat het gras echt zo diep wortelen als ik geen diepere grondbewerking ga doen? Als ik maar 25 a 30 cm diep de grond bewerk gaat het gras dan nog dieper schieten?

maai liever mijn gazon 2x per week ipv een dor gazon te hebben
Voor mij is dit geen voordeel..
vrijdag 30 juni 2017 - 10:43

Pplakke

als je schrik hebt dat het teveel werk is op een korte periode.
spuit die zoden kapot begin augustus maai dan half september zo kort mogelijk.
desnoods met een trimmer en voer het maaisel af.

dan laat je compost komen ik vermoed dat je wel plaats hebt om die hoop even te laten liggen . die spreid je op je gemak uit( half september oktober).
heb je toch wel 6 weekends de tijd zou normaal ruim voldoende moeten zijn.
tussen november en mei kan het bodemleven die zode verteren onder die laag compost.
dan moet je nog enkel in frezen in mei en zaaien.

vrijdag 30 juni 2017 - 14:44

Dvr001

Pplakke, bedankt! Ik ga zien wat ik nog gedaan kan krijgen dit jaar...

Nu hoor ik van iedereen, ook hier in de buurt een groot verschil van compost inwerken, vandaag weer gehoord dat er 9 kuub verwerkt moet worden...
vrijdag 30 juni 2017 - 16:55

Tekst aangepast

Dvr001

Op de plaats waar er een kruiwagen wortels is uitgegaan blijft het water na een zware stortbui gewoon staan... op de andere testplaatsen is dit niet het geval.

Dit zal wel na de grondverbetering wss niet meer voorvallen hoop ik

zaterdag 1 juli 2017 - 13:06

Pplakke

kan het zijn dat het afwatert naar die plaats en dan niet verder kan lopen.
want ik zie daar precies cement voegen.
hoe dan ook als het regent staan er altijd wel wat plassen.
als het niet vlak afwatert wat nu zo is omdat je daar de zoden hebt verwijdert .
in gras valt dit niet zo op omdat dit vaak onder de sprieten staat.
dit is normaal als hij morgen opgedroogd is dan is er niets aan de hand.

maar die zoden zou ik niet afvoeren veel werk en net de beste grond.
en je zakt meteen veel hoogte.

zaterdag 1 juli 2017 - 20:20

Dvr001

Dat het niveau wat lager komt te liggen vind ik niet erg want ga een toplaag voorzien van 3 cm zwarte grond + champ. compost en vrees dat ik anders met mijn frees niet door het geheel ga geraken als ik eerst niet omspit.
zaterdag 1 juli 2017 - 21:39

DeHaan

de graszoden niet afvoeren, maar werk het onder.
zaterdag 1 juli 2017 - 23:00

Pplakke

ik heb nooit frezen gebruikt maar als je er niet door geraakt ermee.
dan zal dit eerder zijn omdat dat model dat jij gekocht hebt .
eerder dient om geploegde grond fijn te hakken .

je hebt eerder zo iets als in dit filmpje nodig .

https://youtu.be/9-Sxbhd3sS4

je kan dit huren want dit heb je normaal niet elke dag nodig.

ik heb omdat je niet meer mag spuiten dit jaar zelfs gras.
in mijn split straat brem gezaaid is vast aangedrukt door autos.
en daar graaft het gras ook zelf zijn wortel in de natuur heeft ook geen frezen.
maar jij moet nu eenmaal die compost inwerken dus zal wel moeten frezen.

als je die manier doet van een aantal posten eerder dat je het kapot spuit.
en dan de winter er over laat gaan de zoden veel zachter gaan zijn.
en dan lukt het beter met jou frees .
zondag 2 juli 2017 - 05:16

Dvr001

Nog een vraagske...

Welke compost bestel ik het best?
Champignonmest, champignonmest + compost of groencompost 0-20
zondag 2 juli 2017 - 19:21

Pplakke

champost heb ik nog nooit gebruikt.
op wikipedia staat dat er drie ingredient in zitten stro, paarden mest en kalk.
dat gedeelte mest zal wel goede groei geven maar samen met de kalk snel verdwijnen.

in groencompost zit houtsnippers ,gras ,bladeren enz.
bomen wortelen dieper dus zal er in compost.
mineralen zitten van dieper die de champost niet heeft omdat dit enkel uit stro bestaat

zondag 2 juli 2017 - 19:51

Dvr001

Dus jij zou pure groencompost aanraden?
zondag 2 juli 2017 - 21:12

Pplakke

denk wel dat het beter is ja .
zondag 2 juli 2017 - 22:11

Mmgull

ik wil echt helemaal opnieuw beginnen met een goede bodem

Dan zit er niks anders op dan de bovenste 20cm af te graven en aan te vullen met zwarte grond + compost.

Voor 300m² is dat 80m³ afgraven en 80m³ aanvoeren. Dat zijn 2x8 camions. Een enkele camionrit kost rond de €200.

Ook al beperk je je tot een laag van slechts 10cm, is dat nog enorm veel werk. Te veel om zelf te doen. Tenzij je over een graafmachine en camion beschikt, laat je dit beter aan een aannemer over.

Een paar tientallen zakken infrezen zal niet volstaan. En let op met bentoniet; als je dit niet goed vermengt, creëer je een ondoordringbare laag klei. Je te droge grond in de zomer zal dan veranderen in veel te natte grond in de winter.

Grond kun je gratis aan- en afvoeren: http://www.gronddepot.be/

De grond / compost zal niet de kostprijs zijn, wel het transport.
dinsdag 11 juli 2017 - 13:54

Dvr001

Ik ga het toch mengen met groencompost, zal in ieder geval al veel beter zijn dan het nu is... er komt dan als eindlaag nog 3 a 4 kuub zwarte grond met champ compost over.
woensdag 12 juli 2017 - 18:52

Dvr001

Kan iemand mij vertellen wat dit is? Is dit een soort van gras of is dit onkruid en is dit te bestrijden met onkruidverdelger? Dit gras of onkruid komt nu overal door...

woensdag 12 juli 2017 - 21:21

Leerling

Lijkt me Digitaria ischaemum (glad vingergras). Is een eenjarige.

Gewoon schoffelen/harken/wieden volstaat. Als je zelfs voor zoiets de gifspuit gaat bovenhalen, ga je een heel dode tuin krijgen.

Meer info over dat plantje vind je op https://www.wilde-planten.nl/glad%20vingergras.htm
woensdag 12 juli 2017 - 23:31

Tekst aangepast

Dvr001

We zijn er aan begonnen...
Graszoden afvoeren, grond schepdiep omspitten,
Egaliseren...

Donderdag leveren ze de 9m3 compost, terracotem turf en 10 zakken bentoniet.

Dan inwerken met de frees

dinsdag 16 januari 2018 - 07:58
dinsdag 16 januari 2018 - 07:59
dinsdag 16 januari 2018 - 08:07

Dvr001

Maandag wordt alles geleverd, eerst de waterleidingen en waterstopcontacten ingraven, zou het bijna vergeten zijn...
donderdag 18 januari 2018 - 08:44

Tekst aangepast

Dvr001

Waterleidingen en stopcontacten plaatsen...
donderdag 18 januari 2018 - 18:11

Dvr001

Fotos

donderdag 18 januari 2018 - 18:12
donderdag 18 januari 2018 - 18:12
donderdag 18 januari 2018 - 18:13
donderdag 18 januari 2018 - 18:14

Dvr001

Kan wel zeggen dat het hard werken is...
Zou blij zijn als alles gedaan is!
donderdag 18 januari 2018 - 18:15

Tekst aangepast

Dvr001

Ondertussen ligt de 10m3 compost erop en is al een deeltje ingewerkt met de frees in de grond... nu begrijp ik dat men zegt dat 10m3 nog niet ontzettend veel is voor die oppervlakte... het is maar een laagje en als het ingewerkt is zie je er niets meer van... moest ik nog de moed hebben dan zou ik zeker nog het dubbele hiervan laten leveren en inwerken maar ben echt op... werk een 4 tal uur per dag hieraan en mijn energie is echt op aan het geraken... nog effe doorzetten nu om alles mooi in te werken met de bentoniet en terracottem. Kga een 100 kg bentoniet gebruiken om in te werken per 100m2.

Weinig respons hier maar kga toch morgen nog enkele fotos posten...
zondag 28 januari 2018 - 22:18

Dvr001

De fotos...

maandag 29 januari 2018 - 13:38

Dvr001

nog eentje...

maandag 29 januari 2018 - 13:39

Pplakke

ziet er goed uit
maandag 29 januari 2018 - 15:20

Dany

Weinig respons hier maar kga toch morgen nog enkele fotos posten...

Dat klopt, maar ik denk dat heel wat forumleden je doen en laten volgen en hopen dat je beloont wordt voor je vele werk met een mooie gazon.
Ik wil je ieder geval bedanken dat we je werkzaamheden aan de hand van je foto's kunnen volgen, blijf maar foto's posten we zijn je dankbaar daarvoor.
maandag 29 januari 2018 - 17:11

Dvr001

ok bedankt en doen we...
morgen verdere foto's van de werken...
maandag 29 januari 2018 - 19:12

Tekst aangepast

Dvr001

We hebben weer een 4 tal uurtjes kunnen werken vandaag...

Verbruik bentoniet zit ik ongeveer op iets meer dan 1kg per m2

dinsdag 30 januari 2018 - 18:24
dinsdag 30 januari 2018 - 18:25
dinsdag 30 januari 2018 - 18:26

Tekst aangepast

Dvr001

Direct het waterstopcontact gebruikt om het terras wat proper te spuiten...

dinsdag 30 januari 2018 - 18:26

Tekst aangepast

Dvr001

En nog een stukje met de riek omgespit zodat de frees er beter doorgaat...

Toch opletten met de frees voor de wortels van de bomen,
Rondom de bomen zal ik beter met de handomschuppen.

dinsdag 30 januari 2018 - 18:27

Dany

Bedankt voor de foto's. Als mijn gazon opnieuw moet aangelegd worden dan mag je komen, je doet dat uitstekend
dinsdag 30 januari 2018 - 21:19

Dvr001

Bedankt voor het compliment...
woensdag 31 januari 2018 - 13:39

Dvr001

Voor de rest liggen de werken even stil door het slechte weer...

Tijd om aan de vijver te beginnen,
eerste laten leeglopen en dan alles verwijderen om achteraf een mooi plantenperk te maken met oa andoorn, persicaria, ...
woensdag 31 januari 2018 - 13:40

Dvr001

Werken van vandaag...
Omspitten met riek om beter met de frees erdoor te geraken...
Had ik maar degelijk gerief, zou me pak minder werk bezorgen...
Maar zo lukt het ook...

Hopen dat ik morgen een stuk met de frees de terracottem en bentoniet kan inwerken.

donderdag 1 februari 2018 - 16:14

Dvr001

Ik heb ongeveer 6m3 grond nodig om het gat te vullen van de vijver,
Nu denk ik er mss aan om een deel van de grond van de linkse kant van de tuin te gebruiken om het gat te vullen van de vijver en de compost op de linkerkant van de grond als dubbele laag compost in te werken en dan verbeterde zwarte grond aan te brengen op de rechter kant van de tuin waar het deel van die grond in de vijver wordt gestort, ..... kunnen jullie volgen?

Is dit een goed idee?

zondag 4 februari 2018 - 10:31

Tekst aangepast

Pplakke

zou je dan niet beter gewoon 6m³ zwarte grond bij kopen om de vijver te vullen .of je het nu links van de tuin haalt of je haalt het van een berg die ze brengen.je moet het toch verplaatsen.wat je ook kan doen is van die vijver een wadi maken.als je de randen niet te stijl maakt kan je dat zelfs maaien.en moest je er zo als op de foto een afloop in krijgen.dan kan het water van je dak mee helpen om het vochtig te houden in de zomer.

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 4 februari 2018 - 12:16

Tekst aangepast

Dvr001

Ik bedoel eigenlijk de bestaande droge tuingrond in het gat, en de nieuwe zwarte grond op de gazon voor een stuk.

Kzal het maar zo laten, anders is het weer dubbel werk...

Op de foto is wel een leuk idee maar niet haalbaar bij mijn tuin

Nog een vraagske...
Ben nu bezig met de vijver,
en de plantenmanden staan nu uit het water aan de kant...
is er een kans dat dezestuk vriezen overnacht?
De volgende nachten geven ze tot -5...
zondag 4 februari 2018 - 17:10

Pplakke

ik heb vroeger een vijver gehad en toen ik die weg deed.hebben de manden met planten een aantal jaar achteraan in de tuin gestaan.ik dacht dan gaan de planten dood en is het makkelijker om de lava en de wortels te scheiden.maar de planten hebben hun gewoon geworteld in de grond dus zijn wel vrij sterk (heb ze omgekeerd en zo gingen ze wel dood).ik had vooral zegge en lis en die zijn sterk .anderen kunnen misschien wel sneller doodgaan.
zondag 4 februari 2018 - 20:36

Dvr001

De vijver...

maandag 5 februari 2018 - 18:39

Dvr001

Bergje zwarte grond is toegekomen om de vijver te vullen...
We weten weer wat tedoen vandaag

donderdag 8 februari 2018 - 08:20

Mmgull

GRONDig aanpakken, zo moet je dat doen. Goed bezig

't heeft nu wel paar dagen gevroren. Kun je nog goed spitten?

vrijdag 9 februari 2018 - 09:13

Dvr001

Nee, de werken liggen even stil nu...
zaterdag 10 februari 2018 - 07:43

Tekst aangepast

Dvr001

Ondertussen nog wat verder gedaan maar wel op een probleem gestoten... waar mij boompjes zich bevinden zitten de wortels zo aan het oppervlakte dat het onmogelijk gaat zijn om alles goed onder te werken, zelfs met de riek is het niet te doen, kheb al veel kleine wortels van mijn boompjes mee dat ik schrik heb op ze te vernielen

De vijver is nu ook bijna volledig toe en hoop hier dit weekend mee rond te geraken... hier zijn ook andere plannen voor, dit wordt een klein speeltuintje voor mijn dochtertje maar zal wel mooi aangekleed worden met siergras en percicaria, het speelhuisje zal ook gebeitst worden in de kleuren van ons tuinhuisje en huis...

Fotos volgen later...
zaterdag 17 februari 2018 - 07:28

Dvr001

Foto speelhuisje

zaterdag 17 februari 2018 - 07:31

Dvr001

Ik ga het dak vanj het huisje nog wel wat aanpassen zoals ons tuinhuis maar dan zonder de isolatie... op deze manier (dan past alles wat bijeen):

zaterdag 17 februari 2018 - 07:48

Tekst aangepast

Dvr001

Vandaag deels verlichting al voorzien en klein stenen perk gemaakt met wat rotsplantjes onder de brug...

maandag 19 februari 2018 - 14:17

Dvr001

Zover staan we nu met het inwerken van de compost...
Nog het laatste stukje...

maandag 19 februari 2018 - 14:18

Pplakke

goed dat het einde in zicht komt .
dinsdag 20 februari 2018 - 04:58

Tekst aangepast

Dvr001

Speelhuisje gaan we toch niet doen, is voor enkele jaren en dan moet het weer weg dus er komen planten en een voeder drinkbak voor de vogeltjes, vlinders en mss nog een insectenhotel... kheb al iets uitgetekend
dinsdag 20 februari 2018 - 22:04

Dvr001

Hopelijk krijgen we tegen morgen buiten het niveleren alles rond want volgende week geven ze overdag ook vorst en kan ik niets meer doen...

Iemand een idee wanneer ik mijn vaste planten kan planten?

vrijdag 23 februari 2018 - 08:35

Pplakke

zo lang de planten in rust zijn (als het blad er af is) is de beste periode wel niet als het vriest .
zaterdag 24 februari 2018 - 05:02

Tekst aangepast

Dvr001

Nivelleren....

zondag 4 maart 2018 - 21:39

Tekst aangepast

Dvr001

...
zondag 4 maart 2018 - 21:40
zondag 4 maart 2018 - 21:40

Dvr001

Enkele led spots geplaatst.

zondag 4 maart 2018 - 21:41

Tekst aangepast

Dvr001

Morgen leveren ze mijn planten
Het zier er wat vreemd uit maar ik hoop als de planten ingegroeid zijn dat het een mooi geheel wordt...

Wat denken jullie?

maandag 5 maart 2018 - 18:21
maandag 5 maart 2018 - 18:21

Tekst aangepast

Dvr001

Volgende planten aangekocht voor het perkje,
Lavendel dwarf blue
Lampepoetser little bunny
Persicaria golden arrow
Persicaria js calor
Persicaria js betty brandt
buphthalmum salicifolium
En voor onder de boompjes persicaria affinis

woensdag 7 maart 2018 - 08:25

Pplakke

ziet er goed uit enkel die worteldoek weet niet of dat zo goed combineert met die persicaria.zo een plant word steeds breder maar dan zit die doek in de weg.
woensdag 7 maart 2018 - 15:32

Tekst aangepast

Dvr001

Ik heb het breed genoeg uitgeknipt dus dat zit wel goed denk/hoop ik.
Ik zal het doen nog extra inknippen zodat deze makkelijker zijn weg vind.
Bedankt voor de tip
woensdag 7 maart 2018 - 18:44

Dvr001

iemand een idee wanneer ik het best kan inzaaien,
Grondtemperatuur moet minstens 10 graden zijn dacht ik he?
Bestaat er een website waar ik dit per regio kan nakijken?
woensdag 7 maart 2018 - 18:47

Tekst aangepast

Pplakke

er was een website weerstation mechelen maar die is gestopt .op die site stond ook de temperatuur op een diepte van -10 cm.nu zijn er nog wel meer amateur sites. maar dat soort metingen doen ze bijna nooit.

op een uit beerse waar ze dit wel meten vind ik dat het nu 5.9°C graden is op -10cm.dus nog iets te koud.hier is de link dan kan je het wat opvolgen.

http://www.weerstationkempen.be/website1/wxsoil.php

hier nog een site maar weet niet juist op welke diepte ze meten staat er niet bij.

https://www.agro.basf.be/agroportal/be/nl/m_weather_direct_page/8_day/combined_weather_detail_page.html
woensdag 7 maart 2018 - 21:36

DeHaan

Wat is de bedoeling van het gronddoek?
donderdag 8 maart 2018 - 08:20

Tekst aangepast

Dvr001

Merci Pplakke!

@ Dehaan : Vooral onkruid...

Ben nog op de laatste planten aan het wachten om het verder af te werken...
Nog 2 Lavendels en 11 buphthalmum salicifolium

donderdag 8 maart 2018 - 18:47

Patrikc

Wat is de bedoeling van de kastanjehouten afsluiting ?
donderdag 8 maart 2018 - 19:05

Dvr001

Gewoon ter decoratie en zo dat ik met mijn dochter naar het voederbakje kan lopen om de vogeltjes eten te geven,
Denk persoonlijk als de planten ingegroeid zijn dat het wel mooi zal zijn,
Het is af te wachten.

donderdag 8 maart 2018 - 19:18

Dvr001

Heb gezien dat ze terug tegen einde week nachtvorst geven,
Kan het kwaad voor mijn planten die ik net gepland heb of moet ik deze best afdekken?
maandag 12 maart 2018 - 21:50

Pplakke

ze moeten niet afgedekt worden zijn goed winterhard.
dinsdag 13 maart 2018 - 05:22

Tekst aangepast

Dvr001

Ondertussen een insectenhotel aan het maken met pallet en wat overschot materiaal uit de garage...
Ondertussen bijna klaar...
Aan de achterzijde komt nog een compartiment voor de vlinders.

Weet iemand waar ik deze het best plaats in de tuin?
Met de voorzijde naar het zuiden of mag de rug naar de zon geplaatst worden?

zondag 18 maart 2018 - 19:19

Dvr001

Ondertussen heeft deze al een beschut plaatske gekregen...
Nu nog verder afwerken
dinsdag 20 maart 2018 - 07:45
dinsdag 20 maart 2018 - 07:45

Dvr001

Ondertussen afgewerkt en het gras is ondertussen ingezaaid

dinsdag 27 maart 2018 - 17:10

Tekst aangepast

Pplakke

het is misschien nog net wat te koud dit jaar nu op zich kan dat geen kwaad voor het zaad.het wacht wel tot het warm genoeg is.alleen een onweer zou wel erg zijn want dan kan het zaad wegspoelen.nu geven ze net kans op onweer vandaag maar je weet nooit of het komt of niet.
woensdag 28 maart 2018 - 05:30

Dvr001

Vrijdag, zaterdag en zondag geven ze heel mooi weer,
Is het dan belangrijk dat ik dagelijks sproei?
Is 1 maal voldoende tegen de avond?
maandag 2 april 2018 - 21:02

Pplakke

hier is de grond nog nat nu er is ook nog douw smorgens.dus denk niet dat dit echt nodig is dit weekend.ze geven wel vrij droog tot zo ver je kan zien (16 april).dus volgende week of dat weekend misschien wel.
vrijdag 6 april 2018 - 14:52

Dvr001

Bedankt voor reactie,
Ik heb nu ontzettend veel mierennesten in de tuin,
Iemand een idee om deze het beste te bestrijden?

maandag 9 april 2018 - 08:52

Pplakke

die mieren zijn daar altijd geweest nu valt het enkel meer op omdat het kaal is.er bestaan poeders voor maar dan moet je wekelijks gans je gazon gaan strooien.en het is en blijft vergif dat is veel gevaarlijker dan wat mieren in het gras.
maandag 9 april 2018 - 14:44

Leerling

Waarom wil je die nesten weg?

Gewoon een paar maanden aanzien. De belangrijkste vijand van een mierennest is een andere mierennest.

Net zoals andere jaren duiken er ook hier weer mierennesten op. Meestal zijn die na een aantal maanden vanzelf weer verdwenen.

Vorig jaar had ik er eentje dat echt in de weg lag (in een hoek van een vierkantemeter bak). Ik heb dan een grotere bloempot gevuld met compost en die omgekeerd in die hoek gezet. Na een ruime halve maand heb ik er een spade onder geschoven en het nest naar het wilde deel van de tuin verhuisd.
Zie ook https://www.trouw.nl/home/mieren-hebben-een-hekel-aan-koper-en-nootmuskaat~a58fa456/

We hebben tegen het huis een strook van zowat 50cm gewoon zand liggen en daar houden mierenleeuwen (Myrmeleontidae) de wacht.
woensdag 11 april 2018 - 02:46

Dvr001

Het zijn niet een paar mierenhoopjes maar het zit heier vol, het terras krioelt ervan, ze zitten zelfs in de plantenpotten waar het zand rond de pot ligt! Heb voorlopig enkele bakjes gezet...
woensdag 18 april 2018 - 22:07

Tekst aangepast

Dvr001

Na een week een half komt het er al door, hopelijk komt het goed want het is nog niet mooi ingegroeid zoals ik gehoopt had...

Na hoeveel tijd kan ik zien of ik niet moet bijzaaien?
Had echt veel tijd ingestoken in netjes te zaaien in 2 richtingen, mooi in te harken en aan te rollen maar het komt nietgelijk op, hier en daar wat overvloedig en op andere plaatsen bijna niets...

Ik hoop dat het goed komt...

woensdag 18 april 2018 - 22:09

Pplakke

ik zou toch niet te snel bij zaaien niet elk zaadje kiemt even snel.
donderdag 19 april 2018 - 05:09

Dvr001

Ok bedankt, ik wacht nog enkele weken af,
Kheb wel pech gehad dat het 2x echt heeft gegoten waardoor mss wat weggespoelt is geweest... ik wacht nog even ongeduldig af...

Vanavond best even sproeien want het zijn zomerse dagen....
Of wacht ik best nog even?
donderdag 19 april 2018 - 07:43

Pplakke

vorige zaterdag avond is hier 10 mm regen gevallen.volgende week geven ze terug neerslag normaal is sproeien nog niet nodig.want zo als je zegt veel water kan ook kwaad doen. zeker als het nog zaad is dan spoelt het snel weg.
donderdag 19 april 2018 - 15:23

Dvr001

Kan het dan geen kwaad voor de kieming van het zaad als het terug droog komt te staan?
donderdag 19 april 2018 - 21:53

Pplakke

normaal gezien kan de grond nu nog niet droog zijn.vorig jaar was iets anders toen was de winter droog. en in maart is dan die extreme droogte gestart die tot half november heeft aangehouden.onkruid slaagt er toch ook in van te kiemen in split.dit droogt nog sneller uit ook kan het smorgens van de douw drinken.
vrijdag 20 april 2018 - 05:16

Dvr001

Bedankt voor de info...

Nog een vraagje,
Hoelang gaat het ongeveer duren voor het netjes is ingegroeid en wanneer best de eerste keer afrijden?
vrijdag 20 april 2018 - 21:01

Pplakke

normaal word gezegd dat het 10 cm moet zijn om de eerste keer te maaien.en dat het 3 maanden duurt eer de mat dicht is gegroeid.maar bij rietzwenkgras kan dit al sneller zijn.aangezien dit snel groeit.natuurlijk het eerste jaar moeten de wortels nog groeien.en volgend jaar zal het pas echt goed uitgroeien.
zaterdag 21 april 2018 - 05:26

Dvr001

En als het gras in de zomer ros zou worden is dit dan een probleem of beter dit jaar de zomer door sproeien indien het gras van kleur veranderd?
zaterdag 21 april 2018 - 08:21

Dvr001

Nog eens een fotoke posten... gras na 2 weken...

zaterdag 21 april 2018 - 11:45

Dvr001

Wel trots na de verbouwingen als je ziet waar we van komen...
Ik probeer foto terug te vinden van de aankoop 7 jaar geleden...

zaterdag 21 april 2018 - 11:46

Pplakke

deze gras soort is op zich al sterk en overleeft zelfs als jong gras een droge zomer.nu als het echt droog word deze zomer.kan je altijd bij sproeien een nacht lang om de twee weken .eens een nacht door sproeien is altijd beter dan elke dag een uur.dit hoeft niet maar zo versnel je bij droogte de groei.en hoe sneller het goed dicht staat hoe minder kans dat er onkruid kan vestigen.

nu vorige lente ,zomer ,herfst was kurk droog de kans dat dit zich 2 jaar herhaalt zal wel klein zijn.
zaterdag 21 april 2018 - 19:47

Tekst aangepast

Dvr001

Een nacht doorsproeien... amai... da gaat me wa geld kosten dan op jaarbasis. Ik bekijkeven hoeveel liter ik per half uur verbruik om even een berekening te maken.

Als ik het gazon nu bekijk staat er wel al redelijk wat onkruid tussen,
Wanneer is het veilig dit te bestrijden en welk product gebruik ik best hiervoor?

Ik weet dat deze verkrijgbaar is in bepaalde meststoffen maar heb vanaf dit jaar voor een langdurige meststof gekozen dat ik maar 1 maal moetstrooien, namelijk deze deze:
Ekote Sport & Green All-in-1 21-05-10+6Cao+2MgO Full Season (8-9 M)
maandag 23 april 2018 - 08:07
maandag 23 april 2018 - 08:22

Tekst aangepast

Pplakke

zelf gebruik ik evergreen economic daar zit geen gif in .

ik gebruik eigenlijk geen gif meer heb dat op gras nog nooit gebruikt eigenlijk .maar er zijn inderdaad meststoffen waar dit in zit .of dit op een jong gazon mag weet ik niet.nu die langdurige meststoffen zou ik nog niet smijten dit jaar. want als je bij sproeit gaan die veel sneller oplossen. en ook wegspoelen en werken ze geen gans seizoen.een nacht sproeien is inderdaad lang maar dan is de grond ook diep nat.en het is ook niet de bedoeling om dat maanden te doen.het hangt er eigenlijk van af hoe droog de zomer is.en als de grond zo nat is kan hij er misschien wel 3 weken tegen.tegen als je meerdere keren per week sproeit word het gras lui omdat het dan niet diep moet gaan voor vocht te zoeken.
maandag 23 april 2018 - 15:31

Dvr001

Bestaat er een soort van zeer fijne compost in zakken?
Zodat ik volgende maand nog een laagje kan leggen op de gazon.
woensdag 25 april 2018 - 07:24

Patrikc

voor een prikje haal je die toch gewoon op het containerpark, en die is meer dan fijn genoeg om over het gras te strooien. Na enkele dagen zie je daar niets meer van en het gaat je geëgaliseerd grasveld heus niet ongelijk maken.
woensdag 25 april 2018 - 09:59

Tekst aangepast

Dvr001

Hoeveel heb ik juist nodig voor 300+ m2?
Mag ik dit na de eerste maaibeurt al doen?
donderdag 26 april 2018 - 07:29

Pplakke

zelf heb ik dat nog niet zo uitgestrooid boven het gras.maar aangezien je net compost hebt ondergewerkt lijkt me het al snel om dit nu al te gaan doen.ik denk dat je dit best maart volgend jaar doet.hoeveel je nodig hebt is moeilijk te zeggen.ik vermoed dat je met een zak van 40 liter maximum 2a3 m² doet.dus misschien is het handiger om ergens een hoop compost te stockeren.word toch niet slecht en dan is hij ook zeker goed rijp.
donderdag 26 april 2018 - 14:47

Dvr001

Ben eigenlijk niet zo gelukkig hoe het er nu uitziet
Hier en daar staat het hoger dan 10cm en op sommige plaatsen gaat het zeer traag en slecht ingegroeide plekken. Het gras staat er nu 3 weken door... moet ik mij zorgen maken? Moet ik het gras op de hoogste stand al afrijden nu om het hoogste gras al te toppen of wacht ik beter tot de rest er wat beter doorstaat?

maandag 30 april 2018 - 16:40
maandag 30 april 2018 - 16:41
maandag 30 april 2018 - 16:41
maandag 30 april 2018 - 16:42
maandag 30 april 2018 - 16:48
maandag 30 april 2018 - 16:48

Tekst aangepast

Pplakke

van hoogte mag je het gras al eens maaien.nu is er enkel het probleem dat er net 40 mm neerslag is gevallen.is dat een benzine of elektrische maaier ?met een benzine zou ik nog een week wachten. of zelfs 2 weken naar gelang hoe snel het opdroogt.dat je geen sporen gaat trekken het is nog niet zo een sterke mat nu.

nu er zijn inderdaad veel stukken die vrij leeg zijn .maar die kunnen nog steeds goed komen.tenzij ze echt zijn weggespoeld door de regen toen het nog zaad was.maar dit kan je nog altijd bij zaaien na het maaien.

hier zijn wat fotos van mijn rietzwenkgras in een paar stadia om te zien hoe het vordert.

vlak na kiemen

na een maand of 5

na meer dan een jaar van boven af

en overzicht na meer dan een jaar.nu is het wel zo dat ik dit gras maar 1 keer per maand trim.is meer een verloren stuk tuin vandaar dat het wat hoger staat.
maandag 30 april 2018 - 21:43

Tekst aangepast

Dvr001

Voor het gras kan het op zich geen kwaad om het te laten uitlopen nu?
Heb een benzinemaaier, dus zal best nog wel tot volgende week wachten.
Op welke stand het beste, heb 7 standen op mijn honda grasmachine
maandag 30 april 2018 - 23:02

DeHaan

Je kan het al maaien, het best is er voor te zorgen dat het mes scherp is.
Ik verwacht dat de dunne plekken met een aantal maanden helemaal dichtgegroeid is
maandag 30 april 2018 - 23:25

Pplakke

best een hoge stand de 6 of zo.nadien 5 of 4. zelf maai ik dat stuk met de trimmer tot vlak tegen de grond.in feite kan je dus niet veel verkeerd doen bij rietzwenkgras.
dinsdag 1 mei 2018 - 05:29

Dvr001

Bedankt voor jullie reactie,
Ik ga wachten tot het wat droger is, ik hoop op volgende week maandag om te kunnen maaien en probeer de stukken over te slaan waar het er maar amper doorstaat. Ik rij mijn gras nooit korter dan op stand 4, dat zal mss ook wat schelen in drogere perioden.
dinsdag 1 mei 2018 - 09:24

Pplakke

daar speciaal gaan naast mikken als dat al mogelijk is dat is niet nodig.gewoon voorzichtig draaien en een beetje bij duwen. zo dat het wiel niet te spinnent vertrekt is al voldoende.
dinsdag 1 mei 2018 - 15:36

Dvr001

Dinsdag toch nog het gras kunnen afrijden en na de meststof en de goede regen staat het er ondertussen al veel beter door!
Op korte tijd toch al zeer mooi geworden...

zaterdag 5 mei 2018 - 08:09
zaterdag 5 mei 2018 - 08:09
zaterdag 5 mei 2018 - 08:10

Dvr001

Op 2 plaatsen heeft het toch nog wat meer tijd nodig,
Ik ga sebiet nog wat compost halen om een dun laagje over de minder ingegroeide plekken te strooien.

zaterdag 5 mei 2018 - 08:11
zaterdag 5 mei 2018 - 08:12

DeHaan

Wacht nog met compost strooien, laat de natuur eerst zijn werk doen.
zaterdag 5 mei 2018 - 10:10

Dvr001

Gisteren nog eens moeten afrijden op stand 5,
Vind dit persoonlijk een mooie lengte en ga in de toekomst dan ook niet korter gaan maaien.

Zal nog even wachten met de compost maar ik dacht de kalere plekken al terug wat in te zaaien en een klein laagje compost erover te voorzien.

dinsdag 8 mei 2018 - 08:19
dinsdag 8 mei 2018 - 08:20

Dvr001

Ook nog bezig met het plaatsen van een omheining wat eerst de bedoeling niet was... heb wat oude omheiningspalen kunnen recupereren.
Wel wat werk om ze terug mooi proper te maken en dan worden ze geschilderd met pastime. Daar tussen komt een kastanje omheining.

dinsdag 8 mei 2018 - 08:24

Dvr001

Rechtse paal al volledig klaar gezet voor de grondverf...

dinsdag 8 mei 2018 - 08:25

Dvr001

Ondertussen nog een beetje doorgedaan...

zondag 13 mei 2018 - 20:33

Dvr001

Nu nog de poorten maken en tegels plaatsen en dan zijn we er...

zondag 13 mei 2018 - 20:34

Pplakke

ziet er goed uit
zondag 13 mei 2018 - 20:40

Dvr001

Eerste poort is bijna klaar, ben momenteel aan het schilderen...

vrijdag 18 mei 2018 - 08:21

Tekst aangepast

Dvr001

Nog 3 poorten te maken....
Het is niet het ideale systeem van scharnieren want dacht eerste verstelbare te kopen maar deze waren te groot en te robuust voor deze kleine poortjes en op maat laten maken kwam op 45€ per scharnier wat duur zou uitkomen voor 4 poortjes...

vrijdag 18 mei 2018 - 08:21

Dvr001

Morgen nog laatste laagje beits en eerste poortje is af...

vrijdag 18 mei 2018 - 19:01
vrijdag 18 mei 2018 - 19:01

Tekst aangepast

Dvr001

Gras weet hier nu van de droogte... al hele tijd geen druppel water meer gevallen. Wat te doen nu... ?

vrijdag 18 mei 2018 - 19:07

Pplakke

je zou kunnen gaan sproeien maar dan ben ik daar weer met langdurig sproeien.omdat dit diep indringt is dit beter en moet je minder snel herhalen. maar als je geen grondwater hebt is dit nogal duur.nu voorlopig gaat het gras nog zeker niet doodgaan zonder sproeien het zal enkel de groei wat vertragen.

het hoofd probleem zit hem in het weer zo weinig regen is niet normaal.en dit is blijkbaar een slechte gewoonte aan het worden.met zo droog als de lentes tegenwoordig zijn.komt het er op uit dat de lente misschien niet meer doenbaar is om goed te zaaien.als er in der herfst gezaaid word .staat het kleine gras plantje eigenlijk een winter stil.maar in de lente heeft het wel een voorsprong omdat het niet meer moet kiemen.

https://www.waterinfo.be/default.aspx?path=NL/Thema/Droogte_Actueel
de actuele droogte toestand geeft wel nog normaal aan voor bonheiden.maar natuurlijk op een plaats waar veel bomen staan.daar word het sneller droger want die drinken veel.
vrijdag 18 mei 2018 - 21:18

Tekst aangepast

Dvr001

Dit is de overkant van het straat, zo zou mijn vorige gazon er nu ook uitgezien hebben... je ziet toch maar het verschil...

vrijdag 18 mei 2018 - 22:49

Dvr001

Eindelijk een goede bui over ons heen, lang op gewacht
woensdag 23 mei 2018 - 07:49

Blaaat

Met veel plezier heb ik dit onderwerp gelezen, Dvr001.
ook ik heb dit jaar mijn gazon aangelegd op een tamelijk zanderige grond. Inzaaiing was 1 maand later dan jij hebt gedaan. Ons gazon ziet er niet zo fantastisch uit, maar heb er nog altijd goede hoop op dat het wel goed zal komen.

Ga gerust door met foto's posten, ik ben benieuwd naar de evolutie van je grasveld.
donderdag 24 mei 2018 - 16:57

Tekst aangepast

Dvr001

Mag zeker niet klagen nu na 7 weken...
Heb gewoon weinig geduld en wil snel resultaat zien...
Hier en daar zijn er nog wel kleine plekken die moeten ingroeien maar voor de rest zeer tevreden.

Wel benieuwd hoe snel het gras gaat verkleuren na week droogte en zomers weer.
Want vorige gazon was na 2 dagen 30 graden al aan het verkleuren...

maandag 28 mei 2018 - 12:30
maandag 28 mei 2018 - 12:31
maandag 28 mei 2018 - 12:31
maandag 28 mei 2018 - 12:32
maandag 28 mei 2018 - 12:33
maandag 28 mei 2018 - 12:33

Tekst aangepast

Dvr001

Gisteren toch al de eerste tekenen van de droogte te zien gekregen...
Blij dat het nu aan het regenen is.

donderdag 31 mei 2018 - 08:03

Tekst aangepast

Pplakke

je mag ook niet vergeten dat het nog jong gras is.de wortels van rietzwenkgras groeien dan wel dieper.maar een aantal maanden terug was het nog zaad.dus op zo een korte tijd kunnen die wortels nog niet ontwikkeld zijn.dit zal pas volgend jaar zijn.
donderdag 31 mei 2018 - 15:45

Dvr001

Nu is het gras enorm gegoeid op 1 dag tijd door de regen...
Moet Ik dit terug in korte stapjes afrijden van lengte of mag dit gewoon in stand 4 direct afgereden worden?

zaterdag 2 juni 2018 - 09:05

Pplakke

dat is enkel de eerste keer dat hoger maaien. dit is omdat je dan minder kans hebt om gras uit te trekken vermoed ik.nu is stand 4 goed korter maaien geeft meer kans op mos.
zaterdag 2 juni 2018 - 11:03

Dvr001

Op stand 4 vind ik echt ideaal van lengte om heel het seizoen door te maaien.
Nu nog een vraagje ivm het laagje compost, zou ik dit tegen september of oktober er al opstrooien of beter in februari of maart?
zaterdag 2 juni 2018 - 11:36

Pplakke

normaal word dit meer in maart gedaan omdat dit ook meteen voeding geeft in de lente.
zaterdag 2 juni 2018 - 11:41

Dvr001

Na ondertussen weer lange droogte weet een kleine update.

zondag 17 juni 2018 - 08:23
zondag 17 juni 2018 - 08:23
zondag 17 juni 2018 - 08:24

Pplakke

ideaal is dit niet en vooral het tweede jaar op rij dat het droger is dan normaal.maar het gras gaat dit wel overleven.op de eerste foto zie je het gras bij de buurman en dit lijkt nu al meer verkleurd in totaal.als er eens een winter overgaat en de wortels ontwikkelen zal je gras het nog wat langer uithouden.maar natuurlijk zonder regen kan niets leven .voorlopig geven ze zo ver je kan zien geen enkele neerslag van betekenis.nu zou een goede moment zijn om eens goed door te sproeien.zo dat het kan blijven groeien in plaats van in wacht zitten op neerslag.maar zonder grondwater word dit wel kostelijk.
zondag 17 juni 2018 - 11:59

Dvr001

Gaat idd een dure grap worden bij het sproeien. Ik hoop op snel een stevige bui maar zal niet voor deze week zijn.

1 of 2 jaar geleden had ik wat gras bijgezaaid aan de overzijde van het huis tegen het bos aan. Hier en daar staat er nog mooi groen gras. Dat is het gras dat ik nu gezaaid heb, is een vele dikkere soort van gras.

zondag 17 juni 2018 - 17:30

Dvr001

.’’

zondag 17 juni 2018 - 17:30

Daanvanril13

Droogte

maandag 9 juli 2018 - 17:36
maandag 9 juli 2018 - 17:36
maandag 9 juli 2018 - 17:37
maandag 9 juli 2018 - 17:37

Daanvanril13

Kurkdroog, ik hoop dat deze er terug gaat doorkomen...
Is echt stro nu als je er op loopt, het gras breekt gewoon af...

maandag 9 juli 2018 - 17:38

Pplakke

het gras gaat er perfect van herstellen als het ooit terug nat word.rietzwenkgras is enorm sterk zowel op natte als kurkdroge plaatsen.en volgend jaar zal het nog langer groen blijven als de wortels beter ontwikkeld zijn.

door het verbod op glyfosaat heb ik vorige jaar in de lente in maart rietzwenkgras gezaaid.dit op de straatberm van 60 m².dit is een split ondergrond die door nutsleiding werken vol aarde zit.en die mengeling is steenhard aangereden waardoor onkruid vrij houden zonder glyfosaat .een zwaar en zeer tijdrovend werkje is.vandaar dat ik er graszaad heb onder gemengd .en eigenlijk heeft het van half maart tot half november vorig jaar bijna niet geregend.toch is dit gras niet doodgegaan.eigenlijk was ik er van uitgegaan dat het dood was na de zomer.ook zijn er toen nog steeds veel wagens over gereden .omdat het uitzicht nog steeds op split leek.maar toen als het terug vochtig werd is het gewoon opnieuw beginnen uitschieten.het is zelfs zo dat dit jaar het gras al even lang groen kon blijven. als het gras van de overbuur dat wel in volle grond staat.waardoor dus echt wel duidelijk word dat er echt grote verschillen zitten in de gras soorten onderling.

er staan fotos op mijn tuin hier https://www.tuinadvies.be/tuinvrienden/tuinfotos/141636/pplakke/0/mijn-tuinfotos
dit voorjaar heb ik nog geen foto genomen maar de toestand was toen nog beter dan oktober 2017.als het terug natter word komen er nog wel fotos. omdat grote verhardingen die veel aarde in de voegen hebben of split in volle grond.nu eenmaal zonder glyfosaat of javel bijna niet onkruid vrij te krijgen zijn.daarom dat ik nu alles maai en waar je echt vaak rijd blijft het toch onkruid vrij.deze manier is voor de meesten te extreem. maar eens de glyfosaat niet meer te koop is.wil ik wel eens zien dat plots iedereen dagen gaat zitten krabben met een mesje.om na de eerste beste bui te zien dat er al nieuw onkruid kiemt.
maandag 9 juli 2018 - 21:19

Daanvanril13

Wanneer is het gras volgroeid? Gaat dit over een jaar tijd of heeft het enkele jaren nodig voor het maximaal effect te bekomen van dit gras?
Want als het tot 80 cm diep kan wortelen dan heeft dit toch wel wat tijd nodig...
maandag 16 juli 2018 - 12:35

Pplakke

weet ik niet precies heb ooit eens ergens gelezen dat pas na 3 jaar de productie maximaal is.dit ging dan over weide en hooien in het algemeen niet specifiek dit gras ras. maar uiteindelijk is een gazon net het zelfde als een weide.dus waarschijnlijk zal pas achter 3 jaar het wortelgestel zijn maximum grote bereikt hebben.natuurlijk zal in het 2 de jaar al verbetering zijn tegenover het eerste.en hopelijk krijgen we volgend jaar eens een normaal jaar want al die droogte is niet normaal meer .
maandag 16 juli 2018 - 14:59

Daanvanril13

Ja de droogte blijft hier aanhouden, nog geen druppel gezien in rijmenam... ze hebben het daarnet nog op het nieuws gezegd dat het 3 maand non stop zou moeten doorregenen om de te korten op te vangen...

Toch vrees ik echt voor mijn vers gezaaid gazon,
Ik hoop echt dat je gelijk hebt!
maandag 16 juli 2018 - 20:02

Pplakke

het probleem is dat het droger lijkt te worden ik meet al meerdere jaren rond 650 mm per jaar wat weinig is. ik zit nu aan 317mm dit jaar en is over de helft.maar volgens dit kaartje van het kmi hoort hier gemiddeld 800 mm te vallen per jaar.dus ofwel is dit kaartje nooit juist geweest voor de neerslag per jaar hier.of wel word het echt elk jaar droger en met de dalende vijvers van de laatste jaren .zou dit wel eens kunnen kloppen en ook zware gevolgen hebben voor alles wat met groen te maken heeft.

maandag 16 juli 2018 - 22:53

Daanvanril13

Ja,zo droog is het
Was de bladeren wat aan het opruimen in de tuin en had ineens een hoopje verdroogd gras mee...
Wat hiermee best te doen, laten liggen?
Of beter overal bijeen keren zodat er zo weinig mogelijk blijft liggen, want dit gaat voor een viltlaag zorgen zeker?

woensdag 18 juli 2018 - 20:27

Pplakke

dit hoopje heb je al los dat zou ik niet latten liggen.maar de rest zou ik zo laten als het ooit terug nat word verteerd het van zelf.
woensdag 18 juli 2018 - 20:34

Alvin

Wellicht overstappen op dit?
https://www.showtuinheeten.nl/kunstgras.html
(grapje)
donderdag 19 juli 2018 - 13:25

Tekst aangepast

Daanvanril13

Ik zie het hier persoonlijk echtniet goedkomen...
Ik heb er weer een mooi jaar uitgekozen om een nieuwe gazon te zaaien

Als in het slechtste geval de gazon er niet goed meer door zou komen hoe los ik dit dan het beste op?
In het najaar terug opnieuw zaaien en een laagje compost erover heen?
Weet niet goed of nieuwe gras er daar doorheen gaat groeien en de wortels kunnen inwortelen in de ondergelegen grond.

Mss volgend jaar toch een geboorde put laten zetten of te kunnen besproeien...
zondag 22 juli 2018 - 14:28

Pplakke

het komt wel goed als je ziet hoe vol het al stond.maar het is gewoon extreem net als vorig jaar.normaal zeggen ze dat dit maar eens om de 100 jaar voorkomt nu 2 jaar na elkaar.met een put zit je natuurlijk goed dan heb je zelfs nu groen gras.maar het grondwater zakt steeds dieper en dieper met die droge jaren.ik vraag mij af hoe lang zo een put nog toegestaan blijft.
zondag 22 juli 2018 - 20:07

Daanvanril13

@pplakke: ben al dikke anderhalve week op 1plekje 15l water aan het gieten om de 2 dagen maar het komt er amper terug door
Ik denk nu echt dat het niet meer goedkomt...
Kan je me eventueel even melden hoe ik het terug in orde zou krijgen zonder dat ik er teveel werk in moet steken? En wanneer kan ik er terug aan beginnen en hoelang moet ik wachten tot ik echt weet dat het reeds ingezaaide gazon verloren is?

donderdag 26 juli 2018 - 20:56
donderdag 26 juli 2018 - 20:56

Tekst aangepast

Pplakke

ik zie precies nog wat groene puntjes komen .ik zou nog niet panikeren na zo een droogte duurt het wel even eer het gras terug in gang schiet.maar moest het toch te kaal staan dan kan je door zaad in te harken. gemakkelijk bij zaaien wanneer normaal is oktober goed maar het hangt er vanaf of het dan al terug nat is natuurlijk.
donderdag 26 juli 2018 - 22:20

Daanvanril13

Alvin, ik dacht er ook al aan maar ik ga kijken hoe hoe mijn gazon het na enkele jaren het doet... ik wordt er nu enkel maarongelukkig door...
Had al enkele stalen aangevraagd via grasslook en de mooiste is dan ook de duurste... voor 300m2 kost het voor de matten alleen al 10.518€ en dan moeten ze nog geplaatst worden, ik ben nog steeds aan het wachten op een offerte... gaat het echt de moeite zijn om zoveel geld eraan uit te geven.... om de 15 a 20 jaar nieuwe matten plaatsen

dinsdag 31 juli 2018 - 13:41

Daanvanril13

Op deze foto zijn de onderste 2 matten uit de middenklasse maar zijn voor mij echt niet lang genoeg, heb liever het langer gras....

Kga toch eerst maar enkele jaren afwachten en eens kijken of ik een geboorde put kan laten plaatsen.

dinsdag 31 juli 2018 - 13:44

Blaaat

Daan, je focust heel hard op je bruine gras. Waarom zou dat je ongelukkig moeten maken? Het is maar gras hoor...
Kijk rondom je heen in Vlaanderen, tenzij in moerassig gebied of op kleigrond staan alle gazons dor. Komt gewoon door de extreem warme en droge zomer. Deze zomer mag je toch niet als referentie gaan beschouwen.
Bruine grassprietjes betekent ook nog niet dat de wortel dood is. Volgend jaar staat je gazon weer groen.
En STEL dat je wat moet bijzaaien, reken uit hoeveel jaar je kan bijzaaien voor de prijs van kunststof grasmatten...
Bovendien, als iedereen bruin gras heeft dan is het ook maar belachelijk om als enige met een knalgroen plastic veld te zitten (enfin, dat is meer een mening maargoed).
donderdag 2 augustus 2018 - 16:33

Pplakke

Groene vingers willen groen gras na al dat werk. Maar ik denk dat dit soort zomers net wel als referentie mogen gezien worden. Je mag niet vergeten dat de droogte eigenlijk zijn start kent half 2016.Na het natte voorjaar was het gras tegen september 2016 dor geworden. Die droogte heeft zich verder opgestapeld. Door tot november 2017 1 jaar aan een stuk structureel elke maand te weinig neerslag. De winter 2017 -2018 was dan even wat vochtiger samen met het eerste deel van de lente. Maar het feit dat men nu plots geen grondwater meer mag sproeien. Doet toch vermoeden dat het grondwater gezakt is na 2 algemeen droge jaren.Waar vorig jaar enkel hoog gelegen vijvers droog kwamen. Zijn nu ook vijvers in lage gebieden aan de beurt dit wijst allemaal op extreme daling grondwater. Het is te hopen dat het na dit jaar stopt of we hebben een serieus probleem.
donderdag 2 augustus 2018 - 20:26

Patrikc

Pplakke, je bent een onverbeterlijke doemdenker en dat is nergens voor nodig.

Hoe lang de droogte nog mag duren, in elk geval zal er terug een periode met meer neerslag komen, misschien eind augustus, misschien pas in oktober... en gegarandeerd dat dan al die grasperken in een mum van tijd terug mooi groen zien.
donderdag 2 augustus 2018 - 21:11

Pplakke

Ik som het nu op maar dit staat op de website van de droogtecommissie.

http://www.integraalwaterbeleid.be/nl/overleg/droogtecommissie

Is toch min of meer het zelfde als ik zeg 2 droge jaren en het grondwater is zeer fel gezakt.Vorig jaar was er geen sprake van een sproeiverbod met grondwater in Antwerpen. Dat het dit jaar wel is zal toch wel iets willen zeggen of speelt de regering puur paniekvoetbal.
donderdag 2 augustus 2018 - 21:56

Blaaat

Ik zal je toch (deels) moeten tegenspreken, Pplakke.
Je hebt min of meer gelijk wanneer je de opsomming maakt van droge periodes.
En afgelopen winter is er inderdaad een hoop neerslag gevallen die de watervoorraden mooi heeft aangevuld. Maar voor de rest volg ik je niet.

De reden waarom nu geen water mag gesproeid worden is puur om de drinkwatervoorraden te waarborgen. Na afgelopen zomer is het lesje namelijk geleerd: toen was er vanaf eind augustus dreigend watertekort, wat veroorzaakt werd door de mindere neerslag vanaf eind 2016.
Nu is er geen zicht op wanneer er wel terug neerslag valt, en om de drinkwaterhoeveelheid te waarborgen wordt opgeroepen om zo weinig mogelijk water te gebruiken voor niet-drinkwater & niet-hygiënische (douche & toilet) toepassingen.
Bekijk ook https://www.vmm.be/nieuws/archief/leidingwaterverbruik-blijft-hoog (en even doorklikken naar de pdf die regelmatig upgedate wordt).

De reden waarom ook regenwater en grondwater uit privéputten slechts tussen 20u en 8u gebruikt mag worden is om verlies door verdamping te minimaliseren. Zo wordt gehoopt dat er (1) minder regenputten bijgevuld zullen moeten worden en (2) de grondwaterstand niet verder zakt. Dit alles om zo lang mogelijk te zorgen dat er water uit de kraan komt voor essentiële toepassingen (drinken en douchen).

Hier kan je de grondwaterstand opvolgen: https://www.dov.vlaanderen.be/page/actuele-grondwaterstandindicator
Je ziet dat vanaf half juni de grondwaterniveaus sterk zakken (weergegeven door minder donkerblauw en meer donkerrood op de figuur). Momenteel staat het grondwaterniveau dus inderdaad zeer laag (zoals je zelf ook zei). Maar je ziet ook dat afgelopen winter de grondwaterstanden zich mooi terug aangevuld hebben.
Momenteel staan de grondwaterniveau's op ongeveer hetzelfde niveau als de slechtste toestand in september 2017. Met de voorspelde verdere droogte (en het feit dat we nog maar 3 augustus zijn en het slechts weer substantieel zal gaan regenen naar de winter toe) hebben we nog wel een serieuze periode van droogte in het vooruitzicht. We zijn nog niet af van de droogte hoor, één week regen herstelt het grondwaterniveau niet. Opnieuw een reden waarom er opgeroepen wordt om geen gazons te sproeien, en spaarzaam te zijn met alle waters (ook grondwater en regenwater).
Bovendien duiden deze gegevens er ook op dat deze zomer echt wel eentje is die we in heeeeeel lange tijd niet meer meegemaakt hebben. Deze droogte is een pak erger dan die van vorig jaar, vooral omdat hij vroeger begonnen is dan in 2017.
Maar weet ook dat na een vochtige winter (met enkele maanden regelmatige neerslag) je wel mag gaan verwachten dat de waterstanden opnieuw normaal zullen zijn.

Doemdenken lijkt mij niet nodig (pas als we dergelijk droge zomers regelmatig gaan meemaken).

Nu, met deze kennis van zaken denk ik dat het beste wat je kan doen om je te wapenen tegen droogte in de toekomst, is om een groot volume regenwater te bufferen (zeker met een moestuin en een grasveldje dat je wilt bewateren. 20.000 liter lijkt mij geen overbodige luxe. Ook moet je realistisch zijn met je grondsoort.
Met een zandgrond is het zeer moeilijk om permanent een groen grasveld te hebben. Zeker in zeer droge zomers wanneer sproeien verboden wordt zal je gras dor worden. Maar of dat erg is??? Ik denk van niet. Het gras zal zich wel weer gaan herstellen, en een dor grasveld is het einde van de wereld nog niet hé. Beter dan al die microplastics in je tuin waar je een smak geld voor betaald hebt...
donderdag 2 augustus 2018 - 23:22

Pplakke

Dus zelfs als het pakweg 22 van 24 maanden droger is dan normaal .Komt het grondwater op normaal niveau.Dan is de buffer van 2 maanden regen genoeg om 2 zomers voort te kunnen. Als het zo is van waar dan al die paniek er dus niets aan de hand.

vrijdag 3 augustus 2018 - 05:43

Blaaat

De maatregelen zijn om de drinkwatervoorziening te kunnen waarborgen.
vrijdag 3 augustus 2018 - 10:46

Tekst aangepast

Blaaat

zie ook hier: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180803_03646396

"Heeft de aanhoudende droogte effect op de hoeveelheid drinkwater of hoeven we ons daar voorlopig geen zorgen over te maken? Carl Heyrman van AquaFlanders, koepelvereniging van Vlaamse waterbedrijven, legt uit: ‘Er zijn natuurlijk reserves, bijvoorbeeld spaarbekkens die in de winter gevuld worden met ruw water. Die voorraden zijn echter niet oneindig en kunnen opraken als het niet op tijd begint te regenen. We spreken hierbij gelukkig niet over weken, maar maanden van droogte. Deze droogte blijft echter maar duren: tegen eind augustus zitten we wel met een probleem.’"

Vergeet niet: eens het drinkwater op is, is het op. Dan komt er niets meer uit de kraan. Daarom dus de waterbesparende maatregelen.
vrijdag 3 augustus 2018 - 12:09

Tekst aangepast

Pplakke

Zouden ze dan niet beter snel de druk van het net verlagen. Er word buiten woensdag wat lokale onweren geen structurele neerslag voorspeld zo ver ze kunnen zien. En eind augustus komt tegen dan wel heel dicht bij. En het kan tot november droog blijven dit was vorig jaar ook. Men spreekt ook altijd over Ukkel maar ik heb de indruk dat dit een natte plaats is. Kijk eens naar deze cijfers van weerstation Herent. Drie maanden rond de 60 mm groen drie maanden rond de 50 mm oranje en vier rond de 40 mm grijs(zie afbeelding). Dit zijn al waarden onder normale maand gemiddelde. De rest is helemaal weinig met zelfs maanden van minder dan 10 mm. Het totaal van Herent komt rond de 473 mm Ukkel haalt 749 mm in 2017.Als je weet dat er nu al meer dan 300 mm verdamping is. Dan is in 2017 maar een 150 mm in Herent kunnen infiltreren . Van daar dat het grondwater dit jaar al sneller op zijn diepte punt zit.

http://www.hetweeractueel.nl/weer/herent/historie/
vrijdag 3 augustus 2018 - 20:00

Blaaat

Druk verlagen zodat het debiet ook wat lager wordt is een idee maar ik denk niet dat dat veel zal uitmaken.
Veel verbruiksposten werken op volume, niet op debiet. Denk aan wasmachine, spoelbak van toilet, (kinder)zwembad, koken, maar ook de industrie: al dit waterverbruik gaat met vaste volumes.
Ik denk dat het enige waar water op bespaard zou kunnen worden wellicht het afspoelen met open kraan, en douchen is. Bijgevolg: wellicht zal de besparing beperkt zijn. Er wordt nu wel opgeroepen om korter te douchen en zo...
zondag 5 augustus 2018 - 18:56

Alvin

Daan, dat is stevig aan de prijs idd. Eens met wat Blaat zegt! Niet op deze freak zomer afgaan en zo lelijk vind ik t helemaal niet als het een beetje bruin is!
woensdag 8 augustus 2018 - 12:27

Tekst aangepast

Heike

Met stijgende verbazing heb ik je gazon-avontuur gelezen. Zoveel moeite, zoveel energie, geld ook wel geloof ik en dan nog ongelukkig... Dat is echt wel jammer.

Mijn vriend en ik kochten ook een huis met grote tuin. Ik was meteen verliefd op de tuin, het gazon is verre van perfect voor de doorsnee tuinliefhebber. Voor mij is het wél perfect, alles wat er groeit, mag er groeien en nu in tijden van droogte, groeit enkel het (on)kruid. Het gras rust en komt in het najaar waarschijnlijk weer voorzichtig piepen.

Een gedeelte van de tuin was een complete wildernis, de braamstruiken die er woekerden hebben we weg laten schrapen. Binnen enkele weken was het echter terug groen, zomaar uit het niets. Ik besloot het te maaien, mijn (on)kruidveld en het is nu nog altijd groen! Het kostte me niets...
zondag 12 augustus 2018 - 23:04

Heike

Ter illustratie...

zondag 12 augustus 2018 - 23:06

Pplakke

Het zijn dan ook 2 verschillende soorten grond . De zandgrond van de topic starter is verbetert. Maar kan met dat beetje extra compost en bentoniet . Nooit evenveel water vasthouden als een massieve leemgrond. Ook is het meer bos achtig versus open velden en een boom zuigt de grond droog. Verder is het jong gras tegen gras dat al zijn wortels ontwikkeld heeft.

maandag 13 augustus 2018 - 05:24

Daanvanril13

De schaduwplekken beginnen te herstellen... ik hoop dat de rest er ook doorkomt.

zondag 19 augustus 2018 - 21:08
zondag 19 augustus 2018 - 21:08
zondag 19 augustus 2018 - 21:09

Pplakke

Zo te zien is de kans toch groot dat je een groot deel zal moeten herzaaien. Maar dit jaar is toch wel heel extreem . gelukkig lijkt er weinig onkruid gekomen te zijn . Dan beperkt het zich tot het zaad inharken . Deze keer gaat het gras ook 3 vochtige seizoenen meemaken . Dan is het al sterker ontwikkeld dan lente gras dat zo een zomer over zich heen krijgt.
zondag 19 augustus 2018 - 22:07

Tekst aangepast

Dvr001

Als er niet meer doorkomt dan dit, dan spit ik het terug om om volledig terug in te zaaien, op deze manier is inharken bijna ondoenbaar...
maandag 20 augustus 2018 - 09:06

Tekst aangepast

Blaaat

Hier ook stukken waar het niet goed opgekomen is.
Ik denk dat ik eind september een fijn laagje compost zal strooien en op de kale stukken extra graszaad zal strooien.
Nu nog even wachten wel, er kan nog altijd een deel gras opnieuw opschieten.
maandag 20 augustus 2018 - 09:54

Dvr001

Het heeft idd nog te weinig geregend op de korte periode om te kunnen zien wat er nog ga doorkomen, ik post nog enkele foto's tegen eind september en we zien dan wel.
maandag 20 augustus 2018 - 10:19

Dvr001

@Blaat:
kan je op die manier wat inzaaien? Eerst compost en dan over de compost zaaien?
Of eerst graszaad strooien en dan fijn laagje compost over?
maandag 20 augustus 2018 - 20:36

Blaaat

Grond wat losharken. Dan zaad en een fijn laagje compost. Eventueel nog eens voorzichtig harken als je denkt dat het graszaad te diep zou liggen.
Heb het van een youtube filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=GOgBQHzR4pk
Maar zelf nog nooit geprobeerd hoor .
maandag 20 augustus 2018 - 23:27

Dvr001

Dan gaan we dit ook proberen... zou september dan nog een goede maand zijn om het te doen?
dinsdag 21 augustus 2018 - 09:45

Patrikc

Gewoon geduld hebben en wachten op meer regen...

Als je erg ongeduldig bent kan je het volgende proberen:
- steek met een spade in de grond en maak een vierkantje
- probeer dat vierkantje of rechthoekje graszoden uit de grond te halen, zo diep mogelijk
- steek dat kluitje graszoden enkele uren in een emmer water, helemaal ondergedompeld
- giet het water eruit, en houd de kluit in de emmer, niet laten uitdrogen
- als binnen enkele dagen wortels beginnen te groeien is je gazon nog levend en komt alles goed.

dinsdag 21 augustus 2018 - 12:05

Dvr001

Ben al een tijdje bezig met 1 stuk ruim voldoende water te geven en nu begint het erdoor te komen...

Nu de compost bij de leverancier mooi droog is heb ik net 3m3 besteld om een fijn laagje erboven te strooien. Heb het gras wat uitgekamd vandaag met plastieken hark en dan met grasmachine erover gegaan om het meeste vuil weg te hebben. Morgen kan ik het laagje compost aanbrengen.

Zaterdag geven ze toch wel wat regen dus had het graag tegen dan klaar gehad.
Hopelijk komt het er allemaal ruim voldoende door.
dinsdag 21 augustus 2018 - 18:40

Tekst aangepast

Dvr001

De foto... dus heb goede hoop.

dinsdag 21 augustus 2018 - 18:47

Patrikc

Dat kammen is nutteloos.
dinsdag 21 augustus 2018 - 19:03

Blaaat

niet te dik leggen hé. het gras moet er nog door kunnen komen.
dinsdag 21 augustus 2018 - 20:27

Tekst aangepast

Pplakke

Goed dat het terug op komt met extra water geven. Eigenlijk straf dat het dit kan overleven. Maar wat betreft de neerslag echt veel lijken ze niet te geven. Het kaartje over de neerslag tekort gaat zelfs opnieuw de slechte kant uit spijtig genoeg. Het lijkt er zelfs op als dit verder zet we half september onder de lijn van 1976 gaan komen.

De neerslag hoeveelheden tot 6 september beperken zich een aantal keren enkele mm.

dinsdag 21 augustus 2018 - 21:40

Tekst aangepast

Daanvanril13

3m3 voor ongeveer 300m2 lijkt me niet teveel, ik zie waar ik uitkom...
Morgen start ik ermee.

Mijn vrouw zij me daarnet dat ze gezegd hadden op het nieuws dat het zo’n weer blijft de volgende 4 jaar, klopt dit?
dinsdag 21 augustus 2018 - 21:53

Pplakke

Dat weet ik niet ik weet enkel dat dit het tweede droge jaar op rij is.
woensdag 22 augustus 2018 - 05:22

Patrikc

Ik weet het wel en ik ben zeker van niet, er is namelijk een verschil tussen weer en klimaat: een hittegolf krijgen we zeker 200 dagen niet meer.
woensdag 22 augustus 2018 - 08:04

Tekst aangepast

Daanvanril13

Vandaag toch al het grootste stuk gedaan, fijn laagje... denk dat ik met 2m3 genoeg zal hebben.

woensdag 22 augustus 2018 - 16:27
woensdag 22 augustus 2018 - 16:28
woensdag 22 augustus 2018 - 16:29

Tekst aangepast

Blaaat

Mijn vrouw zij me daarnet dat ze gezegd hadden op het nieuws dat het zo’n weer blijft de volgende 4 jaar, klopt dit?

Afgezien van het verschil in woordkeuze (weer/klimaat):
er is inderdaad een nieuwe studie verschenen die voorspelt dat we nog voor de komende paar (3 of 4?) jaar in een warmere periode dan normaal zullen zitten. Die 'warmer dan normaal' komt bovendien bovenop de prognoses van global warming.

Als die studie het bij het rechte eind heeft, dan kan het de eerstekomende jaren inderdaad opnieuw hittegolven geblazen zijn. Hittegolven betekent echter niet dat het in de zomers van 2019-2021 even lang droog zal zijn als het deze zomer was (het kan wel, maar kan ook van niet).
Het is dus echt koffiedik kijken. Het is een verhaal met veel keren 'het kan' en geen zekerheid. De studie moet met zijn voorspelling al juist zitten, de wind moet al even lang uit het droge oosten komen, de hogedrukgebieden moeten even stabiel en even lang op hun plaats blijven, er moeten al even weinig warmte-onweders zijn, enzovoort. Bottomline: extremen vallen niet te voorspellen.

Je gras bevond zich dit jaar wel in de zwakste toestand mogelijk (pas in de lente gezaaid en al meteen een heel lange droge periode over zich heen). Op zich dus inderdaad mooi om te zien dat er nog altijd leven in zit.
Volgende jaren zal het gras steeds sterker en dieper geworteld zijn, dus ook beter gewapend tegen droogte. Dat is dus zeer positief, maar toch geeft het nog altijd geen garantie op permanent groen gras. Op zanderige grond lijkt dat me sowieso moeilijk, tenzij je zou bewateren. Maar opnieuw: ik vind af en toe bruin gras nog altijd stukken beter dan een hoop peperdure microplastics in de tuin.
Is dus vooral afwachten geblazen hoe je gazon zich bij volgende hittegolven zal gedragen.

Als je een nieuw project nodig hebt: steek een grote(re) regenput (of een tweede).
woensdag 22 augustus 2018 - 17:33

Daanvanril13

Volgend jaar ga ik al zeker een geboorde put laten plaatsen zodat ik wekelijs toch een bepaalde hoeveelheid water kan geven.
Hopelijk zal het voldoende zijn.
woensdag 22 augustus 2018 - 20:03

Daanvanril13

Voila, we zijn rond...
Zit met een verbruik van 1.5 kuub dus heb nog 1.5 kuub staan voor volgend jaar.

donderdag 23 augustus 2018 - 20:43

BabsieNancy

Compostaarde is nog het beste en je had niet alle moeite moeten doen om alle wortels eruit te halen,alles infrezen en zo een machientje huren is goedkoper dan al die dure produkten.Graszoden is ook nog een idee als je nu nog groen wil zien,maar wel sproeien en na 3 dagen ligt het al vast, je moet er natuurlijk nog niet op voetballen of zo.Dan wat voeding geven en een 3tal weken wachten om af te rijden.Veel succes Daan
vrijdag 24 augustus 2018 - 12:12

Daanvanril13

De compost die ik koop is voor mij niet fijn genoeg, er zitten grotere takjes, stenen en soms wel glas tussen
Kan je fijnere compost verkrijgen of is die steeds zo grof?

vrijdag 24 augustus 2018 - 21:01

Pplakke

De compost die je koopt word versneld gemaakt door te versnipperen. Maar als er dan eens hout in zit zo als kastanje dat heel lang goed blijft. Dan is dit niet verteerd op die paar maanden dat ze het geven om te rijpen. Eigenlijk moet dit meerder jaren rijpen en dan is het allemaal fijn. Natuurlijk glas en zo hoort er eigenlijk niet in. Maar dat is een bekend probleem dat de natuur vol vuil ligt in belgie. Het enige dat je eigenlijk kan doen is een grote hoop kopen. En die ter plaatse laten rijpen en als hij op begint te geraken goed op tijd nieuwe laten komen. Maar natuurlijk dit neemt wel wat plaats in en is dus niet voor iedereen een optie. Als dit niet lukt zal er niets anders opzitten dan te zeven vrees ik.
vrijdag 24 augustus 2018 - 22:26

Daanvanril13

Ben al het grof op de gazon er nu aan het uitgritselen en ga die halve kuub nog opzeven en verdelen. Wat een werkje...

zaterdag 25 augustus 2018 - 17:32

Daanvanril13

Ziet er al beter uit nu...

zaterdag 25 augustus 2018 - 17:32

Daanvanril13

Ondertssen weer enkele weken verder...
Het gras komt er op sommige plaatsen al een beetje door,
Moet ik wachten met het gras af te rijden dat wat langer staat of beter van het grasperk afblijven nu om de jongen grassprietjes niet te beschadigen?

woensdag 5 september 2018 - 08:18
woensdag 5 september 2018 - 08:18
woensdag 5 september 2018 - 08:19

Pplakke

Maaien kan geen kwaad maar die kale stukken zien er toch niet goed uit. Het verschil tussen schaduw en zon valt echt op.
woensdag 5 september 2018 - 21:13

Tekst aangepast

Daanvanril13

Ik wacht nog op inzaaien tot begin oktober, als het nog niet te laat is...
Ik wil het nog even de tijd geven...
donderdag 6 september 2018 - 11:17

Daanvanril13

Zou begin oktober te laat zijn om nog wat in te zaaien?
Er is momenteel te weinig regen gevallen hier om het gras er goed te laten doorkomen... weet niet goed wat te doen, nu al inzaaien of het nog even de tijd geven...
dinsdag 11 september 2018 - 08:48

Pplakke

Misschien zelfs pas half november vorig jaar werd het pas toen terug nat hier. Vorige week is hier 22 mm gevallen op 1 uur tijd en nu is daar niets meer van te zien.
dinsdag 11 september 2018 - 20:44

TimGoossens1

Ik heb 1 week geleden gras gezaaid en het ziet er nu al zo uit...Het is een foto van Google, maar mijn tuin ziet er exact hetzelfde uit. Hoelang zou het nog duren eer dit volwaardig gras is? Hoe hard schiet/vertakt dit nu nog?

Mvg
Tim

donderdag 13 september 2018 - 12:50

Pplakke

Echt een dichte mat zal pas volgend jaar zijn. Wel zien dat het vochtig blijft want we zitten nog midden in een van de droogste periodes ooit. Normaal word september als ideaal aangeprezen om te zaaien. Maar met de klimaat verandering zouden ze beter hun teksten wat aan de weersomstandigheden verbinden. Want het blijft langer warm en word pas later terug nat op het jaar.

donderdag 13 september 2018 - 15:26

Heike

Dit is een echte gras-soap aan het worden... echt, ik vind het zo grappig.
Het is me een raadsel waarom mensen zo gecharmeerd zijn door een prachtig, egaal grasveld. Ik prefereer een onderhoudsvrij kruidveld, waar ik af en toe ter ontspanning eens over rij met mijn grasmachine. De poezen kijken me dan heel verbaasd aan...

woensdag 19 september 2018 - 16:20

Daanvanril13

Eindelijk waarop we lang gewacht hebben...regen
Hier toch een 270ml water gevallen.
zondag 23 september 2018 - 20:05

Daanvanril13

Vraagske:
Is het aan te raden om nu nog vaste planten te planten of wacht ik beter tot volgend jaar?
dinsdag 25 september 2018 - 08:42

Pplakke

Het beste is altijd de herfst dan kunnen de planten nog inwortelen. Plant je in de lente komt er meteen die droge tijd van de zomer aan.
dinsdag 25 september 2018 - 14:54

Daanvanril13

Ik ga toch moeten gras inzaaien...
Tot wanneer kan ik dit jaar nog doen?
woensdag 26 september 2018 - 19:42

Daanvanril13

Situatie vandaag:

woensdag 26 september 2018 - 19:44
woensdag 26 september 2018 - 19:44
woensdag 26 september 2018 - 19:45

Tekst aangepast

Pplakke

Echt nat is het nog niet en op de lange termijn geven ze weer niet veel neerslag.
http://modeles7.meteociel.fr/modeles/gens/runs/2018092612/graphe3_1001___4.53333_51.0667_Sint-Katelijne-Waver.gif
Maar ik denk nu wel moet lukken om te zaaien puur op het vocht van de douw. Uiteindelijk gaat het helemaal goed komen. Je ziet nu al duidelijk dat het gras dat het wel overleeft heeft veel mooier groen is door de compost. En gewoon even harken, zaad smijten, paar keer onder harken, en even aangieten is voldoende.
woensdag 26 september 2018 - 21:15

Blaaat

Yep, ik heb vorig weekend wat bijgezaaid. Had de toplaag blote grond losgeharkt, en er zaad in gegooid.
Vorig weekend regende het ook ferm dus de grond is ook mooi vochtig gebleven de ganse week, en iedere ochtend is er wat dauw.
Maar eerst het bestaande gras redelijk kort maaien, want je zal er (na doorzaaien) een aantal weken niet meer op kunnen.
vrijdag 28 september 2018 - 13:31

Blaaat

En? Al bijgezaaid ondertussen?

Het blijft droog...
http://www.standaard.be/cnt/dmf20181008_03819703
maandag 8 oktober 2018 - 17:46

Tekst aangepast

Pplakke

Vlak voor die 27 mm in september hebben ze in het veld hier naast de mais afgedaan, en gras gezaaid. Het lijkt te groeien door die vlaag is de grond aangezogen geweest en nu overleeft het op de dauw denk ik. Maar het is lastig een tuin die ingesteld is op weer van hier lijkt zich nu plots in het zuiden te bevinden. We staan machteloos tegen het weer hoe spijtig dit ook is. Ik zou graag meteen 300 mm neerslag bestellen tegen het eind van het jaar om alles te redden. Maar mijn gevoel zegt dat dit het nieuwe normaal word.
maandag 8 oktober 2018 - 21:20

Dvr001

Ja ondertussen bijgezaaid, wel hele dag met bezig geweest.
Ik stuur straks even de foto's, ondertussen komt het er al stillekesaan door.
dinsdag 9 oktober 2018 - 09:49

Tekst aangepast

Blaaat

Ik stuur straks even de foto's

Mijn F5 toets is ondertussen aan vervanging toe
Nee, ben wel benieuwd
woensdag 24 oktober 2018 - 16:15

Pplakke

Het gezaaide wei gras overleeft hier en groeit zelfs wat, dat dit kan met enkel de dauw. In september is dan ook wel een beetje regen gevallen, maar deze maand tel ik nog maar amper 5 mm. Dit is gewoon nog een zeer extreme extra toevoeging aan de droogte. En als je op meteo ciel ziet geven ze weer amper ongeveer 5 mm tot 3 november. http://www.meteociel.fr/cartes_obs/gens_display.php?x=&y=&run=100&ville=Sint-Katelijne-Waver&lat=51.0667&lon=4.53333&runpara=0&type=3&ext=1 Op het gewone weerbericht lijken ze wel meer neerslag te voorspellen hopelijk krijgen zij gelijk.

nog een link over het gras van de boeren
https://www.melkvee.nl/artikel/143089-nieuw-gras-komt-slecht-op-door-droogte-beregen-noodzakelijk/
woensdag 24 oktober 2018 - 20:58

Heike

Ik blijf benieuwd... maar wat vind je van dit? Het groeit, het bloeit, het vergt weinig werk of onderhoud.

woensdag 24 oktober 2018 - 23:51

Dvr001

@ Heike, heeft wel iets maar niet in mijn Setup, mijn dochtertje moet kunnen lopen en spelen in de tuin... en ik heb liever een mooie gazon...
donderdag 25 oktober 2018 - 10:10

Tekst aangepast

Dvr001

De tuin ziet er zeker nog niet goed uit... maar er is al enige verbetering...
heb net nog wat ingezaaid en ik hoop de volgende weken dat het er al wat meer gaat doorstaan...

Schoon van ver maar ver van schoon...

donderdag 25 oktober 2018 - 10:11
donderdag 25 oktober 2018 - 10:12
donderdag 25 oktober 2018 - 10:13
donderdag 25 oktober 2018 - 10:13

Blaaat

Het zaad ligt nog op de kale plekken? normaal komt dat goed met regelmatige regen.

Bij mij zag ik ook dat het niet opkwam wegens de weinige regen, dus daarom heb ik dan beslist een eindje op regelmatige basis water te sproeien op de kale plekken. Nu is het op de meeste plaatsen wel opgekomen en ik heb er vertrouwen in dat het uiteindelijk goed zal zijn. Ondertussen ben ik dus gestopt met sproeien, waardoor het nieuwe gras nog altijd kleine sprietjes zijn. Hierdoor heb ik het nog altijd niet afgereden, maar het andere (oudere) gras is ook nog niet zodanig lang - ook weer door de droogte afgelopen maand - dat dat een probleem vormt op dit moment.

Bottomline: met bewatering (of regen) zal het wel in orde komen.
donderdag 25 oktober 2018 - 16:28

BabsieNancy

@Daan,
Gras heeft water en voeding(meststoffen ) nodig,nu is het ook een goed moment,maar sproeien nie wachten tot het gaat regenen.je kan gerust bijzaaien ,graszaad vervriest ook niet.
En herfstbladeren zeker verwijderen( rotten)
Succes
Grtj Nancy
donderdag 25 oktober 2018 - 22:42

Tekst aangepast

Daanvanril13

Er ligt 3m3 compost over en heeft een week geleden een eindejaarsbemesting gekregen, heb al een paar keer gesproeid maar ik hoop dat het morgen wat gaat regenen wanthet is nodig.

De blaadjes ruim ik om de 2 dagen voorzichtig op...

Ik hoop dat de gazon tegen eind november zo goed als ingegroeid gaat zijn zodat ik volgend jaar niet meer hoef bij te zaaien...
vrijdag 26 oktober 2018 - 09:35

Daanvanril13

Ondertussen weer een jaar later,
Het gras heeft heel mooi gestaan in juni maar nu met de droogte wordt het toch nog vrij snel ros...

Hier foto van juni

zondag 7 juli 2019 - 09:58
zondag 7 juli 2019 - 09:59
zondag 7 juli 2019 - 09:59

Daanvanril13

Gazon nu na de droogte....

zondag 7 juli 2019 - 10:06
zondag 7 juli 2019 - 10:06
zondag 7 juli 2019 - 10:07

Daanvanril13

Op de plaatsen (zeer weinig) waar het dik gras tussen staat daar blijft het mooi groen staan...

zondag 7 juli 2019 - 10:08

Daanvanril13

Maar het dunne gras verkleurd vrij snel...

zondag 7 juli 2019 - 10:09

Tekst aangepast

Pplakke

Dat dikke gras is het rietzwenkgras ( Festuca arundinacea) https://waarnemingen.be/species/6784/photos/? . En dat ziet er inderdaad nog groener uit dan dit dunne gras. De vraag is enkel waarom is er zo weinig rietzwenkgras en zo veel van dat andere. Welk merk van gras zaad had je nu weer genomen? Want daar lijkt toch iets mis geweest in de mengeling. Tenzij het rietzwenk niet allemaal gekiemd is omdat het oud zaad was. En er graszaad gekiemd is dat nog in de bodem zat.

Ik kocht mijn zaad online https://www.grassworld.de/rasensamen-gf-sun-grass-pro-15kg-p-50.html . Ik weet niet meer had je dit nu ook daar gekocht of elders, in elk geval toen ik het daar kocht. Dan bestond het gras toch zo goed als uitsluitend uit rietzwenk met het dikkere blad. Je kan nog altijd daar bij bestellen, en als het terug vochtiger is in harken, of doorzaaimachine huren. Sowieso gaat rietzwenk op die droge grond dat andere gras verdringen na inzaai dus hoef je niet het oude te verwijderen.
zondag 7 juli 2019 - 11:53

Tekst aangepast

Daanvanril13

Ik heb watersaver van barenbrug gekocht.

Dit is de samenstelling, dus 80% rietzwenkgras

Dus jij stelt voor om nog bij in te zaaien tegen september oktober van dat gras waarvan je de link hebt gestuurd? Dan ga ik dit zeker bestellen.
Bedankt
zondag 7 juli 2019 - 12:08

Daanvanril13

Hier nog een goed voorbeeld van wat nog groen is momenteel...

zondag 7 juli 2019 - 13:40

Daanvanril13

In de schaduw is het nog groen maar niet echt dik gras...
Kan het mss te maken hebben omdat het gras nog maar 1 jaar oud is en nog niet volledig gegroeid is of ben ik verkeerd?

zondag 7 juli 2019 - 13:42

Pplakke

Het gras dat ik in die link laat zien bevat ook 80 procent rietzwenkgras. Dan moet er toch iets grondig mis gegaan zijn met die watersaver die je had. Misschien toch op een of andere manier ander zaad tussen geraakt, al is barenbrug toch bekend merk dus zou me verbazen, mogelijk oud en weinig kiemkracht, en dan neemt het zaad van wild gras dat al in de bodem zit het over. Maar het is toch vreemd want er zitten duidelijk soms wel echte stukken rietzwenk tussen die je er zo uitpikt. Maar dat die het nu nog goed doen is een goed teken dan zal het nieuwe zaad in het najaar wel de oplossing zijn.

zondag 7 juli 2019 - 14:20

Dvr001

die delen dat je aanduidt kunnen zijn omdat er een zwembadje stond dat enkele dagen is geledigd.

Kan iemand mij een foto sturen van hoe het gazon er moet uitzien momenteel met rietzwenkgras?

Bestaat de kans dat bij mij het gras nog niet volgroeid is om echt dik te worden?

Kan ik beter niet tegen sept/okt verticuteren en de messen wat dieper zetten zodat het inzaaien beter lukt? Bestel ik dan beter een gesloten nieuwe zak van Barenbrug ipv bij de handelaar de kilo's te laten afwegen?
dinsdag 9 juli 2019 - 10:19

Tekst aangepast

Dvr001

Ik lees net op de site dit:

Specifieke Barenbrug rietzwenkrassen
De specifieke Barenbrug rietzwenkrassen zorgen voor een zeer diepe beworteling, hebben een fijnere bladtextuur en hebben een sterkere droogtetolerantie dan traditionele rietzwenkrassen. Het aandeel Engels raaigras in Water Saver zorgt ook nog eens voor een snelle vestiging en is specifiek geselecteerd op droogtetolerantie.

dus fijnere bladstructuur mss is het een ander soort van rietzwenkgras...
Ik ga die Festuca arundinacea rietzwenkgrassen bestellen waar jij die hebt besteld Pplakke,
als ik deze opzoek is dit hetgeen ik uiteindelijk wil bekomen, een mooi dik gazon!
dinsdag 9 juli 2019 - 10:23

Dvr001

Foto van Festuca arundinacea

dinsdag 9 juli 2019 - 10:28
dinsdag 9 juli 2019 - 10:29

Pplakke

Het zou kunnen dat barenbrug een andere ondersoort rietzwenk heeft dan die online. Die van online deed het bij mij goed dus die proberen is zeker een goed idee, ik denk zelfs dat die voordeliger is dan barenbrug.

In elk geval is het wel zo dat het wortelgestel van gras pas na 3 jaar volgroeid is. En pas dan volle groeisnelheid heeft. Maar uiteindelijk die groene plukken zo als op jou foto zijn rietzwenk, het geen verdort is dat sowieso niet. Want dezelfde soort gras verkleurd op dezelfde moment en niet apart zo als op de foto. Verticuteren is goed om in te zaaien.

Uiteindelijk gaat er toch wel meer vraag komen naar dit ras gras vermoed ik. Want op hln zag ik verschillende reacties van mensen waar hun gazon echt volledig afgestorven was na vorige zomer. Dus uiteindelijk was, en is die droogte en het gezakt grondwater nu ook wel vrij extreem. En misschien is er op die manier ook een gedeelte rietwenk dat nog vrij jong was afgestorven vorige zomer. En dan vervangen door zaadopslag van wild gras dat vorige winter gekiemd heeft. Daarom is de herfst beter dan heeft het jonge gras meer tijd dan bij zaai in de lente.
dinsdag 9 juli 2019 - 20:26

Roeliee

Ik heb dit voorjaar ook dit graszaad gezaaid. Het gras dat bij mij opkomt lijkt het best op dat stukje bij jou in de schaduw, dat wat nog groen is. Het dikkere gras staat er bij mij niet echt in. Natuurlijk is het bij mij nog heel jong gras, dus geen idee in welke mate dit representatief is...

Groetjes
Roeliee
dinsdag 9 juli 2019 - 21:30

Tekst aangepast

Dvr001

Dit is de afbeelding van mijn adres...

Wat moet ik mij daarbij voorstellen, kan je mss even wat uitleg geven?
Mijn adres is Peerlaarstraat 10, 2820 Bonheiden

woensdag 10 juli 2019 - 09:43

Tekst aangepast

Dvr001

@Roeliee: mijn gras is ook nog erg jong, vorig voorjaar gezaaid maar met de hete zomer toch goed terug moeten inzaaien op het einde van vorig jaar... mss moet ik wat geduld hebben toch het gras volgroeid is maar wanneer is het volgroeid he??

Post je even een foto van de situatie nu en welk merk gras heb je hiervoor gebruikt?
woensdag 10 juli 2019 - 09:47

Dvr001

Weet niet wat je nog allemaal kan maar heb gevonden dat het Droge Lemig zandbodem is...

woensdag 10 juli 2019 - 10:59

Pplakke

Op zich is dat goed het had ook duingrond kunnen geweest zijn is nog droger. Maar het woord droog staat niet voor niets in de beschrijving. Daar kan je niet omheen. Je kan enkel met bv dat rietzwenk proberen wat beter gewapend te zijn er tegen. Een natte poldergrond zal veel makkelijker groen te houden zijn dan jou grond. Maar je mag ook niet vergeten het is uitzonderlijk droog 451mm in Bonheiden vorig jaar volgens officieel meetpunt wat echt wel droog is.

woensdag 10 juli 2019 - 15:28

Tekst aangepast

Dvr001

Gras komt er op vele plaatsen terug wat door... maar voor hoelang.... tegen eind van de week weer bijna 30 graden en niet veel regen op komst.

maandag 15 juli 2019 - 11:41
maandag 15 juli 2019 - 11:42
maandag 15 juli 2019 - 11:42

Tekst aangepast

Dvr001

Op aanraden van Pplakke ga ik nu ook opteren om te bemesten met organische gazonmest,
ik heb daarvoor gekozen voor Ecostyle Gazon-AZ.

Dit gaat mijn meststof plan worden:

1. januari: kalk strooien
2. maart : verticuteren + 1e keer bemesten
3. juni: 2e keer bemesten
4. September: 3e keer bemesten

Gaat best wel duurder uitkomen dan wat ik nu aan het doen ben door maar 2x jaarlijks te mesten met kustmest maar ben benieuwd na het resultaat na een jaar.

Heb nu ook PH meter gekocht om te kijken hoe mijn waarden momenteel zijn.
maandag 15 juli 2019 - 13:06

Tekst aangepast

Dvr001

... (dubbel)...
dinsdag 16 juli 2019 - 11:41

Dvr001

Ik heb de mest besteld en zodra deze binnen is ga ik al eens mesten...
zal weinig resultaat opleveren zonder regen maar we zien wel...
dinsdag 16 juli 2019 - 13:37

Heike

Met verbazing blijf ik je 'strijd' met je gras volgen...

Ondertussen groeit hier het gras gestaag, de buurman is zelfs jaloers. Hij liet zijn grasveld begin dit jaar ook (voor de zoveelste keer) opnieuw inzaaien. Eventjes leek het mooi, het was fel groen en hij maaide en maaide. Alles is dor bij hem, bij ons niet... het gras wuift zelfs.

dinsdag 16 juli 2019 - 14:42

Daanvanril13

Ik ben ervan overtuigd dat ik het binnen enkele jaren wel krijg zoals ik wil maar het heeft blijkbaar veel tijd nodig... vind het wel mooi zolang gras maar met kinderen in de tuin is dit niet te doen...
woensdag 17 juli 2019 - 14:05

Pplakke

Voor de dieren hebben ze een soort kruising gemaakt tussen rietzwenk met diepere wortels en engels raaigras wat ze liever lusten. In deze link spreken ze ook al over zowel 2017 als 2018 over droge jaren. Dat dit nu opnieuw die toer op gaat is toch wel heel zorgwekkend.
http://www.vilt.be/droogteresistent-gras-helpt-om-de-droogte-te-overwinnen
woensdag 17 juli 2019 - 15:26

Dvr001

Mest en kalk liggen er op...
omdat beide organisch zijn kan het blijkbaar geen kwaad deze te samen te strooien...
Nu hopen op wat regen zaterdag...

donderdag 18 juli 2019 - 12:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken