menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe zouden jullie het aanpakken?

Ga naar meest recente reactie

Roeliee

Roeliee

Sinds kort zijn we de trotse bezitters van een mooi stuk grond! Hoewel de bouw nog moet starten, kijk ik ook al uit naar de aanleg van de tuin. Gewoon om wat ideetjes op te doen... Hoe zouden jullie het aanpakken? De tuin zal een 120-tal meter diep zijn en 10,5m breed, zandleemgrond. Ik zou de tuin zo ecologisch mogelijk willen, dus niet heel veel gras. Maar toch een beetje, zodat de toekomstige kinderen er hun energie in kwijt kunnen. Wat zouden jullie doen met dit stuk grond? Dingen die je zeker wel/niet zou doen? Ben benieuwd naar jullie ideeën, zo kan ik ook wat inspiratie opdoen!

Alvast bedankt!

Groetjes
Roeliee
maandag 25 april 2016 - 16:35
sophora

Sophora

Roeliee,

Had ik jaren geleden de mogelijkheid gehad een 'goede' tuinarchitect te nemen dan had ik veel geld uitgespaard.
Ik had toen geen ervaring met tuinieren en heb vele fouten gemaakt. Zowel wat betreft de indeling als de keuze van de planten.
Moest ik het kunnen herdoen ik zou zeker niet twijfelen. Natuurlijk ieder zijn gedacht.
sophora
maandag 25 april 2016 - 19:14
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

het is zo als sophora zegt ieder zijn gedacht.
mijn basis die ik zeker wil zou zijn.
de bomen Sequoia ,Sequoiadendron giganteum ,metasequoia,taxodium distichum nutans.........
de struiken bamboe, rhododendron, ilex crenata,Symphoricarpos..........
onder die bomen is schaduw dus lage varens,bodembedekkende klimop,hosta,geranium macrorrhizum,lamium galeobdolon.......
als tuinpadpad, terras, oprit mozaik kassei belgisch porfier.

gras en ecologisch dan moet je al met de zeis gaan werken.
nu kan je denken dat is veel en groot groen.
maar bomen geven zuurstof .
en ook de opname van neerslag is veel groter dan op gazon.


maandag 25 april 2016 - 21:26
leerling

Leerling

'k Ga er even vanuit dat er nog niets groeit dat je wil behouden. En dat de tuin geen afgesloten geheel moet worden, zodat bv. egels vanuit de omgeving vrije toegang hebben.

Als ik zo'n tuin zou hebben, zou ik er heuveltjes en dalletjes in maken. Fijn voor kinderen om verstoppertje te spelen. Fijn voor bijen en vlinders die op winderige dagen in de luwte willen schuilen. Fijn voor planten die graag wat droger of wat natter staan.
Eén heuveltje zou ik, zuidelijk gericht, redelijk plantvrij houden om zandbijen ook nestgelegenheid te geven. (Er worden tegenwoordig nogal wat nestkasten voor solitaire bijen en hommels geplaatst, wat prima is, maar zandbijen, nochtans de grootste hoop van de solitaire bijen, worden veelal over het hoofd gezien.)
Tot ik zeker wist welke vaste planten ik waar wil, zou ik zakjes inheemse bloemenmengsels kopen en die daar uitstrooien. (Bv. bij http://nl.vivara.be/ctrl/node:242;page:236;/bloemenmengels_en_-zaden)

'k Zou plaats voorzien voor een vijvertje, diep genoeg om amfibieën te laten overwinteren, met een ruime moeraskant, omdat er zoveel mooie moerasplanten zijn.

'k Zou geld neertellen voor een stel al wat grotere bomen - bij voorkeur fruitbomen - waarvan er minstens twee dicht genoeg bij elkaar staan om later een hangmat tussen te hangen. (Opletten hoe je ze plaatst. Je wil in die hangmat misschien ook nog van de zon kunnen genieten.)
'k Zou een paar echte hoogstammen planten, omdat er vogels zijn die daar bij voorkeur in nestelen.

(Raadseltjes:
Wat is het beste moment om een boom te planten?
Wat is daarna het beste moment om een boom te planten?
Antwoorden volgen over een paar dagen.)

Een min of meer stekelig bloemen-/bessenhoekje (sleedoorn, meidoorn, hulst, vlier, lijsterbes...) is ideaal voor insecten en kleine vogels. En ook bruikbaar voor ons mensen.

Ecologisch wil voor mij ook zeggen: geen invasieve exoten, dus zou ik de planten aftoetsen tegen bv. http://www.alterias.be/alterias_search/?page=search_invasive&lang=nl.

Paden, voor zover je ze nodig acht, zou ik laten kronkelen en maken van afbreekbaar materiaal: sneden van dikke boomstronken, schors of hakselhout (wel met een verhoogde rand erlangs).
'k heb al teveel steenpuin en verloren kiezels moeten ruimen van vorige eigenaars.
Als je voor tegels of kasseien kiest zou ik er wat ruimte tussen laten en er gras tussen zaaien, zodat je het gewoon mee kan maaien.

En misschien wil je ook principes van een 'eetbos' of permacultuur toepassen?

En een plaatsje voorzien voor een paar vierkantemeter tuinbakken?
Op de webshop hier worden er verkocht van 30 cm hoog. Zou ideaal zijn tegen sommige insecten die niet hoger zouden vliegen, las ik ergens. Hier in elk geval goed tegen de konijnen.

En ik zou heel zeker een boel tuinkruiden willen.
Sommige tuinkruiden zijn prima bodembedekkers. De lage zou je langs een tuinpad kunnen zetten.

'k Zou heel zeker geen 'propere' tuin willen. Wilde hoekjes, met open composthopen, snoeiafval (ideaal voor egels), brandnetels (die je eventueel kan indijken en kan soeien voor ze in het zaad schieten) zijn noodzakelijk voor zoveel dierlijk leven.

Wat het ook wordt, vooral als het ecologisch is: heel veel plezier gewenst met je nieuwe tuin.
dinsdag 26 april 2016 - 02:44
deHaan

DeHaan

Wat je ook doe, zorg dat de grondbewerking na oplevering van het huis goed gedaan wordt.
Dit is namelijk het fundament van de tuin.
dinsdag 26 april 2016 - 09:19
Polplastron

Polplastron

Toen wij zo'n 12 jaar geleden hier kwamen wonen was de tuin een wildernis met (veel te) grote treurwilgen, massa's bamboe en siergrassen en een aantal heel mooie bomen zoals een tulpenboom en een Robinia die helaas door een waslijn zwaar beschadigd waren (De waslijn groeide stukken in de bomen waardoor deze niet echt stabiel meer waren).

Dus hebben we een kapvergunning gevraagd en een goede tuinaannemer onder de arm genomen om het geheel te rooien, de grond voor te bereiden voor nieuwe aanplant en vervolgens het geheel met gazon laten bezaaien.

Omdat op dat moment onze eerste zoon net geboren was, wisten we zeker dat we speelruimte nodig hadden. Dus werd het achterste deel van de tuin al meteen omzoomd met beukenhagen die ruimte boden om verstoppertje te spelen, te voetballen etc. en dat op een manier dat eventuele ballen en andere speeltjes niet meteen in het voorste gedeelte van de tuin zouden terechtkomen waar we zeker van waren dat dat een siertuin zou worden.

Zo hebben we één jaar lang geleefd met een tuin met enkel gras en (lage) hagen.
Deze tijdsspanne gaf ons de mogelijkheid om te ervaren wat onze noden waren in de tuin en waar die best konden worden ingevuld.
- We merkten al gauw dat zo'n grote tuin nood had aan een efficiënt composteringssysteem: dus dat kreeg een plaats achteraan in de tuin.

- Het terras naast het huis was lekker groot, maar lag enkel 's morgens in de zon. We merkten al snel dat we vanaf de namiddag de tafel en stoelen telkens op het zelfde plekje in het midden van de tuin zetten. Daar moest dus zeker een terras komen.

- Gezien we een grote familie hebben, komt er hier in de zomer nogal eens een 'bende' aan voor een barbecue. Daar heb je dus plaats voor nodig. Gezien je met die hoop mensen niet per definitie in de zon moet zitten, hebben we dan ook meteen het terras aan het huis groot genoeg gepland dat hier een grote tafel op kon staan en eventueel 's zomers ook een zwembadje voor de kinderen.

- Intussen hadden we ook kippen gekregen en die moesten ook een plek krijgen. Achter de garage was een mooie oppervlakte op een plek waar je de kippen goed kon zien, maar waar dit toch niet visueel storend zou zijn.

Na een jaar hebben we de terrassen en tuinpaden laten aanleggen in een vorm en oppervlakte die we nu nog altijd efficiënt vinden. Hierbij heeft een vriendin die tuinarchitecte is ons wel op weg geholpen i.v.m. de beste maten voor zo'n tuinpad en de beste vorm (maar dit wel vertrekkende van onze inzichten).

Het jaar dat de terrassen en tuinpaden waren aangelegd heb ik de vormen van de borders uitgezet op het gras d.m.v. touwen en stokken. Hierbij waren vorm en bereikbaarheid belangrijk. Je wil namelijk makkelijk elk stuk van je border kunnen bereiken om te kunnen wieden: gezien de borders langs twee kanten bereikbaar waren, konden we vrij breed gaan. Toen we beiden tevreden waren met het resultaat heb ik het gras op die plekken weggegraven en hier siermaïs gezaaid.

Het voordeel van siermaïs is dat het best decoratief is, snel groeit en dat je het mettertijd kunt snoeien op een hoogte die je wil. Op deze manier zagen we al snel hoe we gezellige hoekjes konden voorzien in de tuin en toch een mooi overzicht konden houden over het geheel.

En toen pas ... zijn we echt begonnen met de échte aanplant. Door zoveel tijd te nemen en intussen rond te kijken in verschillende tuinmagazines, tuinprogramma's (de goeie op BBC en RTBF), open tuinen, botanische tuinen etc. was ik intussen in rozen geïnteresseerd geraakt.

De struiken, kornoeljes en rozen, werden dan ook eerst aangeplant. Ik moet echter zeggend dat het niet mogelijk was om de hele tuin ineens aan te planten, dus werd border per border aangepakt. Overige borders werden telkens ingezaaid met een mengsel van eenjarigen.

Pas vorig jaar werd hier de laatste border aangeplant en intussen is er zelfs al één border helemaal terug leeggehaald omdat het resultaat tegenviel (Hier stonden rozen die te weinig zonlicht kregen; het was dan ook mijn eerste border die ik aangeplant had en intussen hebben we veel bijgeleerd hé!).

Mijn tip: neem je tijd, zie wat je nodig hebt en wat je wensen zijn, hou er rekening mee dat wensen met de toekomst kunnen veranderen en neem als je daar nood aan hebt professionele hulp onder de arm. Vooraleer je dat laatste doet, is het echter erg belangrijk te weten wat je wil en wat niet. Mijn werkwijze kan misschien dan ook een hulp zijn, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Groeten,

Pol
dinsdag 26 april 2016 - 09:47
Roeliee

Roeliee

Bedankt allemaal voor de tips! Kan ik zeker wat mee De grond is nu inderdaad nog gewoon een weiland, er stond vroeger een kleine hoeve op en is nu verkaveld.

Als ik het zo wat kan samenvatten, is het beter niet te snel te willen gaan. Rustig afwachten en kijken wat er mogelijk is. Echt hoge bomen ben ik niet direct van plan te planten, de buren zijn er ook nog en aangezien de tuin zelf niet echt breed is. Dergelijke bomen moet je, vind ik, planten zodat er niet aan gesnoeid moet worden. En aangezien niet alle mensen evenveel houden van bomen...

Is het een goed idee om bijvoorbeeld nu wel al enkele fruitbomen te planten, al dan niet hoogstammen, om deze dan later op hun vaste plaats te zetten? Of is dit niet doenbaar/ goed voor de bomen? Op die manier kan je toch al enkele bomen, die we mooi vinden, planten en zo enkele groeijaren inlopen. Of zie ik dit volledig verkeerd?

Qua grondbewerking... de schoongrootvader is boer en heeft dus een (oude) tractor met bijhorende materialen. Is het een goed idee om de grond om te ploegen en te egaliseren met deze tractor? Of heb je dan de kans dat de onkruidzaden, die nu hoogstwaarschijnlijk diep in de grond zit, boven haalt en ze zo laat ontkiemen? Je hoort ook dat er vroeger aardappelen op nieuwe bouwgrond gezet werd. Is dit een optie? Of zijn het de voordelen niet waard?

Alvast nog eens bedankt voor jullie nuttige bijdrage!

Groetjes
Roeliee
dinsdag 26 april 2016 - 21:22
Polplastron

Polplastron

Is het een goed idee om bijvoorbeeld nu wel al enkele fruitbomen te planten, al dan niet hoogstammen, om deze dan later op hun vaste plaats te zetten? Of is dit niet doenbaar/ goed voor de bomen? Op die manier kan je toch al enkele bomen, die we mooi vinden, planten en zo enkele groeijaren inlopen. Of zie ik dit volledig verkeerd?


Ik zou de bomen ineens op de juiste plek zetten. Verplanten is altijd een ingrijpende gebeurtenis voor zo'n boom of struik. Als je nog niet weet waar je iets gaat zetten, kan je het best nog niet aankopen.

Enkel vaste planten zou je kunnen zetten; die laten zich snel en makkelijk verplanten. Als er hier en daar eens wat uitval is, dan is dat niet zo'n probleem gezien heel wat planten zich vlot laten delen of stekken. Voor een mooie, grote boom ligt het zo simpel niet!

Groeten,

Pol
woensdag 27 april 2016 - 10:08
Roeliee

Roeliee

Bedankt Pol voor je uitleg! We zullen dit dan zo aanpakken! Ik dacht op deze manier wat groeijaren "voor te lopen" voordat de tuin in de definitieve plooi valt. Maar ik zal dus beter direct bekijken waar welke boom kan komen! Het is immers zonde om deze na verloop van tijd toch te moeten wegdoen...

Groetjes
Roeliee
woensdag 4 mei 2016 - 19:51
leerling

Leerling

Onze tuin is ook nog in aanleg, dus 't is goed om hier ook andere ideëen en inzichten te vinden.

Hier de beloofde antwoorden op de raadseltjes:
- Wat is het beste moment om een boom te planten?
30 jaar geleden
- Wat is daarna het beste moment om een boom te planten?
Nu!

Succes met je boomplantactie. Weet je al welke bomen het gaan worden?
woensdag 4 mei 2016 - 22:29
Roeliee

Roeliee

Nog geen echte bomen op het oog hoor! Enkele fruitboompjes, dat wel misschien 't Is maar dat dat ik weet wat wel en niet te doen

Groetjes
maandag 9 mei 2016 - 21:54
Dona en Peter

Tekst aangepast

Dona en Peter

En beestjes?
dinsdag 10 mei 2016 - 10:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon