menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Regenton in de winter

Ga naar meest recente reactie

Rockey

Rockey

Hallo,

Een kleine simpele vraag, wat doe je met een volle regenton tegen de winter.
Laat je die volledig leeglopen zodat het niet vervriest of kan dit geen kwaad?

Probleem is beetje dat ik een constructie heb gemaakt waardoor de regenpijp aan de zijkant van de ton binnengaat (met silicone vastgemaakt), kan natuurlijk het water er uit laten lopen maar zal natuurlijk terug vullen.
Kun je dit oplossen met folie er rond te draaien ofzo?

Ik hoor het graag

Bedankt
maandag 23 november 2009 - 08:05
Pieter

Pieter

Hoi,
Bij mijn ouders staan ook ronde plastic regentonnen en in de winter wordt daar niets speciaals voor gedaan hoor. Bij bevriezing kan het ijs steeds naar boven toe uitzetten hé en bovendien is die plastic behoorlijk sterk. Ik denk dus niet dat je een probleem zal hebben van kapotvriezen (mijn ouders hebben er toch nooit last van gehad).
maandag 23 november 2009 - 11:20
Mandy

Mandy

Hai Rocky, heb je het over een houten- of een plastic regenton??
maandag 23 november 2009 - 11:49
Rockey

Rockey

Hoi,

Sorry vergeten te vermelden.

Het betreft een plastieken regenton (200l)

[afbeelding verwijderd niet-https]

Is enkel omdat, als ik even google, er staat dat je ton kan springen door de druk van het ijs.
De ton staat er nog maar paar weken dus zou jammer zijn (aan andere kant is de ton nu compleet vol, alsook men regenput, dus vind het dan jammer om al dat water weg te gieten)

MVG
maandag 23 november 2009 - 12:58
Pieter

Pieter

Enkel misschien dat kraantje daar onderaan dar eventueel een probleem zou kunnen geven?
Ook die industriële 'bolle' tonnen doorstaan de winters goed hoor, daarvan is de plastic wel stevig genoeg. Bij mijn ouders staat al zeker 15 jaar zo'n type:
[afbeelding verwijderd niet-https]
Soms helemaal vol, soms maar tot de helft.
maandag 23 november 2009 - 13:31
Etienne45

Etienne45

Indien het deksel door veertjes wordt vastgehouden volstaat het deze veertje voor het vriezen los te maken. Wanneer het water in een overvolle ton door het vriezen uitzet zal het deksel naar boven geduwd worden, zonder meer. ( zelfs markant om zien).
Ik heb al 9 jaar dergelijke regentonnen staan en met losgemaakt deksel, géén problemen. Ook de kraantjes niet . (Tot nog toe
)
dinsdag 24 november 2009 - 11:14
Elrike

Elrike

Ik heb vandaag een metalen vat gekocht met de bedoeling er een regenton van te maken, ik heb ook het idee dat metaal niet zomaar springt.
dinsdag 24 november 2009 - 19:09
pplakke

Pplakke

kan ik deze vaten van 1000l ook vol laten of niet ?
http://www.kapaza.be/Tuin/Diversen/21257438/IBC_Watertank_1000l_gratis_geleverd.html

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 26 november 2009 - 17:13
printemps

Printemps

Natuurlijk

Wel even informeren wat er in gezeten heeft

mvg
donderdag 26 november 2009 - 17:14
pplakke

Pplakke

dit staat er bij
Het gaat hier om ibc tanks van 1000 liter kan gebruikt worden voor opvang regenwater,producten,mazout kortom alles wat vloeibaar is 1x gebruikt voor voeding en heeft vloeibaar suiker bevat van een firma in bornem en zijn daarna volledig gereinigd met stoomwater
ik denk wel dat het goed zit zaterdag word het geleverd.
bedankt
donderdag 26 november 2009 - 18:16
printemps

Printemps

Wat vragen ze ervoor ??

Louter informatief,heb daar geen plaats voor

mvg
donderdag 26 november 2009 - 18:22
pplakke

Pplakke

40 euro +5 voor het brengen.
is niet veel ik dacht eerst zo een van 200 l te nemen maar dat kwam 40 voor het vat en 20 voor de voet.
en dan moet je het ook nog zelf in de winkel halen dus dit is veel beter.

http://www.kapaza.be/Tuin/Diversen/21257438/IBC_Watertank_1000l_gratis_geleverd.html
donderdag 26 november 2009 - 19:44
Pieter

Pieter

We wijken wel wat af nu, maar zo'n grote 1000L ton wordt best op een verhoogje van een goeie meter hoog gezet (stevige stenen op stevige ondergrond). Aan de kraan sluit je dan een darm aan en je hebt steeds water onder druk om je tuin/serre te gieten. Met een darm langs boven en een hevel zal je nooit veel druk hebben op je water.
donderdag 26 november 2009 - 20:01
Elrike

Elrike

??? En darm aansluiten???
vrijdag 27 november 2009 - 14:42
evadepeva

Evadepeva

Wij willen er een aantal ondergronds plaatsen, met een pompje.
We moeten dan wel een soort van overloop systeem bedenken, willen ze aansluiten op de regenpijpen van huis en schuur.
vrijdag 27 november 2009 - 15:34
elsvanweel13

Elsvanweel13

Ik zoek een aansluiting van de regenton (regenton terracotta 360 liter) naar een tuinslang. Welke moet ik dan hebben?
maandag 3 augustus 2020 - 11:04
deHaan

DeHaan

Meet de aansluiting op en ga naar een bouwmarkt of tuinwinkel en zoek de goed op.
Als het kan, neem dan de aansluiting van de regenton mee.
maandag 3 augustus 2020 - 18:34
elsvanweel13

Elsvanweel13

Bedankt voor het advies. Ik dacht dat er wellicht een standaard aansluiting bij dit vat hoorde
woensdag 5 augustus 2020 - 15:33
deHaan

DeHaan

Ik ken dat vat niet, dus ik weet het niet.
woensdag 5 augustus 2020 - 21:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon