menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Het is stillekes ...

Ga naar meest recente reactie

myriam56

Myriam56

Ik neem aan dat mijn maatjes aan het treuren zijn dat de super zomer voorbij is, en hun mooie tuinen aan het aftuigen zijn, en klaar aan het maken zijn voor de winter !! Wij zijn momenteel nog in Antwerpen.... morgen gewapend met een volle camionette terug naar ons boerderij.... als ik het niet vergeet , mijn oudste naai/borduurmachine meesleuren, om wat herstellingswerken te doen, en gordijnen in te korten . Het nieuwe gedeelte kan gemakkelijk een mooie naaimachine herbergen zonder de zaak te verpieteren door stof ! Eindelijk kan ik ook mijnen echte origenele zuurkoolpot gebruiken !! hij zit wel onder het antwerpse stof, maar die zal vlug af en uitgewassen zijn, om daarna onze eigen zuurkool in op te leggen..... we zijn vanaf zondag in Antwerpen, en ik ben er zeker van dat de laatstste blauwe bonen nu wel ver te oogsten zijn, Ik had met Theo afgesproken van diegene die super hoog groeiden, te laten hangen, en ze zo te zorgen dat we de beloofde boontjes kunnen opsturen, en uiteraard ook -voor onzelf, want het is een super opbrengst geweest, en ze zijn héél lekker van smaak, zonder dan te spreken van de mooie bloemen en de speciale kleur van de bonen !! Hoe het met de tomaten verlopen zal zijn dat is natuurlijk ook nog een vraagteken Zo ik wens iedereen nog een fijne avond, en 1 dezer dagen een reportage van de zuurkool historie die op stapel staat
dinsdag 1 oktober 2013 - 20:21
svoffel

Svoffel

Yep heel heel stillekes

Iedereen is zich aan het klaarmaken om naar Beervelde te gaan volgend weekend

Alles ok daar

Een naaimachine heeft men altijd nodig, ik heb er eentje aan zee en eentje in Oignies.
Het zijn maar goedkope, toch kan ik er van alles mee doen.

Draag maar goed zorg voor die boontjes, kijk er naar uit.

Ga ze hier (aan zee) als afscheiding tussen de buren die nogal nieuwsgierig zijn en graag komen kijken wat er bij ons op tafel zit.

En ik Oignies ga ik er ook enkele geven aan mijn super lieve buren. Ik ga daar zo een piramide bouwen met enkele stokken, t'is echt een mini mini tuintje, maar de buren hebben een grotere, daar kunnen ze een rijtje zetten.
Echt veel hoef je voor mij niet opzij te leggen.
Moet even aan je meute denken, allemaal in de bench tijdens de rit. Toch fijn dat ze telkens mee kunnen.

Groetjes
vrijdag 4 oktober 2013 - 20:03
minouke

Minouke

Hey! ik ben er ook nog

ik heb wel een stikmachine maar zelf kan ik niet stikken
Alles loopt scheef bij mij en geloof het of niet maar mijn ventje doet dat beter dan ik zodus maar dan ook alleen rechtdoor stikken, niks meer.

Vandaag heb ik stoofvlees gemaakt, een recept half Piet Huysentruyt/Jeroen Meeus en ingevroren. Altijd gemakkelijk hé om in huis te hebben.
Een goede puree bij gemaakt met veel boter in ... lekker.
Ik eet het liever met puree dan met frieten si.

groetjes
Chantal
vrijdag 4 oktober 2013 - 21:28
myriam56

Myriam56

Goeie morgen !!! Iedereen !!
Chantal , gij zijt een wreed schoon madame !!

Ik heb een pruttelpot aangeschaft ( in zo een pandjeshuis voor vijf euro ) hier noemt dat een mijoteuse, en in de States crockpot !! ... ongelofelijk hoe lekker dat daar je eten uitkomt ( enkele uren later) Ik versta niet dat dit in Belgïe niet populairder is, snoepende lekkerbekken dat wij zelf allemaal zijn !!... Het is super gemakkelijk.... en mijne kleine die verbruikt maar 165 watt.. ik heb ook een grotere bijgekocht voor dus grotere portie's ( uiteraard ook tweede hands ... die zat nog in de verpakking... voor 15 euro , waarschijnlijk een huwelijkscadeau, dat niet geaprecieerd werd !!

Mijn pennevriendinnen van Canada , hadden me geschreven dat je de minste van de minste kwaliteit daar dus supermals in krijgt... en omdat ik niet alles geloof van de eerste keer, dus een stuk soepvlees gaan kopen in antwerpen... ( het is trouwens duurder dan het stoofvlees hier in frankrijk,maar ik wou het dus echt uitzoeken ) en inderdaad zes uur later.. waren het echt vezeltjes, een soort stoofvleessaus... met veel, heel veel vlees... Het was om duimen en vingers af te likken, De amerikaanse recepten, daar kan ik weinig of niets mee, want die gebruiken alle soorten ingeblikte soepen om hun vlees of wat het ook is dat ze klaarmaken in de pot !! cambels uiensoep, champignonnesoep enzovoort, ik heb liever een ajuin of drie , vier te snijden en er boullion enzo bij te voegen !! Ook het gebruik van cola , is niet echt mijn ding, maar hetgeen er uit de pot komt, is echt hemels, Vandaar dat ik dus een tweede grote crockpot heb moeten kopen van Theo !!

Ik heb wel van die meiskes geleerd dat ze dus in het groot inkopen, vlees groenten etc. en alles in 1 keer al voorbereiden, bvb, het vlees braden ze al aan voor het in de vriezer gaat , samen met bvb in ons geval, uien, een boterham met mosterd enzovoort, voor stoofvlees, wordt het goulach dan gaan er de groenten bij enzovoort !! Het is haast niet te geloven maar het smaakt echt anders dan dat het gewoon op het vuur of zelfs de stoof wordt klaargemaakt !!

Tuinbabbel

zaterdag 5 oktober 2013 - 08:25
myriam56

Myriam56

en dat is het resultaat !!

Tuinbabbel

zaterdag 5 oktober 2013 - 08:26
myriam56

Myriam56

Het zo beloofde land ( de states ) daar moeten de mensen twee tot drie jobs doen om rond te komen, en er zijn natuurlijk genoeg mensen die toch niet altijd naar de mac Donalds gaan, maar thuis koken... ( deels met blikvoer maar goed , ze zijn het er unaniem over eens, het is voor duimen en vingers af te likken, dat vinden wij zelf ook maar zonder conserve toestanden)

Tuinbabbel

zaterdag 5 oktober 2013 - 08:29
myriam56

Myriam56

en dat was het resultaat 6 uur later met frietjes ( eergisteren) en gisteren daar dus een pie ( groenten-vleestaart)

Tuinbabbel

zaterdag 5 oktober 2013 - 08:31
myriam56

Myriam56

en dit stond er gisteren op het menu !!

Tuinbabbel

zaterdag 5 oktober 2013 - 08:32
svoffel

Svoffel

Goede morgen,

Chantal, helemaal eens met Myriam, je bent een heel mooi vrouw , je straalt gewoon zoals de bloemen in je tuin.

Ik ben ook geen kunstenaar met een naaimachine, maar trek mijn plan. Soms ook wat scheef, maar dat ziet men nooit. Waarschijnlijk geluk dat ik op de "goede" plaatsen scheef stik.

Denk dat ik nu eerst ga ontbijten, zie de groenten/vlees taart voor mij en heb er honger van gekregen.
Dat zou me ook smaken.

Ondertussen ga ik me tevreden stellen met een boke choco.
Deze namiddag rij ik tot in Oostkamp , naar Het Wilgenbroek, kan niet tot volgend weekend wachten. Wil me 2x drogeren. Ze hebben daar ook prachtige en gezonde planten, + super vriendelijk.

Zo, tot later, hopelijk komt de zon erdoor, er hangt wat nevel hier.

zaterdag 5 oktober 2013 - 09:05
minouke

Minouke

merciekes maar jullie doen me wel blozen ...

Ik moet lachen met dat 2x drogeren dat ken ik... ik loop dan zo gelukzalig rond in dat tuincentrum dat het te zien is

Zelf heb ik zo geen cocotte maar wel eens gekocht voor mijn dochter die dat wou voor hare kerst.
Lijkt me wel iets gemakkelijk te zijn.

Vandaag zal het bewolkt zijn hier maar niet koud, dus ga ik een grasborder verder uitkuisen dat ik gisteren begonnen was. ik hoop dat hij volgend jaar zal toegegroeid zijn, dat zal heel wat schelen in het wieden

groetjes aan jullie
zaterdag 5 oktober 2013 - 09:50
myriam56

Myriam56

Gho de tijd vliegt als je bezig bent hé!! Het regent hier pijpestelen, dus ben ik aan het plamuren in de ruitjesschuur ( aan de luiken voor de straatkant, zodat we van die straatverlichting af zijn die s'nachts blijft branden! ) IK heb ook van iemand in Bourbonne kruipende geraniums gekregen en aan de zijkant zijn ze aangeslagen , die groeien enorm goed maar de voorkant bijna helemaal niets , meschien te heet geweest !!
Ik ben ook geen held in mooi recht te naaien, maar ik trek me daar weinig van aan... meestal ziet het er goed uit als het af is !!! ....
Ik ben benieuwd Theo is de buitenkant ( gemetste muur van de badkamer die in de ruitjesschuur uitkomt aan het klaarmaken om af te werken met van die schotten, het zal mooier zijn, maar het zal ook beter geisoleerd zijn en dan kunnen daar ook nog luiken aan worden gemaakt !! Ik zoek mezelf niet blauw te betalen aan de stook !!
Zo nu verder gaan doen
zaterdag 5 oktober 2013 - 10:38
svoffel

Svoffel

Hello,

Weekend is weer voorbij gevlogen, maar met een super zonneke hier. Heb ervan genoten en buiten gezeten want het zijn haar laatste echt warme straaltjes.
We zijn er helemaal van opgefleurt.

Zaterdag is het niks geworden, wou juist vertrekken, kregen we bezoek... was wel plezant hoor.
Dacht geeft niet ik ga dan zondag wel, snif, vanaf oktober sluiten ze op zondag.

Niet getreurd, ga in super form zijn voor Beervelde

Ramen en deuren die goed sluiten zijn belangrijk, verschil merk je direct.
Ik moet mijn gordijnen nog voeren, heb die gestikt in de lente en geen zin meer omdat direct te doen, dus dat staat nog op het programma.
Maar ik ga eerst een rondkijken hoe ik dat kan doen, wil die voering in de zomer er kunnen afdoen. Zal we iets worden met een lint. Nog wat zoeken want ze moeten wel mooi blijven hangen.

Ik heb hier een Campanula Elisabeth staan en die woekert echt. Ga dat aan het chalet planten, dan kan die zijn gang gaan. Heb niet goed gelezen voor ik hem kocht, maar die roze klokjes waren zo mooi.
Ik moet daar iets tegen een steile helling planten want anders gaat de grond daar naar beneden schuiven.... heb al een deel ajuga dat ik daar ook voor ga gebruiken.

Rap terug naar daar, denk dat we dinsdag al terug vertrekken naar de bossen met de plantjes.

Nog een goede zondagavond tot de volgende
zondag 6 oktober 2013 - 20:17
myriam56

Myriam56

Goeie morgen allemaal,Hier heeft het onophoudelijk geregend !! gelukkig konden we dus binnen de grote schotten schuren !! en de luiken die zijn voor de derde keer geplamuurd, de overschilderbare siliconen, krimpen als ze drogen, dus het is een pruts karwei !! en dan de schotten van 17 naar de ruitjesschuur sleuren op zo een pierewietje ... en met de parketschuurder te lijf gaan... er zijn er al drie geplaatst , het zal een schouwspel zijn dat af is, en uniek, Dat was dus best een goede inval !!!( Ik denk soms dat mijne engelbewaarder mee helpt met denken )
Nu eerst naar de winkel om daarna verder te doen, ik heb gisteren avond al drie sokken gebreid, de vierde daar ging het mis mee aan de hiel, en ik heb het gelaten voor wat het was,om het herbreien gemakkelijker is dan de steken op te rapen die juist tegen d'hand gevallen zijn !!
De laatste struiken Marmande F1 zijn nu ook aan het afsterven !! en hier en daar ook weer een rot tomaatje!!! pffff !!!
Weet er iemand wanneer ik het best mijn witte kolen oogst om zuurkool te maken, en ook wanneer het tijd is om schorseneren te oogsten, het is allemaal zo nieuw
Zo groetjes vanuit een vochtig frankrijk !
maandag 7 oktober 2013 - 08:41
kerstkind

Kerstkind

Hallo Myriam,

Onderstaand gevonden over Schorseneren:
Schorseneren zijn eind oktober voor het eerst te oogsten. Oogst ze met een spitvork maar pas op. Ze breken best snel! Als je het echt helemaal netjes wil doen graaf dan een geul aan de zijkant waarmee je de lange wortels aan de zijkant uit het bed kan halen.
Het mooie is dat het oogstseizoen van schorseneren van oktober doorloopt tot eind maart. Deze geweldige groente kun je dus oogsten op het moment dat er verder maar heel weinig lekkers uit de eigen moestuin komt! De enige bedreiging van deze oogst is de vorst. De schorseneer kan daar prima tegen maar je krijgt ze dan de grond niet meer uit.

Haal dus een voorraad schorseneren uit de grond voor de vorst. Je kunt ze bewaren in een bak met vochtig zand. Als je dat op een koele plaats doet kun je maanden vooruit.

De witte kool dient vóór de vorst geoogst te zijn, als ze bevriezen dan gaan ze rotten.

Gisteren heb ik de laatste tomaten en paprika's afgedaan. Deze ga ik nog verwerken tot zigeunersaus.

groetjes José
maandag 7 oktober 2013 - 17:00
svoffel

Svoffel

Her aan zee weer een zonnige dag, 18 graden, weer genieten.

In Oignies was het grijs weer, maar ook 18 graden, heb toch liever de 2, de zon en de temp.

Myriam , jullie zijn weer flink bezig. We gaan weer omver vallen van het resultaat.

Morgen vertrekken we weer naar de Viroinval, maar eerst moeten we nog voorbij de mama. Probleem met tv, dat moeten we oplossen want dat is het enige wat ze heeft.
Eerlijk, ik kijk ook graag tv, weet dat jullie bewust gekozen hebben om er geen te hebben.
T'is wel zo dat je als je daar naar een film of documentaire zit te kijken je niks anders doet dan naar dat beeldscherm zit te staren, maar ja.

Heb weer iets bijgeleerd over schorseneren, wist ik niet. T'is wel lekker, maar het is heel lang geleden dat ik dat nog gegeten heb.
Ik herinner me dat mijn mama er altijd over zeurde dat haar vingers even zwart zagen als de wortels met het kuisen.

Zigeunersaus, Kerstkind wat doe je daar dan in, een soort provençaalse saus?

Zo, ga de kleren weer inpakken voor morgen

maandag 7 oktober 2013 - 18:11
myriam56

Myriam56

Hallokes ...dag Simone, kerstkind Chantal... amai jullie zijn echt allemaal pronte madammen .... en de mannen mogen er ook zijn !!
dank je wel José voor de goeie raad, ik ga dat zeker en vast zo doen !! (schorseneren ) Het is geleden van toen ik een kind was dat ik dat nog gegeten heb en de kokkin van dienst kon toen niet echt goed koken.....
Maar ik wil het toch zelf nog eens proberen, vAndaag weer wat opgeschoten, het gaat traag maar gestaag !! hopelijk is tegen het eind van de week dat zware werk ook een feit !! en is de badkamer aan de buitenkant goed geisoleerd !!
Deze avond frietekes met een biefstukske van Belgïe , ( want hier is een goeie biefstuk niet te betalen, voor een entrecote vragen ze hier algauw 25 euro's .... als je minder betaald heb je dus veredelt stoofvlees, ( en het stoofvlees kost dan soms bijna niets ) raar maar waar , dus samen met het gehakt, en de sausiskes sleuren we ook de biefstukken enzo mee van den belgique !!
na het eten lekker naar het nieuwe gedeelte, ( computers staan nog in het oude, ook het kookvuur , dus nog een tijdje op onze tanden bijten voor sommige dingen, daarom dat ik s'avonds niet veel reageer, na zevenen zijn we aan de overkant... Theo gaat dan al in bed en ik zit dan aan de breier .... lekker te ravotten !!!
tot de volgende !!
maandag 7 oktober 2013 - 18:33
kerstkind

Kerstkind

Veel plezier aan de breier en strakjes zullen jullie warme voetjes hebben
groetjes en een fijne avond,
José
maandag 7 oktober 2013 - 19:03
kerstkind

Kerstkind

Bereiding van schorseneren:

Spoel de schorseneren goed af en probeer zoveel mogelijk zand te verwijderen.
Draag handschoenen of schil de schorseneren ónder water met een dunschiller.
Om verkleuring te voorkomen. Snijd de schorseneren in stukken en kook ze in water gemengd met melk en zout in 15 minuten gaar. Laat uitlekken.
Smelt ondertussen de boter in een pan en roer de bloem erdoor. Schenk een deel van de melk erbij en blijf roeren tot een gladde massa ontstaat. Laat de saus 3 minuten doorkoken en breng op smaak met zout en peper.

Jammie....da's lang geleden

@ Simone,
wat de zigeunersaus betreft, erg lekker al zeg ik het zelf bij een hamburger, gehaktbal of schnitzel. Warm en koud bij de bbq. Hmmm....
groetjes José
http://www.ah.nl/kookschrift/verzameld-recept?id=246638&userid=260111
maandag 7 oktober 2013 - 19:14
minouke

Minouke

Gek hé... als je mekaar niet ziet maak je daar een beeld van en Simone zag ik met donker haar en krulletjes bon de krulletjes zijn al juist

Myriam zag ik ook met donker haar en op een foto zag ik dat ze blond was...

Kerstkind, die saus ga ik ook eens maken, ziet er lekker uit... deze week staat het op de menu!

groetjes
Chantal
maandag 7 oktober 2013 - 20:13
myriam56

Myriam56

Goeie morgen groene luitjes altegare !!..Dank je wel José voor de lekkere recepten ! Het is hier nog altijd droog ( daar ben ik heel erg blij mee, want dan kan ik buiten de platen schuren !)....Ondertussen ben ik al twee paar sokken verder !! met de nodige experimentjes !! komt dat allemaal dik in de sjakos... Theo die haalt zijn schade in door dan in Bed mijn capriolen te liggen bewonderen, en een half uur later ligt die al lekker te slapen !!
Gisteren kwam de buurman mij roepen, en heb ik van hun twee prachtige rode zetels gekregen eentje is zelfs een relaxzetel !! in een mooie rode suede !! de versieringen zijn in kerselaar helemaal mooi uitgewerkt !... IK ben heel erg blij met die ommezwaai !! amai..Er wordt wel gepreuteld dat ons poort voortdurend compleet dicht is, dat het eruit ziet als een prison, en dat er eigenlijk maar 2 koppels erg jaloers zijn de rest niet ..
We weten natuurlijk wel beter!! .. ze willen allemaal geholpen worden met hun riolering, en willen allemaal zo een goedkoop watervat !!
IK heb daar gewoonweg niet op gereageerd !! tenslotte zijn we gans de dag in de weer, en het is echt vele veiliger als alles gesloten blijft ( diefstal )
Zo meschien dat ik vandaag luikse suikerwafels bak !! Want snoepkont Theo is een beetje op de sukkel ....
groetjes
dinsdag 8 oktober 2013 - 08:34
svoffel

Svoffel

Myriam,

Merci voor het complimentje, en, Chantal je hebt dus 50% op de examenvraag
Vroeger waren er veel meer krullen in mijn haar, met ouder worden is het verminderd.
Die saus moet heel lekker zijn....

Ben heel blij voor jou Myriam, eindelijk is het wat plezanter aan het worden en moeten jullie ook een beter gevoel krijgen met de buren.

En nu heb ik ook zin in suikerwafels, kwijl kwijl, ga een boke eten, alles buiten klaar zetten en dan nog even de grond dweilen voor we vertrekken naar mijnen berg.



dinsdag 8 oktober 2013 - 08:56
minouke

Minouke

SIMONE EN MYRIAM !!!! nééééééééééééééé

Begint nu niet over suikerwafels hé.... het is zo al moeilijk genoeg!
Gelukkig heb ik mijn wafelijzer aan mijn kinderen gegeven al 1 verleiding minder
dinsdag 8 oktober 2013 - 11:03
svoffel

Svoffel

Chantal,

Als ik hier mag zitten kwijlen van de goesting heb ik er helemaal geen probleem als jij daar dan ook zit mee te doen
Ondertussen zitten we terug in de Viroinval, stoof aangestoken en alles op zijn plaats gelegd.

Maar eerst natuurlijk naar mijn zakdoekje gaan kijken en zie, eindelijk stonden de 2 laatste Dahlia's open, gelukkig nog voor de vorst.

Eentje die ik gekregen heb van mijn buurvrouw en dan de Nuit d'Eté in het voorjaar gekocht.
Dat heeft het gemis aan mijn suikerwafel goed gemaakt, was die helemaal vergeten tot ik het hier weer las.

Deze is de Nuit d'Eté.

Zo dames, zie dat mijn ventje de apero heeft klaarstaan, zal eens tot daar lopen, stel je voor dat ik dat mis.

Tuinbabbel

dinsdag 8 oktober 2013 - 18:06
svoffel

Svoffel

Deze noem ik Marie-Therèse naar mijn buurvrouw

Tuinbabbel

dinsdag 8 oktober 2013 - 18:07
minouke

Minouke

mooi mooi mooi die Dahlia's

geniet van je aperootje, zalig!
dinsdag 8 oktober 2013 - 18:22
myriam56

Myriam56

goeie avond... Gho Simone dat zijn toch schone dinges zunne !!
Die donkere tinten zijn echt enorm prachtig en dan de onderste foto da's helemaal een specialleke godkerdikke der zijn toch magnifieke bloemen he !?!

Ik heb 34 suikerwafels gebakken, Ik kon dus iedereen die ons wel gezind zijn trakteren, wetende dat het niet moeilijk is en redelijk vlug klaar , dus , de overburen , onze engelse buren , die nog eens op vakantie zijn.. en dan nog een bejaarde moeder die met haar dochter die het downsyndroom heeft ... elke dag een grote wandeling doet, ( het tempo is eerder een mars ) altijd vergezeld van hun hondje... en soms is de papa er ook bij !! steeds goed gemutst... die heb ik ook getrakteerd, ze kennen dat niet luikse wafels( of suikerwafels) Ik ben benieuwd naar het verdikt van de buitenstaanders , in elk geval wist Theo te vertellen, als je de muziek loeihard zet, dan denken ze dat hier kermis is, je ruikt het huizen ver !!Ikzelf heb er twee gesnoept.. maar de grootste snoeper moest geen boterhammekes hebben heeft zich tegoed gedaan aan de lauwe wafels pff.....Ik durf momenteel geen foto van onszelf te zetten, want de flinstones zijn er niets bij !! Op dit moment is het werken aan de hoeve prioriteit, en kapper en mooie kleding is hier echt.... gedoemd om binnen de korste keren ... op een flop uit te draaien, maar ik geniet al bij het kijken naar mijn beste maatjes hun foto's en weet dat er ooit wel verandering in zal komen !!Op dit moment is mijn haar peper en zout.. ( ik ben van nature pikzwart van haar geweest, maar had al heel vroeg grijze haren , dat ik dus elke maand liet bijkleuren) nu is het onbegonnen werk en Theo vind het mooier zo!! Hij zegt dat ik dan een zachtere uitstraling heb !! Zo dat waren de laatste tokkeltjes, want hier is geen vuur gemaakt, hier is het vies en stofferig, en aan de overkant brand nu de verwarming, en is het allemaal proper, en ga ik nog wat met de breier spelen !! ik heb ondertussen al drie paar sokken bij mekaar gesprokkeld... De nieuwe machine ( ongelogen waar voor 20 euro met een kast )
ze was in het begin heel stroef, maar nu begint ze te breien als een lier !! ben ik blij !! Voila, dat was het ik ga iedereen nog een hele gezellige avond wensen en een verkwikkende nachtrust !!
dinsdag 8 oktober 2013 - 18:42
svoffel

Svoffel

Bonsoir Madame,

Ze zullen ze wel lusten die lekkere wafels.

Heb zitten lachen met jullie als de Flinstones, roept Theo dan ook al jabadabadoeee
Zag dat wel graag.
Die foto is genomen als we gaan eten zijn voor mijn 60 jaar, al 1 jaar geleden, de tijd gaat vlug.
Dan heb ik ook niet mijn werkplunje aan en stond mijn haar ook niet recht op mijn hoofd.
Dat is soms ook het geval als ik uit bed kom, rechtop en naar alle kanten krullen in de verkeerde richting.
Heb daar een plantenspuitje voor (gekregen van mijn dochter in de vorm van een hondje) spuit ik dat gewoon nat s'morgens en probeer ik die weerbarstige haren weer in plooi te krijgen.
Dat is het enige dat ik doen moet aan mijn haar, buiten het laten knippen. Wil helemaal niet zagen, t'is ok, behalve gehoorzaam zijn, dat doet het niet, zal aan mij liggen, ik luister ook niet graag
Als we naar Hastière gaan werken neem ik geen foto van mezelf, zeker niet van te dichtbij, hihihihi zou niet hetzelfde resultaat geven. Op onze jonge leeftijd moet een mens een beetje verf opdoen en zorgen voor het juiste licht toch

Spijtig dat jij niet naar Beervelde kunt komen, dan is het clubje vol. Zal voor een andere keer zijn.

Die donkere Dahlia's zijn mooi, heb er een zwak voor. Maar dit jaar waren die van mij zo laat omdat ze kapot gevroren waren in het voorjaar.

Ga stoppen want ik heb al 2 glaasjes uit en ze waren nogal groot uitgevallen. Hik

tot morgen
dinsdag 8 oktober 2013 - 19:39
minouke

Minouke

ahahaaa Simone, moest je mij dan zien in de tuin ik heb zo een gezellige vest aan, lijkt wel of er een rat in gezeten heeft maar zo een goei vest.
Nooit te warm of te koud, geeft goed mee bij bewegen grote zakken voor schaar en koordjes maar niet om aan te zien en dan mijn 'mouche' op mijne kop als het erg koud is.
Mijn zus kwam eens op bezoek vroeg wat ik op mijn hoofd had... dat is zoiets waarmee de 'plukkers' hier werken in de winter als ze snoeien of boompjes aanbinden. Goed warm
Maar kom na een goed warm bad, na het afweken van al dat bruin onder de nagels zien we er toch weer menselijk uit.

Slaap lekker allemaal en tot morgen
dinsdag 8 oktober 2013 - 21:39
myriam56

Myriam56

Goeie morgen dames !! Ik ben zo blij met deze letterkes, het is een lekkere babbel over koetjes, kalfjes, de mooie bloemen, de mensen etc.
Julie zien der amper veertig uit !! ..Theo is serieuse spierballen aan het kweken.... en gisteren onder avond de verwarming voor aangezet, het was buiten 13 graden binnen 16 zonder verwarming... het is echt een propere verwarming, wat een luxe !! ik mis de vlammekes op dit moment nog niet... ik heb nog teveel griezels van de viezigheid van vorige winters als herinnering !!
Mijn experiment met azijn en een snuifje bloemsuiker is ook geluk, mijn lelie's( lekker ruikend ) zijn maandagmorgen gekocht , hebben twee dagen en een nacht in het laadruim van de camionette gelegen en we zijn nu al woensdag dus al meer dan een week oud, ze staan er nog altijd fris bij net of ze zijn juist afgesneden !!

Tuinbabbel

woensdag 9 oktober 2013 - 08:32
myriam56

Myriam56

Onze nieuwe geite-wollen sokken, ( vanwaar de naam komt weet ik niet, want er komt geen geit aan te pas), het is echt 100% wol , echt ouderwetse sokkenwol, overgenomen van een wwe die haar fabriekske moest sluiten wegens overlijden echtgenoot, en zelf geen goesting en gene fut niet meer ... ik heb veel grote konen staan van vele kg's het stuk, dus ik kom toe voor de rest van mijn leven, zelfs als ik alle dagen 10 paar sokken verkoop,
Ik heb natuurlijk ook mooie moderne zelf strepend sokkengaren... Al de sokken die ik brei was ik in de machine, de beige die wordt dus door mij behandelt zodat hij ook in de machine kan, dat is een tip die ik gekregen heb van een Nederlands dame die vroeger les gaf ( machinebreien)
De sokken die vervangen worden zijn nu vijf jaar oud !! ze hebben hun dienst bewezen.... en het maakt geen verschil of het moderne wol is of die gespikkelde , ze krijgen allemaal gaten!!

Tuinbabbel

woensdag 9 oktober 2013 - 08:38
svoffel

Svoffel

Kleine voetjes en grotere voetjes lekker naast elkaar
Je ziet dat het niet je eerste exemplaren zijn, deze zijn prachtig, echt prof. werk.

Als we maar gelukkig zijn in onzen hof, geeft niet hoe we erbij lopen dan. Dat is ons domein, allee, zo beschouw ik het toch. En, vermits het hier zo piepklein is kan ik het in een blik overzien, heb de indruk dat niemand het zou wagen om iets te doen aan de plantjes. Denk dat ze toch schrik hebben van mij hihihi.

16 graden binnen is echt wel heel fris om in te zitten, ben blij dat jullie verwarming nu goed werkt.
Als ik hier in Oignies aankom, steek ik het electr. vuurtje aan in de keuken en de houtkachel in de living.
Op 1 uurtje is het dan echt warm, nu toch nog, als het echt koud is duurt het toch 2 à 3 uren voordat het echt warm aanvoelt, ook al is het dan 20 graden, de muren zijn nog koud.
Gelukkig is het nog niet aan het vriezen.

Seffens ga ik in Hastière de plantjes in de grond steken die we meegenomen hebben van zee. Vooral grondbedekkers.

Zo, ga mijn luxe werkpak aantrekken en weg zijn wij.

Tot deze namiddag
woensdag 9 oktober 2013 - 09:42
kerstkind

Kerstkind

Hee Myriam,

het lijkt of het afgelopen is met het goeie weer
Om 's avonds zonder verwarming te zitten bij een temp. van 16 graden is echt
te koud, daar kun je ziek van worden
Maar met jouw zelfgebreide geitewollen sokken krijg je zeker geen koude voetjes en Theo ook niet. Zien er erg professioneel uit
Maak je ze ook voor de verkoop????????????
Mijn man draagt ze ook altijd, alleen niet zelf gebreid....
Ik zou er wel een paar willen bestellen hoor mocht je tijd over hebben.

groetjes José
woensdag 9 oktober 2013 - 14:12
svoffel

Svoffel

We zijn al terug van Hastière.

De plantjes staan al in de grond, hopelijk spoelen ze niet weg. Er zullen wel enkele de winter overleven en indien niet, geen probleem, de moederplanten staan in Middelkerke.

Kerstkind, dat zou een goed geschenk zijn voor de Kerst
Ik herinner me nog dat die sokken me altijd jeuk gaven, ook met een wollen trui zit ik me maar te krabben en te krabben. Nu doe ik er in de winter zo een dunne rolkraagtrui onder, dan lukt het me wel om wol te dragen.
Dat die sokken 5 jaar meegaan is wel luxe, tot nu toe heb ik geen enkel paar die het 5 jaar uithouden bij mijn ventje.

Inderdaad het prachtige nazomerweer is gedaan. We hebben er echt van kunnen genieten. De rest van de week is regen voorzien, behalve zaterdag....

woensdag 9 oktober 2013 - 16:38
myriam56

Myriam56

Goeie avond lieve mensen

just terug van een ganse dag achter vijzen te zoeken ongelofelijk dat heeft ons een tank diesel gekost !! uiteindelijk dan toch gevonden !! drie pakken gekocht !!van 200 stuks .. ongelofelijk dat zijn hier soms achterlijke patékes hé pfff !!!!

Ik brei die kousen ook voor andere mensen en vraag voor de gewone maten 8 euro voor een paar !!..
En natuurlijk de verzendingkosten !! of je kan ze komen ophalen in antwerpen als je dan in de buurt bent en mijn buurman zal die dan wel afgeven als hij er van weet !!

alé ik ga een probleem oplossen in Antwerpen !! via mail pff!! ik vertel daar later wel eens meer van aub?? !!
woensdag 9 oktober 2013 - 18:32
myriam56

Myriam56

Simone die onderste bloemen dat zijn toch wel hele speciale hé?... kan je die ergens kopen of bestellen ?.... het zou niet voor zo direct zijn, maar voor later als we meer tijd kunnen besteden aan onze tuin ... want inderdaad een tuin is toch een grote schat als je van de natuur houd !!
woensdag 9 oktober 2013 - 18:54
svoffel

Svoffel

Dag Myriam,

Vandaag hier ook koud en regen, snif, verlang terug naar de zon en de warmte van de laatste weken.
Toch zitten we lekker binnen in de warmte, vandaag beneden dweilen (met de hondjes is dat nodig) wassen en strijken.
Onze wasmachine aan de kust heeft haar geest gegeven en nu breng ik al de vuile was mee naar hier.
Ga eerst zien of het echt wel nodig is om overal een wasmachine te hebben. Zo heb ik ook een extra reden om telkens naar Oignies te rijden.

Die onderste is een Dahlia, ga ze volgend voorjaar stekken, dan heb ik een nieuwe plant. Of delen als ze al groot genoeg is, ga het bekijken.
Stuur dat dan wel op in een pakje met de post als het zover is, geen probleem. Kunnen ze bij jou ook pronken in de tuin. Een Dahlia hoef je enkel in de grond te stoppen en bij de eerste vorst weer uit de grond te halen, makkelijke planten en ze zijn zo mooi, zeker op het eind van het seizoen.

Zo , ga erin vliegen anders is de dag gedaan en rommel in hier maar wat rond.

donderdag 10 oktober 2013 - 10:55
myriam56

Myriam56

goeie middag Simone Je bent toch wel een echte schat hé, !! IK moet nog iets kwijt, mijn kousen prikken niet, Theo is ook zo een sloor die niet tegen prikwol kan, ( wie wel trouwens?) dat komt omdat er verkeerde wol is gebruikt, niet alle schapewol prikt... dat komt omdat ze een verkeerd ras hebben gebruikt !! texel,en zwarte bles zijn de beste voor kleding.... en uiteraaard merino!! da's het neuske van de zalm , de rest is eigenlijk voor de tapijtindustrie !!! maar ja verkeerd in gekocht... en het wordt toch als breigaren aangeboden zitten de mensen wel met prikwol !! en daar helpt niets tegen , geen diepvries en geen andere fabeltjes, prikwol, blijft prikwol !!
hier is het zwaar bewolkt en af en toe een straaltje zon... maar 12 graden... ik hoop dat het overblijft ik moet nog vier platen schuren en doe dat het liefst buiten, maar nat gaat dat niet dus .... ik ga verder doen sé !!
donderdag 10 oktober 2013 - 12:35
myriam56

Myriam56

Sommigen zullen me absoluut knettergek vinden, en anderen zullen meewarig hun hoofd schudden
Maar ik vind sokken breien het einde, absoluut verslavend !! met de hand of met de breimachine met vijf kleine sokkennaalden of met een rondbreinaald.... in de loep of gewoon .. Het maakt mij allemaal niet uit !! En ik ben echt , maar dan ook echt in de wolken nu dat ik terug kan roetschen op een singer.... Het fijne aan zelf gemaakte sokken ( ook voor andere mensen uiteraard ) dat 1X je de kneep vast hebt, je echt designer sokken kan maken, dus echt op de voet en het been van de drager geschreven ( in dit geval uiteraard gebreid !)Sommige mensen hebben dikke benen, andere dan weer uiterst fragil en dun, anderen hebben een brede voet, en kort , je hebt lange smalle voeten etc.
Als je zelf je sokken breit, kan je dat allemaal uitvlooien en aanpassen.... dat vraagt natuurlijk wel wat hang en spanwerk maar de resultaten zijn dan ook super!!Wie nog geen zelfgebreide sokken heeft gedragen weet niet waarover ik spreek, andere mensen zullen begrijpend knikken en zeggen ;"d'as just !!"...Als ik het duurdere zelfstrepend sokkengaren gebruik, ( is dat meestal met bollekes van 50 gram, en je hebt voor een paar normale manssokken 75 gram nodig.. dus heb je altijd een klutske van 25 gram over. Het is zonde om dat ergens te laten slingeren, dus houd ik die bij tot ik een paar kleurtjes bij mekaar heb gesprokkeld en maak ik daar dus oftewel sneakersokken van ofwel kindersokken.... Sommige mensen vinden het te duur om voor hun kids deze sokken te kopen/maken..... want het is algauw 5 euro voor een paar kindersokken !! en dat tikt aan... terwijl je de chinese rommel kan kopen 20 paar voor drie euro of zo !! T'ja dat is natuurlijk ieder zijne meug !!! maar ik weet dat indertijd mijn kids in de winter lekkere warme voetjes hadden...
Ik zie nog de arwanende en afkeurende blikken van Theo toen ik hem de eerste keer voorstelde van zelfgebreide sokken te proberen!!
Nu begint hij al te klagen ... als hij denkt dat de sokken geen lang leven meer beschoren zijn....
en dat ik tijd moet vinden om er nieuwe te maken !!!
Geen zweetvoeten, geen eelt , geen kloven en uiteraard geen kouwe voeten !!! dat is de luxe die veel mensen niet kennen !! en het is steeds een plezierig iets om te zien hoe verbouwereerd ze zijn als ze zo een paar eens mogen proeven hebben .

Tuinbabbel

donderdag 10 oktober 2013 - 16:21
svoffel

Svoffel

Myriam,

Ben ondertussen helemaal klaar om je sokken te proberen ja, ik wil geen gepiek, eelt of wat dan ook hebben deze winter......

Mijn ventje die altijd kou heeft zal dan ook blij zijn want het is hier ook koud aan het worden. Vandaag op het koertje is het max 12 graden geweest maar met een echt koude wind.

Vandaag zijn boven de Hoya bloemekes opgegaan, het zijn echt mini juweeltjes. Een klein trosje bloempjes, moet mijn bril opzetten om ze goed te kunnen zien.
Het zijn stekjes die ik gekregen heb van Paronoto verleden jaar en 1 is er aan het bloemen. De rest zal voor volgend jaar zijn. Plaats er een foto van.

Voor de rest niks te vertellen, de was en de strijk is gedaan, de ticket voor Beervelde zijn geprint (belangrijkste) de beneden is weer of was weer proper en het babbeltje met de buurman is ook gedaan, iedereen happy ik inclusief .

Tot de volgende

Tuinbabbel

donderdag 10 oktober 2013 - 19:23
myriam56

Myriam56

Goeie morgen iedereen !!
Die bloemmekes zijn precies van marcepein ,Ziet er echt super mooi uit !!
De natuur is toch mooi , als we zo langs de velden rijden dan zie je soms de mooiste bloemen staan langs de grachten of in de weiden... en dan is dat onkruid !! ongelofelijk... hier heb je dus nog wilde orchideetjes ze groeien echt als onkruid ik ben van plan als we later wat meer tijd hebben om me ook een collectie veldbloemen aan te leggen !!
Gisterenavond had ik stoemp gemaakt met eeuwige moes !! en het was enorm lekker !! de kool ( want dat is dus eeuwige moes ) heeft een andere smaak dan savooi of boerekool .....
De wand in de schuur is bijna klaar dus ik kan bijna opnieuw een foto plaatsen van onze vorderingen !! ... Het is spijtig dat ik nog moet wachten voor de plaatsing van het keukenmeubel.Zo geniet van de voorbereidingen voor het plantenfestijn in Beervelde !! jammer genoeg is dat voor ons niet haalbaar !! ! groetjes
vrijdag 11 oktober 2013 - 09:22
svoffel

Svoffel

Hier zijn we ook al wakker , lang geslapen tot kwart voor negen, gebeurt niet dikwijls.
Zal van pas komen voor het weekend.

Hier zijn er ook van die prachtige wilde orchideeën te vinden, in Nismes geven ze jaarlijks rondleidingen. Daar staan er heel veel, ze zijn allemaal beschermd. Prachtige planten.

Kijk al uit naar de foto, merk je hoeveel werk er aan vast zit om die prachtige resultaten te verkrijgen. Het is allemaal zo uniek jullie werk

Deze morgen opgestaan met zon, nu is het helemaal dichtgetrokken en nog steeds koud. 6 graden, lekker stoveke dat snort binnen. S'morgens leg ik enkele sprokkeltakjes in de as en hup ze is weer vertrokken.

Ja, dat keukenmeubel zal wel eens op zijn plaats komen, heb je al mensen gevonden die komen helpen?

Seffens ga ik een lijstje maken van planten die ik graag wil hebben, maar zoals meestal koop ik wat ik graag zie en ben er dan zo gelukkig mee als een klein kind dat een ijsje krijgt.

Voor de rest ga ik nog wat in de kasten rommelen, heb dingen die ik nooit gebruik en toch wil bijhouden. Elk jaar neem ik me voor om het weg te doen, later zet ik het weer terug in de kast, onozel maar zo is het. Vandaag ben ik weer vol met goede voornemens om het op te ruimen.

Nog een fijne dag
vrijdag 11 oktober 2013 - 10:29
myriam56

Myriam56

Als je lekker geslapen hebt, Simone komt dat alléén maar ten goede van je gezondheid,... Ze voorspellen de koudste winter in honderd jaar ( dat komt niet van mezelf , maar van de amerikaanders ).... ik werd gisteren wel gewaar dat er sneeuw in de lucht zat, en in Zwitserland en Oostenrijk schijnt het al vollop te sneeuwen, we zitten hier maar een uur of drie rijden van de zwitserse grens en gisteren toch een hagelbui op onze sodemieter gekregen, dus mijn gevoel is toch redelijk juist !!...
Straks een goeie grote tas verse soep!!! daar warmt Theo dan helemaal van op !! Nu de vloer in de nieuwe keuken wat gaan kuisen , want ondanks ons schoenen uit te doen is het toch weer vies, de hondjes hebben modderpootjes , daar kunnen ze niet aan doen hé , alhoewel ze goed begrijpen dat ze daar properder moeten zijn dan in het oude gedeelte, en het is net of ze weten , als we het varken uithangen mogen we meschien hier niet meer slapen maar moeten we in de oude kamers slapen ... Just Molly die speelt serieus met mijn voeten... die vliegt overal op ,tussen en achter !!! omdat ze weet dat ze niet in de slaapkamer mogen !! Maar nadien komt ze dan wel flik-flooien... Zo nu een poging naar de tuin om verse peterselie want ik ga tartaresaus maken , zodat ik een stuk gekookt soepvlees kan omtoveren tot boulliesalade ( heel lekker op de boterham !!
vrijdag 11 oktober 2013 - 11:08
minouke

Minouke

zou tot -40°C kunnen gaan... dan zijn al onze plantjes dood en ook mijn roosjes
vrijdag 11 oktober 2013 - 12:49
myriam56

Myriam56

gho, dat zou erg zijn Minouke, hier hebben we al min 21 meegemaakt , twee winters geleden ... en dat was al niet van de poes !!! pfff... ik hoop van deze keer dat ze echt met spek schieten !!! ... ik ben er niet gerust in !!!
vrijdag 11 oktober 2013 - 12:54
myriam56

Myriam56

Alhoewel ik naar de notenboom kijk bij de buur zie ik niet veel noten hangen, en mijn hazelaar heeft ook niet veel nootjes.. dat was vorig jaar wel het geval,.... en mijn boerewijsheid zegt .... veel noten strenge winter, weinig noten een hele zachte winter, en veel venijn in de daarop volgende lente en zomer... !! Het is alle twee niet goed !! de gulden middenweg zou het beste zijn.... Ik zie wel dat iedereen hier met karrevrachten hout aan het binnen sleuren is !!! ... t'ja hetgeen dat moet komen komt toch, niets aan te doen !!
vrijdag 11 oktober 2013 - 13:02
kerstkind

Kerstkind

veel noten strenge winter, weinig noten een hele zachte winter
Oei oei dan krijgen wij hier in Beringe (NL) vast
en zeker een héle strenge winter.
Noten bij de vleet......

Hier is het op dit moment triest en saai weer, donker met zo'n beetje constante miezerregen. bahbah
Niks aan te doen!
groetjes José
vrijdag 11 oktober 2013 - 15:20
myriam56

Myriam56

Gho José ik hoop dat het niet uitkomt hé.... ik ben echt bang voor een hele strenge winter omdat ik niet weet of de verwarming voldoende zal zijn !!! en in het oude gedeelte zit de watermeter .... het zijn daar allemaal spleten en gaten !!! Pffffffffffffffff.............. groetjes vanuit een kletsnat frankrijk !! ( en koud )
vrijdag 11 oktober 2013 - 15:50
svoffel

Svoffel

oei oei oei, begin al kou te krijgen alleen al bij het idee.

Hier is het ook al tot min 23 geweest in de winter van 2009, maar ja, er lag wel sneeuw op dat ogenblik, gelukkig.
Toch kom ik dan liever niet buiten.
Hopelijk komt het niet uit, ze hadden ook een heel koude en natte zomer voorspeld.
Dat is ook niet uitgekomen, we hebben kunnen genieten en genieten en nog eens genieten.
Als ze nog geen weer kunnen voorspellen voor 14 dagen vraag ik me wel af hoe ze dat dan maanden op voorhand kunnen?
50% juist hebben ze altijd.
En als het zo is, kunnen we er niet veel aan doen. Stoken tegen de sterren op... ga wel zorgen dat we genoeg hout bestellen. Dit jaar hebben we al 10 steres opgestookt. Maar het is dan ook lang koud gebleven, hier in huis duurt het lang voor het warm is met de dikke muren, maar die houden de warmte ook weer goed vast.

Die watermeter goed inpakken zal het enige zijn wat je doen kunt. Wie weet zijn er wel speciale isolaties juist voor watermeters.
Zorg in elk geval dat je een houtkachel of een petroleum kachel in reserve hebt. Hier hebben we eens 6 uur zonder elektriciteit gezeten, de verwarming ligt dan plat, gelukkig ging de houtkachel wel. Dat was ook putteke winter, door de koude waren er enkele bomen afgebroken en op de draden gevallen, ja, hier zitten die niet in de grond, te moeilijk met de rotsen.

We zien het wel, ga alvast mijn bestelling kousen doorgeven aan Myriam

Morgen begint de drukte met het heen en weer rijden voor het weekend.
Eerste trip naar Rillaar, ook 4 uurtjes rijden, de verjaardag van de kleinzoon. T'is me een kerel, 9 jaar maar een slimme, moet opletten wat je zegt
Hij heeft meegedaan aan de stemming voor klassenraad en is verkozen. Daar is hij echt wel goed voor. Soms maakt hij van die opmerkingen. De laatste was tegen zijn vader, kwam het volgende eruit: "man, man, je moet wel opletten met de vrouwen, die kijken eerst naar hetgeen je op je bankrekening hebt."
Pas 9 geworden. De oudste is een heel ander karakter, draait ook meestal op voor de streken van de jongere.

Zo, seffens nog een stukje appeltaart.

tot de volgende
vrijdag 11 oktober 2013 - 19:00
myriam56

Myriam56

hahahahaha... Simone wij hebben moeten lachen om de vrouwen en de bankrekeningen
zaterdag 12 oktober 2013 - 08:44
myriam56

Myriam56

spijtig dat beervelde , niet direct op mijn programma mag staan !! maar allé als troost heb ik toch ook wel iets.... zie volgende foto's

Tuinbabbel

zaterdag 12 oktober 2013 - 16:06
myriam56

Myriam56

De slag van de venster moet nog afgewerkt worden maar we komen grief tekort, dat gaan we waarschijnlijk dinsdag allemaal kopen ( Epinal )

Tuinbabbel

zaterdag 12 oktober 2013 - 16:07
myriam56

Myriam56

en dan uiteraard ook mijn oogstfestijn ( deze keer bonen ) al diegene waar we niet direct bij konden hebben we laten hangen voor volgend jaar zaadjes te hebben ( niet alléén voor mezelf maar ook aan diegene die ik het beloofd heb , elk graantje is al besproken , en ik moet zeggen volgens onze mening is het een goede opbrengst geweest ( ze waren ook 7 euro voor een doosje , dus het mag wel vind ik !)

Tuinbabbel

zaterdag 12 oktober 2013 - 16:11
myriam56

Myriam56

de plukbeurt de laatste jammerlijk genoeg

Tuinbabbel

zaterdag 12 oktober 2013 - 16:12
Boerke

Boerke

Hallo, ben hier nog is . Zo tussendoor . Wel druk op het moment . Gaan werken , het huis van mijn schoonouders en nu nog vervroegd ; mijn vrouw vorige maandag geöpereerd. Een nieuwe heup . Er was sprake om de heup te vervangen maar het is vervroegd omdat er tussen de twee benen een kiste zat die het bovenste gedeelte uitholde door de wrijving . Morgen zou ze naar huis mogen komen en dan nog revalidatie .
Vandaag onze laatste tomaatjes vlug afgetrokken en ik heb bij het doorlopen van de struiken gezien dat onze hamamelis in bloei staat . Normaal bloeit die in januari.
Allé, nu dan weer naar het ziekenhuis . Tot nog eens . En denk er aan ;"t Is niet dat je van me niks hoort dat ik hier niet ben , ik volg alles op de voet,wel in een vluggertje".

Tuinbabbel

zondag 13 oktober 2013 - 16:46
myriam56

Myriam56

Goeie namiddag Boerke, in de eerste plaats, ik klaag en zaag niet, ik weet hoe druk sommige mensen het hebben , werken, huishouden, ziekte toestanden enzovoort en daar bovenop een prachtige tuin onderhouden , het komt absoluut niet zomaar, en kabouterkes... als ze moesten bestaan !!! ze zouden het héél druk hebben !! om alles bij te benen. In elk geval hoop ik dat uw vrouwke een vlot herstel mag hebben, en mijn tomaten zijn allemaal rot geworden aan de struik !! ( de marmande F1)
Vandaag een dag algemene rust, Theo zijn armen zijn blijkbaar van plan om het caruur aan te nemen van een aap... door het sleuren met de 40 kg zware platen ...
Nog twee stuks moeten er door gezaagd worden en geplaatst, ( tegen de grond)
Maar hij had goesting om met de laptop een paar van die oude westerns te bekijken ... met iets met Charles bronson, jane fonda, en nog een paar oude kleppers, ik vind aan dat pief,poef paf niets, ik zie liever Robin hood en die middel-eeuwse toestanden, maar ik ben dan ondertussen maar aan het breien, van dees reis een pullover !! van een koon wol die hier al twee jaar rond slingert.. al mijn berekeningsinstrumenten en ingewikkelde toestanden zijn nog in antwerpen dus is het hoofdrekenen met een vodje papier alles neerpennen maar dat is ook gezellig !!! .. zo en nu nog een lekker potteke koffie met zelfgebakken vruchten gebakjes !! (braambessen )
Zo ik hoop dat iedereen in Beervelde zijn gading heeft gevonden , en met een lege portemonai en een volle koffer planten en bloemen
zondag 13 oktober 2013 - 17:18
svoffel

Svoffel

Boerke,

Hoop ook dat je vrouwke snel mag genezen. Maar dat zal even tijd vragen.


Myriam, dat is een hele muur !!!!!, geen idee dat het groot was. Zal er in elk prachtig zijn zo een muur van hout.

Beervelde was nat, natter dan nat en koud en nog natter.
Denk niet we nog eens gaan als het zo regent en te zeggen dat hier in Oignies geen druppel gevallen is.
Maar mijne schat heeft me vol liefde gevolgd door de rivieren (normaal wegen) Denk, moest ik nog 10 min. langer gebleven zijn hij zich niet meer kon bewegen van de kou.

Gelukkig had ik schoenen en kousen meegenomen. Waarschijnlijk moeten die 2 a 3 dagen drogen. Het zijn nochtans de schoenen waar we mee gaan wandelen in de bossen.


Charles Bronson die heb ik ook wel graag, in de tijd dat hij jong was natuurlijk

Zo, ga mijn ventje wat vertroetelen, die heeft het verdiend na zo een dag.

groetjes

zondag 13 oktober 2013 - 20:15
kerstkind

Kerstkind

@Boerke,
hopelijk is je vrouwtje weldra opgeknapt. Ik wens haar heel veel beterschap.
Zorg maar goed voor haar

@Myriam,
da's me nog eens een muur zeg..... Staat die aan de wegkant? Voor de inkijk van de buren?
Zo kunnen ze in ieder geval niet jullie oogst begluren . Die opbrengst heeft zich zeker geloond

@Simone,
wat vervelend dat mijn schietgebedje niet heeft geholpen Zorg er maar voor dat jullie niet ziekjes worden. Een hete douche, flink droogwrijven en een warme grog kunnen wonderen doen

groetjes José
zondag 13 oktober 2013 - 21:40
svoffel

Svoffel

Kerstkind,

Ne grog, dat ik daar niet aan gedacht heb, das een tijd geleden. We hebben een porto gedronken op de nieuwe aanwinst

Het is inderdaad een grote muur he, Myriam, gaan jullie die behandelen of gewoon naturel laten?

Op het ogenblik is het hier grijs en er valt wat regen, geen bakken zoals gisteren in Beervelde, maar toch, zal vandaag niet met mijn plantjes rondlopen om te zien waar ze kunnen gaan wonen Dat is ook zo plezant, zet ik ze eerst overal, verzet ze 10 x en uiteindelijk komen ze toch op hun eerste plaats te staan.
Maar ondertussen ben ik een halve dag bezig hihihihi.
Vandaag ga ik surfen om de bloembollen te zien die ik gekocht hebt.
Bellevalia Green Pearl, precies muscari
Muscari Golden Fragans
Tulpjes Doll's Minuet
En ondertussen zing ik al van " waar is de lente, waar is de zon "

Kerstkind, ik weet het niet, maar heb jij gezongen onder de douche zaterdagavond?

groetjes

maandag 14 oktober 2013 - 08:40
myriam56

Myriam56

Goeie Morgen iedereen, Hier was het gisteren na de middag een heerlijke 18 graden en vollop zon !!
!Simone dat is binnen in de ruitjesschuur,Waar vroeger het varkenskot stond, hebben wij dus een badkamer gemaakt, met van die grote snelbouwstenen, en omdat die rode stenen niet echt mooi zijn ( en niet genoeg isoleren ) hebben wij daar dus isolatie en die houten schotten aangezet, later zal ik wel foto's maken van wat er nog allemaal moet gebeuren in die schuur , boven de badkamer is een binnen terras ( lekker koel in de zomer, ) en is bedoelt als privé terras voor de mensen die op het eerste verdiep de gite dan huren ... (trap komt ook in de schuur te staan na de badkamer om zo naar het eerste verdiep te kunnen gaan .
Waar vroeger de wijncave was ( is helemaal vergaan ) gaan we dus nieuwe balken steken en wordt het beneden een studio, voor passanten van 1 nacht ( die op doorreis zijn en toch even willen rusten )
en op die plek op het 1e verdiep boven die studio komt er ook nog een soort van groot appartement, ( meer voor een groep trekkers met een douchekamer en keuken !
maar dat is echt voor vele later, beneden zouden we dus een echt binnen pleintje willen maken, waarlangs iedereen naar de tuin kan ... met een ramp voor de rolstoelgebruikers !
Zo d
maandag 14 oktober 2013 - 08:52
svoffel

Svoffel

Dat zijn echt prachtige toekomst plannen.

Een binnentuin, dat gaat heerlijk zijn. Zo te lezen ben je nog wel een tijd bezig.

Vandaag niet veel gedaan, bollekes in de grond gestoken en met de plantjes rondgelopen. Hihi, moet hen toch de omgeving laten verkennen he.

Nog een fijne avond en tot morgen
maandag 14 oktober 2013 - 19:17
myriam56

Myriam56

Goeie morgen allemaal !!
HIer is het gelukkig droog, maar het heeft gans de nacht geplensd..en op verschillende plekken hebben we gisteren gezien dat de uiterwaarden beginnen onder te lopen...
redelijk uitgeslapen want Theo is laat filmkes blijven kijken met de laptop.. (in de nieuwe slaapkamer !! , het verwarmen met electriciteit gaat vlotter dan verwacht .. op dit moment, afwachten als het putteke winter is !)
Zo de laatste stuiptrekkingen aan de muur en dan beginnen we aan de afwerking van de ramen aan het huis buiten, ( kleine raamkes op tweede verdiep en luiken )
dinsdag 15 oktober 2013 - 09:24
Boerke

Boerke

Goeie morgen,

Hier is het momenteel ook droog . Deze nacht enkele keren goed geregend. Van vrijdag tot nu is er hier zo een 49 l. gevallen .
Mijn vrouw is terug thuis dus het heen en weer naar de kliniek is afgelopen maar nu de thuiszorg erbij nemen . Nog drie weken met twee en dan drie weken met één kruk lopen zo dat de protese goed (vast) komt te zitten . Alles op zijn tijd en gemak en het komt wel goed .
Gisteren effen in de tuin geweest achter sla maar ik heb mijn ogen een beetje moeten dicht knijpen; zo vuil heb ik hem dit jaar niet geweten . Maar nu komt hij wel op de tweede plaats . Binnenkort als ik hem op winterbedjes leg zie je het al weer niet.
dinsdag 15 oktober 2013 - 09:40
myriam56

Myriam56

Dat is goed nieuws he Boerke !!Revalideren, dag, na dag een beetje beter !!! onze tuin ziet er ook niet uit !! ik zou moeten beginnen met mijn groenten uit de tuin te halen zoals knolselder, ( mijn gewone soepselder is niet echt héél groot geworden en elke dag dat ze nog geen vorst voorspellen is meegenomen zodat hij nog wat kan groeien,) als Theo tijd heeft de staakbonen toestanden afbreken ... en kijken hoeveel witte kool we kunnen gebruiken want verschillende zijn gewoon in twee gebarsten ik denk door extreme droogte en dan veel regen !!

Zo en nu lekker aan de slag !! voor iedereen werk ze en geniet van ( hopelijk een droge dag !)

dinsdag 15 oktober 2013 - 10:01
svoffel

Svoffel

Dag Boerke,

Ben ook blij voor jullie, nu rustig genezen.

Vandaag heeft hier zelfs de zon geschenen, wel regen tijdens de nacht.
Deze vm een half uurtje in de tuin gewerkt. Dahlia eruit gehaald want ik wil daar ook bollen planten, mengen met de hele donkere die ik verleden jaar gekocht heb. Dat ligt nu klaar om ze te planten.

Voor de rest nog eens tot in Hastière, Er moest nog aan het dak gewerkt worden, dan moet ik erbij zijn, hij zou zo eens vallen.

En nu zit ik naar de laatste 2 zonnebloemen te kijken die samen met de oranje Dahlia is een vaasje staan hier op tafel.

Tuinbabbel

dinsdag 15 oktober 2013 - 18:09
myriam56

Myriam56

goeie avond Simone, nog effekes naar den ouwe koté, om te komen lezen, we zitten nu in het nieuwe gedeelte om te eten, en te slapen hé!! De hondjes en de poes gedragen zich voorbeeldig, zodat ze s'avonds op hun schapevelleke aan de verwarming mogen liggen ze durven zich bijna niet verroeren.... eigenlijk is het ontroerend hoe ze hun best doen !! bang dat ze in het oude gebouw zullen moeten slapen!!... en dan zeggen ze dat beestjes dom zijn !!.... in elk geval de mijn niet , geen van de vier... zijn dommerikken, en ik ben er zeker van als ze der mee rammelen ( mijn voeten, sommigen noemen dan andere delen, maar heu we blijven braaf ) dat ze goed weten wat ze doen en gewoon een spelleke spelen om het daarna goed te komen maken met een paar dikke knuffels !!... We moeten veel vrijheden opgeven .. . maar als ik dan de vriendschap zie , die we krijgen van onze pagaders, dan is dat helemaal niet erg !!
Ik weet ook wel dat mensen die graag dieren en planten hebben .... meestal ook een warm hart hebben, nog "mens" zijn.....
Als ik zo de nieuwstoestanden lees , ( het zijn soms vijgen na pasen , maar goed ) dan denk ik waar moet dat met ons landje naar toe,bvb, de gasboetes!, waar zijn ze in godsnaam mee bezig !!! ) IK kan er met mijn vlaamse boerenverstand niet bij, dat dit onverdraagzaam gedoe bij ons gaande is !! echt ik ben er het hart van in !!
dinsdag 15 oktober 2013 - 20:28
minouke

Minouke

De gasboetes zijn er gekomen voor heel andere reden dan waarvoor ze nu (mis)bruikt worden.
Sommigen burgemeestertjes hebben daar natuurlijk weer geld in geroken zoals alles tegenwoordig geld moet opbrengen.
dinsdag 15 oktober 2013 - 20:50
myriam56

Myriam56

Goeie morgen!! het is droog en 6 graden buiten!!
Ik ben gisterenavond gestruikeld en ben dus serieus tegen de vlakte gegaan, resultaat een blauwe knie ( gelukkig niets ernstigs, zoals gebroken ) en een zwaar verzwikte enkel!! da's dus een streep door mijn rekening !! maar goed, dat geraakt wel opgelost !!
De lekkere fruittaart die ik had gebakken ( met verse abricoosjes en rabarber uit de vriezer ) is daardoor niet aangeraakt, en staat dus te wachten in de ijskast !! die zal dus vandaag met een zjatteke kaffie verorbert worden, met een goeie toef verse slagroom !!om te vieren dat de wand eindelijk klaar is !!
Zo nu terug naar het nieuwe gedeelte sukkelen en me strijdvaardig maken om toch iets zinnigs te presteren !!

Tuinbabbel

woensdag 16 oktober 2013 - 09:20
svoffel

Svoffel

Coucou,

Ondertussen is het al namiddag. Hier is het nog droog maar het is hard beginnen te waaien en de druppels volgen wel.

Dat is niet gezond vallen, let maar op met die knie dat er geen water in komt. Als ze paars is zou ik ermee naar de dokter gaan om medicijnen dat het bloed er niet in blijft zitten.
Zul je even rustiger aan moeten doen. Zul je die taart helemaal moeten opeten , denk dat je dan wel even moet blijven zitten hahahahaha.

Ik ben deze ochtend naar Couvin gereden om mijn winterbanden op te zetten. De sukkelige roos verplant, nog wat tulpen in de grond gestoken en 2 Echinaceas Pow Wow geplant. T'is zo een plezante naam, kan volgend jaar zeggen, ik ga naar de Pow Wow en daarna naar de tomato soup.

Zo, nu even in de zetel ploffen deze avond komt er volk eten. Zal weer plezant zijn.

Groetjes


woensdag 16 oktober 2013 - 14:31
myriam56

Myriam56

Dag Simone , IK heb vandaag al mijn witte kolen uitgedaan ( met een verzwikte poot) en dan de keulse pot gevuld voor zuurkool ( ik heb daar een ander topic over gemaakt met foto's ) nu de rest van de kolen nog spoelen , ze zijn al gesneden, zodat ik die ook zo eens kan klaarmaken met spekskes gestoofd !!! ik ben wel benieuwd naar de zuurkool, is een oud familierecept van een franse jongen die veel familie in de elzas heeft !!
zo de rest volgt hé Simone .... nog effekes geduld !!(topic is oogsttijd)
woensdag 16 oktober 2013 - 15:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon