menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat houdt overgroeiende doornen tegen

Ga naar meest recente reactie

Negruj

Negruj

Hallo,

Ik word al een paar jaar zot van de buurman wiens bramen/doornenstruiken welig overgroeien. We huren de woning dus willen niet teveel investeren.

Op de scheiding staat een draad waar de struiken doorgroeien. Ik overweeg er een zichtdoek tegen te plaatsen maar vrees dat de talrijke struiken daar gewoon doorgroeien en het dus vernielen. Houten panelen zetten vind ik wat kostelijk in een huurhuis.

Heeft iemand suggesties?
Aanspreken van de buur, wijkagent... Allemaal geprobeerd en eenmaal per jaar, vlak voor de gestelde deadline maken ze een metertje vrij dat een maand later terug overgroeit. Zo'n oplossingen zoek ik dus niet .

Alvast bedankt voor jullie suggesties.
maandag 3 mei 2021 - 23:41
Roeli

Roeli

Als na vragen en waarschuwingen de buren er niets aan doen, kunt U alles wat overhangt ,gewoon weg knippen. .En als u dan erg kwaad bent de zooi bij de buren deponeren Maar dat laatste zou ik direct toch maar niet doen.
vrijdag 7 mei 2021 - 10:03
Negruj

Negruj

Dag Roeli,

Bedankt voor jouw reactie. In die fase zitten we ondertussen al. Het probleem is dat het zoveel is en ik huiduitslag heb van de krassen van bramen. Ik wil er dus liever niet meer aan snoeien en het stoppen bij de grens.

Ik denk nu om eerst dikke gronddoeken tegen de draad te hangen en daarover een zichtbeperkend scherm. Dubbele buffer als het ware.

Hopelijk is dat sterk genoeg. Ik ben het snoeien van andermans luiheid en ellende eerlijk gezegd helemaal beu.
vrijdag 7 mei 2021 - 17:09
Roeli

Roeli

Als een gesprek met de buren niet helpt kan je natuurlijk altijd een klacht indienen bij de gemeente.
zaterdag 8 mei 2021 - 11:07
Negruj

Negruj

Klopt. En bij de wijkagent. En dan komen die eens kijken. Dan krijgt. De buur een ultimatum enkele maanden verder om het een meter vrij te maken. Dat doet hij en een maand later groeien ze terug over.

Ik zoek dus geen oplossing van anderen maar iets wat ik zelf kan doen aan mijn scheidingsdraad.
zaterdag 8 mei 2021 - 16:45
deHaan

DeHaan

Een muur langs de afscheiding maken.
zaterdag 8 mei 2021 - 19:25
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Hier duiken ook regelmatig bramen op uit de tuin van een buur. Ik vind dat ook lastig, want, zoals je al schreef, bramen verwijderen is niet bepaald het leukste tuinkarwei.

Onze buur is gelukkig een heel lieve buur. Alleen kan die door omstandigheden dat stuk zelf niet beheren. Dus ga ik een keer per jaar, als de brandnetels nog niet te hoog staan, daar de jonge robinia's en een deel van de bramen kortwieken. (Met de hand uitsteken is daar allang geen optie meer.)
En ja, dat kost me een dag werk en lost het probleem niet ten gronde op.
Maar we blijven wel goede buren en het probleem blijft zo bij ons ook beheersbaar.

Bramen doen het momenteel erg goed, omdat ze profiteren van onze overdreven stikstofuitstoot. Als iemand tips heeft om die milieuvriendelijk te onderdrukken, dan zijn die zeker welkom.
Weet iemand of ze het bv. lastiger hebben onder bomen met een schaduwrijke kroon? Kunnen eiken/kastanjes/hazelnoten/beuken ... ontkiemen en volgroeien in een bramenveld? Zijn er andere planten die ermee in concurrentie kunnen gaan?
zondag 9 mei 2021 - 23:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon