menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Grasvlooien

Ga naar meest recente reactie

koen

Koen

Sindskort heb ik gemerkt dat er grasvlooien in een hoek van m'n gazon zitten.
In princype ben ik tegen bestrijding, maar deze grasvlooien zijn toch niet echt welkom in de tuin.
Weet iemand hoe deze best te bestrijden?

M.v.g.
donderdag 21 mei 2015 - 05:47
Marei

Marei

Zoek eens bij google, daar is van alles te vinden
donderdag 21 mei 2015 - 06:46
Polplastron

Polplastron

Wat zijn grasvlooien eigenlijk? Het gekke is dat ik op Google heel wat manieren vind om ze te bestrijden, maar geen enkele duidelijke informatie (laat staan wetenschappelijke benaming) over het beest zelf .... Vreemd!

Groeten,

Pol
donderdag 21 mei 2015 - 09:58
koen

Koen

Op google is er uiteraard vanalles te vinden hoe ze te bestrijden, maar ik had liever "eigen ervaringen" gehoord.
Grasvlooien zijn vlooien die in het gras leven en ook redelijk bijterig zijn, loop je in een gazon met grasvlooien zit je gegarandeerd onder de vlooienbeten op je benen.
Hoe ze er terechtkomen e.d. is me ook nog een raadsel...


zaterdag 23 mei 2015 - 06:05
leerling

Leerling

Zouden dat 'gewone' vlooien kunnen zijn, die zich in het gras ophouden? Vlooien hebben normaal warmbloedige gastheren nodig om te kunnen overleven.
maandag 25 mei 2015 - 00:35
RdB

RdB

@Koen, Zoals Pol zegt: je hebt een warmbloedige nodig om die vlooien te doen overleven. Je leest er regelmatig over op huisdierfora, vooral honden. Meestal duiken ze op waar honden geborsteld e.d. worden. M.a.w. het zijn uiteindelijk gewoon honden/kattenvlooien. De oorzaak wegnemen, dus daar een tijdje geen katten/honden borstelen etc. schijnt de beste remedie te zijn, maar dat kan weer maanden duren. Gif in het rond spuiten schijnt weinig effect te hebben in dit ontwikkelingsstadium.

Ruud

Als ik er over nadenk: neem een kat of hond, behandel die stevig met anti-vlo en laat hem daar spelen. De vlooien bijten het huisdier en einde oefening voor de vlo.
maandag 25 mei 2015 - 10:08
koen

Koen

Bedankt voor de respons,

Echter is het niet echt de vraag wat grasvlooien zijn en of ze al dan niet bestaan...
Google en je vind er wel iets over, volgens mijn plaatselijk tuincenter zijn het grasvlooien en volgens hetgeen ik er online over terug vind klopt het plaatje...
Ik kreeg een insecticide mee maar volgens mij weinig doeltreffend.
Ikzelf heb niet eens honden of katten.
De grasvlooien houden zich op in een bepaalde schaduwhoek in het gazon.
maandag 25 mei 2015 - 10:22
leerling

Leerling

@Koen

Daarnet het gras rond de eekhoornvoederplaats weggedaan om er wat plantjes te zetten en daarna, bij de dagelijkse tekeninspectie, een massa vlooienbeten gevonden.

Volgens http://www.dierenarts-eygelshoven.nl/tekstblog/?page_id=205 kan je vlooien buiten bestrijden met nematoden (aaltjes).
Vlooien zouden ook niet houden van lavendel, salie, rozemarijn, of kamille.




maandag 20 juli 2015 - 01:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon