menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Plantenbakken

Ga naar meest recente reactie

Jipka

Jipka

Hoi,

Ik wou hier even inspiratie of kennis opdoen wat betreft een grote plantenbak (zelf te maken wel te verstaan).
Is voor op mijn terras en -in zittende positie- "afgeschermd" te zitten.
Heeft iemand hier ervaring mee of nog beter, een plannetje?
Waar let je op bij plantenbakken,...
Alvast bedankt voor de hulp, tips en eventuele plannetjes.


Nog een klein bijvraagje: hoe zit het met de verhouding plantenbak-plant?
Bv. Als je bak 1m hoog is, hoe hoog moeten je planten dan zijn om mooi te blijven?
zaterdag 16 juni 2012 - 19:58
minouke

Minouke

Hoe groot is je bak?

- je kan een trellis plaatsen achteraan en laten beklimmen door een klimplant
- zorgen dat er geen water blijft instaan onderaan : kiezeltjes onderaan, of gaatjes boren op de zijkant als hij op de grond staat
- planten die een beetje over de rand afhangen maken het natuurlijker
- moet je bak echt 1m hoog zijn? lijkt me wel hoog tenzij het een erg groot terras is en in verhouding wel past.
De hoogte van de beplanting kan even mooi zijn met lage planten als hoge.
zoals deze van het internet, een heel hoge witte vaas met lage beplanting:

[afbeelding verwijderd niet-https]
bak met trellis


groetjes
Chantal

Allerlei Vragen ivm de Tuin

zaterdag 16 juni 2012 - 22:24
Jipka

Jipka

Hoi.
Nee de bak zelf hoeft niet direct 1m hoog te zijn maar mijn bak (of de planten!) moet wel aan volgende eisen voldoen:

1/de lengte van 1 of meerdere plantenbakken moet ongeveer gelijk zijn aan 3m, dit om het terras "af te schermen"

2/de hoogte (planten inbegrepen!) moet ongeveer 1,5 m zijn, zithoogte dus...

Ons terras is momenteel iets te open naar de buren toe gezien en is ook niet zo gezellig om op te vertoeven momenteel. Platen was een 1ste optie maar omdat wij ons terras dan een deel moeten uitbreken werd deze optie geannuleerd.
Planten om af te schermen lijkt me ook iets gezelliger en "warmer"...

Die bakken met trellis dacht ik ook al aan maar om dan aan 3m te komen heb je er al 3 of 4 nodig denk ik en dat lijkt me ook niet het mooiste, nee?

PS Als je foto wilt van ons terras kan ik dat gerust even doorsturen ook.
Een groot terras is het zeker niet...

Andere mogelijkheden of ideeën zijn ook altijd welkom natuurlijk...
zondag 17 juni 2012 - 22:17
minouke

Minouke

er bestaan ook nog kant en klare hagen in bakken.

zondag 17 juni 2012 - 22:51
Eniavaswen

Eniavaswen

Volgens mij valt het zicht best wel mee hoor, van zo 3 bakken op rij. Ik denk dat dat zelfs mooier is dan één, want één is misschien een beetje pover.
Qua verhouding vind ik naar mijn gevoel 2/3 een goeie regel, maar dat is natuurlijk een persoonlijke mening.
dinsdag 19 juni 2012 - 08:53
Jipka

Jipka

Misschien ben ik toch van plan om ze te gaan kopen gezien tijdsgebrek voor de moment.
Viel wel effe achterover van de prijzen
Was even in een doe het zelf winkel die begint met Br*** en daar kostte een simpele, niet al te stevige en eigenlijk niet afgewerkte bloembak 65€ pfff... Wil wel iets betalen maar dan moet het ook wel wat kwaliteit zijn natuurlijk.
Iemand ideeën waar je een leuke keuze hebt aan mooie prijs-kwaliteit bloembakken?
En dan bedoel ik vooral die met een trellis. Zijn al iets moeilijker zelf te maken ook he.
Als hier geen namen of adressen mogen gegeven worden, mag dit gerust via mail...
Alvast bedankt voor de reacties!

PS Bijgevoegd foto van mijn terras. Waar de rode cirkels staan zou ik wat willen "afsluiten" van de buren. Is natuurlijk geen groot terras maar gezellig kun je het ook niet noemen he. Alle ideeën voor een gezellig terras welkom!

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 23 juni 2012 - 22:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon