menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Meer dan 1 hectare grond wat ermee doen

Ga naar meest recente reactie

kimmeke

Kimmeke

hallo,
ik had eens een vraagje aan jullie, wij wonen nog niet zo lang op den buiten, bij ons huis hoort een grond van 1,5 hectare bij, nu hadden wij daar graag iets nuttig mee gedaan, zoals het zetten van kerstbomen of zo en ze nadien verkopen, nu is die grond braakliggend en wordt ze af en toe geklepeld, waar dat we dan nog zelf centjes in moeten steken.
weten jullie zo niets dat ik eventueel in bijberoep kan doen?
onze kop is al gebroken van het nadenken,alle sugesties zijn welkom.
in ieder geval bedankt voor jullie reacties
groetjes kim
dinsdag 2 januari 2007 - 19:15
Adrienne

Adrienne

Tja, ik zou zeggen aan een landbouwer verhuren.
Dan krijgt ge nog beestjes aan de deur, ook een mooi zicht salle.
Wij hebben verschillende hectare in huur, en die worden door ons dan onderhouden.
Ge wordt er niet rijk van hé, maar je grond blijft in orde,
hebt ge hem toch zelf terug nodig, dan kan je er na het afhalen van de gewassen
terug zelf over beschikken.
dinsdag 2 januari 2007 - 20:21
kimmeke

Kimmeke

wat doen jullie dan? jullie zetten daar dan zelf draad en stallen en zo? dat is natuurlijk ook een investering denk ik hé?
ka je soms een beetje meer info geven?
alle info is welkom, we proberen echt iets te doen met de grond, het probleem is wel nog een beetje dat de grond enkel te bereiken is via een servatudeweg, die mensen dat dan de doorgang moeten verlenen zijn niet van de gemakkelijkste ons laten ze erdoor, maar als hij geklepeld moet worden doen ze moeilijk, als we het zelf zouden doen dan kunnen ze er geen zaak van maken, maar anderen maken ze het werken moeilijk, maar je mag zeker uw info nog geven.
alleszins heel hard bedankt voor de info

aan de anderen nog eventuele ideetjes
groetjes kim
woensdag 3 januari 2007 - 10:47
Adrienne

Adrienne

Hallo kim,

Je kan eerst eens informeren bij je gemeente, een perceel van die afmeting is
waarschijnlijk landbouwgrond.
Als dat idd zo is kan niemand een boer of loonwerker een servatude weg ontzeggen.
Wij maken met de eigenaars afspraken die worden nageleefd.
Da's belangrijk he per slot van rekening is het onze eigendom niet,
maaar ...... we kunnen hem ook niet missen anders zouden we niet huren.
Er zijn mensen die vragen om er mais op te zetten zodat ze een groot deel van het jaar
prive hebben, andere hebben er liever onze koeikes op staan.
Sommige willen dan wel de koeikes maar zeker de stier niet.
Ha, ik bedoel maar ieder heeft zijn wensen en je moet daar als veehouder ook rekening mee
houden en begrip voor hebben.
Het afspannen van de weide en de onderhoud, ik bedoel nieuwe weipalen zetten, draad nazien
en vernieuwen tja dat nemen wij voor onze rekening.
T' zijn onze beestjes die er staan of onze gewassen hé.
Eigenlijk is het gewoon een kwestie van vertrouwen.
Wij hebben zelfs mensen waar we een grote schutplaats bij hebben gezet.
Gewoon samen gezet en de kosten gedeeld.
De ene helft open naar hun tuin, daar zetten ze hun tuinmaterialen,
en de andere helft open naar de weide.
Onze kleine kalfkes kunnen er binnen bij slecht weer.
Toch wel goed informeren, want niet iedereen is eerlijk hé.
Wij werken al jaren met een handdruk maar dat kan niet bij iedereen.
Veel succes !!!


woensdag 3 januari 2007 - 11:25
kimmeke

Kimmeke

beste adrienne,
ik heb er met mijne man eens over aan het praten geweest, hijzelf ziet dat niet zo zitten, hij zou graag iets doen, of ik zou graag iets doen waar je meer aan kan verdienen, we hebben vrijdag een afspraak met de boekhouder en die gaat ons het een en ander uitleggen, maar ik vrees dat er niet veel uit gaat voortkomen, alé ja, het zal nog afwachten zijn.
in ieder geval hier is veel vraag naar huurgronden, maar iets verhuren en afspraken die niet nagekomen worden is natuurlijk ook niet echt tof hé.
we zitten ook niet alleen met die servatudeweg, eventueel zouden de mensen ook langs ons stuk kunnen, maar het probleem is dat daar een poort staat en nog een deel magazijnen, dus als we dat zouden doen, moeten we thuis zijn als er iemand op moet (poort open en toe) daarbij komt nog dat ze langs de magazijnen moeten waar wel wat instaat, ik wil ook geen mensen op verkeerde gedachten brengen en daar komt nog bij dat wij drie kleine kindjes hebben, poort open en toe is niet echt goed, wijzelf houden dat goed in het oog, maar anderen daarvoor niet
alé ja, er zal wel iets anders uit de bus komen hé.
toch bedankt
groetjes kim
woensdag 3 januari 2007 - 15:03
Adrienne

Adrienne

Hallo Kim,

Veel Succes, en laat eens weten wat er uit de bus gekomen is hé.

woensdag 3 januari 2007 - 18:38
Rodger

Rodger

Kim niet vergeten als je dit zou beplanten met struiken of bomen om nadien terug te verkopen dat daar héél wat onderhoudswerk zal aan zijn om het onkruidvrij te houden.
Eerst eens nadenken hoeveel tijd je er kunt aan besteden voor je aan zoiets begint.
groetjes
rodger
woensdag 3 januari 2007 - 20:31
kimmeke

Kimmeke

bedankt voor uw eerlike mening rodger, tja er komt nog bij dat we hier met twee leken te maken hebben hé.
ik vind het zo spijtig, zoveel grond en er eigenlijk niet al te veel mee kunnen doen. ik kan het moeilijk helemaal vol met bloempjes planten hé
ach ja, we zien wel wat er uit de bus komt
ik weet dat er veel onderhoud aan is, daarom denk ik ook dat je het misschien beter niet in bijberoep doet, maar een kleiner deel bewint en dan gewoon met een bord op straat verkoopt. maar ja, het is maar een ideetje hé
zie de mij daar zo al bezig?

alé doei
woensdag 3 januari 2007 - 20:42
Adrienne

Adrienne

Hallo Kim,

Wel goed informeren bij de gemeente of je wel mag hé.
Wij mogen hier niet zomaar zetten wat we willen.
T' zou jammer zijn als het staat en je moet het terug uit doen.
bv: kerstbomen vergeet het maar mag hier niet.
Wij zitten in een landbouw gebied dus noppes.
donderdag 4 januari 2007 - 09:55
corrielat

Corrielat

ik ben heel nieuwsgierig wat een servatudeweg is, en wat is geklepeld, ja ik ben met die moeilijke woorden niet goed op de hoogte, maar je bent nooit te oud om nog iets bij te leren,

voor jullie problemen heb ik helaas geen oplossing, Kim
donderdag 4 januari 2007 - 10:24
Bowie

Bowie

Ik denk dat een servitudeweg een dienstweg is waar 2 of meerdere eigenaars moeten van gebruikmaken om op hun eigendom te geraken. Dus die mag niet afgesloten worden.
donderdag 4 januari 2007 - 10:32
kimmeke

Kimmeke

ik ben heel nieuwsgierig wat een servatudeweg is, en wat is geklepeld, ja ik ben met die moeilijke woorden niet goed op de hoogte, maar je bent nooit te oud om nog iets bij te leren,

voor jullie problemen heb ik helaas geen oplossing, Kim




een servatudeweg is een afzonderlijke weg waar je langs iemand anders zijn eigendom uw eigendom kunt betreden, als je bvb drie landbouwgronden achter elkaar hebt en de achterste is uw eigendom, dan zullen de eigenaars van de voige gronden u doorgang moeten verlenen via een servatudeweg, een weg die zij zelf ook niet mogen volzetten, dit wordt ook in de verkoopovereenkomst vermeld.

klepelen wil zeggen, gras die te hoog gegroeid is kan men klepelen en laten liggen, op een grote oppervlakte ga je niet met uw grasmachien rijden, laat staan de oneffenheden die er allemaal liggen. uw machien zou rap kapot zijn, ik denk dat er nog moglijkheden zijn voor het klepelen, maar daar zullen de boeren meer van op de hoogte zijn dan ik, ik vermoed dat men zo min of meer ook hooi afsnijd, is maar een vermoeden hé

bedankt voor de reactie van de kerstbomen, morgen naar de boekhouder, misschien kan die wel iets meer vertellen, ik heb wel m'n twijfels, die mannen kunnen ook niet van alles op de hoogte zijn hé

groetjes kim
donderdag 4 januari 2007 - 13:56
corrielat

Corrielat

ik geloof dat ik het begin te snappen, ik denk dat ze bij ons het anders noemen, ik denk dat het met een zeis afgesneden word, of toch niet, ik meen dat bij ons als er gedorst moet worden ze dat met een klepel doen, of heb ik dat mis?? laat de hollanders zich horen als ik het fout heb,
donderdag 4 januari 2007 - 16:44
Tine

Tine

Ik denk ook dat klepelen met een zeis gebeurt. Dorsen doen ze met een vlegel. Heb ik nog onthouden van de lagere school.

Tine.
donderdag 4 januari 2007 - 20:49
Adrienne

Adrienne

Hola ziet ge ons al met een zeis bezig
Nee, dat kan ook met de tractor, pffff gelukkig maar.
Bij het maaien blijft het gras lang voor de dieren.
Als je gaat klepelen wordt het gras gemaait en tevens stuk geslagen.
Gebruiken wij maar zelden.
Anders .... ambras met de koeikes hé
donderdag 4 januari 2007 - 21:03
kimmeke

Kimmeke

voor ons is dat klepelen wel ideaal, alleen moet je ervoor betalen voor het te laten doen, het gras blijft ook langer kort en kan blijven liggen, ik zou anders onze composthoop ook eens willen zien;

alé , zijn er nog een deel ideetjes, ik moet straks naar den boekhouder,en vrees dat er nog altijd niet veel uit de bus zal komen.
voor ik verrtek kom ik nog kijken en morgen zal ik weten te zeggen wat er gezegd is

groetjes
vrijdag 5 januari 2007 - 14:20
kimmeke

Kimmeke

ik denk dat we de grond zo gaan laten liggen, wij zijn gisteren naar de boekhouder geweest, het is allemaal heel gemakkelijk om een zaak te beginnen, maar je omet een zaak opstarten dat kost ong 200 euro, boekhouder per jaar kost ong tussen 500 en 1000 euro, wat wil zeggen dat je voor dat bedrag al minstens moet verkopen + nog voor al uw onkosten, gelijk water in de zomer, potten voor de planten mest, ...
je moet uiteraard het plantgoed ook nog aankopen, dit moet afgehaald worden met camion, je moet gaan kijken en vergelijken, het is echt niet evident om zo een zaak opstarten die je liefst alleen runt, anders komt er loonkost bij kijken van personeel,...
we zien het voorlopig niet meer zitten om eraan te beginnen, beesten op de weide zetten is ook niet evident meer, let maar op het mestactieplan, als je twee koeien zet kunt ge al gaan betalen heb ik gehoord, alé ja ideetjes zijn natuurlijk nog altijd welkom, we zullen alles in overeging blijven nemen
groetjes kim
zaterdag 6 januari 2007 - 12:16
Rodger

Rodger

Nog een paar ideetjes misschien .
Je kan het stuk ook bebossen ,en als het landbouwgrond is kan je daar nog heel wat subsidies voor krijgen zodat al je onkosten gedekt zijn.
Ofwel als je een bomen-of plantenkweker in de buurt hebt vragen om je land te verhuren .
groetjes
rodger

zaterdag 6 januari 2007 - 13:36
cetinel

Cetinel

hoeveel is 1,5 are eigenlijk( ja sorry,ik weet dat dus niet)in vierkante meter: 15 000??

ik zou zeggen : smijt er een paar kiekens,en ander pluimvee op(moet je wel een droog hok ter beschikking hebben)
en verkoop scharreleieren met vrije uitloop en scharrelkip en eend en gans en wat weet ik nog meer....
as ge het in het zwart doet kraait er geen haan naar(haha woordspeling)maar dan moet ge geen plaat voor u deur zetten.

omdat je eerder over een boekhouder sprak dacht ik dat je al zelfstandige was en in dat geval is het simpel om bijvoorbeeld iets van tuinbouw of zo erbij te doen,of verkoop van wat je grond opbrengt dus,maar als je daarvoor enkel een zaak moet opzetten....
veel mensen onderschatten het starten van een eigen zaak( en het runnen ook!)
men denkt vaak: minder werken voor meer geld( er zijn er al veel info komen vragen bij ons en uiteindelijk afgedropen omdat ze het de moeite niet vonden plots)
zondag 7 januari 2007 - 00:11
Rodger

Rodger

Cetinel , het gaat hier wel over 1,5 HECTARE(niet hetzelfde als 1,5are) = 15.000 vierkante meter .
Wel een beetje groot om wat scharrelkippen op te houden .
zondag 7 januari 2007 - 08:50
cetinel

Cetinel

awel,tis da wa ik niet zeker wist,vandaar da ik het vroeg
zondag 7 januari 2007 - 11:49
kimmeke

Kimmeke

zo ziet ge maar wat zo een bericht allemaal teweegbrengt hé?
gelle begint er ook allemaal serieus op na te pijnzen heb ik den indruk
waarschijnlijk gaan we alles voor de grote bomen nog eens afzetten met laurier of zoiets, bij mijne man zijn grootvader staat er een hele grote, en ik zou eens willen proberen om daar een deel stekken van af te snnijden, als ik die allemaal zelf moet gaan kopen, dan zal mijne portemonee ook in 't rood gaan staan peins ik
't zijn er dan ook een paar honderd hé
groetjes kim
zondag 7 januari 2007 - 12:14
compostmeester

Compostmeester

Hier is misschien nog een bruikbare tip.

Wat je ook kan doen met deze wel grote oppervlakte is er inderdaad wat bomen en struiken in plaatsen,en op een kleine oppervlakte kippen houden (min. vereiste is ongeveer twee vierkante meter per kip),maar je kan van deze oppervlakte ook een wilde tuin maken,de natuur gewoonweg zijn gang laten gaan,dit vergt weinig of geen onderhoud,alleen de sterk groeiende planten zoals distels,bramen,ed,dient men te verwijderen,na enkele jaren verkrijg je een wilde tuin met mooie zeldzame bloemen. De eerste jaren is het wel geduld oefenen. Als je deze wilde tuin ook kan intrigeren met je aangelegde tuin,geeft dit een zeer mooi uitzicht
Groetjes de compostmeester.
zondag 14 januari 2007 - 18:52
Kwest

Kwest

Hallo Kimmeke,

Waarom geen bosje aanplanten, er is al zo weinig bos in Vlaanderen. Misschien krijg je er zelfs subsidie voor...
Na een paar jaar heb je er geen omkijken naar en kan je een wandeling maken in je eigen bos!

Hier staat een draadje op het forum van de Vereniging van het Bos in Vlaanderen: http://www.vbv.be/forum/viewtopic.php?p=287&sid=bc4c12888f717a5aae11f58870308cf3
donderdag 18 januari 2007 - 12:27
Adrienne

Adrienne

Ha Kim,

Da lijkt me een zalig idee niet?
Een bos voor uw eigen.
Hugo heeft er ook een? wouw kei chique !!!
En ... zeer nuttig voor de vogelkes en andere diertjes.
Natuurlijk ook voor jullie, bv: bij een romantisch buike

Voila, een beetje leuke reclame !!!
En wel voor HET BOS
donderdag 18 januari 2007 - 13:55
sylvain

Sylvain

Halo Kim ik dacht mischien aan een vyver om dat de plaats toch 1,5 ha is kunt ge daar iets fyn van maken ,kunt de borders noch beplanten met bomen en ge kunt er kippetjes ook houden ik weet nu niet of er voldoende grondwater is maar daar is over te denken groetjes dag
vrijdag 19 januari 2007 - 18:41
emelia

Emelia

Wij hebben (mits subsidies van het Zeeuws landschap) hoogstamfruitbomen, beukenhaag en hazelnoten aangeplant. En ze komen ze nog snoeien ook. De oppervlakte is wel niet zo groot.
Je kan er wat schapen opzetten, dat zijn de beste grasmaaiers.
vrijdag 19 januari 2007 - 23:11
kimmeke

Kimmeke

amai emelia, dat van die hoogstamfruitbomen en beukenhaag en hazelnoten enzo, daar had ik graag wat meer info over gehad, alé ja, als je dat hebt natuurlijk hé, dat ze die nog komen snoeien is wel gemakkelijk.
die schapen is ook een piste, hier heeft ook nog iemand onlangs komen vragen om schapen te mogen zetten, we zitten alleen met het"probleem" dat ik weet dat die meneer een zwakke gezondheid heeft enzovoort enzo verder, hij heeft 2 jaar thuisgezeten wegens ziekte en het ziet ernaar uit dat dat nog zal gebeuren, maar aleen dat niet, het is de bedoeling dat de mensen het stukje grond ook onderhouden, als ze dan een draad zetten, daartussen schappen, en rondom de draad aan de buitenkant moet het natuurlik oo onderhouden worden hé, dat gebeurd al een heel pak minder.
misschien zijn we ook al te pessimistisch in die dingen, en misschien zaag ik wel wat teveel, maar ik wil er gewoon achteraf ook geen miserie mee krijgen hé.
er zijn hier al veel mooie ideetjes gekomen, we kunnen ze natuurlijk allemaal niet toepassen hé
groetjes kim
zondag 21 januari 2007 - 16:03
groentjenancy

Groentjenancy

Hey,

Zeker niet aan nen boer verhuren of laten bewerken,je bent je stuk grond kwijt voor altijd!!!
Verhuur het aan gewoon particulieren dan kan je nadien als je het stuk grond terug wil gewoon terug krijgen.
Boeren pachten en ben je het kwijt.
Of koop zelf wat dieren.
woensdag 31 januari 2007 - 17:35
Adrienne

Adrienne

Hela ba,

"Zeker niet aan een boer verhuren".

Da lees ik niet graag salle !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

D'er zijn brave boeren en stoute.
Net zoals er brave burgers en stoute zijn.
Ik wil maar zeggen niet iedereen over de zelfde kam scheren hé.

Als ge een eerlijke landbouwer hebt zal die er vast voor zorgen
dat via een notaris een akte opgesteld wordt die voor beide gunstig is.

Het is wel zo dat je altijd voor één half jaar vast zit.
Begin van het jaar april/mei wordt bv: mais gezet en pas oktober
wanner die af is laten we de grond terug vrij.
Nogal logish niet ???
Per slot van rekening zetten we het voor onze dieren dus
hebben we het nodig.

Ik heb een vriendin aan de balie en er zijn een pak meer
problemen tussen burgers onderling, dan tussen de landbouwers en de burgers.

Voila,da wou ik toch wel even kwijt.





vrijdag 2 februari 2007 - 14:37
groentjenancy

Groentjenancy

Hela ba,

"Zeker niet aan een boer verhuren".

Da lees ik niet graag salle !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

D'er zijn brave boeren en stoute.
Net zoals er brave burgers en stoute zijn.
Ik wil maar zeggen niet iedereen over de zelfde kam scheren hé.

Als ge een eerlijke landbouwer hebt zal die er vast voor zorgen
dat via een notaris een akte opgesteld wordt die voor beide gunstig is.

Het is wel zo dat je altijd voor één half jaar vast zit.
Begin van het jaar april/mei wordt bv: mais gezet en pas oktober
wanner die af is laten we de grond terug vrij.
Nogal logish niet ???
Per slot van rekening zetten we het voor onze dieren dus
hebben we het nodig.

Ik heb een vriendin aan de balie en er zijn een pak meer
problemen tussen burgers onderling, dan tussen de landbouwers en de burgers.

Voila,da wou ik toch wel even kwijt.


A das nu de eerste keer dat ik hoor dat een boer zoiets zou voorstellen om naar een notaris te gaan,sorry voor de goede boeren.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er nog geen tegen gekomen ben,woon sinds een dik jaar in een laat ons zeggen boeren gemeente(veel boeren)nog nie anders geweten dan problemen.
Mijn achterboer is een boer,een hoop problemen mee al de buren,welgeteld de 2 de keer dat we hem zagen een hoop ellende.(blaast zijn kippen mest maar gewoon op zijn veld en de helft van ons wei is vol kippenmest,meneer vindt da nie erg,ikke wel,mijn paarden moeten nie op die kippen mest lopen ik zal zelf we mesten.
De andere buurman zijn ouders hebben die boer 5 stukkengrond van hen aan die boer gegeven om te bewerken,zoon lief wordt wat ouder en wil een paard kopen,de sukkelaar kan zelf de grond gaan betalen dat van zijn ouders is omdat die boer er niet af wou,niks aan te doen zelfs nie mee advokaten,dus mij wordt hier door alle buren aangeraden geef niks grond aan een boer,je bent het kwijt.Zelf als de boer stopt en zoon of dochter gaat door mee de zaak.
Dus heb niet veel goede ervaringen mee boeren,er zullen er heus wel zijn,maar er zijn er te veel die het voor de andere(goede)omzeep helpen.






vrijdag 2 februari 2007 - 18:08
Rodger

Rodger

Sorry Adrienne maar je hebt boeren en.....boeren zoals je zelf ook zegt .
het gevaar is dat een landbouwer soms teveel rechten heeft en daar dan gretig misbruik kan van maken.
Ik ken een geval ,iemand laat zijn stuk grond bewerken door een landbouwer enkele jaren lang .
Geen enkel contract ,alleen mondelinge afspraak en ieder jaar een kleine pacht betalen.
Als de eigenaar nadien zelf de grond wil terug in gebruik nemen dan kan die landbouwer als hij kan bewijzen dat hij het al enkele jaren in gebruik heeft een som geld eisen voor de meststoffen die hij zogezegd de jaren voordien op deze grond heeft ingewerkt.(prijssage zeggen we hier) Ofwel eist hij nog een paar jaar onbetaald de grond in gebruik te nemen voor hij hem laat liggen.
Daarom ook hebben mensen zo'n schrik om hun overtollig land door een landbouwer te laten gebruiken.
Maar goede afspraken vooraf en alles op papier zetten kunnen inderdaad soms grote narigheden voorkomen.
groetjes.
vrijdag 2 februari 2007 - 22:11
Khaja

Tekst aangepast

Khaja

Beste
Kan ik bouwen in agrarische gebied?
Ik heb een stukje perceel grond 675 vierkante meters.
De grond gelegen tussen huisnummer 20 en 26
Nu mijn vraag
Wat kan ik op dit grond doen ?
Kan ik hier bouwen ?
Kan ik dat als serretje gebruiken? En ook kan daar bouwen?
Want met deze kleine perceel kan ik niets om te doen
Welke jobs behoort tot agrarische sector?
Met kleine omzet ?

Allerlei Vragen ivm de Tuin

maandag 31 januari 2022 - 18:11
PeterC

PeterC

Best gewoon beginnen met je te informeren bij de dienst Ruimtelijke Ordening van je gemeente.
dinsdag 1 februari 2022 - 20:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon