menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Compost

Ga naar meest recente reactie

molleke32

Molleke32

Ik heb hier heel arme droge zandgrond (alé voor de moment is em iets natter ). Nu heb ik me laten vertellen dat ik daar beter compost onder doe. Wanneer is de geschikte periode en waar vind ik goede compost? Heb namelijk niet de ruimte om hem zelf te maken. Ik heb gehoord dat die van Vlaco heel goed is, is dat zo?

Alvast bedankt!
zaterdag 16 juli 2011 - 20:46
Gehenna

Gehenna

Vlaco is naar het schijnt heel goed. Heb ook 2 zakken liggen die wachten op iets beter weer. Hij ruikt goed en is goed van structuur. Zo op't eerste zicht zitten er niet veel onverteerde takken tussen.
zondag 17 juli 2011 - 10:20
molleke32

Molleke32

Waar heb jij die gevonden, die compost van vlaco? En wanneer doe jij die onder de borders? Nu nog of wacht je tot het voorjaar?
zondag 17 juli 2011 - 15:39
Gehenna

Gehenna

1 van de buren heeft die meegebracht in een grote baal en in zakken gedaan.
Ik heb geen borders maar ik heb die gewoon aan de voet van de planten een beetje ingewerkt. Da's ook nodig op die klei hier.
Voor de winter ga ik nog een laag op de grond leggen en na de winter zo een beetje inwerken.
dinsdag 19 juli 2011 - 14:44
Polplastron

Polplastron

Kijk hier eens:
http://www.vlaco.be/compostproducenten-op-kaart

Zelf haal ik ook wel eens compost van hun site in Brecht. De mijne is weliswaar beter, maar 't spul is zeker niet slecht!
donderdag 21 juli 2011 - 13:05
molleke32

Molleke32

Die link had ik ook al gevonden polplastron, maar tis toch nog redelijk uit de buurt..Het dichtste bij is maasmechelen , dat is nog een dik half uur van houthalen af ..Maar ja je moet er iets voor over hebben zeker??
donderdag 21 juli 2011 - 16:34
Polplastron

Polplastron

Ik heb slakken in mijn compost zitten is dat erg?
Ik vond van niet; vermoedelijk zijn het naaktslakken. Die doen minder schade dan de meeste huisjesslakken. Ze houden zich graag op tussen organisch afval met een hoge vochtigheid. Bij het verwerken van de compost zullen ze snel een ander onderkomen zoeken.

@Molleke32: Een half uurtje rijden is toch niet zo ver! Kijk wel goed na hoe de compost geleverd wordt; in Brecht moet ik zelf zorgen voor zakken of een aanhangwagen. Mits ik met een aanhangwagen kom wordt die ter plaatse met een kraantje gevuld. Sommige sites leveren ook in bigbags aan huis. Ook interessant!

Groeten,

Pol
donderdag 21 juli 2011 - 16:57
Polplastron

Polplastron

Eerlijk gezegd heb ik zelden last van slakken ook al zie ik er hier (vooral huisjesslakken) regelmatig kruipen. Het eerste jaar werden m'n hosta's wel compleet kaalgevreten, maar nu alles goed begint dicht te groeien is er blijkbaar genoeg eten en zijn er vermoedelijk voldoende predatoren.

In een tuin met enkel hosta's vraag je natuurlijk om problemen hé!

De kippen mogen hier ook regelmatig eens los. Vermoedelijk helpt dat ook!
donderdag 21 juli 2011 - 17:15
molleke32

Molleke32

Dank je voor de tip Pol, dan zal ik eerst een mailtje of telefoontje doen hoe ik het daar kan ophalen. Wanneer doe jij dat in je plantenborders?

alvast mercikes, vicky
donderdag 21 juli 2011 - 17:23
Polplastron

Polplastron

Dank je voor de tip Pol, dan zal ik eerst een mailtje of telefoontje doen hoe ik het daar kan ophalen. Wanneer doe jij dat in je plantenborders?


Ik doe dat wanneer het me uitkomt. In het najaar kan het als beschermende laag bij sommige planten en zal het al ingewerkt zijn door de wormen tegen het voorjaar. Het nadeel is wel dat hierdoor de bovenste laag vochtig/nat blijft wat bij rozen e.d. tot rot kan leiden. Bij die planten geef je beter een laag compost in voorjaar of zomer. Een laag van een cm of 3 is ideaal. Dunner kan ook; iets is beter dan niks. Veel dikker zou ik echter niet doen.

Ik zit me net te bedenken dat die slakken dan waarschijnlijk wel hun eitjes in de compost zullen leggen...

Klopt, maar ook hun natuurlijke vijanden zullen dat doen zodat het "probleem" meteen wordt aangepakt. Dat is net de basis van ecologisch tuinieren!

Voordelen van compost zijn groter dan de nadelen:
1) Het houdt de bodemvochtigheid op peil op droge gronden.
2) Het verbeterd de waterhuishouding op slecht doorlaatbare gronden.
3) het stimuleert het bodemleven waardoor planten beter en gezonder groeien.
4) Het herbergt heel wat nuttige organismen die de plaaggevoeligheid van je planten sterk verminderen.
5) Een mulchlaag compst bedekt de bodem waardoor er tijdelijk minder onkruid groeit.
6) Compost is gratis als je het zelf maakt en beperkt op die manier ook je afval wat goed is voor het milieu en je portemonnee.

Nadelen
1) Slechte compost kan onkruidzaden bevatten.
2) Sommige compost uit composteringsinstallaties heeft een geurtje
3) Compost kan voor rot zorgen indien je het als "beschermingsmateriaal" gebruikt bij vorstgevoelige planten; een laag bladafval voldoet in dat geval beter.
4) Compost kopen kost geld: in zakken ben je gauw tot 5 euro kwijt voor 40 liter, per aanhangwagen van 1m³ kost het echter vaak ook maar 5 euro!

Groeten,

Pol
donderdag 21 juli 2011 - 17:52
Esem

Esem

Compost is het zwarte goud van de tuin.

Er gaat natuurlijk niets boven eigen gemaakte compost,maar zoals al verschillende malen is aangehaald, er zijn instanties die ook zeer goede compost afleveren.

Compost is niet alleen goed voor de siertuin maar ook voor de moestuin.
Zelfs voor je gazon is het een uitstekende meststof en grond verbeteraar,wat je op het eerste gedacht niet zou denken.

Ik verbeter het gazon daar al enkele jaren mee, tot grote verbazing van vele bezoeker die de tuin tijdens open tuinen hebben bezocht.

Hoe ga ik te werk?

In het voorjaar (eind maart) begin ik eraan,door eerst het gazon zeer kort af te rijden,daarna wordt het gazon geverticuteerd ,en alles wordt dan mooi opgeruimd.

Met een zelf gemaakte zeef waarvan de opening 5 op 5 mm bedragen,wordt de compost gelijkmatig over het gazon uitgestrooid tot er geen groen meer te bespeuren valt.

Grote van de zeef op zich is, 50 op 50 cm.

De dikte van de compost bedraagt dan ongeveer 1 cm.

Nu wordt er enkele weken niet over het gazon gelopen tot de compost volledig is ingewerkt door de regen en allerhande insecten,waaronder de regenworm en pissebedden.

Het niet over de gazon lopen is in de eerste plaats om niet alles onnodig vuil te maken omdat compost makkelijk aan de laarzen blijft plakken.

Eens alles is weggewerkt geef ik het gazon zijn eerste bio meststoffen.

Enkele weken later wordt het gazon voor de eerste maal om de normale lengte afgereden(om en bij de 4 cm.)
Dit alles wordt dan nog eens herhaald in het najaar rond eind september,begin oktober.

Na de tweede behandeling worden er najaarsmeststoffen toegediend.

Wat het toedienen van compost aan je borders betreft,dit kan je het ganse jaar door toedienen.

Strooi een laag van ongeveer 5 cm. tussen je planten en herhaal dit om een bepaalde tijd die je voor jezelf haalbaar vind.
Je kan en mag de compost lichtjes inwerken met een cultivator(drietand)
Ikzelf doe het 3 maal per jaar.

Natuurlijk is het in het najaar en voorjaar makkelijker,omdat er dan nog geen vaste planten zichtbaar in je border staan, en zo het een beetje makkelijker werkt.

Ik hoop je zo een beetje op de goede weg geholpen te hebben.
Zijn er nog vragen? we lezen het wel van jou.

P.s. Zoals Pol al aangaf is het afhalen met een aanhangwagen de goedkoopste manier.
Naargelang waar,betaal je enkele € voor een Kubieke meter.

Gr Eddy,
zondag 24 juli 2011 - 13:42
molleke32

Molleke32

Dank je wel pol en Eddy, dat zijn antwoorden waar ik wel wat mee kan Ik heb een trekhaak aan de auto maar tis een afneembare, van zo vlug ik die erop heb gekregen ben ik weg Een remork kan ik van de buren lenen

gr vicky
zondag 24 juli 2011 - 15:07
molleke32

Molleke32

Wij kunnen in limburg geen compost meer krijgen met het vlaco label, alleen handelaren nog. We kunnen wel op eurocompost deze 2 soorten kopen. Welke raden jullie mij aan?

Grondverbetering is een gemengd organisch bodemverbeterend middel bestaande uit 50% tuincompost en 50% champignonmest.

Gewaarborgd gehalte organisch stof: 10%.

Netto gewicht: 900 kg/m³


ofwel:Tuincompost is een bodemverbeterend middel op basis van 80% organisch bodemverbeterend middel en 20% champignonmest.

Gewaarborgd gehalte aan organische stof: 10%
Zuurtegraad: pH (H2O): 7-9 (basisch of alkalisch)

Nettogewicht: 900 à 1000 kg/m³
Wat denken jullie? Alvast bedankt, Vicky
vrijdag 29 juli 2011 - 16:11
Esem

Esem


Vicky,
ik zou gaan voor de tweede oplossing 80%+20% champignonmest.
En waarschijnlijk zal deze nog de voordeligste zijn qua prijs.

Trouwens compost alleen is al voldoende voor de siertuin.

Gr Eddy,
vrijdag 29 juli 2011 - 19:09
molleke32

Molleke32

Ik weet het niet maar in ieder geval bij ons in limburg kun je als particulier nergens geen compost meer krijgen met het vlaco label
woensdag 3 augustus 2011 - 21:01
Esem

Esem

De vraag was dan ook,welke ze zou kiezen 50/50 of 80/20 en hier heb ik dan ook aangeraden om 80/20 te kiezen.
Als er geen mogelijkheid is om 100% aan te kopen,wat doe je dan?

En eigen gemaakte comopst is nog beter,dan weet je wat en waarmee de compost is samengesteld.

gr Eddy
donderdag 4 augustus 2011 - 09:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon