0Portugese laurier
▼ Ga naar meest recente reactie

Hinny21
Beste Allemaal,
Graag jullie advies voor het volgende: In onze tuin staan 2 portugese laurieren vlak naast elkaar. Het zijn grote volwassen bomen (>30 jaar). Vorig jaar is 1 van de twee bomen fors teruggesnoeid in april. Die zomer zijn er nieuwe scheuten uitgekomen, maar nu zien ik dat die scheuten veel gaten hebben. Zie foto 1 t/m 6. Is dit mogelijk hagelschot of het werk van een insect? Ook is aan de stam van deze laurier een bruine gomachtige substantie zichtbaar (dit heeft ie al een aantal jaren). Zie foto 7.
De tweede portugese laurier is niet gesnoeid. Deze boom heeft veel dikke vertakkingen. Een vertakking (zie foto 8) laat momenteel zeer slappe bladeren zien (zie foto 9 en 10). Als ik de bladeren afpluk zijn ze crispy. Ik kan dus voorspellen dat die er allemaal gaan afvallen. De dikke tak met deze “bruin wordende slappe blaadjes” heeft geen beschadigingen en de andere takken van deze betreffende laurier vertonen normale bladgroei op hier en daar een paar dode scheuten (zie foto 11). Vorig jaar was er ook al een tak van deze laurier die is afgestorven. Zou deze laurier ziek kunnen zijn of is het de droogte?
Wat betreft de standplaats van deze laurieren: het is laag hoekje in de tuin, waar veel schaduw is. Doorgaans is het ook een natte plek, zeker toen er een paar jaar geleden een afwateringspijp van een aanbouw aan het huis erop is aangesloten. Er zit wel een drainageput daar in de grond met gaten, maar ik kan me voorstellen dat veel water naar de wortels lekt aldaar.
Mijn excuses voor de vele foto’s. maar ik weet dat dit verhaal zonder duidelijke foto’s niet veel waard is. Hopelijk dragen de foto’s bij aan een betere diagnose.
Bij voorbaat dank!

zaterdag 22 maart 2025 - 17:38
zaterdag 22 maart 2025 - 17:39
zaterdag 22 maart 2025 - 17:40
zaterdag 22 maart 2025 - 17:41
Tekst aangepast
Hinny21
2 dagen geleden heb ik overigens kalimest korrels rond beide stammen ingeregend.

Tuinprins
Boom 1: ziet er voor mij uit als hagelschotziekte.
Als je zo'n 'oude' Portugese laurier stevig gaat terugsnoeien dan reageert deze daarop met flinke nieuwe groei. De boom heeft immers een redelijk groot wortelgestel en dat geeft de boom mede de kracht om nieuwe groei te produceren. Deze nieuwe groei is 'zacht' en daardoor extra vatbaar voor hagelschotziekte.
Gomachtige substantie = gummosis.
Komt bij zeer veel Prunus soorten voor.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gummosis
Bij die tweede Portugese laurier vermoed ik dat er problemen zijn met de wortels. Als een Portugese laurier langere tijd te nat staat dan worden de wortels aangetast. Dat kan zijn weerslag hebben op de bovengrondse groei. Alhoewel slappe bladeren vaak wordt geassocieerd met droogte is dat in dit geval zo goed als onmogelijk. Het heeft nu al een paar weken nauwelijks geregend maar van droogte is nog nergens sprake. Bovendien is de Portugese laurier (in de volle grond) zeer droogte-resistent, die gaat niet 1-2-3 slap hangen.
Spontaan slap hangen van bladeren verbind ik eerder met zoiets als verwelkingsziekte / verticillium. Ik meen dat Prunus lusitanica hier licht gevoelig voor is. Verwelkingsziekte leidt tot verstopping van de watervaten in de plant met als gevolg dat het gedeelte boven de verstopping afsterft of gaat kwijnen. Zit verwelkingsziekte eenmaal in de plant dan is het lastig de aantasting uit de plant te krijgen.
Planten die onder stress staan zijn gevoeliger voor schimmelaantastingen. Het gaat hierbij om onzichtbare schimmels, niet zichtbaar met het menselijke oog. Deze kunnen altijd al op de plant hebben gezeten, in de grond aanwezig zijn geweest, of zijn overgebracht door insecten, vogels of de wind. Gezonde planten kunnen zich goed weren tegen deze schimmels, verzwakte planten minder of niet. Prunus is helaas niet de meest gezonde plantensoort en is redelijk vatbaar voor van alles en nog wat.
Gegroet, de tuinprins
zondag 23 maart 2025 - 07:10

Hinny21
Beste Tuinprins,
Hartelijk dank voor je deskundige reactie!
Alles is helder. Ik heb echter wel nog een aantal vragen:
Boom 1: zal de boom sterven aan de hagelschotziekte of is dit enkel een cosmetisch iets aan de bladeren?
Kan boom 1 sterven door de gomziekte?
Zijn de hagelschotziekte en gomziekte te behandelen? Wat kan ik doen of het probleem te minderen zodat de boom sterker wordt? Het probleem is dat ik deze bomen eigenlijk niet kan missen. Ze staan op een prominente plek in de tuin die ik niet zomaar opvul met iets nieuws. Daar zijn ze te groot voor.
Boom 2: de uitleg voor boom 2 is ook helder. Je zegt dat “als de verwelkingsziekte eenmaal in een boom zit, je hem er moeilijk uitkrijgt”. Ik ga er vanuit dat we kunnen verwachten dat deze portugese laurier nu elk seizoen een dode tak erbij zal krijgen en uiteindelijk zal afsterven? Raad jij aan om de tak die de tekenen van verwelkingsziekte vertoont nu af te snoeien of om die eraan te laten zitten? Als ik door het afsnoeien van deze dikke tak zou kunnen voorkomen dat de ziekte zich verder verspreid wil ik er natuurlijk rap bij zijn. Als dat geen enkele zin heeft kan ik hem er net zo goed aan laten zitten.
Ik zal het afwateringsprobleem aldaar gaan verleggen en verlengen waardoor het water verderop wordt geloost en niet meer uitkomt bij de bomen aldaar. Hopelijk heeft dat ook enig effect.
Bedankt alvast voor het antwoorden van mijn aanvullende vragen.
zondag 23 maart 2025 - 08:08

Tuinprins
In de regel gaan bomen met hagelschotziekte er niet dood aan. Het is eerder ontsierend dan bedreigend.
Over een gummosis aantasting verschillen de meningen. Volgens sommige verzwakt de boom er door, volgens anderen val het wel mee. Ik herinner dat wij vroeger een pruimenboom hadden staan die ieder jaar gom had (soms zelfs op de pruimen). Gaf toch ieder jaar wel goed pruimen.
Bij boom 2 zou het verwelkingsziekte kunnen zijn, is echter niet zeker. Er zijn meer schimmelaantastingen die dode takken in Portugese laurier veroorzaken. Als je die aangetaste tak eraf zaagt en het hout van die tak heeft een ongezonde bruine tot donkerbruine tekening (vaak hoefijzervormig maar niet altijd) dan is het zo goed als zeker dat er verwelkingsziekte in de boom zit. Ik zou de dode / aangetaste takken er af zagen en het gereedschap daarna goed ontsmetten met chloor of spiritus. De schimmel die verwelkingsziekte veroorzaakt kan namelijk overgebracht worden via snoeigereedschap dus hygiënisch te werk gaan is gewenst.
Prunus lusitanica wordt momenteel op zeer grote schaal gekweekt en aangeplant (o.a. ook voor hagen ). Als iets grootschalig wordt gekweekt en aangeplant dan zie je vaak dat er een aantasting optreedt die zich snel kan verspreiden. We hebben dat in het verleden gezien bij Buxus (Cylindrocladium en buxusmot) en bij Pachysandra (vorm van Phytophthora).
Gegroet, de tuinprins
zondag 23 maart 2025 - 11:39

Hinny21
Beste Tuinprins,
Hartelijk dank weer voor je reactie!
Ontsierend is het zeker, maar geruststellend dat de boom er niet aan onderdoor gaat ook. Wat betreft de gummosis, snap ik wat je bedoelt. Onze Portugese Laurier heeft dit ook al jaren en het zal de boom misschien sterker maken, maar ook niet gelijk eronder krijgen. Al met al een grote geruststelling.
Zodra ik de kans heb gekregen de toch wel dikke tak verantwoord af te snoeien zal ik tevens nog een foto van de binnenkant op het forum plaatsen.
Verder heb ik ook nog wat gegoogled op verwelkingsziekte en ik tref op diverse sites aanbevelingen voor (goede) schimmelbodemverbeteraars aan. Is dit nog iets om te overwegen of kan ik beter weg blijven van allerlei middelen waar schimmels inzitten?
En is verwelkingsziekte trouwens ook overdraagbaar via andere wegen dan enkel het snoeigereedschap? Kan ik het zelf bijvoorbeeld overbrengen met mijn handen of kleding of als de dode bladeren van de aangedane tak op de grond vallen of tegen andere planten aankomen/aangroeien?
Groet,
De trotse eigenaar van een oude Portugese Laurier
maandag 24 maart 2025 - 16:08
WiPe
Behalve wateroverlast bij boom 2, vermoed ik ook nog wortelschade, mogelijk ook bodemverdichting, bij het bouwen van die uitbouw, eerder dan verticillium.
vrijdag 28 maart 2025 - 11:04

Hinny21
De uitbouw is zeker gebouwd op 5 meter afstand van de portugese laurier en dat al meer dan 20 jaar geleden. dus dat is uit te sluiten. wel is de grond daar altijd erg nat (vanwege de afwatering aldaar), en als het langere tijd droog is, zoals nu, dan is het hele zware kleigrond. Totaal geen losse grond dus. Daar krijg je geen schop of hark in. Ik weet niet of dat ook onder bodemverdichting valt?
De afstervende tak zit nog altijd aan boom twee. Er zit nog steeds leven in, want als ik erin kras zie ik nog steeds groen. De bladeren daarentegen zijn verder verdord en beginnen nu langzaam af te vallen. Ik kan zien dat er nieuwe knoppen in de maak waren aan die tak, maar die zijn ook allemaal uitgedroogd. De desbetreffende tak heeft geen schade. Ik heb wel bodemschimmels gekocht die verwelkingsziekte kunnen afzwakken, die heb ik vrijdag toegepast. De ph waarde rond de stam is rond de 5/5.5 (wat normaal is voor onze tuin). De ec-waarde is aan een kant van de stam hoger, namelijk ongeveer 2.5. Ik vermoed dat dat komt door een kat of marter die altijd op die plek urineert (afgaande op de geur).
maandag 31 maart 2025 - 12:35

Hinny21
Beste allemaal,
Zoals beloofd zou ik nog terugkoppelen hoe de afgezaagde tak (foto 8) er vanbinnen uit ziet. Aangezien het een lange flinke tak was heb ik hem in etappes teruggezaagd. Overal was er levend hout en nergens waren donkeren verkleuringen te zien. Ik heb nog een stukje eraan gelaten om te kijken wat het nog gaat doen. Het is te hopen dat de rest van deze portugese laurier niet wordt besmet. Snoeigereedschap uiteraard flink ontsmet nadien en her en der nog wat onderhoud gedaan.
Ik heb echter wel nog een vraag over de eerste portugese boom (te zien op foto's 1 t/m 7). Deze boom heeft een beschadiging in de stam (zie foto 13). Het gat is erg diep en zat vol met aarde en insecten (pissebedden, regenwormen, larven (zie foto 14)). Iemand een idee wat voor larven dit zijn? ik gok boktor. Ik heb het gat voorzichtig uitgehold met een schone schroevendraaier. Het is een diep gat. Het gaat zeker tot het midden van de stam. Elke keer als het regent loopt het water langs de stam rechtstreeks dat gat in. Iemand een tip hoe we hier het beste mee om kunnen gaan? Niets doen en zo laten, of zijn er middeltjes hoe ik deze houtvretende insecten een halt kan toeroepen? Ik wil er natuurlijk voor zorgen dat de boom zelf het gat overgroeid. Het is een oude Portugese laurier (zie foto 15).
Dank alvast!

woensdag 2 april 2025 - 19:50
woensdag 2 april 2025 - 19:51
woensdag 2 april 2025 - 19:51
WiPe
Die insecten breken enkel het aangetaste, dode hout aan. De boom heeft de aantasting inwendig afgegrendeld; Het zuiver maken van die holte kan er toe leiden dat de inwendige afgrendeling beschadigd wordt. In dat geval kan de aantasting zich verder verspreiden. Dat moet dus echt ten allen tijde vermeden worden. De enige larven die echt schade kunnen aanrichten, zijn soorten die gangen in het levende spinthout graven, zoals wilgenhoutrups of de rups van de gestippelde houtvlinder. De exacte soort determineren is lastig. Het is makkelijker om echt schadelijke soorten uit te sluiten.
Naar mijn idee is het dus veel beter om in deze fase niets te doen en de boom het rustig zelf te laten oplossen en de schade te laten overgroeien.
donderdag 3 april 2025 - 09:24

Hinny21
Beste WiPe,
Bedankt voor je reactie!
Op basis van de 2 gevaarlijke houtboorders die je noemt, heb ik wat onderzoek gedaan. Ik heb duidelijke foto's van de wilgenhoutrups en de rups van de gestippelde houtvlinder bekeken. Deze hebben een heel herkenbaar uiterlijk. Ik kan op basis daarvan zeggen dat de larven die in mijn boom zaten niet van een van deze twee insecten waren. Ik vermoed echt de boktor, vanwege de platte ovale kop en het witgele lijf. Op de foto lijken ze donkerder omdat ze onder de drap zaten.
Ik heb het gat met een schroevendraaier moeten uitmesten omdat het letterlijk vol met (vermoedelijk) uitwerpselen van de insecten zat. Het zag eruit als modder, maar dat kan het niet zijn. De modder die ik eruit haalde was nat en dat terwijl het lange tijd kurkdroog is hier. Denk je dat de boom in staat is geweest die beschadiging te dichten terwijl het gat zo vol rommel zat? Nu is het nagenoeg leeg en kan het beter drogen vanbinnen. Ik kon het bleke spinthout zien aan de binnenkant.
donderdag 3 april 2025 - 19:35
WiPe
Dat natte materiaal dat daar in zit, houtmolm etc. kan absoluut geen kwaad. De kans bestaat dat je op deze manier de afgrendeling doorbroken hebt. Dat kan ik niet beoordelen. Maar het schoonmaken van die holte is riskanter dan al de rest. Er zijn een aantal boktorren die on levend hout groeien, maar dat is een minderheid.
vrijdag 4 april 2025 - 07:26

Hinny21
Beste WiPe,
Dat is goed om te weten. Ik zal in het vervolg ook van deze beschadiging in boom 1 afblijven nu ik dit weet. Enfin, tot zover boom 1.
Bij boom 2 had je het in een eerder bericht over wortelschade door mogelijke bodemverdichting. Inmiddels zijn de bladeren aan de zieke tak die ik gedeeltelijk heb afgezaagd verder afgestorven en verdord. De beginnende knoppen die te zien waren, zijn verdord en uitgedroogd. Ik ben dus van plan om de rest van de tak ook helemaal tot op de hoofdstam terug te zagen. Dit voor het geval toch een bacterie of schimmel is die in de boom zit (hetgeen De Tuinprins vermoedt) en zich deze hopelijk niet verder verspreid door de gehele boom. Morgen ben ik ook van plan de bomen te beregenen met de tuinslang omdat er de komende dagen geen regen verwacht wordt hier en het toch al geruime tijd erg droog is. Ik ben van plan de bomen daarna ook wat wortelstimulator geven. Is dit aan te raden in dit stadium of is er nog iets anders wat ik kan doen als het om wortelschade door bodemverdichting zou gaan?
zondag 6 april 2025 - 16:11
Hinny21
Hier nog een illustratie van hoe de bladeren er nu opstaan: Op foto 16 is te zien dat de knoppen en de bladeren zijn uitgedroogd, op de achtergrond zie je ook waar ik de tak heb afgezaagd. Op foto 17 nog een uitlopertje van verdorde bladeren aan de afgezaagde tak. Aan de zaagdoorsnede is enkel blank schoon hout te zien, geen hoefijzervormige verkleuringen.

zondag 6 april 2025 - 16:32
zondag 6 april 2025 - 16:34
WiPe
Er zijn maar heel weinig aantastingen die zich naar believen door een boom kunnen verspreiden. Je kan die aangetaste tak wegzagen voor esthetische redenen maar voor de boom hoeft dat niet.
Wat mogelijke verdichting betreft: neem een dunnen metalen staaf en prik daarmee in de bodem. Dat moet tot zeker 50 cm diepte vrij vlot gaan. Als dat niet het geval is, is de bodem waarschijnlijk verdicht. Als je wil behandelen, moet je eerst weten wat er aan de hand is. Een wortelstimulator, wat dat ook mag wezen, lost weinig op als de bodem niet op orde is.
zondag 6 april 2025 - 21:46
Hinny21
Bedankt WiPe,
Die test met die dunne metalen staaf (25 cm) heb ik gedaan. Gezien de droogte van de grond ging dat niet echt eenvoudig. Het ging echter wel, met hier en daar de weerstand van een wortel. Er staan daar immers 5 bomen (waaronder de twee portugese laurieren) op een kluitje. Afgelopen maandag de bomen maar eens wat water gegeven met een scheutje wortelstimulator. Ik houd jullie op de hoogte! In de tussentijd zijn alle tips meer dan welkom!
woensdag 9 april 2025 - 13:09
\n\n
Beschikbaar in de webshop..
Voeg een reactie toe
unkown error