menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Acer griseum verplanten

De bijentuin van Barbara

De bijentuin van Barbara

Ik heb een mooie acer griseum van ik schat ongeveer acht jaar oud (3 meter hoog) in mijn kleine, ommuurde tuin staan. Helaas staat hij te dicht bij een muur. Kan ik deze boom denken jullie nog verplanten naar een naburig stuk tuin waar ik hem de plaats kan geven die hij verdient? Zo ja, wanneer doe ik dat het best en hoe ga ik het best te werk?
maandag 13 september 2021 - 08:47
Tuinprins

Tuinprins

Verplanten kan als het blad van de boom is (ruwweg eind oktober tot eind maart). Of de verplantingsoperatie slaagt is zo niet te zeggen, dat is vooral afhankelijk van het wortelgestel dat de plant heeft. Zorg dat de kluit zo groot mogelijk is. De boom moet even diep worden teruggeplant als hij nu staat. Plant je die te diep dan gaat de boom kwijnen.

Verder: Acer griseum is tamelijk gevoelig voor verwelkingsziekte / verticillium. Als de nieuwe plek laag gelegen is , de grond van zichzelf daar nogal nat is of de drainage matig: grote kans dat de Acer griseum verwelkingsziekte krijgt. Ook als daar planten hebben gestaan die verwelkingsziekte hebben gehad dan is het onverstandig daar een Acer griseum neer te zetten. De (onzichtbare) schimmel die verwelkingsziekte veroorzaakt blijft namelijk jaren in de grond zitten.

Gegroet, de tuinprins
maandag 13 september 2021 - 17:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon