menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Amberboom

Ga naar meest recente reactie

Franci1857

Tekst aangepast

Franci1857

Kan iemand mij vertellen war er met deze boom mis is? Er staan 3 van deze boompjes in onze tuin, sinds 2001. Sinds vorig jaar krijgt 1 van de drie (in de helft van de boom) deze vlekken in het blad, wordt geel en verdord. Geen idee wat er mis is. De andere twee hebben er geen last van.

Struiken & Bomen

donderdag 6 augustus 2020 - 13:40
Franci1857

Franci1857

Nog een foto....

Struiken & Bomen

donderdag 6 augustus 2020 - 13:43
WiPe

WiPe

Kun je wat informatie geven over de voorgeschiedenis? Standplaats? Snoei?
donderdag 6 augustus 2020 - 14:26
Franci1857

Tekst aangepast

Franci1857

De boompjes worden elk jaar alle drie rigoureus teruggesnoeid. Op bijgaande foto is het de boom rechts achterin. De tuin ligt op oost-oost-zuid. Ze krijgen alledrie zon vanaf ca 11.00 uur tot ongeveer 17.00 uur. De bewuste boom staat iets langer in de zon. Maar het probleem start aan de schaduwkant van de boom.Ik vrees dat het een ziekte is, omdat het 1-2 jaar geleden is begonnen..

Struiken & Bomen

donderdag 6 augustus 2020 - 14:42
WiPe

WiPe

En waar staat die boom precies? Wat voor standplaats heeft die?
donderdag 6 augustus 2020 - 15:55
Franci1857

Franci1857

Het is de boom die op de foto achter de vijver staat. Je kijkt naar oost-oost- zuid.
donderdag 6 augustus 2020 - 17:43
WiPe

WiPe

Ik wil weten hoeveel grond die boom heeft. Staat die in een bak of in open grond? En hoe is die bodem dan bedekt? Dat lijkt me op het eerste zicht een gebreksziekte. Maar bij relatief jonge bomen zou dat niet mogen; Dan is er een structureel probleem naar mijn idee.
donderdag 6 augustus 2020 - 19:35
Tuinprins

Tuinprins

Ik bemerk twee dingen: er zijn bladvlekken op het blad aanwezig en de bladeren lijken te vergelen.

== Bladvlekken
Liquidambar kent een specifieke vorm van bladvlekken veroorzaakt door de schimmel Cercospora liquidambaris. Treedt vooral op als het blad lang nat blijft of zeer regelmatig nat wordt. Dat kan liggen aan het weer maar ook aan zeer regelmatig water geven.
Als je water geeft dan bij voorkeur 's morgens en niet 's avonds. Vermijd ook om de bladeren nat te maken, beter is het om aan de voet van de boom water te geven.

== Vergeling van het blad
Als Liquidambar op te kalkrijke grond staat kan er een vorm van chlorose optreden omdat de boom op zulke gronden geen ijzer, zink of mangaan kan opnemen. Amberboom wil graag een licht zure grond.
Het zou eventueel ook veroorzaakt kunnen zijn door een gebrek aan een bepaalde stof. Het beste de boom het volgend voorjaar bemesten met een meststof die naast stikstof ook mineralen en sporenelementen bevat (bijv. Osmocote).
Tot slot zien we de vergeling van het blad soms ook als de boom te weinig ruimte heeft om uit te wortelen. Dat kan komen omdat de plantplek te klein is of omdat een laag in de grond zo hard is dat de wortels er niet doorheen kunnen.

Ik krijg regelmatig de vraag waarom een boom, struik of vaste plant ziek wordt of niet gedijt en een exemplaar van dezelfde soort die 3 meter verder op staat blaakt van gezondheid. Ik zeg altijd dat planten individuen zijn en net als mensen verschillen, ook al lijken ze veel op elkaar. Geen enkele plantopbouw is hetzelfde, geen enkel wortelgestel is hetzelfde. Voeg daarbij dat er subtiele verschillen in de standplaats kunnen zijn en je bent al een eind op weg om een beter inzicht te krijgen in de gezondheid van een plant.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 7 augustus 2020 - 16:00
Franci1857

Franci1857

De boom staat in de volle grond, maar eromheen staat hypericum (rondom de stam) wat bij de andere 2 niet het geval is, die hebben gewoon grond om de stam. We gaan nu de hypericum zoveel mogelijk verwijderen, misschien dat dat helpt. De hypericum kan dan de voeding niet wegnemen.
zaterdag 8 augustus 2020 - 17:45
WiPe

WiPe

Die Hypericum is echt niet het probleem. Zo groot is die concurrentiekracht niet
zaterdag 8 augustus 2020 - 21:17
ingridmuyl12

Ingridmuyl12

Weet iemand of je de bladeren van de amberboom kan composteren?
maandag 29 augustus 2022 - 17:15
Peterplant

Peterplant

Noem eens 1 blad dat je niet kunt composteren?
Als je trouwens een vraag stelt is het overzichtelijker als je hem niet bij een oudere andere vraag plaatst.
maandag 29 augustus 2022 - 19:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon