menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kronkelwilg snoeien

Ga naar meest recente reactie

Wilgenman

Tekst aangepast

Wilgenman

Hallo iedereen,

Een jaar of 3 terug heb ik een kronkelwilgentak in de grond gestopt, ik weet vrij weinig van wilgen behalve dat ze snel groeien en ze erg van water houden. Nu is mijn tak echt als een raket gegaan, en onderhand heb ik hem voor het eerst gesnoeid. Waaronder een vrij grote vertakking aan de onderkant van de stam, die de verkeerde kant op ging.

Eigenlijk wil ik de boom nog een stukje verder snoeien,omdat het me zonde lijkt om al die dunne zijtakjes te laten ontwikkelen, om ze dan volgend jaar toch af te snoeien. (Ik vind de boom momenteel iets te veel richting een struik gaan)

Mijn vraag: kan ik deze wilg nog verder snoeien zonder hem een jaartje "bij te laten komen"?

Bedankt voor uw reacties.

Struiken & Bomen

zaterdag 4 mei 2019 - 09:44
Wilgenman

Tekst aangepast

Wilgenman

Hier nog een foto van de tak die ik dit jaar al heb verwijderd. Flinke tak in verhouding met de stam.

Struiken & Bomen

zaterdag 4 mei 2019 - 09:45
xanderbere19

Xanderbere19

Je kunt de boom zonder problemen nog een stuk verder opkronen. Door de lage splitsing in tweeën zou ik de boom niet al te groot laten worden (tijdig kandelaberen), anders scheurt ie op termijn zeker. Een van beide helften verwijderen levert m. i. een gemankeerde boom op, dus lekker laten zitten!
zaterdag 4 mei 2019 - 11:22
Wilgenman

Wilgenman

Bedankt voor de snelle reactie, dan ga ik dat zeker doen. Goed om te weten over dit scheuren, ik denk ook niet dat ik een van de helften weg zou willen halen, maar in principe zou het wel kunnen? Zo'n groot deel van de stam verwijderen overleeft de boom wel?
zaterdag 4 mei 2019 - 11:34
xanderbere19

Xanderbere19

Het kan wel en de boom heeft er geen last van, maar de vorm lijkt me nu mooi in evenwicht.
zaterdag 4 mei 2019 - 18:16
WiPe

WiPe

Die vork gaat echt niet uitscheuren wanneer die boom wat ouder wordt. Als je een van de twee nu weghaalt, krijg je heel veel waterlot op de snoeiwonden. Dat zou ik nu zeker niet doen.
Kronkelwilgen kunnen flink hoog worden. Je kan nu al bepalen hoe hoog je die wil laten worden. Dan kun je die volgend jaar op ene meter of twee knotten en dan op de drie, vier of vijf h-jaar herknotten. Het lijkt me het verstandigste om die niet te hoog te knottten, dan kun je dat nog heel lang zelf doen. Als je die sneller herknot wordt die wat minde rhoog. Wil je die wat hoger laten worden, dan kun je de snoeiinterval wat langer maken.
zondag 5 mei 2019 - 00:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon